![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Al treilea text pe care el îl citeazã este faimoasa axiomã: Roma a vorbit,
cauza s-a finit, axiomã care nici odinioarã n-a aparþinut episcopului Hipponei. Adversarii pe care el îi combãtea apelaserã pe rând la toate Bisericile din Orient ºi chiar la autoritatea imperialã. Ei sfârºirã prin a apela la Roma unde s-au þinut douã sinoade cu aceastã ocazie. Roma judecã ca ºi celelalte Biserici. Ereticii nu mai aveau dar la cine sã apeleze, ºi cauza, catoliceascã, era finitã. Toþi cei ce ºiau aruncat numai o cãutãturã de ochi pe operele lui Augustin ºtiu cã aºa este opinia ce el a formulat, ºi afirmaþia teologilor romani este evidenþiatã de mult timp dupã justa sa valoare pentru ca sã mai avem noi trebuinþã de a ne întinde mai mult asupra acestui punct. Textul pe care acest teolog l-a falsificat ºi de care atât de mult a abuzat, confirmã doctrina învãþatã de Augustin: cã co-sentimentul tuturor Bisericilor apostolice este criteriul adevãrului catolic. El învãþa în afarã de aceasta, într-o mulþime de texte, cã sfântul Petru nu era decât tipul sãu figura unitãþii în Bisericã, cã tot ce i s-a acordat, nu era pentru persoana sa, ci pentru Bisericã; cã el nu era pazã ºi fundament al Bisericii mai mult decât ceilalþi apostoli. În fine, el n-a recunoscut în Biserica romanã decât o primaþie analogicã cu aceea pe care primele sinoade ecumenice o determinaserã; nu i-au recunoscut niciodatã o autoritate superioarã, nici ei, nici episcopului sãu. Sfinþitul Augustin a învãþat asadar absolut aceeaºi doctrinã ca Sfântul Ciprian: adicã, unitatea ºi egalitatea în drepturile divine ale apostolatului ºi episcopatului; co-sentimentul permanent al tuturor Bisericilor apostolice ca WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 15 criteriu al veritãþii catolice; împãrtãºirea cu toate Bisericile apostolice ca condiþie a unitãþii în Bisericã. În aceste diverse puncte se rezumã toatã doctrina sfinþitului Augustin în privinþa Bisericii, ºi nu i se poate atribui alta decât falsificându-i textele precum au fãcut-o reverendul Pãrinte Barruel ºi ceilalþi teologi romani. Va urma Vincent din Lerini este al treilea scriitor la a cãrui mãrturie apelãm
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|