![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Mă gândesc că protestanții simt nevoia psihologică de a găsi deosebiri față de ortodocși. Cam tot așa cum ortodocșii simt aceeași nevoie față de catolici. În mod evident (pentru mine) chestiunea "închinării la alți dumnezei, lucruri sau întâmplări" e o falsă problemă. Dar, așa cum eu, dacă aș fi divorțat de nevastă-mea, aș alcătui cu timpul un caiet tot mai gros în care aș scrie cât de mult a greșit ea și cât de diferită este de mine în universul ei de valori, tot așa se se întâmplă și aici.
Mă enervează mult tot felul de chestii la care ține nevastă-mea. Fotografii cu tot felul de rude și cunoscuți care nu mai sunt, despre care spune că sunt modelele ei. Cureaua de militar al lui taică-său. O candelă de la nașa bunicii ei și tot felul de urme materiale de pe vremea când era bunica fată. Precis toate acestea înseamnă un singur lucru: nevastă-mea nu mă iubește și nu a pus pe primul plan căsătoria noastră. De fapt, nevastă-mea trăiește în poligamie. Ba chiar în curvie, ca să vorbim pe șleau. Degeaba ea a împodobit frumos albumul nostru de familie, a pus pe prima pagină fotografia cu mine și a flancat-o cu literele grecești "alpha" și "omega". Mai sunt și alte poze în album și o suspectez că se închină la ele. E clar că nevastă-mea este prostituata despre care am citit de mai multe ori în Carte: bine am făcut că m-am despărțit de ea.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
E buna comparatia, analogia dvs.; dar cati (si mai ales: cine ) vor intelege ?
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cu toate "frecusurile" si "ciocnirile" (care fac parte totusi din dinamica unei comunitati atat de vaste precum cea crestina) Biserica a fost una, organizata teritorial ca celule de baza sub forma de eparhii (episcopii sau dioceze), grupate in formatiuni mai ample : arhiepiscopii, mitropolii, patriarhate. Sunteti de acord ca in contextul istoric in care s-a dezvoltat Biserica, s-a ajuns ca zona occidentala, organizata ca patriarhie cu centru la Roma, a avut de suferit mai mult decat partea rasariteana (care avea 4 patriarhii cu centrele la: Constantinopol, Alexandria Egiptului, Antiohia Siriei si ierusalim), datorita caderii partii apusene a imperiului roman sub dominatia popoarelor migratoare ? Ca in acest context, directia de evolutie interna nu a mai fost la un moment dat sincrona ? (Si in Rasarit s-a intamplat ceva asemanator, in cazul aparitiei a ceea ce azi numim "biserici necalcedoniene sau vechi-orientale". Dar acelea erau rezultatul unor erezii flagrante _ dioprosopismul, monofizitismul, monotelismul_, pe cand diferenta dintre Apusul si Rasaritul ramase unitare a constat in probleme mai intai teologice ("filioque") si apoi organizatorice _ adica de autoritate in Biserica unica.) Sunteti de acord ca marea schisma de la 1054 se datoreaza in primul rand dificultatilor de comunicare, (atat de distanta, cat si de limba) si ambitiilor celor care se aflau la varful conducerii patriarhatelor ? Ca problema nu a mai rezidat intr-un adevar doctrinar, ci in elanuri si ambitii omenesti ? Ca denumirile de catolic si ortodox s-au separat intre Roma si Rasarit ca delimitare a unora fata de ceilalti, iar nu ca parasire a unei majoritati de catre o minoritate (cum se intampla in cazul ewrziilor si sectarizarii) ? Schisme intre Roma si Constantinopol mai fusesera, dar se rezolvasera. Nici despre aceasta de la 1054 nu s-a considerat atunci ca va dura foarte mult, si s-au facut incercari comune (Apus - Rasarit) sa se refaca unitatea Bisericii, timp de vreo 2 secole. Desigur, extremisti au existat de ambele parti, atunci ca si acum. In plus, in urmatorii 1000 de ani, diferentele intre Apusul catolic si Rasaritul ortodox s-au accentuat, s-au adancit, s-au agravat. Mai ales pe fondul unor evenimente istorice de trista amintire... ![]() Mai sunteti de acord ca daca Biserica s-a rupt in doua de la varf spre baza, unitatea ei se poate reface de la baza spre varf ? Dar cred ca va dura mai bine de 1000 de ani din momentul in care se va vedea primul rezultat concret _ cam cat a durat unitatea Bisericii de la apostoli pana la 1054... Si va rog sa mai fiti de acord ca nu putem spune (sau impune ) noi, cei din secolul 21, cum va arata Biserica refacuta in secolul 31. Sper sa arate ca in secolul 4... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Desigur că, în mare măsură, nu pot fi decât de acord cu asemenea evidențe. Fiecare dintre cele pe care le-ați afirmat ar putea fi un punct de plecare pentru un nou topic și pentru discuții rodnice. Dar, deocamdată, fiind pe topicul acesta, să avem grijă să nu ne îndepărtăm de subiect.
Oricum esențialul este aici: Modelul apostolic și patristic trebuie să fie modelul nostru. Și pentru aceasta ne rugăm la Doxologie, când spunem "precum era la început, acum și pururea".
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dupa mica schisma din secolul IX, cand apusenii, intariti de alinata cu imperiul franc, au incercat sa impuna primatul si in est, realtiile intre est si vest au devenit sporadice. De fapt schisma a inceput cand Roma a acceptat oficial Filioque, in 1014, deci cu 40 de ani inainte de ruperea oficiala. papa nu mai era pomenit la Constantinopol. Deci noi facem parte dintr-o jumatate de Biserica, nu una intreaga? Cum toate se intampla cu voia sau stiinta lui Dumnezeu, daca trebuia sa se intample se producea unirea. De fapt e gresit spun unirea, ci revenirea catolicilor la ortodoxie. Desi nu prea s-a mai intamplat o revenire in istorie a celor despartiti. Ba s-au produs noi despartiri. Asadar, cand monofizitii s-au despartit de biserica nu s-a rupt in doua biserica. Cand catolicii s-au despartit de ortodoxie nu s-a rupt in doua Biserica. Si ei au doar o singura diferenta de dogma. Chiar si in cazul unei schisme, cand nu exista diferente de dogme, nu spunem ca Biserica se rupe, ci cei cu schisma se rup de Biserica. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
sunteti de acord ca se poate ajunge iarasi la o biserica unica , simultan ortodoxa si catolica, precum cea de pana in secolul 10 ? Chestia asta, cu cine la cine sau la ce revine, e punctul de discordie. Oricum, cu tot respectul pentru userii catolici de pe forum, dar intre apostoli nu a existat nici primatul unuia asupra celorlalti, nici infailibilitatea unuia fata de restul comunitatii. Pavel l-a infruntat pe Petru; apostolii s-au adunat in sinod ca sa decida in probleme foarte importante... nu a zis cineva : "apostolul X decide, iar ceilalti apostoli si Biserica se supun deciziei". Dar sa ramanem aici. Chiar nu vreau sa am dispute cu catolicii pe tema papalitatii. Caci aici e piatra de poticnire... ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Protestantii si neo-protestantii "simt nevoia psihologica" de a se asemana cu crestinii din vremea Sfintilor Apostoli (cel putin ca invataturi acceptate).
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Asta daca sunt oameni corecti! Dar ei judeca omeneste si nu duhovniceste si de aceea tot orbi sunt!
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sa-L lasam pe Dumnezeu sa hotarasca cine a fost corect si cine nu.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
D-zeu vorbese prin Biserica, iar Biserica vb dupa Scriptura si dupa Traditie...pt NP si P , Biserica spune dupa Biblie astfel: II Corinteni 11, 13-15. Pentru că unii ca aceștia sunt apostoli mincinoși, lucrători vicleni, care iau chip de apostoli ai lui Hristos. Nu este de mirare, deoarece însuși satana se preface în înger al luminii. Nu este deci lucru mare dacă și slujitorii lui iau chip de slujitori ai dreptății, al căror sfârșit va fi după faptele lor. II Tesaloniceni 2, 3...căci ziua Domnului nu va sosi până ce mai întâi nu va veni lepădarea de credință și nu se va da pe față omul nelegiuirii, fiul pierzării, ...9. Iar venirea aceluia va fi prin lucrarea lui satan, însoțită de tot felul de puteri și de semne și de minuni mincinoase, 10. Și de amăgiri nelegiuite, pentru fiii pierzării, fiindcă ei n-au primit iubirea adevărului, ca ei să se mântuiască. 11. Și de aceea, Dumnezeu le trimite o lucrare de amăgire, ca ei să creadă minciuni, I Timotei 6, 3. Iar de învață cineva altă învățătură și nu se ține de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos și de învățătura cea după dreapta credință, 4. Acela e un îngâmfat, care nu știe nimic, suferind de boala discuțiilor și a certurilor de cuvinte, din care pornesc: ceartă, pizmă, defăimări, bănuieli viclene, 5. Gâlcevi necurmate ale oamenilor stricați la minte și lipsiți de adevăr, care socotesc că evlavia este un mijloc de câștig. Depărtează-te de unii ca aceștia. II Petru 2, 1. Dar au fost în popor și prooroci mincinoși, după cum și între voi vor fi învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire; 2. Și mulți se vor lua după învățăturile lor rătăcite și, din pricina lor, calea adevărului va fi hulită; 3. Și din poftă de avere și cu cuvinte amăgitoare, ei vă vor momi pe voi. Dar osânda lor, de mult pregătită, nu zăbovește și pierzarea lor nu dormitează. Iata ce spune D-zeu despre sectari....
__________________
"Fiți treji, privegheați. Potrivnicul vostru, diavolul, umblă, răcnind ca un leu, căutând pe cine să înghită. Căruia stați împotrivă, tari în credință, știind că aceleași suferințe îndură și frații voștri în lume." I Petru 5, 8. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins | flying | Teologie si Stiinta | 88 | 23.09.2011 18:24:40 |
Minciuna si viclenia | maria40 | Generalitati | 68 | 22.06.2011 22:13:56 |
Nu mai raspunde-ti sectantilor | ionut stefan | Secte si culte | 146 | 15.03.2011 09:23:38 |
|