![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Să observăm că cele de mai sus reprezintă doar prima lepădare. Ei îi urmează alte două lepădări. Acestea sunt urmate de momentul în care preotul îl întreabă pe catehumen (sau pe naș, în numele copilului) dacă se leapădă de Satana. Și nu numai de el, ci de toată slujirea lui, de toată trufia lui, de tot lucrul lui. După care aceluia i se pun aceleași întrebări, de astă dată în forma: "te-ai lepădat de Satana ?" (urmează: de toată slujirea, trufia, lucrul). Abia apoi este întrebat dacă Îl primește pe Dumnezeu, dacă îi crede lui ca unui împărat și unui dumnezeu. Urmează Simbolul Credinței.
Între cele două momente, atunci când tipicul se respectă pe deplin, catehumenul (ori nașul/nașa) este pus să scuipe pe Satana, îndrepându-se spre Apus (adică înapoi, biserica fiind orientată spre răsărit). Poate că de aici pleacă superstiția populară de a face câțiva pași înapoi și de a scuipa în urmă atunci când o pisică neagră traversează prin fața noastră, negrul, definit nu drept culoare, ci ca absență a luminii, fiind asociat tartarului, iar pisica fiind uneori simbol malefic. Dealtfel, animalele în general și cu precădere pisicile sunt extrem de sensibile la prezența și acțiunea demonizaților, lucru care merită detaliat cu alt prilej.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Din punctul meu de vedere orice superstitie este nula. Nu am treaba cu ele, cum nu am treaba nici cu visele. Totusi, de ce sa nu discutam aici despre starea pisicilor in conditiile unei exorcizari? M-ati facut curioasa...
__________________
AMIN! Intru Imparatia Ta cand vei veni, pomeneste-ne pe noi Doamne, cand vei veni intru Imparatia Ta! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
La fel ca în Euhologhion pentru ritul răsăritean, și în Rituale Romanum, în cazul ritului apusean, întâlnim aceleași elemente de exorcism legate de cel care urmează a fi botezat.
Astfel, la ușa bisericii sau în nartex (pronaosul unei biserici după plan apusean), preotul îl întreabă pe catehumen (sau pe naș, dacă e vorba de un copil) care este numele (R: N), ce anume cere de la Biserica lui Dumnezeu (R: credința) și ce anume aduce credința (R: viața eternă). Apoi, preotul suflă de trei ori asupra feței copilului și spune cuvintele de exorcism: "Pleacă de la el (de la ea), spirite necurat, și fă loc Spiritului Sfânt, Paracletul (=Avocatul)". După ce înseamnează cu semnul crucii pe cel care va fi botezat și îndeplinește ritualul sării (Ep'pheta), specific ritului apusean din vremuri imemoriale și care amintește de vindecarea orbului, preotul trece la al doilea exorcism, spunând: "Te arunc afară, spirite malefic, în numele Tatălui (+), al Fiului (+) și al Sfântului Duh (+). Pleacă și stai departe de acest serv al lui Dumnezeu (N). Pentru că Însuși Domnul este Cel care îți comandă ție, spirite viclean și damnat, Cel Care mergea pe apă și a întins mâna Sa lui Petru care se scufunda. (...) Plătește omagiu Dumnezeului adevărat și viu, plătește omagiu lui Isus Cristos, fiul Său și Sfântului Duh. Rămâi departe de acest serv al lui Dumnezeu (N), căci Domnul și Dumnezeul nostru Isus Cristos l-a chemat pe el la Harul Său sfânt și la apa botezului." După aceste cuvinte preotul face semnul crucii pe sprâncene, zicând: "Să nu îndrăznești nicicând, diavole viclean, să rupi pecetea Sfintei (+) Cruci, pe care o pecetluim pe sprânceana lui, prin Cristos Domnul nostru". Urmează o rugăciune către Tatăl Ceresc ("Atotputernice, veșnice Dumnezeu..."), apoi catehumenul este condus în biserică (sau spre baptisteriu), unde urmează botezul propriu-zis.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 20.02.2011 at 20:35:40. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In rugaciunea a patra, Dumnezeu e rugat sa alunge pe tot vicleanul si necuratul duh care se ascunde si se incuibeaza in inima celui ce urmeaza sa fie botezat. Diadoh al Foticeii marturiseste ca pana la Botez, in inima omului locuia diavolul. Insa la Botez, Hristos se salasluieste inlauntrul credinciosului, demonul fiind dat afara. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Un scurt element de exorcism avem și la sfințirea uleiului: "ungere de nestricăciune (...)izgonire a toată lucrarea diavolească".
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nu se mai intelege rostul exorcismelor dinaintea Tainei Botezului. Sunt crestini care vad ca inoportune aceste rugaciuni de exorcizare rostite in prezenta unui prunc, considerat oricum un simbol al nevinovatiei si puritatii.
Adevarul este ca o majoritate coplesitoare crestina pur si simplu nu mai sesizeaza prezenta si actiunea lui Satan in lume si nu mai simte deci nevoia de a renunta la lucrurile si la slujirea lui. Eliberarea din puterea satanica este insa inceputul restaurarii omului. Si acest inceput se pune prin Botez. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Pai nu o mai simte pentru ca nu mai traieste nici prezenta lui Dumnezeu, botezul devenind in astfel de cazuri un lucru pe care trebuie sa-l implineasca din alte motive, nicicum spiritual.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Catehezele prebaptismale - mai sunt de actualiate? | Marius22 | Botezul | 4 | 08.07.2012 21:34:30 |
|