În prealabil postat de N.Priceputu
Ați descris, de fapt, sincretismul. Am spus de nenumărate ori că e o aberație. Ecumenismul nu înseamnă altceva, în opinia mea, decât discuții întreolaltă despre adevărurile de credință. Nu e vorba de negocieri și de compromisuri; ci de dorința ca toți să mărturisim un singur adevăr.
Dacă n-aș crede că Ortodoxia a păstrat adevărul curat, n-aș fi ortodox. Și dacă ea l-a păstrat, atunci nu are cum să renunțe la el. Dar, prin deschiderea către ceilalți, prin acceptarea dialogului, printr-o dorință sinceră ca toți să se mântuiască, îl poate face cunscut și celor care, la rândul lor, îl caută cu o inimă sinceră.
Ceea ce am încercat eu să subliniez este faptul că pentru a ne înțelege întreolaltă este nevoie nu doar de gândire, nu doar de o formulare cât mai precisă a unor dogme, ci de o deschidere totală față de interlocutor, de prietenie reală, de a-i ieși în întâmpinare. Asta înseamnă, în opinia mea, a avea o credință vie, lucrătoare.
În tema acestui fir e vorba tocmai de malentendu-uri și de cauzele care duc la acestea. E vorba de faptul că nu ne înțelegem între noi, catolici cu ortodocși, cu protestanți ș.a. pentru că îi privim pe ceilalți de pe o poziție de adversitate, de cele mai multe ori cu suspiciune. Nu le acordăm credit; considerăm din start că ei nu pot fi sinceri în credința lor. Pornim, altfel spus, de la prezumția de vinovăție. Nu le aplicăm același tratament pe care ni-l aplicăm nouă; nu suntem sinceri, nu-i iubim ca pe noi înșine.
Nu înseamnă că dacă am face acestea am începe să vorbim ca ei, să credem ce cred ei. Nu înseamnă că dacă încerc să văd lumea prin ochii unui musulman, de exemplu, îi voi împărtăși și credința. Din contră, mi-o voi preciza mai bine pe a mea în raport cu el; în plus, comparând perspectiva pe care o are el despre relația cu Dumnezeu cu perspectiva mea, voi putea să-i arăt în ce constă inferioritatea credinței lui, lipsurile pe care le are și, dacă el ar avea încredere în sinceritatea preocupării mele pentru el, ar putea să-mi acorde credit.
|