![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Papa, pe de altă parte, este și șef de stat - Vaticanul are statut de stat independent, membru al ONU. Deci el este mult mai ancorat în pragmatic decât patriarhii ortodocși. Papii erau desemnați cu acest nume și înainte de schismă pentru un motiv foarte prozaic: Roma era singurul loc unde se mai vorbea latina (cea vulgară), până la un moment dat. În celelalte zone ale imperiului Roman de Răsărit (cunoscut sub numele de Bizantin) limba oficială, precum și cea cultă era limba elină (greacă), deci se folosea termenul grecesc de Patriarh. Cât despre "primatul Papal" asta este o dorință, o năzuință, a schismaticei biserici a Romei. care nu s-a materializat niciodată și este unul din punctele de discordie, alături de cela 4 puncte dogmatice, care a dus la Schisma din 1054. Acestea sunt infailibilitatea papală, teza imaculatei concepții, folosirea azimei la Sfânta Împărtășanie și, nu în ultimul rând, filioque. Citat:
...Una Sfântă, Apostolicească și Catolicească Biserică... Citat:
Pe de altă parte, orice hotărâre luată la un sinod Ortodox, chiar local fiind, și la care au fost întrunite condițiile canonice de desfășurare, deci, orice hotărâre luată la un Sinod Ortodox este valabilă pentru toate Bisericile Ortodoxe! Citat:
Pe de altă parte, într-adevăr, Bisericile Ortodoxe mai au și păreri și poziții divergente, iar apropierea de schismatica Episcopie a Romei nu este privită cu ochi buni de majoritatea episcopilor ortodocși. Și asta pentru că Papa nu vrea să renunțe la cele 4 puncte dogmatice care au generat Marea Schismă. Last edited by luciand; 22.04.2011 at 18:00:00. |
|
#2
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
Multumesc Lucian. Scrii foarte clar si nepartinitor. Daca imi permiti, mai continui cu intrebarile, pentru ca nu mi se pare clara totusi situatia.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Si de ce in probleme importante i se cerea parerea in mod special lui, chiar si in afara sinoadelor ecumenice? De ce relatiile Patriarhilor din est in raport cu cel din Roma nu erau la fel ca si cele dintre ei in est? Citat:
Citat:
Citat:
Poate ar fi bine sa se revina la aceasta formulare daca tot suntem drept ortodocsi, nu? Citat:
De cand cei care sunt in biserica cedeaza si schimba numele Bisericii din cauza ereticilor iesiti din ea? Nu este ciudat ca "ereticii" iesiti din Biserica au pastrat numele Bisericii iar cei din Biserica, cu dreapta credinta, s-au vazut nevoiti sa schimbe numele din cauza lor? De-a lungul timpului au aparut o gramada de erezii si secte insa niciodata o secta sau niste eretici nu au luat numele Bisericii ca cei din Biserica sa fie nevoiti sa ii schimbe numele ci mereu a fost invers, ereticii ieseau din Biserica si erau numiti cu alte nume: arieni, nistorieni etc. Erau 5 Patriarhi in Biserica catolica dintre care unul a inceput sa fie eretic, si in loc sa fie acela dat afara, tocmai acela a pastrat numele Bisericii catolice iar ceilalti 4 au trebuit sa schimbe numele propriei biserici, din catolica in ortodoxa. Unde s-a mai intalnit asa ceva? Citat:
Citat:
Citat:
Last edited by Adriana3; 22.04.2011 at 20:22:40. |
|
#3
|
||||||
|
||||||
|
Citat:
Citat:
Apostolii au plecat la propovăduire și Biserica a crescut! Este de înțeles că Biserica a încetat să mai fie o comunitate restrânsă și au început să fie hirotoniți alți episcopi, câte unul pentru fiecare oraș prin care treceau Apostolii și lăsau în urma lor câte o comunitate creștină. La un moment dat, fiecare comunitate locală a devenit atât de mare încât un episcop, chiar ajutat de diaconi, nu mai făcea față îndatoririlor. Atunci episcopii au început să delege o parte din îndatoriri și au hirotonit preoți. Preotul era, și este și azi, un sacerdot cu delegație, putând face tot ceea ce face episcopul, mai puțin să hirotonească la rândul lui alți preoți sau episcopi. La apuseni, după schismă, din cauza pretenției episcopului și Papei Romei că este infailibil, fără greșeală, toate hotărârile au trebuit să fie "cenzurate" și, în final, chiar luate de către acesta. Dar aceasta nu este Biserica înființată de Hristos. Dacă era așa, Hristos ar fi ales un singur ucenic și l-ar fi lăsat pe el singur conducător al bisericii, iar acesta ar fi dat la rândul lui scaunul mai departe. Pe când în Biserica lui Hristos, un episcop nu poate fi hirotonit decât de minimum alți trei episcopi, prin punerea mâinilor, "dând în dar ceea ce au primit în dar" de la Însuși Hristos Citat:
Citat:
Citat:
Treaba cu "relațiile" privilegiate cu Episcopul Romei este o speculație, doar. Este o exagerare a apusenilor! Citat:
|
|
#4
|
|||||
|
|||||
|
Perfect. In cazul asta stii ca adevarul este o persoana, Iisus Hristos "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata". Cine este de partea Adevarului este deci de partea lui Iisus. Iar de partea lui Iisus sunt toti crestinii. Nici un crestin nu este contra lui Iisus, ci toti sunt de partea lui, deci sunt de partea Adevarului (Iisus = Adevar).
Citat:
Citat:
Citat:
Unde este deci patriarhul in toata povestea asta? Citat:
Dar Patriarhul este biserica infiintata de Hristos? Cand a infiintat Hristos biserica? A zis El ca vrea episcopi si preoti si diaconi? El i-a lasat pe oameni sa se organizeze singuri, si le-a dat puterea sa lege si sa dezlege aceasta organizare dupa cum doresc. Nu le-a zis apostolilor sa faca vreo ierarhie, ba chiar dimpotriva, le-a spus ca tocmai asta sa nu faca, ci cel care vrea sa fie mai presus de ceilalti, sa se faca pe sine mic si sa slujeasca lor. Asa a vrut Iisus sa fie toti ucenicii lui (crestinii), pentru ca Biserica nu este altceva decat toti crestinii laolalta si Iisus acest raport a dorit sa il aiba intre ei, sa fie cu totii frati, nici unul mai mare peste celalalt. Insa i-a lasat pe oameni liberi sa se organizeze cum vor si oamenii au ales organizarea ierarhica a Imparatilor in loc sa o evite dupa cuvantul Domnului. Citat:
Exact, nici de preoti nu poate fi hirotonit un episcop, iar preotii la randul lor nu pot hirotoni, deci biserica nu este frateasca asa cum le-a zis Domnul apostolilor, ca ei sa fie frati, ci este o ierarhie pe verticala in care unii sunt superiori altora prin putere, nu prin slujirea smerita a celorlalti (vezi spalarea picioarelor). |
|
#5
|
||||||
|
||||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Asta nu inseamna ca daca un ucenic al satanei isi spune catolic, toti catolicii sunt cu satana. Cruciatii l-au urmat pe diavol, ei nu erau cu Iisus. Cei care insa s-au impotrivit si au aratat ca nu este bine sa se faca cruciade, aceia au fost cu Iisus si nu a plecat Harul de la ei din cauza ratacitilor de cruciati. Este ca si cum ai zice ca o biserica cade intreaga din Har din cauza unor rataciti. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu știu ce fel de creștin ești, nu știu cărui Dumnezeu te închini... Îți mai răspund doar la citatul păstrat mai sus, cu o pildă din Patericul Egiptean (deși văd că nu-ți prea place): Un părinte fiind încercat de diavol, într-o clipă de încetare a războiului, îl întreabă pe cel rău: Dar voi acolo în iad, aveți călugări? La care diavolul îi răspunde scurt: Nu! Părintele, uimit, îl întreabă: Dar nu se poate, mai sunt frați care greșesc, care cad, chiar nici unul? Iar diavolul îi răspunde: A, oameni din aceia îmbrăcați în negru, avem destui! E plin de ei! Dar călugări nu avem nici unul!" Tot cam așa este și cu creștinii. Toți creștinii, cei drept slăvitori, ortodocșii, sunt sigur de partea Adevărului! Ceilalți, cei care-și zic, doar creștini, sau cred, doar că sunt, nu! Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt să te călăuzească și să te ajute să râmâi pe cale cea dreaptă și strâmtă a ortodoxiei! Un praznic luminos și multă sănătate! Paști fericit! Last edited by luciand; 23.04.2011 at 11:55:54. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cat despre pilda din Pateric sunt perfect deacord cu ea, exceptand faptul ca se vede ca este o pilda inventata, pentru ca omul nu se pune la taclale cu diavolul ca sa afle adevaruri de la Tatal minciunii. Si omul nu ajunge pe lumea cealalta imbracat cu haine pamantesti. In schimb pilda este construita cu scop anume, ca sa arate ca o credinta fara fapte este moarta, fara fapte tot in Iad se ajunge. Tu ai vrut sa arati pe dos, ca se refera la credinta, deci tu esti cel care le rastalmacesti. De asta zic mereu ca cine nu este in stare sa inteleaga Evanghelia nu va intelege nici cuvantul vreunui sfant sau alte pilde. Le rastalmaceste pe toate. Fratii calugari care mai gresesc, care mai cad, nu in dogme gresesc, dimpotriva, in dogme sunt cu totii tari ca altfel nu ar fi primiti in manastire, ereticii nu sunt tinuti prin manastiri. Greseala calugarilor este in fapte, ganduri, lenevie etc. Un Paste Fericit si tie! Multumesc pentru floare :) Last edited by Adriana3; 23.04.2011 at 12:45:26. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Hristos a inviat, Adriana!
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Revin, deși nu am dorit inițial asta. Din mai multe motive. În primul rând, pentru ca să nu creadă cineva că m-am oprit din cauză că Ortodoxia nu mai are răspunsuri la întrebări. Ei, bine, Ortodoxia are răspunsuri la toate întrebările, puse sau nerostite încă! Și nu neapărat printr-un om sau altul, ci prin Sfinții Părinți, care ne-au lăsat scris tot ceea ce ne era necesar și suficient pentru ca să nu ne rătăcim în hățișurile ereziilor. Dogmele formulate la cele șapte Sinoade Ecumenice, tocmai asta sunt: niște borne care să ne arate nouă, celor neștiutori, limitele până la care ne putem întinde pentru a nu cădea în capcanale ereziilor. Pentru că ereziile sunt, de fapt, depărtarea de Hristos, ruperea de Credința cea Dreaptă - Orthodoxia - a cunoașterii Dumnezeului celui Treimic - Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Celălalt motiv este pentru că, deși ai răstălmăcit ceea ce am scris în ultimul mesaj, văd că totuși mai ai dorință de a rămâne pe calea cea dreaptă. Iar ultimul este pentru că am observat că ultimele tale rânduri au fost scrise sub imperiul unei tulburări și a unei puternice supărări și nu vreau ca aceasta să fie ultima impresie. În legătură cu exemplul din Pateric, ales, vreau să-ți explic de ce nu este așa cum ai zis tu. Cele opt "gânduri ale răutățiii", în tradiția Ortodoxă sunt: lăcomia pântecelui – gastrimargia, desfrânarea – porneia, iubirea de arginți – phylargyria, mânia – thymos, întristarea – lype, plictiseala – akedia, slava deșartă – kenodoxia și mândria – hiperephania. Aceasta este o ordine ascetică, de luptă. Este o ordine crescătoare în raport cu greutățile și încercările vieții monahale (monos = singur) și se referă la cele trei faze prin care trece omul în progresul său duhovnicesc. Ea începe cu lupta patimilor celor mai materiale, cele trupești (lăcomia pântecelui, desfrânarea, iubirea de arginți), pe măsură ce omul înaintează în urcușul duhovnicesc, trece la faza a doua, la lupte cu patimile sufletești (mânia, întristarea, plictiseala), iar în ultima fază – atinsă doar de cei aproape de desăvârșire, de cei cunoscători, omul se luptă cu patimile spirituale subtile (slava deșartă și mîndria). Această ultimă fază a luptei este, de fapt, o luptă cu gândurile, cu propriile neliniști. Ei bine, în această fază a luptei, sufletul creștinului nu este încercat de afecțiunile pasionale rezultate din contactul cu lucrurile (faza întâi) și cu oamenii (faza a doua), ci de reprezentările mentale, de gânduri activate în memorie de duhurile necurate. La acest gen de experiențe fac referire pildele Patericului (fie el Egiptean sau sinaitic) și ale Limonariului. Aici se insinuează diavolul în lupta omului spre desăvârșire, iar acești monahi, anahoreți, erau supuși unor riscuri psihologice suplimentare datorită izolării și singurătății îndelungate, datorită rutinei, datorită condițiilor grele și exceselor ascezei și ale vieții contemplative. Ei bine, lista de luptă, ascetică a celor 8 încercări duhovnicești din spiritualitatea Răsăriteană, rămasă Ortodoxă, în contact cu scolastica apuseană, a fost întoarsă pe dos și restrâsă la 7 păcate capitale (slava deșartă – innanis gloria, invidia – invidia, intristarea – ira, avariția – avaritia, lăcomia pântecelui – ventris inghivies și desfrânarea – luxuria), toate pornind de la rădăcina (radix) păcatelor – mândria. Astfel, dintr-o luptă cu patimile, cu gândurile, pentru dobândirea liniștii înterioare și care avea ca finalitate viața de rugăciune și contemplație a cunoașterii lui Hristos, a rezultat o listă teoretică, care pornește de sus în jos, dinspre spiritual spre carnal. „Gândurile” sunt înlocuite de „vicii” iar finalitatea, din duhovnicească (spirituală) devine socială. Prin intermediul scolasticilor, această abordare a pătruns în toată spiritualitatea creștină apuseană și a intrat în toate catehismele. De aici au pătruns, din păcate, și au viciat și viziunea ortodoxă. Iar noi, astăzi, datorită superficialității și suficienței în a ne cunoaște adevărata credință și adevărata Tradiție, cădem în greșeli mult mai grave, până la a ne nega izvoarele și ființa. PS În legătură cu discuția despre Papa Teofil a bisericii Copte, trebuie făcută o precizare. Discuția nu are obiect pentru simplul fapt că biserica Coptă nu este Ortodoxă (ca și biserica Armeană și cea Maronită, de altfel). Mai mult, biserica Coptă este schismatică și eretică, chiar dinainte de Marea Schismă din 1054. Ea face parte dintre bisericile necalcedoneene, adică cele care nu au acceptat hotărârile Sinodului al IV-lea Ecumenic de la Calcedon din anul 451, prin care a fost combătută erezia monofizită a lui Eutihie. El propovăduia că în Hristos există doar firea dumnezeiască, învățătură greșită și neadevărată deoarece Hristos este o singură Persoană în care coexistă cele două firi: cea Dumnezeiască și cea omenească, după cum mărturisim în Crezul niceeo-constantinopolitan! |
|
#10
|
|||||||
|
|||||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Judecă (deliberează, nu osândi) și tu singură! PS Mesajul n-a încâput pe o singură pagină... |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Despre vorbirea cu mortii | strajeru | Secte si culte | 2 | 09.04.2018 23:32:16 |
| Care este adevarul despre vorbirea in limbi ? | petrut-angel | Secte si culte | 1534 | 12.03.2018 23:00:37 |
| Vorbirea in limbi - ajutor | Archangel | Reguli generale de utilizare a forumului | 37 | 03.01.2013 13:16:48 |
| Dilema unui ortodox privind darul vorbirii in limbi la penticostali | gpalama | Secte si culte | 4 | 29.05.2010 22:11:29 |
| DESPRE VORBIREA IN LIMBI | Ioan_Ciobota | Generalitati | 4 | 24.03.2010 18:09:10 |
|
|