Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.12.2010, 08:54:06
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Monachos Vezi mesajul
De ce a fost nevoie de introducerea lui "Filoque" in Crez atata vreme cat Sfintii Parinti nu au considerat necesar la Niceea si Constantinopol.
Fiindcă niciun episcop catolic, la vremea primelor Concilii Ecumenice, nu a pus la îndoială ortodoxia credinței, afirmând că Sfântul Spirit purcede NUMAI de la Tatăl.

Citat:
Altfel, catolicii in curand vor schimbat tot Crezul introducand acolo si dogma lor a Imaculatei Conceptii, Maria, Mama Bisericii, infailibilitatea papala...
În principiu, e posibil. Dacă un număr semnificativ de credinicoși DIN LUMEA CATOLICĂ, mai ales preoți și episcopi care au chemarea să îndrume poporul credincios, vor afirma că Sf Maria a fost născută cu prihană, sau că papa, în calitate oficială, poate greși în materie de credință sau de morală, atunci s-ar putea ca Biserica să considere oportun să reacționeze în fața ereziei și să facă noi adăugiri la Simbolul Credinței.

În ceea ce privește "Maria, Maica Bisericii", deocamdată nu este dogmă, deci nu va fi inclusă în Crez. Este, însă, tradiție liturgică apuseană. Sf Fecioară are multe nume, de exemplu: Turn de Fildeș, Scaun al Înțelepciunii, etc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 28.12.2010 at 08:56:30.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.12.2010, 10:01:48
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Fiindcă niciun episcop catolic, la vremea primelor Concilii Ecumenice, nu a pus la îndoială ortodoxia credinței, afirmând că Sfântul Spirit purcede NUMAI de la Tatăl.
Din citatele date mai sus rezulta ca majoritatea sfintilor au spus ca purcede numai de la Tatal. Iar ca purcede si de la Fiul a spus doar Fer. Augustin.
Argumentatia cu "numai" folosita de catolici mi se pare puerila, folosita doar in lipsa de orice altceva, pentru ca nu exista un alt argument.
In Crez spunem "Facatorul Cerului si al Pamantului". Bineinteles ca aici nu subintelegem ca poate ar mai exista si un alt facator. Iar "din Tatal purcede" e la fel de clar. In acest fel la fiecare pasaj din Sfanta Scriptura putem adauga cate ceva care ni se pare mai potrivit.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.12.2010, 11:45:11
MariaB MariaB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.11.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Catolic
Mesaje: 325
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In acest fel la fiecare pasaj putem adauga cate ceva care ni se pare mai potrivit.
nu este vorba de ce pare mai potrivit, ci de ce este necesar

la un anumit moment, a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede si de la Fiul
dupa cum la un moment anterior a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede de la Tatal
(Crezul de la Niceea nu mentiona decat credinta in Duhul, fara sa spuna altceva despre Duhul)

cat despre anatemele pentru cei care ar fi scos sau adaugat ceva la cele stabilite de vreun Conciliu, acestea au fost inca de la primul Conciliu, dar conciliile urmatoare au mai venit cu unele clarificari...
__________________
catolica
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.12.2010, 12:47:56
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariaB Vezi mesajul
nu este vorba de ce pare mai potrivit, ci de ce este necesar

la un anumit moment, a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede si de la Fiul
dupa cum la un moment anterior a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede de la Tatal
(Crezul de la Niceea nu mentiona decat credinta in Duhul, fara sa spuna altceva despre Duhul)

cat despre anatemele pentru cei care ar fi scos sau adaugat ceva la cele stabilite de vreun Conciliu, acestea au fost inca de la primul Conciliu, dar conciliile urmatoare au mai venit cu unele clarificari...
Crezul e e alcatuit la doua Sinoade, nu doar la Niceea. Asupra acestui crez s-au dat apoi anateleme acelea, la urmatoarele sinoade. De aceea ce s-a mai stabilit la acele sinoade nu a mai fost introdus in crez. De asemenea, niciodata nu s-a mai refacut, schimbat ce se stabilise la sinodul anterior, ci s-a discutat despre alte probleme de credinta. Biserica apuseana abia la inceputul secolului XI a introdus Filioque in crez. ma refer la Roma si la papa.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.12.2010, 13:45:48
George.m George.m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.12.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 960
Implicit

Ortodocsii nu cunosc ca Duhul purcede si de la Fiul. Aici nu-i loc de filosofie, de vorbarie, de rationamente ieftine, de speculatie teologica.

Asa este experiat Duhul Sfant
, ca purcezand de la Tatal, nu si de la Fiul. E o Taina mare asta, inaccesibila ratiunii noastre, cunoascuta in parte prin descoperire dumnezeiasca.

Spunea Gheron Iosif:
"Si cand, in ascultare si in liniste, se vor curati simturile tale si se va odihni mintea ta si se va curati inima ta, atunci vei primi har si luminarea cunostintei.

Vei deveni in intregime lumina, in intregime minte, in intregime straveziu. Si izvoraste din el asa o teologie, incat daca ar fi trei care sa scrie in acelasi timp, nu as putea sa cuprinda raurile care ies cu repeziciune si care raspandesc pace si deplina nemiscare a patimilor in tot trupul.

Se aprinde inima de iubirea dumnezeiasca si striga : " Tine, Iisuse al meu, valurile harului Tau, ca ma topesc ca ceara ". Si intr-adevar se topeste, netinandu-l. Si mintea este rapita in contemplatie, in vederea cea dumnezeiasca. Si se savarseste unirea.

Se transforma omul si devine una cu Dumnezeu, incat nu se mai cunoaste si nu se mai distinge sinele sau, precum fierul inrosit in foc, cand se aprinde si se face una cu focul."

Gheron Iosif Isihastul si toti Sfintii Bisericii Ortodoxe, adica teologii, cei uniti cu Dumnezeu, indumnezeiti, deveniti in intregime lumina, asa au marturisit: ca Duhul Sfant purcede doar de la Tatal. Eu pe ei ii cred, intrucat Dumnezeu li S-a descoperit astfel; ei sunt teologi adevarati (nu de repetitie), graitori nemincinosi de Dumnezeu, calauzitori sinceri.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.12.2010, 13:57:50
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Citat:
În prealabil postat de George.m Vezi mesajul
toti Sfintii Bisericii Ortodoxe, adica teologii, cei uniti cu Dumnezeu, indumnezeiti, deveniti in intregime lumina, asa au marturisit: ca Duhul Sfant purcede doar de la Tatal.
Arătați-mi unde a mărturisit Sf. Ioan Hrisostomul că Duhul purcede doar de la Tatăl și mănânc cartea.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.12.2010, 17:53:54
George.m George.m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.12.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 960
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Arătați-mi unde a mărturisit Sf. Ioan Hrisostomul că Duhul purcede doar de la Tatăl și mănânc cartea.
Nu vreau sa polemizez pe marginea acestui subiect. E cert ca avem viziuni diferite. Din punctul meu de vedere, Sfantul Ioan Gura de Aur a marturisit in mod indirect ca Duhul Sfant purcede doar de la Tatal, intrucat, dupa cunostintele mele, n-a afirmat niciodata ca ar purcede si de la Fiul.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 28.12.2010, 18:39:50
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Arătați-mi unde ... Duhul purcede doar de la Tatăl și mănânc cartea.
Pofta buna!

Duhul Sfânt “este din Tatăl și-L numim Duh al Tatălui. Nu spunem ca Duhul este din Fiul, dar îl numim Duhul Fiului… și se dă nouă prin Fiul.” Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 8.
Reply With Quote
Răspunde