![]() |
![]() |
|
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
12 episcopatului. Peste tot, el învaþã, ca ºi Ciprian, decât numai despre un episcopat unul ºi identic în toþi aceia care s-au investit cu dânsul. Tãcerea sa în privinþa prerogativelor episcopului Romei echivaleazã cu o negaþie pozitivã. Îi era destul sã apeleze la Roma contra adversarilor sãi, dacã Roma era ecoul adevãrului ºi centrul unitãþii. El nu face aºa, ci apeleazã la mãrturia tuturor Bisericilor apostolice care formeazã poporul ales al noii alianþe. El numeºte18 pe toate Bisericile Asiei ºi Greciei, fundate de apostoli; afirmã adversarilor sãi, ca probã despre adevãrul doctrinei sale, cã el este în împãrtãºire cu aceste Biserici; ºi nici mãcar nu numeºte pe Biserica Romei! Ce însemneazã o asemenea tãcere, decât cã, în ochii sãi, criteriul adevãrului creºtin nu exista în mãrturia unei Biserici, ci în aceea a tuturor Bisericilor apostolice! El nu excludea mãrturia Bisericii Romei, dar nu-i da mai multã importanþã decât celei a celorlalte Biserici întemeiate de apostoli, ºi aceastã mãrturie nu avea valoare decât pentru cã era un ecou al predicãrii apostolilor, ºi nu pentru cã ar avea o autoritate particularã, în afarã de mãrturia universalã. Dupã ce a expus mãrturia Bisericilor apostolice, sfinþitul Augustin strigã19: „Acela evanghelizeazã altfel care zice cã Biserica a dispãrut din lume ºi cã ea n-a rãmas decât în Africa ºi în partida lui Donat. Aºadar sã fie anatema! Dacã nu voiesc sã fie anatema, sã-mi probeze cã afirmaþia sa este cuprinsã în sfintele Scripturi”. Fericitul doctor urmãreºte pe adversarii sãi în obiecþiile lor asupra pretinsei prãpãdiri a Bisericii care nu ºi-ar fi aflat refugiu decât în partida lor, ºi, în aceastã discuþie, unde numele Romei ºi al episcopului sãu l-am afla la fiecare linie, dacã ea ar avea loc astãzi în Biserica romanã, el nu face nici cea mai micã menþiune nici de una nici de altul. El nu vede decât o Bisericã, universal rãspânditã ºi cu care trebuie sã fie cineva în împãrtãºire dacã voieºte sã facã parte din adevãrata societate creºtinã. Aceastã Bisericã catolicã este, zice el20, mama prea adevãratã a creºtinilor. Ea are pentru a o dirija, pe episcopi, pe preoþi, pe diaconi ºi pe ceilalþi servitori ai dumnezeieºtilor mistere21. În aceastã enumerare, episcopatul apare în unitatea sa; un episcop excepþional ºi superior aici nu-ºi gãseºte locul. Precum în tratatul sãu despre Unitatea Bisericii, aºa ºi în opera sa asupra Moralelor Bisericii catolice, Augustin nu cunoaºte nicicum ascultarea de Roma ºi de episcopul sãu. În ultimul sãu capitol, el vorbeºte de Roma pentru a menþiona crimele ce comiteau acolo maniheii, dar nu pentru a o arãta ca pe sorgintea autoritãþii ºi unitãþii Bisericii. În alte douã din operele sale dogmatice, Despre doctrina creºtinã ºi Despre adevãrata religie, Augustin era adus de subiectul sãu ca sã trateze despre autoritatea doctrinarã. Unde o aºeza el? În Bisericile apostolice22, care ne fac sã cunoaºtem cã sfintele Scripturi sunt sorgintea adevãrului creºtin. 18 Sfinþitul Augustin, Unit. eccl., c. XII 19 Ibid., c. XIII 20 Sfinþitul Augustin, de Moribus Eccl. catholicae, lib. 1, c. XXX 21 Ibid., c. XXXIII. „Mistere” adica Taine; si se refera aici la Sfintele Taine ale Bisericii. 22 Unit. eccl,, de Doct. Christ., lib. II. C. VIII; de Vera relig., c. VIII. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 13 În explicaþia ce face simbolului23 el nu menþioneazã decât aceeaºi Bisericã catolicã din care ereticii ºi schismaticii nu fac parte. Dacã autoritatea papalã exista, ea ar fi mai ales folositoare ignoranþilor care ar avea în învãþãmântul papal un mijloc facil de a se instrui. Sfinþitul Augustin a fãcut o operã asupra modului de a instrui pe ignoranþi. Autoritatea papalã nu e nici aici menþionatã precum nu e nici în nenumãratele cãrþi în care episcopul Hipponei atacã pe ereticii ºi pe filosofii timpului sãu. Operele lui Augustin formeazã una din colecþiile teologice cele mai considerabile ce Biserica primarã ne-au lãsat. ªi, va fi imposibil de a arãta într-însele un singur pasaj în care autorul sã facã, nu numai o menþiune formalã, dar o simplã aluziune la autoritatea doctrinarã a Bisericii sau a episcopului Romei. El nu a învãþat în privinþa Bisericii decât doctrina expusã aici mai sus, care exclude în mod pozitiv aceastã autoritate a unei biserici sau a unui episcop în particular, ºi care este aceeaºi ca a sfântului Ciprian. Cu toate acestea teologii romani au pretins cã sfinþitul Augustin era favorabil sistemului papal. Pentru a stabili aceastã tezã, ei au alergat la falsificãri. Vom da despre aceasta câteva exemple: Rev. Pãrinte iezuit Barruel24 se exprimã astfel: „Cât despre Sfântul Augustin, fereºte-te de a insulta în prezenþa acestui Doctor catedra Bisericii romane. „Ce þi-a fãcut ea, îþi va rãspunde el cu: indignaþiune, ce þi-a fãcut aceastã catedrã în care Petru a ºezut, în care ºade astãzi „Pontificele care ne guverneazã””. Noi subliniem aceste din urmã cuvinte care nu se aflã în text, chiar aºa precum este el citat de Barruel în latineºte: „Cathedra tibi quid fecit Ecclesiae romanae in qua Petrus sedit, et in qua hodie Anastasius sedet”. Permite buna credinþã de a traduce cuvântul Anastasius prin acestea: Pontificele care ne guvernã? Cuvântul episcopului Anastasie este el sinonim cu fraza prin care teologul roman îl înlocuieºte? Dar aceasta nu este totul. Textul sfinþitului Augustin a fost complet abãtut de la sensul sãu natural ºi ciuntit cu premeditare. Barruel nu a indicat opera din care l-a tras. El avea fãrã îndoialã pentru aceasta cuvintele sale. Noi le-am gãsit în a doua carte a operei intitulate: Contra epistolelor lui Petilian, capitolul LI, § 118 (ed. Bened.). Petilian având contra lui corpul episcopal, îndrãznea sã zicã cã el (corpul episcopal) nu forma decât acea catedrã de pestilenþã despre care vorbise psalmistul. Atunci Augustin îi rãspunde: „Dar dacã toate catedrele în toatã lumea sunt aºa precum tu le impuþi cu atâta insolenþã, spune-mi dar ce þi-a fãcut catedra Bisericii romane pe care Petru a ºezut, ºi pe care ºede astãzi Anastasiu; sau a Bisericii din Ierusalim pe care Iacob a ºezut ºi pe care Ioan ºade astãzi; catedre cu care noi suntem uniþi în unitatea catolicã ºi de care tu în mod criminal te-ai separat?”. Ce poate cineva gãsi în acest text care sã nu convinã Bisericii din Ierusalim, ºi tuturor Bisericilor apostolice tot aºa de bine ca ºi celei din Roma? Citat cum a fost dat de Barruel, el nu probeazã nimic în favoarea papalitãþii; 23 De Fide et symb., c. X 24 Du pape et de ses droits religieux, t. 1-ier, 2-e partie, ch. III. Aceastã operã este citatã ºi lãudatã de ultimii ºi cei mai savanþi teologi romani, de Pãrintele Perrone în particular. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 14 falsificat în traducerea sa francezã, el ar avea oarecare importanþã, graþie numai falsificãrii; citat în întregul lui, el probeazã contra sistemului papal ºi nu este favorabil decât doctrinei unitãþii catolice care rezultã din împãrtãºirea cu toate Bisericile apostolice. Pe unirea tuturor acestor Biserici sfinþitul Augustin o numeºte catedra apostolicã, dupã exemplul lui Ciprian ºi al tuturor pãrinþilor celor vechi. El continuã într-adevãr astfel, adresându-se cãtre Petilian: „Pentru ce numeºti tu pe catedra apostolicã, catedrã de pestilenþã? Dacã faci aceasta din cauza bãrbaþilor pe care-i vezi cã predicã legea ºi nu o practicã, oare Domnul Iisus Hristos a fãcut-o asemenea injurie catedrei pe care ºedeau fariseii care învãþau ºi nu practicau învãþãmântul lor? N-a lãudat el catedra lui Moise, ºi n-a fãcut imputãri fariseilor, respectând onoarea acestei catedre? Dacã tu aveai astfel de cugetãri, n-ai fi blestemat, din cauza bãrbaþilor pe care-i incriminezi, aceastã catedrã apostoleascã cu care nu eºti în împãrtãºire”. În acest pasaj nu e chestiunea decât de toate Bisericile formând catedra apostoleascã. A-l da ca o probã în favoarea papalitãþii care este negarea directã ºi pozitivã a acestei doctrine, nu înseamnã a comite o ruºinoasã falsificare? Barruel a apelat încã la douã alte texte ale sfinþitului Augustin, fãrã a indica operele de unde le-a tras. Dacã voieºte cineva sã se transporte la a doua clasã de epistole ale sfinþitului Doctore, epistola 43-a, capitolul III, § 8, va gãsi într-însa câteva linii care par a fi dat pretext pãrþii celei mai importante a citãrii teologului iezuit, ºi, dacã voieºte a citi paragraful întreg, sau mai bine încã toatã epistola, va rãmâne înmãrmurit de neruºinarea falsificatorului.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
|