![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Complicată logica asta, așa-i? Dar hai să mergem mai departe. Să-i vedem pe evrei. Să-i vedem pe Avraam, pe Israel, pe Iosif, pe Moise, pe David, pe Solomon — ei erau într-o situație încă și mai bună, ba chiar privilegiată de vreme ce legea lor a fost dată de Dumnezeu Însuși. S-au mântuit ei toți, aceștia sau nu? S-a mântuit Moise? Dar Avraam? Evident că da (Luca 16:19-31). Nu le era destul această lege pentru a se mântui? Se pare că nu. Se pare că Hristos trebuia să vină oricum. Dacă în Nirvana, după tine, nu e mântuire și e nevoie de Hristos, iată că la evrei era mântuire — dar și aici e nevoie de Hristos. Deci criteriul tău s-a năruit. Și atunci ce înseamnă asta? Înseamnă că mântuire există oricum, în principiu, în orice cultură (sau, măcar, în marea majoritate). Dar, cu toate acestea, Hristos trebuie, totuși, să vină. Cum așa? De ce mai este El necesar? Simplu, pentru că El este condiția de posibilitate a mântuirii prin orice cultură. Pentru că El aduce mântuirea nu aici pe pământ — altfel nu am mai muri, ci am trăi în Rai — ci în Cer. Fiecare cultură are Legea în ea însăși sub o formă sau alta, căci Legea se dă în multe feluri (Legea în sine, așa cum este ea cu adevărat, este în Cer, nu pe pământ; astfel că fiecare cultură întruchipează o înfățișare din infinitele înfățișări pe care Legea infinită le are). Însă Cel Care face eficientă Legea în Cer, factual și obiectiv, pentru orice fel de cultură particulară și istorică de aici de pe pământ, este Hristos. Abia atunci Legea fiecărei culturi își revelează universalitatea pe care o conține (dacă și atâta câtă o are) și este, prin aceasta, făcută în această deplinătate părtașă la mântuire. Dacă ai fi un fel de creștin înainte de Hristos și ai crede în Hristos înainte de venirea lui (așa cum au cunoscut, în chip minunat, aceste lucruri David sau Moise sau Ilie sau dreptul Simeon), ai avea nevoie de venirea concretă, întrupată a lui Hristos sau nu? Evident că da. Prin urmare, nu e destul să crezi în El și să ai Legea, e nevoie și ca El să vină cu adevărat, concret. Atunci între a crede în venirea lui Hristos, în El și în Legea pe care El o plinește, pe de o parte, și venirea Lui efectivă, pe de alta, este o anumită diferență. Datorită acestei diferențe este posibil (și nu doar posibil) ca și alte culturi să se împărtășească de Lege, adică de Cuvânt, fără să știe, adică fără să cunoască în adevăr nemijlocit dogmatica și Crezul, de pildă. După cum un om din afara creștinismului Îl poate purta în inimă pe Dumnezeu fără să fi auzit vreodată de Hristos sau de Sfânta Treime. („Dacă deci cel netăiat împrejur păzește poruncile Legii, netăierea lui împrejur nu i se va socoti ea ca o tăiere împrejur?” Romani 2:26) Să nu uităm că Dumnezeu îi poate scoate pe fiii lui Avraam și din pietre, Casa Tatălui are multe locașuri, iar Duhul suflă unde vrea. Dacă vei condamna tot ce se află în afara creștinismului „oficial”, adică vreo câteva miliarde bune de oameni care, datorită accidentelor biografice, pur și simplu nu au apucat să audă de Hristos ori n-au înțeles cine e Hristos și ce e creștinismul, atunci transformi această religie într-o sectă a câtorva „aleși” (pe sprânceană...) care promovează nimic altceva decât fervoarea fanatică și vindicativă a unor „mântuiți la rețetă”. Dacă-ți plac rețetele, însă, nu e nevoie să fii creștin. Poți să te faci bucătar sau farmacist. Și atunci poți să-ți prepari singur și liniștit, vorba lui Moș Teacă, „tocana particuleră” sau îți poți înghiți netulburat hapurile cu doftoriile pe care ți le-ai mântuit ca să pleznești de „sănătate”. Îți poți face un „restaurant” doctrinar sau o „farmacie” ideologică de unde să-ți proferezi și promovezi „marfa” atestată cu ștampila „ministerului igienei mântuirii" care-ți va fi aprobat toate formele. Și așa ai să devii stăpân peste imperiul formal al diplomelor și hârțogăriilor duhului. Adică un birocrat de duhuri care va putea să catalogheze orice idee după conformitate sau lipsă de conformitate, crezând că face cu fiecare catalogare câte o vorbă de duh (Vezi, Romani 2:27-29). Într-o astfel de ipostază nu știu, zău, cine este „mai antihrist”. Cel care vrea să-i condamne pe toți la iad pentru că el are "certitudini" sau cel care mai degrabă ar vrea să mântuiască pe cât mai mulți pentru că știe că adevărul se dă în istorie în mai multe feluri? Se va ridica, apoi, poate întrebarea privitoare la rostul de a mai urma religia creștină dacă este mântuire și în altă parte. Păi, e destul de simplu, dacă avem curajul să judecăm. Diferența și asemănarea creștinismului cu celelalte tradiții sunt precum diferența și asemănarea dintre doi constructori de case: amândoi pricepuți, dar unul fără școală și care construiește după intuiție, după simț; celălalt, care construiește după știința arhitecturii și toate regulile ei. Cel care merge după reguli greșește mai puțin, cheltuiește mai puțin și construiește case mai mari, mai frumoase și mai valoroase. Cel care construiește după simț, greșește mai mult, are cheltuieli și tulburări mai multe, construiește case mai mici, mai puțin frumoase și mai ieftine. Dacă vrem o casă, ideal este să apelăm la cel care are cunoștințe de arhitectură. Dacă suntem, însă, mai săraci, ne mai mulțumim și cu celălalt, care construiește mai ieftin. Așa că totul ține de „averea moștenită” și de „puterea de cumpărare” (adică de bogăția sau sărăcia spirituală). Singura condiție este ca și cel mai ieftin să aibă case trainice, de încredere, chiar dacă mai mici și mai urâte. Însă, cel mai bogat trebuie să se îndure și de cel mai sărac: săracul numai atâta poate, nu știe să aleagă o cale mai înaltă, mai aproape de desăvârșire. Dar, dacă bogatul se uită cu dispreț la sărac și îl osândește chiar, atunci el însuși se arată ca sărăcit și trădător al averii pe care a primit-o, căci a primit-o ca să se bucure de ea împreună cu ceilalți, iar nu ca să spună că toți cei care s-au născut mai săraci (cu Duhul) vor merge la groapa de gunoi și vor fi îngropați acolo. Atunci singurii care vor muri săraci sunt cei cărora li s-a arătat că pot să se îmbogățească și chiar au avut șansa asta, dar au refuzat-o. Dar nici pentru ei nu e sigur dacă nu cumva există un fel de... „ajutor social” (Vezi Luca 16:1-12). Așa că eu nu m-aș grăbi să damnez pe cei care nu sunt creștini. Last edited by HoratiuM; 06.05.2011 at 18:21:23. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 03:18:26 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
|