![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tricessimus, n-am deloc pretentia ca as fi in stare sa te dumiresc eu pe tine (btw, lasa autoflagelarile astea teatrale :) ca-ti strica imaginea), de aceea am si facut apel la autori care au aprofundat semnificatia teologica a „vesmintelor de piele”. Ti-am semnalat o lucrare de care stiu eu pe tema „vesmintelor de piele”, scrisa de Panayotis Nellas si ca un preview (am crezut incitant) ti-am reprodus cateva fragmente reprezentative disponibile online pe blogul unui intelectual ortodox, urmand ca tu sa cauti cartea daca vrei. Eventual s-o supui spre studiu si carturarilor vostri adventisti. As fi curioasa sa citesc macar o recenzie dpdv adventist a acestei carti. Vad insa ca pt. tine, recursul la autori eruditi cunoscatori e o chestiune amendabila, ba mai mult, reduci abuziv, aprioric si grosso modo intreaga gandire a unui om de cultura, nici mai mult, nici mai putin decat la nivel de „balta” de dat cu bata in ea. In fine, asta tine de altceva. Referitor la „hainele de piele”, am scris deja anterior ca semnificatia lor teologica e foarte complexa si nu poate fi redusa nici la ceea ce se intelege prin epiderma, nici la ceea ce vrei tu sa insinuezi prin invelis lipsit de orice pret sau inchisoare a sufletului din care trebuie sa evadeze sau vreun avatar specific conceptiilor gnostice. Odata cu primirea hainelor de piele (din cat am inteles eu, so far), e vorba de o mutatie, de o schimbare ontologica, de un transfer intr-o lume net inferioara starii edenice, o lume a degradarii si a materialismului, o lume a stricaciunii si a pieririi, e vorba de de o transmutare post-edenica a omului intr-o realitate exteriora harului, har care initial, ii fusese menit omului pt. a-l avea dinlautrul fiintei lui. Existand de acum in afara harului si nu inlauntrul lui, omul schimba prioritatile, de la vietuirea asemenea ingerilor la cea animalica, instinctuala, trupeasca. Fiindu-i adugate dupa cadere, „vesmintele de piele” nu fac parte din constitutia initiala pnevmato-psiho-somatica, ci reprezinta DOAR o degradare a partii lui materiale (soma –creata initial dintr-o materie diferita de cea de dupa cadere). Practic, „vesmintele de piele”, nici nu se identifica cu trupul (trupul initial inainte de cadere nu avea opacitatea pe care o avem noi acum), nici nu sunt un element constitutiv originar al naturii initiale, nici nu-i sunt exterioare doar ca un invelis detasabil, cu toate astea, ajung sa tina organic de el. Sensul cel mai profund al „vesmintelor de piele” e dat de faptul ca, odata cu ele, Dumnezeu i-a dat omului in schimbul Vietii harice, pe care nu o mai putea avea, i-a dat viata biologica. Si mai ales, stiind ca omul poate evolua din rau, in mai rau, i-a dat aceste „vesminte de piele”, supuse stricaciunii si degradarii care oricum n-ar rezista la infinit, TOCMAI pt. a preintampina ca omul sa se invesniceasca in rele, sa se salbaticeasca si sa se satanize, asa cum s-a intamplat cu ingerii care au hotarat sa iasa din ambianta harului divin. Prin urmare, moartea biologica a trupului, (creat initial pt. a deveni tot mai transparent dar devenit ulterior supus instinctelor si partii irationale, animalice), e mai degraba o frana, un punct terminus pt. ca omul inclinat de acum spre rau, sa nu faca raul la infinit. E modul lui Dumnezeu de a converti din iubire acest rau pe care l-a adus pacatul. O alta trasatura pe care a dobandit-o omul, odata cu „vesmintele de piele” e si iraționalitatea instinctuală, adica tot ce tine de latura animalica: împreunarea sexuală, concepția [zămislirea], nașterea, întinăciunea, alăptarea la sîn, hrana, curgerea seminței, creșterea de la mic la desăvîrșit [matur, împlinit], bătrînețea, boala si evident degradare si atomizarea in elementele initiale. Cred ca pt. a intelege mai profund semnificatia „vesmintelor de piele” cu care i-a imbracat Dumnezeu pe Adam si Eva, n-ar strica sa dam un pic mreaja mai la adanc la cuvintele “cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat”. Ce intelegi tu prin a se imbraca cineva in/cu Hristos prin botez? Am scris anterior o postare despre ipostazele invesmantarii omului si am atins in treacat ideea transformarii vesmantului initial deiform tesut din har, menit sa devina tot mai luminos, in „vesminte de piele”. Citeste te rog si raspunsul pt. Ioana si mai ales retine ideea ca n-am pretentia ca inteleg toate nuantele si subtilitatile chestiunii. Tricessimus, cred ca toata discutia despre inviere, moarte, trup, suflet ar putea avea alta turnura, daca s-ar porni de la declararea scopului pt. care l-a facut Dumnezeu pe om, asa cum reiese din Scriptura, in conditiile in care omul nu ar fi introdus bariera pacatului, deci in conditiile in care nu ar fi existat moartea. Te-am mai intrebat asta dar nu vad unde ai raspuns. Se mai poate realiza vreodata acel scop sau nu? Daca da, cum? Daca nu, de ce? Mersi anticipat pt. raspuns. (nu-i nici o graba). Important e sa aprofundam, nu neaparat sa jucam ping-pong cu postari. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
"Nu mancarurile sunt rele, ci lacomia pantecelui" | cristiboss56 | Din Vechiul Testament | 55 | 08.08.2013 14:11:31 |
Care sunt "gaurile" stiintei? | Bast-et | Teologie si Stiinta | 28 | 19.09.2010 10:30:28 |
Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! | valentinalogo | Preotul | 28 | 06.06.2010 07:26:42 |
"Viata in Hristos" de Sfantul Cabasila a aparut la EIBMBOR | mihailt | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 02.04.2009 00:19:20 |
"Este religia o parte importanta din viata ta de zi cu zi ? " | cristiboss56 | Generalitati | 22 | 15.02.2009 23:49:08 |
|