![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cum asa, frate? ... |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mai exista un topic pe aceasta tema. Unii spuneau ca nu e bine nici sa te dezbraci sau sa ai activitati pe-dezbracate in fata icoanelor. S-ar putea sa aiba dreptate. Eu unul nu ma simt prea confortabil. Partea proasta e ca intr-o garsoniera mica cu o bucatarie de 1.80X1.50 nu prea stau sau nici macar nu ajung in bucatarie in unele zile. Unicul loc viabil ramane un spatiu in camera cu patul, in etajera, unde pun icoanele, Biblia, candela etc
Acuma... Dumnezeu cu mila! ![]()
__________________
"Intelepciunea vine odata cu suferinta" - Aeschylus |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Adorarea (lat. adoro-are sau latria de la gr. latreia - a aduce un cult, o jertfă, închinare, venerare) este o atitudine profund religioasă, însoțită de ritual și resturi, prin care se exprimă dependența și supunerea totală față de Dumnezeu, ca Domn atotputernic și atotțiitor : «Domnului Dumnezeului tău să te închini și numai Lui să-I slujești» (Matei 4, 10 ; 10, 12 ; Luca 4, 8 ; Fapte 7, 7 ; cf. Deuteronom 6, 13). Adorarea ține de însăși natura religiei Vechiului și Noului Testament (Romani 9, 4) și implică credința în Dumnezeu cel viu și personal, Care intră în dialog conștient cu ființele personale. Fericitul Augustin (354—430) consideră latria ca atitudine fundamental creștină, de supunere totală față de Dumnezeu (Despre adevărata credință, cap. 45). Creștinii, chiar de la începutul Bisericii, cu toate că au practicat cultul jertfei euharistice, au refuzat să aducă sacrificii idolilor păgâni, invocând nu numai inconsistența jertfelor de alimente și animale, ci și caracterul idolo-latru al cultului zeilor (Rom. 1, 25).
În cursul disputelor provocate de iconoclasm, ortodocșii au arătat că venerarea icoanelor nu înseamnă idololatrie, deoarece în reprezentarea iconografică sau picturală, persoanele nu sunt cinstite ca «dumnezei», pe temeiul material, cum credeau iconomahii, ci pe temeiul asemănării lor cu chipurile pictate. Cinstirea dată icoanelor revine direct persoanelor reprezentate (a se vedea: Icoană). Adorarea sau «latreia» constituie cultul suprem, sau închinarea în sens propriu, care se cuvine numai persoanelor Sfintei Treimi, și se deosebește de actul de venerare sau de cinstire în general (proskynesis). Urmează supracinstirea '(sau hiperdoulia) Maicii Domnului, în calitatea ei de Născătoare-de-Dumnezeu (Theotokos) și cinstirea (doulia) îngerilor și sfinților, pe baza asocierii lor cu persoana lui Hristos. Pâinea și vinul euharistie prefăcute în Trupul și Sângele Domnului se bucură de același cult de adorare, pe când Evanghelia, crucea și icoanele sunt cinstite în mod relativ, adică prin referire la evenimentele și persoanele reprezentate. Adorarea se exprimă în acte de prosternare (v. metanie), aducere de ofrande, rugăciuni de invocare și doxologie, în gesturi de pietate și reverență. Adorarea se deosebește în mod radical de idolo-latrie, după cum între religie și mitologie, între mister și mit, există o diferență totală. În actul de adorare, creștinul se adresează lui Dumnezeu ca ființă personală și plină de iubire, pe când idololatria provine din frica (sau din mitul) față de divinitatea impersonală, reprezentată prin idoli tăcuți. Apostolul Pavel vorbește de logiki latia, adică de așezarea ființei omului în stare de jertfă spirituală : «Vă îndemn, deci, fraților, pentru îndurările lui Dumnezeu, să înfățișați trupurile voastre ca pe o jertfă vie, sfântă, bineplăcută lui Dumnezeu, ca închinarea voastră cea duhovnicească» (Rom. 12, 1). «Căci pe El (Hristos) noi Îl adorăm deoarece este Fiul lui Dumnezeu ; cât privește pe martiri, noi îi iubim ca discipoli și imitatori ai Domnului și aceasta anume din cauza consacrării lor fără egal față de Împăratul și Stăpânul lor. La rândul nostru, noi putem fi prietenii și ucenicii lor» (Martiriul Sfântului Policarp, XVII, 3, trad. cit., p. 233). |
#4
|
|||
|
|||
![]()
mie mi se pare normal sa ai icoane in camera de dormit ca doar seara n-o sa ma duc in bucatarie sa-mi spun rugaciunea.
vroiam sa va intreb,ce parere aveti voi despre printurile acelea care apoi sunt lipite pe o bucata de lemn sau plastic si nu sunt pictate de mana omului? sunt cu adevarat icoane? |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
ce este icoana? o reprezentare. ce este printul? tot o reprezentare. si atunci? mai este si aspectul financiar. daca ar trebui sa avem doar icoane pictate, cati ar mai avea icoane in casa? sau in fiecare camera? iar Duhul nu sta in lemn sau in panza. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cuvântul întrupat (sau despre Sfintele icoane) | DanielDG | Dogmatica | 0 | 18.12.2012 20:59:27 |
O mica intrebare despre icoane | cred_cu_adevarat | Generalitati | 194 | 30.03.2011 21:35:16 |
Icoane inedite - Icoane bizantine cu psalti | Lujootm | Intrebari utilizatori | 0 | 23.11.2010 19:11:55 |
intrebari despre icoane | o_copila | Pictura si Sculptura Bisericeasca | 21 | 07.08.2008 20:45:17 |
Despre icoane | alecsandru | Pictura si Sculptura Bisericeasca | 44 | 29.05.2008 10:58:01 |
|