![]() |
![]() |
|
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Gleb (viitorul Parinte Gherman) ca și Eugene (viitorul Parinte Serafim), în timp ce urma cursurile unui colegiu din Boston, trecea printr-o
mare căutare sufletească. Mama sa, făcând parte din intelectualitatea rusă, nu l-a crescut în duhul Bisericii Ortodoxe. Aproape toată viața, Gleb a avut o fire dificilă. Tânjea foarte mult după îndrumarea unui tată și blestema soarta care l-a lipsit de lucrul acesta. Acum trebuia să știe de ce trebuia să lupte ca să-și întrețină familia și pe el însuși. Atunci a scris: „Săvârșisem crimă în inima mea; eram sinucigaș. Răzvrătirea mea nu era frustrarea cunoscută a tânărului bogat din anii ’50, care, așa cum spunea Tolstoi, ‘înnebunise din preaplinul stomacului’. Nu, eu mă simțeam îngrozitor, căci nu aveam nici un răspuns la întrebările mele, care erau foarte importante pentru mine .... Eram însetat de viață dar trebuia să știu de ce. Să trăiesc numai pentru că m-am născut și să sufăr fără nici un scop și să mor? Eu nu am cerut să mă nasc! Eu doream să trăiesc, dar abia ieșisem dintr-o stare de deznădejde în care toate mi se păreau urâcioase, lăsând să mă cuprindă o putere drăcească de indiferență totală, care îmi cuprinsese întreaga ființă, luând locul fricii firești. Această stare s-ar putea numi ‘frica de liniște’. Numai omul care a trecut printr-o asemenea stare, poate să-i înțeleagă și să-i ajute pe tinerii sinucigași de astăzi. Și eu am fost unul dintre aceștia. Aveam vreo 18-19 ani.” (Gleb a aflat în 1990 că tatăl său murise. Până atunci nădăjduise că ar putea fi în viață în Rusia.) Numai harul lui Dumnezeu a putut să-l scoată pe Gleb dintr-o asemenea stare. Pe când stătea pe un pod din Boston gândindu-se să-și ia viața, i-au venit deodată în minte câteva chipuri color ale unui Sfânt despre care aflase în copilărie, Sf. Serghie de la Radonej. Acest mare pustnic rus din sec. al XIV-lea, trăise așa cum era sortit omul să trăiască: cu Dumnezeu, în sânul naturii. Gândul i-a șoptit lui Gleb: „Dă-i o șansă! Vezi dacă o viață adevărată a curăției, departe de lume și în comuniune cu natura, este o realitate. Dacă nu e așa, și totul este doar înșelarea unui visător, un basm, un ‘drog al oamenilor’ – atunci ia-ți viața....” Apoi l-a mai tras ceva pe Gleb din prăpastie. Într-o seară, în preajma Crăciunului, când abia mergea pe Symphony Road, înghețat și cu picioarele ude, un om necunoscut i-a dat un bilet gratuit pentru un mare concert, cu piesa Mesia de Händel. A plâns de bucurie, căci muzica, cu minunatul cor Aliluia, vorbea sufletului său în chip nemijlocit. Prin această operă de mare artă și frumusețe transcedentală, a început să priceapă – nu logic sau rațional – că omul este duh, și că ceea ce căutase el în toți acești ani, era pur și simplu – Dumnezeu. Dar totul s-a deslușit și a căpătat sens, când Gleb a făcut primul pelerinaj la Mânăstirea Ortodoxă Rusă Sf. Treime din Jordanville, New York. Acolo, a aflat pentru prima oară credința strămoșilor săi, în toată slava sa. Amintindu-și cum a ajuns la biserica mânăstirii în Duminica Floriilor, a scris: „Deschizându-se ușile pentru privegherea Intrării Domnului în Ierusalim, am auzit minunatul cor dublu răsunând antifonic dinspre cele două străni și am simțit de îndată același sentiment măreț din Aliluia lui Händel, sentiment pe care-l căutasem în biserici și doar acum l-am găsit – și inima mea era cucerită! Mă născusem din nou întru Hristos.” LA MÂNĂSTIREA Sfânta Treime, Gleb a fost luat sub aripa ocrotitoare a tânărului părinte ierodiacon, Vladimir. Era mic de statură, cu ochi verzi strălucitori, revărsând bucurie și dragoste ca Hristos. Gleb își amintește: „După vecernie, Părintele Vladimir mi-a spus: ‘Hai să facem o plimbare până la cimitir.’ Era în ținută de biserică, cu camilafca și mantia. Avea atâta bucurie de parcă ar fi zburat dacă ar fi putut. Mi-a spus: ‘Vrei să vorbim?’ Eu îl cercetam să aflu dacă puteam să-i dezvălui părțile cele mai ascunse ale sufletului meu. Mergând, mi-a spus, ‘să-ți spun mai întâi eu cine sunt, apoi îmi spui tu cine ești’.” Părintele Vladimir i-a povestit despre viața lui, care semăna oarecum cu a lui Gleb. Născut în provincia Cernigov din sudul Rusiei, a fost recrutat de armata germană în retragere, la frageda vârstă de 14 ani. În Rusia sovietică, tatăl său fusese ateu și pentru aceasta, mama lui se ferise să le vorbească copiilor despre religie; dar când băiatul a plecat pentru totdeauna, mama i-a spus: „Ține minte, ai fost botezat.” În Germania, a lucrat ca ostarbeiter,111 scoțând oamenii de sub dărâmături, după bombardamentul american asupra Berlinului. Acest tânăr singuratic L-a întâlnit pe Dumnezeu acolo, în Germania de după război. A fost prezentat Părintelui Adrian Rimarenko, preot de o credință și un duh arzător, care formase atunci, în orășelul german Wendlingen, o comunitate creștină de 40-50 de oameni, majoritatea fiind refugiați ruși foarte săraci. Părintele Adrian dădea „ascultări” oamenilor după inspirația sa. Sub îndrumarea sa, s-a hotărât Părintele Vladimir să se facă călugăr, mai întâi în Germania și apoi în Jordanville. „Povestea Părintelui Vladimir a durat cam două ore. Mi-a vorbit despre lucrurile care l-au însuflețit, despre lumea sa lăuntrică. Eram copleșit de gândul că întâlnisem un om, o ființă omenească normală, care avusese aceleași probleme ca mine, cu bunăvoință față de nevrednicia mea, a stat de vorbă cu mine, a râs și a glumit.... Când povestea Părintelui VIadimir a luat sfârșit, inima mea era deja deschisă. Începea să se aprindă. Voiam să-i spun toate câte erau în sufletul meu. Apoi mi-a spus, ‘acum spune-mi povestea ta’. I-am spus tot, viața mea întreagă, nefericirea mea, tulburarea și îndoiala mea. Întoarcerea mea la credință s-a petrecut acolo, la miezul nopții, între cimitir și mânăstire. Convorbirea aceea m-a mișcat foarte mult. Mă temeam să mă despart de el. Simțeam că găsisem pe cineva, căruia îi păsa de mine. În seara dinaintea plecării mele, am intrat în sală împreună. S-a uitat la mine, m-a însemnat cu semnul Sfintei Cruci, apoi m-a îmbrățișat și m-a sărutat. M-a uluit. Eu trăisem o viață atât de rece până atunci. Mi-a zâmbit, și a ieșit afară cu camilafca .... Lam urmat. Stelele străluceau peste tot. Era o noapte caldă de vară; se simțea mirosul de fân. Atunci mi-am spus: aș vrea să nu mă mai despart de el niciodată. Dimineața, mi-a spus același lucru: ‘Nu te teme, nu ne vom despărți niciodată!’” Experiența „nașterii din nou” a lui Gleb a adus o schimbare zguduitoare în ochii tuturor celor care-l cunoșteau. Înainte, toți îi spuneau „Gleb morocănosul”. Acum, era cu adevărat fericit și însuflețit, avea un scop și o chemare. Se schimbase atât de mult, încât și culorile i se păreau acum mai vii. Prin Părintele Vladimir, Gleb a cunoscut măsura ascetică, mistică a creștinismului ortodox. Prima carte pe care i-a dat-o să o citească, a fost viața unuia dintre cei mai iubiți sfinți ai pământului rusesc, Sf. Serafim de Sarov († 1833), de Dumnezeu luminat. Sufletul însetat al lui Gleb a înghițit povestirile despre Sfinții pământului rusesc. A aflat că pe lângă Sf. Serghie de Radonej și Sf. Serafim de Sarov, viețuia o întreagă ceată de asceți „sălășluitori ai pustiei”112 în comuniune cu Dumnezeu în întinsele păduri ale Rusiei, aproape de veacul nostru. L-au impresionat mai ales Viețile stareților de la Mânăstirea Optina, care, primind însuflețirea pustiei de la viețuitorii din pădurile Roslavl, au plămădit unul dintre cele mai impresionante fenomene din istoria mai recentă a Bisericii. În veacurile XIX și XX, stareții au avut o influență deosebită asupra societății rusești, determinând o înflorire a sfințeniei la scară națională. Împlinind una dintre străvechile misiuni profetice ale Bisericii113, li s-a dat harul de a citi în inimile oamenilor și de a tămădui rănile trupești și sufletești. Profețiile și sfaturile lor, de Dumnezeu insuflate, au atras sute de credincioși din întreaga Rusie, între care și scriitori ca Dostoievski, Gogol și Tolstoi. TOT prin Părintele Vladimir, Gleb l-a cunoscut și pe unul dintre ucenicii apropiați ai ultimului stareț de la Optina, Sf. Nectarie. Ucenicul acesta era chiar Părintele Adrian Rimarenko, pe care Părintele Vladimir îl cunoscuse în Wendlingen. Părintele Adrian și soția sa, locuiau în Spring Valley, New York, unde întemeiaseră Mânăstirea de maici New Diveyevo. Acolo, ca și în Europa, slujea ca părinte duhovnicesc al unei comunități de credincioși mireni, care se adunaseră în jurul lui. Atât Părintele Adrian cât și turma sa au suferit cumplite experiențe dureroase. În timpul celui de al II-lea Război Mondial, schijele unei bombe i-au sfârtecat jumătate din capul fiului său, chiar sub ochii lui. Părintele Adrian a primit această suferință cu multă înțelepciune, folosind roadele dobândite aici pentru ajutarea și alinarea oamenilor, iar ei se țineau aproape de el. Ca preot, părinte duhovnicesc și orator, a atras sute de mii de oameni la slujbele bisericii și la felul său de a trăi. Își punea viața pentru turma sa. Era atât de părintesc în toată ființa sa, încât l-au numit „super-preotul”. Harul preoțesc al Părintelui Adrian nu era doar o închipuire, ci era urmarea ascultării de Bătrânul Nectarie cu mintea și inima. În 1928, Sf. Bătrân Nectarie a murit sub patrafirul preoțesc al Părintele Adrian; iar acum, harul care venea de la Optina era de bună seamă asupra Părintele Adrian. Ca și Bătrânul său, Părintele Adrian devenise un adevărat „cunoscător al inimilor”: adică putea să vadă pe cineva pentru prima oară în viață și să-i spună ceva de mare importanță pentru acea persoană, dar care nu însemna nimic pentru alții. Înainte de a-l cunoaște pe Părintele Adrian, Gleb nu știa toate astea despre el.
__________________
Doamne ajuta! |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Carti ortodoxe audio | roman2010 | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 10.09.2011 12:17:13 |
| Carti ortodoxe | preot_gabriel | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 21.02.2010 18:38:04 |
| Carti ortodoxe | Florin-Ionut | Generalitati | 19 | 08.08.2008 02:55:46 |
|
|