Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 14.06.2011, 12:56:06
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Așa e. Pentru că fiecare dintre noi este unic. Și pentru că Dumnezeu nu poate fi cunoscut în mod obiectiv, întrucât nu este un obiect și, cu atât mai puțin, accesibil înțelegerii noastre. El ne transcende și ne cuprinde, iar noi cunoaștem gustând câte puțin din ale Sale. Iar această cunoaștere e mai potrivit să se numească împărtășire din El, pentru că e o cunoaștere prin participare; și prin înțelegere, dar și prin iubire. Iar iubirea nu o putem conceptualiza, chiar dacă putem spune câte ceva despre ea. Însă iubirea nu stă niciodată pe loc, ci înaintează mereu, bucurându-se și uimindu-se, și neputând spune în cuvinte ceea ce trăiește.
Așa sunt și cuvintele sfinte pe care ni le-a dăruit Dumnezeu: nu sunt statice; nu pot fi cunoscute pe de-a-ntregul niciodată; dau sensuri noi de fiecare dată când le citești; sunt vii.
Noi nu suntem agnostici, avem o credinta revelata, un adevar revelat. Agnostic inseamna sa nu stim care e adevarul. Ceea ce ne-a fost revelat este adevar de credinta, nu e interpretabil. Aceasta revelatie ne-a fost data de Duhul Sfant, deci nimeni nu poate spune ca Duhul s-a inselat sau ca a spus neadevarul, e cel mai mare pacat, pacatul impotriva Duhului Sfant.
Cu atat mai mult ceea ce a stabilit Biserica prin sinoade. Asadar acestea sunyt adevarurile revelate. Mai sunt si lucruri care nu le cunoastem, aici fiecare poate avea o parere, dar nu ne foloseste la nimic.
In rest fiecare se raporteaza la credinta cum poate, asa cum ai spus in mesaj.
  #2  
Vechi 14.06.2011, 13:38:02
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Noi nu suntem agnostici, avem o credinta revelata, un adevar revelat.
Adevărat. Cunoașterea noastră pornește de la revelație. Însă revelația e un fel de izvor. Are un punct fix, de neschimbat, dar ne adăpăm din ea continuu. Ea dă mereu înțelesuri noi și îl poate adăpa și pe cel nepriceput, ca și pe cel foarte priceput în cunoaștere. De aceea teologii exprimă, într-o formă mereu nouă, adevărul revelat.
Ni S-a revelat Sfânta Treime. Știm că Dumnezeu este Tată, Fiu și Duh Sfânt. Dar cunoașterea efectivă a Sfintei Treimi e un proces viu și o înaintare permanentă. Nu putem spune: gata, știu totul; este o împărtășire veșnică, o înaintare la înțelesuri tot mai înalte și tot mai adânci totodată.
E adevărat, ni se dau niște puncte de plecare, pentru că avem nevoie de repere clare, ca să nu ne rătăcim. Adevărurile de credință sunt clare, iar cine nu le acceptă nu are acces la Izvor. Poate se adapă de undeva mai la vale.

Cunoașterea rațională poate să ne depărteze, dacă o luăm ca absolută. Fiecare se va crede posesorul adevărului și îl va contrazice pe celălalt. În cunoașterea duhovnicească este altfel. În aceasta înaintăm fiecare pe câte o rază înspre Soarele-Dumnezeu. Cu cât vom fi mai aproape de El, cu atât vom fi mai luminați și mai calzi și, totodată, mai aproape unii de alții.
  #3  
Vechi 14.06.2011, 15:29:28
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Adevărat. Cunoașterea noastră pornește de la revelație. Însă revelația e un fel de izvor. Are un punct fix, de neschimbat, dar ne adăpăm din ea continuu. Ea dă mereu înțelesuri noi și îl poate adăpa și pe cel nepriceput, ca și pe cel foarte priceput în cunoaștere. De aceea teologii exprimă, într-o formă mereu nouă, adevărul revelat.
Ni S-a revelat Sfânta Treime. Știm că Dumnezeu este Tată, Fiu și Duh Sfânt. Dar cunoașterea efectivă a Sfintei Treimi e un proces viu și o înaintare permanentă. Nu putem spune: gata, știu totul; este o împărtășire veșnică, o înaintare la înțelesuri tot mai înalte și tot mai adânci totodată.
E adevărat, ni se dau niște puncte de plecare, pentru că avem nevoie de repere clare, ca să nu ne rătăcim. Adevărurile de credință sunt clare, iar cine nu le acceptă nu are acces la Izvor. Poate se adapă de undeva mai la vale.

Cunoașterea rațională poate să ne depărteze, dacă o luăm ca absolută. Fiecare se va crede posesorul adevărului și îl va contrazice pe celălalt. În cunoașterea duhovnicească este altfel. În aceasta înaintăm fiecare pe câte o rază înspre Soarele-Dumnezeu. Cu cât vom fi mai aproape de El, cu atât vom fi mai luminați și mai calzi și, totodată, mai aproape unii de alții.
Nu e vorba de cunoastere rationala (asta e mai mult din vest), iar adevarurile de credinta nu sunt doar pentru teologi, sunt pentru toti ortodocsii, indiferent de pregatire. Ele sunt sintetizate in catehism. Cine doreste mai mutl poate cerceta mai manuntit, dar cele de baza ar trebui cunoscute de toti, daca nu cel putin sa creada ce spune Biserica. Nu exista mai multe adevaruri, e doar unul singur. De exemplu Duhul Sfant nu poate purcede si de la Tatal si de la Fiul, adica Filioque si, in acelasi timp si numai de la Tatal. Ori e una ori e alta. Adevarul e unul, nu cinteaza ca altii spun si ei ca au adevarul, deci u conteza ca adventistii, catolciii, etc. spun un alt adevar. Adevarul nu e necunoscut, e cunoscut si il putem cerceta daca dorim. Daca vrem putem cerceta daca e adevarat ce spun ortodocsii si de ce nu e adevarat ce spun catolicii. Nu e o nebuloasa, se poate vedea destul de clar.
Daca cineva nu doreste sau nu il intereseaza acest lucru (si nici nu e nevoie de fapt), poate crede linistit ce spune BO, fara sa mai cerceteze. De aceea cineva care nu stie sa citeasca de exemplu poate crede doar ce spune BO, nu are nevoie de mai mult, ba chiar e mai castigat. In schimb in discutiile cu alte culte trebuie sa stim cate ceva.
  #4  
Vechi 14.06.2011, 15:54:34
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu exista mai multe adevaruri, e doar unul singur. De exemplu Duhul Sfant nu poate purcede si de la Tatal si de la Fiul, adica Filioque si, in acelasi timp si numai de la Tatal.
E un adevăr, care este accesibil multora. Nu putem spune că un lucru poate fi adevărat dintr-un punct de vedere și fals din altul. Însă într-o anumită cunoaștere ne putem întâlni și cu oameni de alte credințe, și chiar ne întâlnim. Toți suntem creați după chipul lui Dumnezeu. Toți avem „organ” pentru a recepta harul. Revelația oferă adevărul curat, dumnezeiesc. Cunoașterea creștinului pornește de la ceea ce îi dezvăluie Dumnezeu. Însă mulți nu au încredere în aceasta, pentru că nu știu de unde vine. Setea de a-L cunoaște pe Dumnezeu o are tot omul. Neavând încredere în ceea ce noi socotim revelație, ei vin de la periferie, de la creație. Dumnezeu Și-a pus amprenta și pe creație. Totul vorbește despre El. Însă drumul este mult mai lung și chiar periculos. Căci, chiar dacă ajungi să cunoști foarte bine cele create, saltul de la creat la necreat nu e ușor de făcut. Însă cel care vine dinspre periferie se poate întâlni cu cel care merge de la centru spre periferie în cunoașterea sa. Iar dacă se întâlnesc și își dau mâinile, vor putea să se îndrepte amândoi către Centru.

Nu sunt mai multe Centre. Nu sunt mai mulți dumnezei. Toți Îl căutăm pe același. Dacă unul spune că Dumnezeu nu este Treime, spune așa pentru că nu cunoaște aceasta. Însă mă pot întâlni cu el, pentru că avem multe în comun. Amândoi credem în Dumnezeu, amândoi credem în faptele morale, amândoi știm că ne aflăm într-o înstrăinare de Dumnezeu și, totodată, într-o înstrăinare între noi.
Deci Adevărul nu este discutabil. Dogmele sunt adevăruri exprimate clar. Dar este normal să avem opinii diferite pentru că nu ne împărtășim în aceeași măsură din adevăr. Chiar și între noi, ortodocșii, opiniile diferă mult, din cauză că din acest adevăr revelat pe care îl știm cu toții, unii gustă mai mult iar alții mai puțin; unii gândesc mai tehnic mântuirea, alții mai puțin tehnic. Nu ne vom exprima niciodată cu toții identic. Ne-am depersonaliza atunci. Ne adăpăm cu toții de la același izvor, însă vom rodi diferit; inclusiv în cuvânt.
  #5  
Vechi 14.06.2011, 21:02:44
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
E un adevăr, care este accesibil multora. Nu putem spune că un lucru poate fi adevărat dintr-un punct de vedere și fals din altul. Însă într-o anumită cunoaștere ne putem întâlni și cu oameni de alte credințe, și chiar ne întâlnim. Toți suntem creați după chipul lui Dumnezeu. Toți avem „organ” pentru a recepta harul. Revelația oferă adevărul curat, dumnezeiesc. Cunoașterea creștinului pornește de la ceea ce îi dezvăluie Dumnezeu. Însă mulți nu au încredere în aceasta, pentru că nu știu de unde vine. Setea de a-L cunoaște pe Dumnezeu o are tot omul. Neavând încredere în ceea ce noi socotim revelație, ei vin de la periferie, de la creație. Dumnezeu Și-a pus amprenta și pe creație. Totul vorbește despre El. Însă drumul este mult mai lung și chiar periculos. Căci, chiar dacă ajungi să cunoști foarte bine cele create, saltul de la creat la necreat nu e ușor de făcut. Însă cel care vine dinspre periferie se poate întâlni cu cel care merge de la centru spre periferie în cunoașterea sa. Iar dacă se întâlnesc și își dau mâinile, vor putea să se îndrepte amândoi către Centru.
De aceea spuneam ca e mai usor pentru cineva sa creada ce spune Biserica Ortodoxa fara sa isi creeze el propriile rationameste.
Tu expui teoria cunoscuta a mai multor cai care duc la acelasi Dumnezeu. Este o teorie care nu mai tine doar de ecumenism, ci de new-age. Nu are legatura cu crestinismul sau ortodoxia, ba chiar e combatuta in ortodoxie.
De ce scrie in Vechiul Testament aproape tot timpul impotriva inchinarii la idoli? Si aceia nu mai stiau adevarul si se inchinau la ce credeau ca e divinitatea. Mai mult, spunem ca nu s-a putut mantui nimeni, desi unii aveau si credinta adevarata si fapte bune. Hristos a spus "Eu sunt Calea".
Iar harul ni se da doar incepenad cu Sfintele Taine, asa cum spune si catehismul ortodox. Inceputul este Botezul, inceputul accesarii harului. Mai multe cai nu sunt, dar poate in mod exceptional se pot mantui si unii din afara, nu stim aceasta.
  #6  
Vechi 14.06.2011, 21:16:24
GLAdoS GLAdoS is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.06.2011
Locație: Apeture Science Laboratories
Religia: Ortodox
Mesaje: 538
Post

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
De aceea spuneam ca e mai usor pentru cineva sa creada ce spune Biserica Ortodoxa fara sa isi creeze el propriile rationameste.
Dark ages... anyone?
  #7  
Vechi 14.06.2011, 21:40:10
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de GLAdoS Vezi mesajul
Dark ages... anyone?
Chiar daca scrii in engleza tot scos din context se cheama. Citeste tot pasajul nu doar o propozitie.
  #8  
Vechi 14.06.2011, 22:00:14
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
De ce scrie in Vechiul Testament aproape tot timpul impotriva inchinarii la idoli? Si aceia nu mai stiau adevarul si se inchinau la ce credeau ca e divinitatea.
Idolatria era o mare problemă atunci și este și acum, întâlnită în mult mai multe forme. Dumnezeul adevărat este viu; idolii sunt morți. În Vechiul Testament idolatria însemna depărtarea de adevăr, adorarea naturii sau a întruchipărilor unor patimi, închinarea în fața lumii acesteia, închinarea la dumnezei morți, aș zice.

Consider că celelalte religii pornesc dintr-o nevoie de Dumnezeu, dintr-o căutare neajutată, însă, de revelație, ajungând, din cauza asta, într-un punct mort, incapabile fiind de a transcende lumea, pentru că le lipsește Învierea. Dar o căutare sinceră, întrucât omul e după chipul lui Dumnezeu și poartă în sine setea de El. Din această căutare sau datorită acestui chip dumnezeiesc din tot omul, s-a ajuns în mai toate religiile la niște precepte morale mai mult sau mai puțin asemănătoare. Cele mai multe sunt pentru pace, pentru milă, instituie reguli de comportament în societate. Nu pun semnul egal între ele și creștinism, dar trebuie să recunoaștem această căutare pretutindeni.

La fel și în cazul ateilor, a celor care se încred în știință. Prin știință se pot afla urmele lui Dumnezeu în ceea ce a creat. Toate vorbesc despre El (nu așa spune și Psalmistul?). Nu de mântuire am vorbit eu; nu am spus că nu contează ce religie practici, că te poți mântui oricum. Nu cred că te poți mântui fără Hristos.

Nici pentru sincretismul religios pe care îl face new-age-ul nu sunt, pentru că, încercând să le pună pe toate de acord, nu face decât să le anuleze. El pornește, de fapt, de la necredința în Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu. Căci nu-L poți pune pe Mântuitor alături de niciun mare profet.

Vreau doar să spun că tot omul Îl caută pe Hristos, că are nevoie de El, că este pregătit să-L primească. Și e bine că Îl caută.

Problema cea mai mare e cu cei care chiar nu-L caută, și care se pot numi foarte bine și ortodocși. Un om împătimit, care iubește banii, plăcerile, lumea asta, un om care trăiește doar pentru acum și aici, un hedonist, un ignorant, e mult mai departe de Hristos decât este un budist, un musulman sau un penticostal sincer în căutarea sa.

Last edited by N.Priceputu; 14.06.2011 at 22:11:17.
  #9  
Vechi 15.06.2011, 10:28:44
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Idolatria era o mare problemă atunci și este și acum, întâlnită în mult mai multe forme. Dumnezeul adevărat este viu; idolii sunt morți. În Vechiul Testament idolatria însemna depărtarea de adevăr, adorarea naturii sau a întruchipărilor unor patimi, închinarea în fața lumii acesteia, închinarea la dumnezei morți, aș zice.

Consider că celelalte religii pornesc dintr-o nevoie de Dumnezeu, dintr-o căutare neajutată, însă, de revelație, ajungând, din cauza asta, într-un punct mort, incapabile fiind de a transcende lumea, pentru că le lipsește Învierea. Dar o căutare sinceră, întrucât omul e după chipul lui Dumnezeu și poartă în sine setea de El. Din această căutare sau datorită acestui chip dumnezeiesc din tot omul, s-a ajuns în mai toate religiile la niște precepte morale mai mult sau mai puțin asemănătoare. Cele mai multe sunt pentru pace, pentru milă, instituie reguli de comportament în societate. Nu pun semnul egal între ele și creștinism, dar trebuie să recunoaștem această căutare pretutindeni.
Cu mesajul acesta (din care am luat doar prima parte) sunt de acord in mare parte. Asa este, fiecare incearca sa repare comuniunea pierduta cu Dumnezeu. Dar asa cum unii din noi cauta fericirea adusa de har si ajung doar la placerile trecatoare oferite de vicii, asa si alte religii ajung sa se inchine la altceva. In Bilbie scrie ca toti zeii neamurilor sunt idoli (in alte traduceri scrie chiar demoni in loc de idoli). Din cauza caderii si inmultirii pacatelor oamenii au ajuns sa se indeparteze tot mai mult de Dumnezeu. Vedem cum la inceput ei vorbeau direct cu Dumnezeu. Apoi au pierdut aceasta legatura si au ajuns chiar sa nu mai stie cine e Dumnezeu. Aici intervine ingerul cazut, care ii indeamna sa se inchine la alte lucruri, la creatie. De fapt era o forma de inchinare la vrajmasul, de rupere a comuniunii cu Dumnezeu si ajungerea la comuniune cu vrajmasul. Zeii la care se inchinau nu erau decat ingeri cazuti, vrajmasul gasind aceasta cale de a se inchina de fapt la el.
Asadar orice inchinare la altceva decat la Dumnezeu este o forma de idolatrie. Iar Dumnezeu ni S-a revelat , ca noi nu mai stiam cine este. In extenso, o divinitate inchipuita altfel decat cel ce S-a revelat e intr-o mai mica masura asemanatoare acestui caz (de aceea erau combatute ereziile).

Fata de alte denominatii (protestantii, cred) noi nu spunem ca omul a cazut de tot, ci mai pastreaza ceva de la inceput, de aceea se spune de constiinta sadita in om. De aceea unii oameni pot actiona moral, fara sa aiba legatura cu religia.
Subiect închis

Tags
creatie, geneza, universul



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Noua teorie despre univers ! iuliu46 Stiri, actualitati, anunturi 2 19.06.2012 15:58:20
Cum a aparut diavolul in Univers? mariamargareta Secte si culte 100 19.01.2011 18:46:15
Univers ORTODOX cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 0 21.01.2010 20:17:46
Cum putem integra raul in univers, si care este rolul acestuia magnusfelyx Generalitati 6 30.12.2008 19:14:48