![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Geocentrismul este gresit! In privinta asta, sunt de acord cu colegii atei... Si chiar daca nu ar fi, ce legatura are cu credinta corecta? Nu putem gandi/crede toti, tot timpul, la fel, de doua mii de ani. Mai exista si evolutie a gandirii. (NU sunt evolutionist, nu cred in evolutia firii). Sincer sa fiu, si daca mi s-ar demonstra adevarul geocentrist (!!!), as refuza sa il accept. Prefer sa accept adevarurile de credinta ale Bisericii, nu superstitii pseudostiintifice. Chiar daca demonstratia ar fi corecta. La fel si pentru toate superstitiile care paraziteaza credinta, gen facerea lumii in 24/7... Si stiti de ce? Pentru ca o demonstratie poate fi corecta, aparent, dar daca premizele sunt false, atunci si demonstratia e falsa. Premizele geocentriste sunt evident false. Last edited by Theodor_de_Mopsuestia; 28.08.2011 at 11:31:05. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Lupta conceptuala dintre adeptii sistemului geocentric si adeptii heliocentrismului a fost de fapt lupta dintre aristotelieni si neo-platonicieni. Ironia suprema devine vizibila atunci cand ne dam seama ca, in termeni contemporani, aristotelienii au reprezentat constant linia de gandire rationala, fundamental materialista.
In schimb adeptii heliocentrismului au fost neo-platonici. Novara, profesorul lui Nikolaus Copernic, a fost un neo-platonic. Copernic insusi a fost un neo-platonic inflacarat, ca si multi altii. Ce anume caracteriza gandirea neo-platonica? Raspunsul este simplu: misticismul. Gandirea neo-platonica era patrunsa de misticismul lui Platon, izvorat din cel al lui Pythagora: magia numerelor adica numerologia, animismul si credinta in metempsihoza adica reincarnare, credinta nestramutata intr-o constructie simpla, geometrica si armonica a Universului. Gandirea moderna a preluat si perpetueaza ultimul concept, cel al unui Univers armonic, cu totii o facem, atunci cand vorbim despre Cosmos - care asta inseamna. Asadar, dupa cum singur declara, Copernic a pornit la demolarea Sistemului Geocentric deoarece nu corespundea conceptiilor neo-platonice. Spus in alti termeni, Sistemul Geocentric nu era suficient de ... ocult. Asadar in acea mareata confruntare a ganditorilor, Sfanta Biserica a aparat linia gandirii logice, rationale iar Copernic si discipolii sai, au pornit la lupta si au atacat din cauze doctrinare, fundamentaliste, pentru a impune o conceptie profund mistica, in nici un caz nu ceea ce noi numim azi stiinta. Poate unora asta le da de gandit. In ultimele patru secole, perioada care ne-a oferit multe dar care a fost deschisa de neo-platonici, cu sau fara voia Dvs, a dominat tocmai directia aristoteliana, care se pare ca a ajuns intr-un impas. Ce intelepciune, ce fel de cunoastere este aceea care-si impune drept criteriu suprem indoiala, scepticismul, cu alte cuvinte necunoasterea ? Stiinta actuala nu formeaza un tot inchegat, ba chiar acest tel a devenit imposibil. Nu fac nimanui caz pentru ca ar fi sau n-ar fi ateu. Eu insumi am fost. Insa argumentele prin care urcati actualul ansamblu de cunostinte, ca eu stiinta nu pot sa-i zic, pe un piedestal si va prosternati in fata ei ... in fata indoielii, a scepticismului absolutizat. Nu cumva este inchinare la un idol de tip nou ? Last edited by neica_nimeni_altul; 28.08.2011 at 13:56:44. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Știința greacă a exercitat o influență covârșitoare asupra teologiei creștine prin caracterul ei substanțial, căci a fost obligată să lase în umbră caracterul contingent al lumii naturale și să se concentreze asupra naturii divine, care rămâne nemișcată în esența ei metafizică. Și chiar atunci, când în Evul Mediu și‑au făcut apariția curente autentice pentru o înțelegere empirică sau științifică a naturii, acestea au fost deturnate de la scopul lor de modelele scolastice de gândire logică și formală, preocupate înainte de toate de adevăruri abstracte și necesare, de Dumnezeu Care nu Se mișcă. Din punct de vedere biblic, Dumnezeu rămâne nemișcat, după substanța Sa divină eternă, dar Se mișcă în același timp, pentru că nu este doar o substanță nemișcată, ci și comuniune de Persoane divine, Care nu rămân indiferente față de lumea pe care au zidit‑o din iubire. Sfântul Maxim face sinteza dintre mișcarea și nemișcarea lui Dumnezeu și afirmă că Dumnezeu Se mișcă, rămânând nemișcat. Cuvintele lui Galileo Galilei „E pur si muove“ constituie un protest împotriva unei filozofii și teologii care se îndepărtaseră de teoria realistă a cunoașterii și militau pentru o cunoaștere idealistă, care ignora total conceptul de ordine rațională contingentă a naturii.
Într‑un sens cu totul diferit față de știința aristotelică, știința modernă a dezvoltat o teorie a cunoașterii interesată de domeniul fenomenelor observabile și contingente, ca realități accesibile cercetării empirice și susceptibile de înțelegere, fără să apeleze la domeniul „metafizic“ al realităților ultime sau să recurgă la „cauzele oculte“. O știință de acest gen nu își propune să explice natura ultimă a cauzei, pe care o învăluie în tăcere, nu se interesează de metafizică, ci se mulțumește să ofere o prezentare a fenomenelor și a conexiunilor lor mecaniciste externe, dincolo de orice structură ultimă. Această știință se întemeiază pe o cunoaștere a lumii naturale bazată pe fractura dualistă dintre „fenomene“, care pot fi cunoscute, și „noumenul“ (după teoria lui Kant, fenomenul, „noumenul“ nu poate fi cunoscut) și caută să impună lumii fenomenale legile elaborate de om în virtutea categoriilor de gândire existente în mintea lui. Operațiunile lui mintale și științifice pot conferi universului înconjurător formă sau structură exterioară mecanicistă, cu semnificație și interes pragmatic pentru el. Știința modernă este esențial instrumentală și antropocentrică, pentru că pune accentul pe latura subiectivă a cunoașterii științifice, în dauna caracterului obiectiv al naturii și urmărește scopuri practice, orientate numai către om. Exemplul clasic al acestui gen de știință îl avem în „Știința mecanicii“ a lui Ernst Mach. Modul de gândire iluminist, așa cum a fost înțeles de Kant, s‑a concretizat într‑o concepție mecanicistă despre lume, care a contribuit în mod substanțial la secularizarea progresivă a lumii naturale. Începând cu Christian Wolf, gânditor iluminist, lumea naturală a început să fie considerată ca o mașină care funcționează autonom, fără intervenția Creatorului. Acesta este, de altfel, și motivul pentru care Laplace, adresându‑se lui Napoleon, care voia să cunoască părerea lui despre existența lui Dumnezeu, i‑a răspuns: „Sire, nu am nevoie de această ipoteză“. Desigur, eliminarea metafizicii din sfera gândirii științifice constituie mijlocul prin care Kant a căutat să pună capăt ingerințelor în domeniul cunoașterii științifice, ca să elibereze gândirea științifică de orice constrângeri exterioare. Deviza pe care a lansat‑o în numele iluminismului: „Aude sapere“ („Îndrăznește să cunoști“) a pus bazele științei moderne. Odată cu aceasta a ridicat însă un obstacol greu de trecut pe calea credinței în Dumnezeu. Căci, din momentul în care lumea este concepută ca o mașină care funcționează prin ea însăși, omul nu mai are nevoie de Dumnezeu. Știința contemporană constituie o turnantă decisivă în domeniul cunoașterii și al progresului științific. Secolul al XIX‑lea marchează debutul tranzacției de la existența lucrului în sine, care a separat creația de Dumnezeu și omul de natură, la o nouă știință, bazată pe existența reciprocă a lucrurilor unul în altul, prin energii. Această turnantă decisivă din structura logică a științei se datorează lui James Clerk Maxwell, care a preluat acest concept din patristica alexandrină și l‑a pus la baza teoriei referitoare la „conceptul de câmp dinamic continuu“, în lumina magnetismului și a electricității, descoperite de Newton și Faraday. Descoperirea lui Maxwell, pe care Einstein o consideră ca o turnantă capitală introdusă în structura gândirii logice, arată că realul este susținut de câmpuri (electromagnetice, electronice, neutronice etc.) și, în primul rând, de un câmp primordial, care se caracterizează printr‑o stare de ordine și perfecțiune absolute. Pe acest temei, savanții și filozofii pot vorbi astăzi despre „ordinea supremă care egalează constantele fizice, condițiile inițiale, comportamentul atomilor și viața stelelor. Puternică, liberă, existentă în infinit, tainică, implicită, invizibilă, sensibilă, ordinea se află acolo eternă și necesară, în spatele fenomenelor, foarte sus deasupra universului, dar prezentă în fiecare particulă“. Astfel, de la o concepție mecanicistă despre univers, bazată pe existența lucrului în sine, s‑a trecut la viziunea holistică a universului, întemeiată pe ordinea primordială și pe câmpuri dinamice, unde nu mai există nimic în sine, ci unele în altele („ab alio et in aliis“), după cuvântul Scripturii: „...Tu, Părinte, în Mine și Eu în Tine...“ (Ioan 17, 20). Last edited by neica_nimeni_altul; 28.08.2011 at 14:36:09. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Față de știința modernă și mecanicistă, ordinea unitară și armonioasă a creației, pe care Maxwell a pus‑o la baza teoriei sale despre câmpurile electromagnetice este importantă din două puncte de vedere. Pe de o parte, această ordine depășește dualismul dintre Dumnezeu și creație, pentru că este vorba de o ordine care nu aparține lumii naturale, ci lumii supranaturale sau energiilor necreate. S‑a ajuns astfel la concluzia că lumea naturală nu mai poate fi explicată, fără o ordine care există dincolo de ea. Dar, cu toate că ea nu poate fi dovedită de știință ca atare, pentru că depășește hotarele lumii naturale, a fost adoptată totuși ca postulat al cercetărilor ei, pentru că deschidea calea cunoașterii mereu mai profunde a naturii. Datorită ei se poate lămuri că „universul pare construit și reglat cu o precizie inimaginabilă, care te conduce la existența unei Cauze și a unui scop care îi rămân exterioare sau transcendente . Acesta este motivul pentru care se afirmă astăzi că știința a început să bată la porțile transcendenței divine.
Pe de altă parte, această ordine universală a creației care se oglindește în constituția ei internă ne arată că lumea nu mai poate fi interceptată subiectiv, în funcție de om și de categoriile de gândire existente în mintea lui, ci în funcție de propria ei raționalitate intrinsecă. Știința nu mai prezintă lumea așa cum o gândește un om sau altul (weltanschaung), ci așa cum se prezintă ea în realitate. Cunoașterea lumii a început să aibă caracter obiectiv. Această raționalitate, care depășește opoziția dintre om ca ființă gânditoare („res cogitans“) și natura ca substanță amorfă („res extensa“), pune apoi în evidență principiul antropic, elaborat de Brandon Carter, potrivit căruia universul este dotat foarte exact cu proprietățile necesare zămislirii unei ființe capabile de inteligență și conștiință. În timp ce universul fizic pare că se îndreaptă spre o entropie mereu mai evidentă, universul viu urcă într‑o direcție contrară, spre a crea tot mai multă ordine, care culminează cu apariția omului. Cu acest prilej, trebuie precizat că teologia răsăriteană se declară în favoarea creației continue a lumii și omului de către Dumnezeu Însuși, distanțându‑se atât de creaționism, cât și de evoluționism, care presupun autonomia lumii naturale și absența lui Dumnezeu din creație. Chiar și știința contemporană, cu toată importanța pe care o conferă ordinii relaționale a universului, pornește de jos în sus și lasă impresia că omul se poate ridica el însuși la Dumnezeu, că bate la poarta transcendenței divine, fără ca Dumnezeu să coboare la el. Sfântul Maxim ne spune însă că este greu să te urci la Dumnezeu, dacă Dumnezeu nu coboară la tine... În lumina Revelației divine, Sfântul Atanasie cel Mare pornește de la Dumnezeu spre creație, adică de sus în jos, și pune baza unei cosmologii unitare, care depășește disocierea dintre lumea sensibilă și lumea inteligibilă care a dominat gândirea greacă și pe cea modernă, așa cum am văzut mai sus: „Deci, Cuvântul Atotputernic, Atotdesăvârșit și Sfânt al Tatălui sălășluindu‑Se și întinzând puterile Lui în toate și pretutindeni și luminând toate cele văzute și nevăzute, le ține și le strânge, nelăsând nimic gol de puterea Lui și dându‑le viață tuturor și păzindu‑le pe toate împreună și pe fiecare în parte și nelăsând nimic gol de prezența Sa ... alcătuiește o singură lume și o unică ordine frumoasă și armonioasă a ei, El Însuși rămânând nemișcat, dar mișcându‑le pe toate, prin crearea și orânduirea lor rațională, după bunăvoința Tatălui“. ...Care este concluzia? În prima parte a expunerii noastre, am pus în evidență două concepții diferite despre lume, una scolastică, alta modernă, care au provocat conflictul dintre credință și știință. Concepția scolastică pune accentul pe caracterul imuabil și absolut al Divinității și trece cu vederea peste caracterul relativ, contingent al lumii fizice. Din această cauză, scolastica a pus în circulație sistemul geocentric, care pretinde că Soarele se mișcă în jurul Pământului. La polul opus, concepția modernă pune accentul pe caracterul relativ și contingent al lumii naturale, și trece cu vederea peste caracterul imuabil și absolut al Divinității. Datorită acestui fapt, Galilei a pus în circulație sistemul heliocentric, care consideră că Pământul se mișcă în jurul Soarelui. Dacă interpretăm aceste două concepții în lumina considerațiilor atanasiene de mai sus, care spun că Logosul nu lasă nimic gol de prezența Lui, atunci descoperim că la baza confruntării dintre credință și știință se află autonomia creației care a eliminat Logosul etern din cuprinsul lumii naturale. Or, așa cum am văzut, Logosul este Persoana divină Care rămâne atât transcendentă, cât și imanentă creației, pentru că Se mișcă rămânând nemișcată și constituie inelul de legătură dinamică între lumea fizică și cea metafizică, prin energiile necreate. Pr. prof. dr. acad. Dumitru Popescu (1929-2010) - Text preluat din volumul „Hristos. Biserică. Misiune“, publicat recent în Editura Arhiepiscopiei Dunării de Jos, martie 2011 Last edited by neica_nimeni_altul; 28.08.2011 at 21:50:23. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Precum ți-e nick-ul așa și mintea. N-am găsit niciun cuvânt în toată gălăgia dumitale.
În plus, ai picat cam prost aici. Este un forum creștin ortodox, dacă nu știai. Văd că rătăcești în continuare. De ce? Fiindcă Duhul Sfânt te-a zvârlit afară din Adevăr de vreo mie cinci sute de ani, pentru veșnicul întuneric pe care l-ai ales și cu care orbești pe toți cei ce se ating de numele tău scris în cartea morții. __________________________________________________ _________ "Domnul Dumnezeu este binecuvântat, binecuvântat este Dumnezeu zi de zi; să sporească întru noi Dumnezeul mântuirii noastre. Dumnezeul nostru este Dumnezeul mântuirii și ale Domnului Dumnezeu sunt ieșirile morții. Dar Dumnezeu va sfărâma capetele vrăjmașilor Săi, creștetul părului celor ce umblă întru greșelile lor." |
#7
|
||||
|
||||
![]()
@Florin Constantin Ilie
Daca doriti sa votati noul regulament al acestui forum, va invit sa vizitati http://www.crestinortodox.ro/forum/s...=13678&page=14 Sper sa transformam acest forum intr-unul cu adevarat crestin ortodox ... Multumesc anticipat pentru participare ! Last edited by neica_nimeni_altul; 02.09.2011 at 00:58:07. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu am 1500 de ani varsta. Lol Oricum, merci de urare, as vrea eu sa traiesc atat. Nu mai presupune nimic despre in ce relatie cu Dumnezeu se afla o persoana sau alta, bine? De la brainwashed la braindead e o cale instantanee. Se pare ca stilistii si geocentristii o strabat cu drag, for the sake of the immobile Earth and its holy unchangeable calendar. Pe de o parte creste numarul si incrancenarea dusmanilor evidenti ai Bisericii, pe de alta, apar, ca falsa compensatie, dusmani mai insidiosi, gen fanaticii de tipul "eu sunt prost, si m-a trimis Dumnezeu sa ii termin pe destepti, ca desteptii e atei", "m-a facut mama cretin/dar am valoare, nu putin", etc. Oricum, de-astia ca dumneata si toti fanaticii paseisti ultracerularieni si pamantofixisti veti ajunge in centre de reabilitare sociala, evident nu ca paznici, si cipuiti bine, dupa cum zic alarmistii vostri de serviciu, in cativa ani... Tant mieux! P. S. Mai bine ateu decat cretin. Last edited by Theodor_de_Mopsuestia; 02.09.2011 at 09:05:57. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mai bine crestin ortodox decat ateu cretin !
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
În lumina Revelației divine, Sfântul Atanasie cel Mare pornește de la Dumnezeu spre creație, adică de sus în jos, și pune baza unei cosmologii unitare, care depășește disocierea dintre lumea sensibilă și lumea inteligibilă care a dominat gândirea greacă și pe cea modernă, așa cum am văzut mai sus: „Deci, Cuvântul Atotputernic, Atotdesăvârșit și Sfânt al Tatălui sălășluindu‑Se și întinzând puterile Lui în toate și pretutindeni și luminând toate cele văzute și nevăzute, le ține și le strânge, nelăsând nimic gol de puterea Lui și dându‑le viață tuturor și păzindu‑le pe toate împreună și pe fiecare în parte și nelăsând nimic gol de prezența Sa ... alcătuiește o singură lume și o unică ordine frumoasă și armonioasă a ei, El Însuși rămânând nemișcat, dar mișcându‑le pe toate, prin crearea și orânduirea lor rațională, după bunăvoința Tatălui“.
Nota: observati si un alt citat din Sfântul Atanasie cel Mare: "Dar Pamantul nu sta pe el însusi, ci este întemeiat pe ape, si iarasii, este tinut la locul sau, fiind tintuit în centrul cosmosului ... muntii se înalta, marea se zbuciuma de valuri, vietuitoarele ei cresc, iar pamântul ramâne nemiscat ..." ...Care este concluzia? În prima parte a expunerii noastre, am pus în evidență două concepții diferite despre lume, una scolastică, alta modernă, care au provocat conflictul dintre credință și știință. Concepția scolastică pune accentul pe caracterul imuabil și absolut al Divinității și trece cu vederea peste caracterul relativ, contingent al lumii fizice. Din această cauză, scolastica a pus în circulație sistemul geocentric, care pretinde că Soarele se mișcă în jurul Pământului. La polul opus, concepția modernă pune accentul pe caracterul relativ și contingent al lumii naturale, și trece cu vederea peste caracterul imuabil și absolut al Divinității. Datorită acestui fapt, Galilei a pus în circulație sistemul heliocentric, care consideră că Pământul se mișcă în jurul Soarelui. Dacă interpretăm aceste două concepții în lumina considerațiilor atanasiene de mai sus, care spun că Logosul nu lasă nimic gol de prezența Lui, atunci descoperim că la baza confruntării dintre credință și știință se află autonomia creației care a eliminat Logosul etern din cuprinsul lumii naturale. Or, așa cum am văzut, Logosul este Persoana divină Care rămâne atât transcendentă, cât și imanentă creației, pentru că Se mișcă rămânând nemișcată și constituie inelul de legătură dinamică între lumea fizică și cea metafizică, prin energiile necreate. Pr. prof. dr. acad. Dumitru Popescu (1929-2010) Text preluat din volumul „Hristos. Biserică. Misiune“, publicat recent în Editura Arhiepiscopiei Dunării de Jos, martie 2011 Pentru cei care se fac ca nu inteleg despre ce este vorba, atrag atentia tuturor care se vor grabi sa conteste afirmatiile de mai sus, ca regretatul Dumitru Popescu este un Membru de onoare al Academiei Romane si Doctor honoris causa al mai multor Universitati,... asta apropo de cat de in "intuneric" si departe de "stiinta" se situeaza cei care considera "geocentrismul" o varianta plauzibila. Last edited by neica_nimeni_altul; 02.09.2011 at 17:19:40. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Teologia ortodoxa (patristica, academica) si stiinta (paradigma stiintifica actuala) | Eugen7 | Dogmatica | 199 | 19.02.2013 19:40:14 |
Teologia de eliberare | ignatiu | Biserica Romano-Catolica | 1 | 16.09.2012 22:31:47 |
Se foloseste religia ortodoxa de stiinta pentru promovarea binelui? | AndyTh | Teologie si Stiinta | 9 | 26.03.2012 13:28:55 |
Pseudo-gene care nu sunt deloc pseudo | flying | Teologie si Stiinta | 0 | 17.07.2010 08:09:32 |
intrebari despre teologia ortodoxa | nell | Despre Biserica Ortodoxa in general | 14 | 09.09.2009 20:33:48 |
|