Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Existența Purgatoriului a fost credința dintotdeauna a Bisericii Catolice, întrevăzută chiar și de vechiul Popor Ales. Astfel:
-Sf Grigorie cel Mare spune, comentând Ev după Matei 12:32 că "În această propoziție ni se dă de înțeles că multe păcate pot fi remise în lumea aceasta, dar și că multe pot fi remise în lumea viitoare" (Dial IV, 39)
-Sf Ciprian, vorbind despre Purgatoriu, spune că "a fi chinuit cu îndelungi chinuri și a fi curățat și purgat de propriile păcate cu un foc continuu este diferit de a expia păcatele dintr-o dată, prin suferință (de martir) (Ep 55, 20)
-Sf Augustin: "Unii suferă pedepse temporale numai în lumea aceasta, alții numai după ce mor, alții încă atât în viață cât și după moarte, dar întotdeauna după acest strict și final tribunal" (Despre Cetatea lui Dumnezeu, 21:13)
-Sf Grigore de Nyssa: "Când și-a părăsit trupul și diferența dintre virtute și viciu este cunoscută, el nu se poate apropia de Dumnezeu până ce focul purgatoriu nu a curățit petele păcatelor cu care sufletul său a fost infestat. Același foc, în alții, va șterge corupția materiei și aplecarea spre păcat" (Rugăciune pentru cei morți, PG 13:445, 448)
|
Despre primul text: pai eu am inteles ca nu pacatele sunt remise in purgatoriu, dupa doctrina catolica, ci efectele pacatelor (pedepsele temporale).
Despre ultimul; Sf. Grigore de Nyssa sustinea si unele idei asemanatoare cu apocatastaza. Totusi, ele nu sunt acceptate de BC, nu?