![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nu ajuta cersitul, priveste cit de mult incercam noi sa-l smerim prin umilire cu dovezi si demonstratii si el nu se lasa, precum un cal naravas
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide |
#13
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nimeni să nu se amăgească. Dacă i se pare cuiva, între voi, că este înțelept în veacul acesta, să se facă nebun, ca să fie înțelept. Căci înțelepciunea lumii acesteia este nebunie înaintea lui Dumnezeu, pentru că scris este: "El prinde pe cei înțelepți în viclenia lor". Și evident că smerirea nu înseamnă acceptarea a ceea ce spun alții, asta e prostie nu smerenie. Smerenia este o cunoaștere corectă a propriei persoane, o întoarcere la adevăr, nu acceptarea minciunii.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mândria poate apărea și când ești umilit. Ca exemplu, atunci când ești umilit de cei din jur, în sufletul tău te poți simți oarecum superior deoarece te autointitulezi ca fiind om cu suflet bun, care nu își bate joc de nimeni și numai ei sunt cei păcătoși și vai de suflet pentru că își umilesc aproapele. În alt caz, poți cădea în mândrie chiar cerșind pentru că îi vezi ca fiind oameni nemilostivi și așa mai departe, atunci când nu-ți oferă ajutor și totul ajunge tot undeva la mărirea de sine și judecarea aproapelui. Sunt oameni care umiliți fiind de alții se smeresc în timp ce alții, poate chiar umilindu-se pe sine, cad în mândrie tocmai văzându-și starea umilă. Cât despre acceptarea umilirii, este folositoare doar în cazul în care primești lucrurile ca pe o încercare de la Dumnezeu, ca pe o metodă de a te autodepăși din punct de vedere spiritual. Tot de fiecare om în parte depinde cum privește lucrurile
Last edited by lrina Georgeta; 09.04.2011 at 09:27:53. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
O scurtă istorioară care are, poate, legătură cu subiectul, auzită de mine în cadrul unei omilii:
E vorba despre un sfânt (nu-mi aduc aminte numele) la care, în calitatea sa de duhovnic, a venit un membru al parohiei pentru a-i cere încuvințarea să poarte ciliciu (adică cămașa din păr, purtată pe piele, sub haine). Sfântul a înțeles că ceea ce-l îndemna pe omul respectiv să-și dorească a purta ciliciul era, în fond, mândria, și că dacă i-ar fi dat încuvințarea acesta ar fi ajuns să considere că această practică de auto-mortificare îl face superior altor credincioși. Ca urmare, pentru că ceea ce îi era necesar din punct de vedere duhovnicesc omului nu era auto-mortificarea, ci o lecție de umilință, sfântul i-a poruncit să poarte ciliciul, dar nu sub hainele sale obișnuite, ci deasupra acestora, la vedere. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Scopul tau e umilirea sau smerenia? Eu ii dau dreptate lui MariS, ca nu trebuie sa cauti umilintele,trebuie sa le accepti atunci cand vin la tine.Atunci cand le cauti, esti pregatit, stii in ce "sector" urmeaza sa fi umilit. Ori cand nu cauti umilintele, deseori vin si ne "ataca" in alte domenii decat cele la care ne asteptam noi.Aici cred eu ca-i incercarea. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar Cristi, ca și tine, ar trebui să-și vadă de ale lui, nu să contabilizeze greșelile reale sau imaginare ale altora.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide Last edited by Traditie1; 09.04.2011 at 16:38:30. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Vă rugăm să ne vorbiti despre falsa smerenie.
- La noi în mânăstire este cineva care face câteva plecăciuni - asa, când este într-o toană foarte bună - si, dacă-l mai zgândări putin, spune: ''Iartă-mă, părinte, că am făcut un gest de smerenie bizantină'', adică un gest de smerenie falsă. Sunt unii care mimează smerenia: sunt tăcuti, cuviinciosi, respectuosi, dar te lucrează pe ascuns; te vorbesc de rău, te hulesc si răutatea ascunsă din inima lor alungă acest duh al Mântuitorului Care zice: ''Învătati-vă de la Mine, că sunt blând si smerit cu inima”. E vorba aici de o smerenie interioară, plină de sinceritate, de curătie. Smerenia aceasta, numai a gurii, nu are nici o valoare, dimpotrivă, înjoseste virtutea smereniei. Sunt falsuri dintr-acestea - să mă ierte cine mă aude si nu-i convine - si în politică: politicianul promite foarte generos, dar după aceea face tot ce stie el. Dar acesta este un domeniu pe care-l cunoasteti foarte bine si nu-i nevoie să-l mai discutăm. *** - În zilele noastre, a fi smerit nu echivalează cu a te lăsa călcat în picioare? Cum rămâne atunci cu demnitatea noastră de crestini? Cum trebuie procedat pentru a nu face confuzie între aceste lucruri? - Stiu că este un gând răspândit între crestini după care smerenia este umilintă netrebnică. Nu trebuie să uităm însă că, pe Cel care S-a smerit pe cruce, cu mâinile si picioarele găurite de cuie si cu sulita împunsă în coastă, în Vinerea Mare, smerirea cea adevărată, dumnezeiască, L-a ajutat să învieze din morti. Smerenia este o mare demnitate sufletească. Dumneavoastră stiti, fără să vă mai spun amănunte, că un om mândru, plin de sine, orgolios, se bate cu pumnul în piept, iar ceilalti nu mai există pentru el. O părere pe care i-o spui nu o primeste; eu sunt un prost, el e foarte destept. Pe asemenea oameni nu prea îi aveti la inimă, asa cred. Sunt si în familii, sunt si în universităti si în toate institutiile omenesti asemenea persoane, care se supraevaluează. Dar există si persoane care răspund cuviincios, smerit, în orice împrejurare. Si pe cine alegeti? Eu cred că alegeti pe un om cu bună-cuviintă. Ai încredere în el, e serios si tot ce produce el e valoros. Sunt popoare, de pildă poporul german, care fac niste lucruri plăcute, totdeauna lăudate, pentru că pun în ele cinste si constiinciozitate, nu usurătate; si îi pretuim, pentru că sunt niste oameni seriosi si niste oameni cinstiti sufleteste. Un act de smerenie măruntă - asa cum mărunti suntem si noi -, de bună-cuviintă si de seriozitate este sinceritatea.Asa este omul: când este smerit, este si sincer, este si constiincios, iar ceea ce face el dăinuieste. Pe când la oamenii mândri si lucrul lor e superficial, făcut în grabă si cu lipsă de vrednicie, de seriozitate. Ei nu cred în nimic, nu cred în Dumnezeu sau, chiar dacă mai cred, se închină de formă. Un om smerit e un om care tine legătura cu Dumnezeu prin rugăciune. Si Dumnezeu, fiindcă este smerit si plin de dragoste, îl inspiră pe cel smerit ca în toate să fie pe cât se poate de împlinit. Aceasta însă rămâne pentru fiecare să experimenteze în propria sa viată. *** - Teoretic stim cât este de folositor să fim smeriti. Cum să facem să si simtim acest lucru? - E o problemă foarte grea si foarte necesară. În Pateric un frate l-a întrebat pe un avvă: ''Părinte, ce este smerenia?'' Si părintele bătrân i-a răspuns: ''Smerenia este dumnezeiască si nu se poat dobândi decât prin lucrare, prin lucrarea poruncilor, plinirea poruncilor". Dacă vrem să fim smeriti, să tinem rânduielile crestine. Când vă întâlniti acasă cu Noul Testament, cititi predica de pe munte a Mântuitorului care se află în capitolele V, VI si VII de la Evanghelia după Matei. Acolo este vorba despre smerenie, e vorba despre post, e vorba despre generozitate, dăruire, e vorba despre păzirea în curătie a trupului, a acestui templu al Duhului Sfânt. Multi, începând din tinerete, îsi pervertesc trupul, dragi tineri si vârstnici, îsi pervertesc trupul si au acest răspuns pentru părintii sau prietenii lor: ''Lasă-mă să-mi trăiesc viata". Ce-i viata pentru ei? Petrecere, desfrâu, lux si necredintă. Nu au nevoie de Dumnezeu. Ca să fii smerit, v-am spus ce conditii ni se cer, dar depinde de fiecare dintre noi să le împlinim. Spune părintele din Pateric: ostenelile trupului contează foarte mult pentru dobândirea smereniei. Adică postul, metaniile, asceza aceasta trupească si sufletească, păzirea ochilor să nu vadă desertăciunile vietii, păzirea gurii să nu spună vorbe rele - ''pune, Doamne, pază gurii mele si usă de îngrădire împrejurul buzelor mele”, asa cum se cântă la slujba de seară. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
metoda brainstorming | urzicuta | Generalitati | 35 | 28.06.2011 17:21:43 |
Mandrie sau marturisirea lui Hristos? | ana ana | Generalitati | 53 | 07.06.2011 00:30:13 |
Despre metoda stiintifica | lugrez | Teologie si Stiinta | 3 | 03.03.2011 01:35:00 |
Alpinista Crina Coco Popescu - motiv de mândrie pentru români | camy_d | Generalitati | 37 | 25.02.2011 14:46:51 |
Despre mandrie | oni91 | Intamplari adevarate | 12 | 16.05.2010 14:30:41 |
|