![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Dragul meu în această postare mă faci foarte fericit!!! Nu mai ești calvin!!! Aș putea spune că ești aproape Ortodox. Dar nu o pot face deplin căci își lipsește nădejdea cea adevărată, înțelegerea vieții în Hristos (radical diferită de cea de pe pământ) și deci și a iubirii Lui și înțelegerea adevărată a libertății umane și deci a Sfintei Cruci. Dar mai ales, îți lipsesc Sfintele Taine.
Aici dragul meu scoțian vorbești în sfârșit ca un om. am putea pleca la o discuție reală de aici, lăsând-o cea veche să plece cu pace pe la calvini. Citat:
I.Cor.14:20. Fraților, nu fiți copii la minte. Fiți copii când e vorba de răutate. La minte însă, fiți desăvârșiți. Adam și Eva nu erau copii inocenți ci oameni contemplativi în duh, care însă, crezând din naivitate, în vorbele șarpelui, și-au pierdut cunoașterea sufletească și au căzut în cea trupească. De atunci naivitatea a devenit una din cursele foarte periculoase în războiul duhovnicesc. Nu le-a folosit la nimic naivitatea înjugată cu mândria, ce le-a lăsat naivitatea a fost că, necăzând prin ei înșiși precum Lucifer, se mai pot căi. Nu se pune problema războaielor religioase, de neam, de regiune dacă noi vom căpăta o minte matură hrănită cu minunatele învățături ale Sfintelor Scripturi și mai ales cu înfricoșatele Taine. Războaiele religioase, după cum vei vedea mai departe când vom descrie asasinatele lui Jean Calvin, au apărut nu prin pierderea inocenței ci prin fanatizarea ei. Au crezut în prostia inocenței lor, murdărite de mândrie, că pot sluji Dumnezeului iubire cu pumnalul și tortura, prefăcându-și patimile în dumnezeul cel mânios. Nimeni nu cere în Ortodoxie o bătălie cu ereticii ci doar o ferire de ei deoarece ei au toxine foarte periculoase, ale credinței, ce duc la fanatism și aduc acele războaie pe care tu le-ai descris și de care și tu ai fost ispitit puțin mai devreme. Parcă vedeam în tine idolul dumnezeului mânios. O credință fanatică duce la război iar nu asumarea unei credințe drepte care te face ca un miel în mijlocul lupilor. Conștiința să ști că se pervertește mai întâi prin credință greșită și apoi prin fapte. Nu poate satana să dea o învățătură rea sau să facă pe om să facă o faptă rea dacă nu-l convinge mai întâi că e bună. De aceea păcatele minții sunt cele ce pervertesc mai întâi: uitarea, neștiința, erezia împotrivirea la adevărul învederat pentru a-ți dogmatisi păcatul și altele. Citat:
Vezi noi ortodocșii avem legenda păsării Phoenix care, după ce se jertfește, arsă de tot, învie din propria cenușă, zburând spre țara cea fericită. De aceea noi credem că Sfânta Cruce nu a fost un asasinat sadic al lui Dumnezeu ca să-Și satisfacă dreptatea și o plată de răscumpărare în mâinile unui dumnezeu mânios. Nu asasinatul sadic al lui Hristos dă satisfacție unui dumnezeu mânios ci Sfânta Cruce cea preafrumoasă este o jertfă a iubirii ce vede în Sfânta Cruce poarta către biruința asupra morții noastre și dobândirea în firea noastră a vieții (mai presus de viața lui Adam fără de păcat) a vieții înviate și înălțate pe tronul lui Dumnezeu a întregii firi îndumnezeite în Hristos. Credem în triumfului învierii prin Sfânta Cruce asupra noastră iar nu în satisfacerea melodioasă a unui dumnezeu rănit din cauza mândriei lui. Pasărea noastră Pheonix se jertfește așadar pentru înviere iar nu se jertfește ca pasărea spin, în deșert, doar pentru a forța un dumnezeu mânios să zâmbească, am putea spune sadic și pilindu-și unghiile. Chiar nu vezi ce lipsită de sensibilitate și nădejde este istorioara ta? De aceea viziunea voastră este deznădăjduită supusă unui dumnezeu mânios, iar a noastră, după cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur este așa: „Când îl văd pe Hristos răstignit, eu văd pe Împăratul Slavei.” Pe de altă parte regulile nu ucid (dacă nu sunt calvine, mânioase), ci dau o deplină libertate: Ioan 8:31. Deci zicea Iisus către iudeii care crezuseră în El: Dacă veți rămâne în cuvântul Meu, sunteți cu adevărat ucenici ai Mei; Ioan 8:32. Și veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va face liberi. Vezi așadar că numai în Cuvântul lui Hristos avem deplina libertate? Și aceasta nu e numai o regulă ci chiar o poruncă: Ioan 13:34. Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiți unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul. Ioan 13:35. Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unii față de alții Ioan 13:34. Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiți unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul. Ioan 13:35. Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unii față de alții Așadar nu se poate viață în Hristos fără reguli ba mai puternic, porunci. Aceasta este autentica viață în Hristos după această regulă adevărul în iubire. După cum spunea Părintele Prof. Constantin Galeriu: „Adevărul fără iubire ucide. Iubirea fără adevăr este o slabă vibrație sentimentală.” Pe copil inocența nu l-ar fi putut salva de la cancer dar Sfântul Maslu da. Sunt nenumărate cazuri și de copii și de oameni mari care numai inocenți nu erau. Nu putem fi cu Hristos dacă nu-L mâncăm: Ioan 6:53. Și le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață în voi. Ioan 6:54. Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu are viață veșnică, și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi. Ioan 6:55. Trupul este adevărată mâncare și sângele Meu, adevărată băutură. Ioan 6:56. Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu rămâne întru Mine și Eu întru el. Cum poți tu să fi cu Hristos dacă nu-I mănânci trupul și nu-I bei sângele. Ar însemna că El este un mincinos în cele spuse mai sus, că ar putea să trăiască cineva în Hristos, fără de Hristos. Cum să fi cu Hristos fără să te împărtășești? Să nu fie! Cum să scapi de moarte și să nu fi speriat de ea dacă nu ai Viața - Hristos în tine? Karl Barth spunea, dar nu înțelegea, filozofa, dar deznădăjduia. Vedea dragostea lui Hristos dar nu înțelegea libertatea Lui când a luat asupra Sa și neputințele și păcatele noastre. Nu înțelegea nici vinovăția omului care nu este o declarație de război a unui dumnezeu mânios ci o stare de mutilare a firii. Dragul meu lasă învățăturile deșarte și putrede care nu te pot hrăni sufletești și vino la Ortodoxie. Aici vei găsi sensul existenței tale. Sursele tale sunt fade și întunecate, nelămurite. De, ca-n filme. Iar credința ta șovăie între calvinismul cel fanatic prin dogme mânioase și ecumenismul cel mlăștinos, total adogmatic, total imoral. Numai în Ortodoxie poți găsi echilibrul dogmelor în iubire.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Un mic răspuns la șchiopătarea lui Karl Barth, din cartea, pe care din nou ți-o recomand (deși ar fi bine să începi cu Sfântul Ioan Gură de Aur):
Uimit de Hristos, pag. 232-245: Sfântul Maxim Mărturisitorul (sec. al VI-lea) a scris: „O chezășie sigură pentru așteptarea cu nădejde a îndumnezeirii firii omenești, este dată de întruparea lui Dumnezeu care îl face dumnezeu pe om, în aceeași măsură în care Dumnezeu însuși S-a făcut om. Fiindcă este clar că El, Care a devenit om fără de păcat (cf. Evrei 4, 15), va îndumnezeii firea omenească fără să o schimbe în fire dumnezeiască, și o va înălța din dorința Sa la aceeași măsură, căci S-a smerit pe Sine de dragul omului. Aceasta învață în chip tainic Sfântul Pavel când spune: « ...ca să arate în veacurile viitoare covârșitoarea bogăție a harului Său, prin bunătatea ce a avut către noi întru Hristos Iisus» (Efeseni 2, 7)"32. Sfântul Atanasie cel Mare spune despre Dumnezeu: „într-adevăr, El a asumat omenitatea pentru ca noi să devenim dumnezeu" (adică să devenim asemănători cu Dumnezeu). învățătura Bisericii primare este că scopul mântuirii noastre este ca, prin har, să devenim tot mai mult ceea ce Dumnezeu este prin fire. Aceasta se realizează fără anihilarea distincției ontologice absolute dintre necreat și creat. Omul nu devine niciodată efectiv Dumnezeu. Mai degrabă, el înaintează veșnic în asemănarea cu Dumnezeu, un proces sau o călătorie fără de sfârșit. Cu alte cuvinte, în îndumnezeirea sa, omul trăiește unirea reală cu Dumnezeu, dar nu se unește cu Ființa divină. în concepția Sfântului Atanasie, în special, și a Ortodoxiei, în general, răspunsul la întrebarea „De ce a devenit Dumnezeu om?" este ,Pentru ca omul să devină dumnezeu", sau să înainteze în asemănarea cu Dumnezeu pentru veșnicie. O definire teologică mai precisă ar suna cam așa: Dumnezeu, Care este Dumnezeu prin fire, a devenit om pentru ca omul să poată înainta veșnic în asemănarea cu Dumnezeu după har, tară ca vreodată să poată deveni dumnezeu prin fire. Așadar, credinciosul ortodox consideră că dacă scopul principal ar fi să devină mai bun din punct de vedere moral, atunci întruparea lui Hristos nu mai este necesară și nu are nici un rost, fiindcă Dumnezeu ne poate îmbunătăți modul de a ne comporta și fără întrupare. Scopul întrupării a fost de a ne face capabili să experiem o metamorfoză, care nu s-ar fi putut produce decât prin unirea noastră reală cu omenitatea Dumnezeului întrupat. John Meyendorff, un teolog ortodox de frunte, a scris următoarele: „Cuvântul Cel mai înainte de veci este subiectul morții lui Hristos, pentru că în Hristos nu există vreun alt subiect personal în afară de Cuvântul; doar cineva poate muri, nu ceva, nu o fire sau trupul"39. Cea de-a doua Persoană a Fericitei Treimi, Cuvântul Cel veșnic al lui Dumnezeu, S-a întrupat din iubire; luând asupra Sa omenitatea (firea omenească), a îngăduit însuși ca să pătimească și să moară în omenitatea Sa. Nu a fost omenitatea Sa cea care a pătimit și murit în locul Persoanei Sale; Persoana Sa a fost Cea care a pătimit și murit în omenitatea Sa. Desigur, atunci când vorbim despre Dumnezeu că „a murit" nu spunem că a încetat să mai existe, ci că s-a petrecut o separație de trei zile între Persoana lui Hristos Cel mai înainte de veci și trupul Său. Două cuvinte grecești folosite în Noul Testament redau ce s-a petrecut la întrupare. Expresia: „S-a deșertat pe Sine", de la Filipeni 2, 7 este întemeiată pe cuvântul grecesc kenosis, care înseamnă „golire"*. Asemănător, cuvântul grecesc sugkatabasis înseamnă literal „a coborî împreună cu", semnificând condescendență [pogorământ, bunăvoință] dar și înjosire. Este de neînțeles faptul că Dumnezeu Fiul Se naște ca om vulnerabil în acest act de pogorământ/bunăvoință. Făcând aceasta El Se supune pe Sine la durerea, mâhnirea și ispitele obișnuite ale omului, ajungând până la pătimirea și moartea pe o cruce. Patima lui Hristos din Săptămâna Mare este numită de creștinii ortodocși „umilința cea mare a lui Hristos". Intrarea lui Hristos în Ierusalim în Duminica Floriilor a stabilit orânduiala pentru Săptămâna Mare: „Iar acestea toate s-au făcut, ca să se împlinească ceea ce s-a spus prin proorocul, care zice: «Spuneți fiicei Sionului: Iată împăratul tău vine la tine blând și șezând pe asină, pe mânz, fiul celei de subjug»" (Matei 21,4-5). Smerenia lui Hristos nu este considerată de creștini drept o slăbiciune morală, ci o putere morală. Smerenia lui Dumnezeu nu este expresia unei vine sau a vreunei incompatibilități, ci este o manifestare a desăvârșirii. Dumnezeu nu încetează să fie smerit după înviere, ca și cum smerenia nu ar avea o realitate veșnică - ca și cum nu ar avea decât o valoare creată, utilitară, temporară necesară pentru mântuirea omului. După înviere! Hristos a continuat să poarte rănile Sale - Toma, apostolul „care se îndoia" chiar le-a pipăit urmele. Concepția creștin ortodoxă este că Hristos S-a înălțat la ceruri cu omenitatea Sa slăvită dar își păstrează veșnic rănile Sale. De ce? Fiindcă rănile Sale sunt o mărturie și o confirmare veșnică a iubirii Iui Dumnezeu, exprimată către noi în smerenie absolută. întruparea Sa nu a fost un simplu eveniment temporar; ea este veșnică fiindcă a fost înălțată întru veșnicie. Dumnezeu nu încetează niciodată să fie smerit fiindcă El ne iubește, hrănește și susține fără contenire. Această concepție este specifică credinței creștine și este cel mai clar expusă și înțeleasă în Ortodoxie. * aici Părintele James Bernstein remarcă faptul că în engleză sunt trei traduceri ale acestei expresii, toate având aceeași semnificație: „made himself of no reputation", „made Himself nothing", „emptied Himself (n. tr.). Chiar nu vrei să ne vedem față către față, ca să putem vorbi în șoaptă despre Dumnezeu? Eu vin Sâmbăta viitoare la București. Nu ai vrea să ne vedem sau acum ești prin înălțimile munților?
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Motto:,,Eu ma aflu acum foarte aproape de Dumnezeu si nu imi mai trebuie decat sa intind mana spre EL"(Constantin Brancusi).
Piesa bufa dupa situatii reale din viata sau cum de intamplarile lui Woland nu mai par chiar atat de imposibile.Nota autorului:piesa bufa=O piesa bufa este o piesa care te face sa razi, care are o logica (mai mult sau mai putin evidenta, dar are), nu te agreseaza nici vizual si nici auditiv. Nu te face sa-ti smulgi parul din cap de enervare cand vezi ca ceea ce se intampla pe scena in minutul 1 nu are nici o legatura cu ce se intampla in minutul 2.Pe scurt o buna definitie a vietii virtuale.Personaje:Sfantul Alexandru,pacatosul Scotian,maicuta Doua Fete,Diavolul,Bunul Dumnezeu.Restul personajelor sunt pura fictiune. Actul I Scena I Inchisoarea pacatelor.Mizera,intunecoasa,cu umbre mefistofelice napadind peretii.Vantul regretelor suiera amenintator prin geamul incadrat cu zabrele constiintei.Soarele aproape ca nu mai ajune pe paiele umede pe care Scotianul sta chircit.Se zbate,sufera,isi plange amarul.Amintirile il napadesc,il incoltesc.Isi da seama ca a gresit,ca a picat in erezie.Este un eretic,ce gand infricosator.Parca toti sfintii il privesc cu asprime.Scotianul tremura,isi infunda degetele in urechi,nu mai vrea sa auda acel glas care ii spune: ,,Am socotit totdeauna virtutea și știința drept daruri mai mari decât noblețea și bogăția.Reputația e o născocire proastă și înșelătoare; dobândită adesea fără merit și pierdută fără nicio vină.De coasa vremii n-ai apărători; doar prin urmași o-nfrunți când o să mori!Glumind, bufonii - ades o nimeresc.Puțini sunt cei care știu cât de mult ar trebui să știe, ca să știe cât de puțin știu.Restul e tăcere." Peretii parca se strag,lumea se dezintegreaza in zeci de particule intunecoase.Mici demoni,rai si perfizi,plini de propriile frustrari si inselaciuni,ii danseaza in fata ochilor: ,,Nu-i de mirare, stăpâne; cum să nu vorbească un leu, când sunt atâția măgari care vorbesc?Oamenii ar trebui sa fie ce par; iar cei care nu sunt, n-ar trebui nici sa para.Glumeții se dovedesc adesea profeți." Si totusi,el stie ce a simtit,stie ce a fost in sufletul lui.Si totusi ei nu stiu si vor sa il invete,sa il puna-n ordinea lor stramba,in care nici ei nu traiesc.Orice lumina o filtreaza,ii pun praf de stele moarte pe ea,o transforma in candela lor stinsa dar cu bec economic.Scotianul se uita pierdut in zare: ,,Mizeria mă face să primesc, și nu voința mea.De-am fost crud, am fost pentru că am vrut să fiu și milostiv.Prin dăruire te păstrezi de-a pururi,Și-asa rămâi, cum știi să-ți dai contururi.Trecutul e-un prolog.Timpul este prea lent pentru cei care așteaptă, prea iute pentru cei care se tem, prea lung pentru cei care se plâng, prea scurt pentru cei care sărbătoresc.Dar, pentru cei ce iubesc, timpul este o eternitate.Înfrânge-ți durerea, fii vesel de se poate, căci tot la zi ajunge și cea mai lungă noapte.Noi când ne naștem plângem că intrăm... pe aceasta mare scenă de bufoni!" Maicuta Doua Fete cere gardianului dogma sa-i deschida usa.Vrea sa vorbesca condamnatului,sa-l aline.Urmeaza apoi ca lumea sa afle trairea lui dar oare mai conteaza asta?Ea vrea sa il ajute,chiar si cu pretul raului ascuns caci cum se numestea acel bine care este doar izvorat din patima ta?: ,,Diavolul folosește și Scriptura când vrea să-și atingă scopul.Ai fost inselat.Așteptarea este rădăcina tuturor durerilor de inimă.Pocaieste-te si vino inapoi.Iadul este gol și toți diavolii sunt aici.Deșertăciune grea, voioasă jale! Haos diform de forme ideale! Avânt de plumb! Lumină, fum! Foc, Gheață! Bolnav, dar teafăr! Somn de-a pururi treaz!".Scotianul o priveste cu lacrimi in ochi,crede in cuvintele ei.Maicuta valseaza prin aer, imponderabila si imateriala: ,,Observă-te-n oglindă și spune-ntruchipării Că-i vremea de-o redare a chipului din ramă; A cărei nouă umbră, de nu-i schimbarea stării, Ademenește lumea și-aruncă-n chin o mamă. Nu ar dori frumoasa-ți neplugărită-n pântec Ca brazdele să-i fie de plugul tău arate? Sau cine e nebunul ce-ar trece dintr-un cântec În sânul neființei cu-a lui posteritate? Tu ești oglinda mamei și ea revede-n tine Trecuta primăvară din floarea vârstei sale; Așa că prin fereastra secundelor susține În ciuda-mbătrânirii comorile-ți sacrale. De-n viață vei rămâne, pălind în amintire, Străin îți vei conduce oglinda la pieire." Diavolul,dintr-un colt,priveste la Cel de sta langa Scotian: ,,Crezi, oare, că noi n-am iubit omenirea, de vreme ce am înțeles cu atâta umilință slăbiciunile ei și am căutat din toată inima să-i ușurăm povară, îngăduind firii sale nevolnice chiar și păcatul, cu condiția ca să fie săvârșit cu știrea noastră? De ce atunci vii acum să ne tulburi? De ce mă privești în tăcere cu ochii tăi blânzi, convins că dreptatea e de partea ta? Mai curând aș vrea să te văd mânios, nu-mi trebuie dragostea ta, pentru că nici eu nu te iubesc. De ce aș încerca să mă prefac? Nu-mi dau seama, oare, cu cine vorbesc? Știi dinainte tot ce aș avea să-ți spun, o citesc în ochii tăi. Cum aș putea, oare, să ascund de tine taina noastră? Poate că vrei totuși s-o auzi din gura mea. Atunci ascultă: noi nu suntem cu tine, ci cu El, asta este toată taina noastră! De mult nu mai suntem cu tine, ci cu El; au trecut opt veacuri între timp. S-au împlinit opt veacuri de când am primit din mâinile lui ceea ce tu ai lepădat cu indignare, darul din urmă, pe care el însuși ți l-a oferit atunci, când ți-a înfățișat împărățiile pământești. Noi am primit de la el Roma și spada cezarului, decretându-ne stăpânitorii pământului, singurii lui împărați." In Scotian lupta ajunge la paroxism.Demonii maniei si ingerii blandetii se lupta intr-o inclestare cosmica,apocaliptica.Bietul suflet este sfasiat,cusut la loc,taiat si peticit,ridicat la cer si zdrobit de pamint.Isi pierde suflarea si o recastiga precum un inecat.Lividsi epuizat,cu transipratii reci si camasa plina de sangele regretelor Scotianul priveste la raza de lumina ce intra prin tavanul diform si had,tavan al lumii si a mersului ei: ,,Iubirea este un fum făcut din arborii suspinelor. Purificată, e un foc în ochii celor ce se iubesc. Tulburată, este o mare hrănită cu lacrimile celor ce se îndrăgesc. Și încă ce mai e? E nebunia cea mai înțeleaptă, fierea ce înăbușă, dulceața ce ne mântuie.Mă îndoiesc că stelele sunt de foc. Mă îndoiesc că soarele se mișcă. Mă îndoiesc că adevărul poate fi minciună. Dar nicioadată nu mă îndoiesc că iubesc.Ce iad! Cu ochii altuia s-alegi!Cel mai bun crainic al bucuriei este tăcerea. Aș fi prea puțin fericit dacă aș putea spune cât sunt.Șoaptele mizerabile și înveninate se raspândesc totdeauna cu mare repeziciune.Prin foc se stinge focul și-un chin de groaza altui chin s-alină." Maicuta Doua Fete are acum doar una.Cea reala,in care nu mai este prefacatorie.Priveste cu ochi fixi si goi la zbaterea nefericitului.Adevarul trebuie sa triumfe,chiar peste cadavrul lui: ,,O, Dumnezeule! Să pună oamenii un dușman în gura lor, ca să le fure mintea! Să ne transformăm cu bucurie, chef, plăcere și aplauze în animale.Virtutea-i frumusețe! Omul rău e cel mai urât. Cu nimic nu se mai însoțește mai bine frumusețea decât cu cinstea.Mult zgomot pentru nimic!Nu sunt ce sunt. De ce-ai cărat, risipitoare undă, O moștenire-a frumuseții-n spate? Când a naturii lege se afundă În inimi dezgolite și curate: De ce-abuzezi, zgârcenie nebună, De bogația ce n-ai dat-o încă? De ce, zaraf netrebnic, cânți în strună Esențelor ce-n moarte se aruncă? Purta-vei singur sufletul și fala Și-ți vei minți încântătorul sine: Atunci când firea-ți va chema răceala Cum vei răspunde... dur sau cu rușine? Cu tine, frumusețea-ți, îngropată Să fie-ar trebui ca niciodată." |
#4
|
|||
|
|||
![]() Actul I Scena II Sfantul Alexandru,eliberat de pacat,salvat de zelotism,paseste curat si pur printre nemernicii mizerabili ce se tarasc pe lespezile reci ale podelelor,reci precum mormantul ce-i asteapta.Trebuie sa salveze suflete de la pieire,a auzit clar vocea care-i spunea asta: ,,Păcat că nebunilor nu li se îngăduie să spună cu înțelepciune ce-au de spus despre nebuniile înțelepților.Mai bine un nebun cuminte, decât un înțelept nerod." Priveste cu mila si dragoste la epava umana din fata sa,cazut in necredinta,sufocat de erezie,prins cu lanturile amagirii: ,,Vai, sărmane Scotian! L-am cunoscut, Maicuta Doua Fete. Era un om plin de haz și de o minunată fantezie. De mii de ori m-a dus în cârcă și acum cât mi se îngrozește mintea! Îmi vine rău. Unde-ți sunt poznele? Tumbele? Cântecele? Sclipirile acelea de veselie, care stârneau hohote la masă? N-a mai rămas nici una, ca să-și râdă de strâmbătura ta de-acum? Stai cu fălcile încleștate?" Il mangaie pe cap precum un parinte:,,Sunt doi stăpâni mereu în dușmănie:E bunul har, e crunta lăcomie.Și când spre cer mai rău înclină sorții,Atuncea vine negrul vierme al morții..".In fundal Maicuta Doua Fete distribuie gratuit bilete la spectacolul din sufletul scotianului.Le-a scris pe paginile Bibliei lui eretice: ,,Cum valurile înspre țărm se-mping, Schimbându-și locul val cu val din urmă, Și orele din noi se tot preling, Minut peste minut se duc, se curmă. Întâi ni-e nașterea luminător, Apoi matură gloria irumpe; Malefice eclipse ne-mpresor, Și Timpul, darnic ieri, azi daru-l rumpe. Cea jună floare Timpul străpungând, El trage brazde-n fața cea frumoasă; De al naturii miez mereu flămând, Nimic nu cruță crâncena sa coasă. Dar versul meu i-o face, sper, în ciudă Cântându-te, prin ani, în mâna-i crudă." Scotianul priveste in sus,corus angelicus,marsaluind peste dracii invinsi si aruncati cu urlete-n focul iadului ii canta:,,Populația globului a ajuns la 6.666.666.666. de locuitori. O veste bună! Diavolul e depășit numeric. S-ar putea să dea faliment.Am putea să fim geniali sau nebuni, în aceeași măsură. Depinde cine ne cântărește: Diavolul sau bunul Dumnezeu?" Scotianul se taraste dupa sfat,il apuca cu mana de mantia lui ce se topeste precum fumul in noaptea constiintei noastre si ii spune: ,,Sătul de toate, moartea îmi invoc; Văd vrednicul cerșind pentru mâncare, Medalii pe distinsul dobitoc, Credința răsplătită cu trădare; Văd mantii aurite pe zălud, Și țol de târfă pe virtutea pură, Perfecția o văd proscrisă crud, Și lașul văd puterea cum o fură; Talentu-l văd de cenzori sufocat, Știința uzurpată de prostie, Disprețuit ce e adevărat, Și rob la rău cel bun și de-omenie. Sătul de toate, toate le-aș lăsa De n-ar fi-n lume ea - iubita mea." Bunul Dumnezeu,undeva in coltul sau,uitat si incarcerat de folosirea corecta a numelui Sau,mediteaza trist: ,,A fi sau a nu fi? Aceasta-i întrebarea!M-a intrebat azi sfantul meu: ,,Ce citești, Doamne?"si Eu i-am raspuns: ,,Vorbe, vorbe, vorbe.De-am fost crud, am fost pentru că am vrut să fiu și milostiv.Dac-as cinsti pe fiecare după merit, cine ar mai scăpa de bici?Pe fiecare află-l ce gândește, dar nu-i destăinui ce cugeți Tu." Corus Angelicus ii poarta pe aripi pe Sfant si pe Maicuta Doua Fete-ntruna singura.Scotianul,luat de umeri de catre Diavol,care ii sopteste tandru la ureche,drumul catre Iad, priveste inaltarea celor doi si urla in nemernicia lui tacuta: ,,Când știi că visu-acesta cu moarte se sfârșește, Că-n urmă-ți rămân toate astfel cum sunt, de dregi Oricât ai drege-n lume - atunci te obosește Eterna alergare... ș-un gând te-ademenește: Că vis al morții-eterne e viața lumii-ntregi." Actorii tristi dar corecti din punct de vedere religios va saluta la caderea cortinei.Nu vor schimba nimic si nici nu si-au dorit asta,altii schimba lumea dupa caricatura stramba a sufletului lor.Altii intuneca bucuria sub veninul urii lor,abia tinute-n frau,spumegand de patima si incrancenare.Dar ea,dragostea,batjocorita si violata de toti neghiobii,aruncata la cheremul intunericiului propriilor lor caderi si incadrari meschine,urata si urat mirositoare,abia mai rasufla.Dumnezeu,etern peste faptura trecatore ii tot spune ca auzind sa nu inteleaga: ,,In toate zilele Ma intreaba si vor sa afle caile Mele, ca un neam care ar fi infaptuit neprihanirea si n-ar fi parasit Legea Dumnezeului sau. Imi cer hotarari drepte, doresc sa se apropie de Dumnezeu. - "La ce ne foloseste sa postim" - zic ei - "daca Tu nu vezi? La ce sa ne chinuim sufletul, daca Tu nu tii seama de lucrul acesta?" - Pentru ca, zice Domnul, in ziua postului vostru, va lasati in voia pornirilor voastre si asupriti pe simbriasii vostri. Iata, postiti ca sa va ciorovaiti si sa va certati, ca sa bateti rautacios cu pumnul; nu postiti cum cere ziua aceea, ca sa vi se auda strigatul sus. Oare acesta este postul placut Mie: sa-si chinuiasca omul sufletul o zi? Sa-si plece capul ca un pipirig si sa se culce pe sac si cenusa? Aceasta numesti tu post si zi placuta Domnului? Iata postul placut Mie: dezleaga lanturile rautatii, deznoada legaturile robiei, da drumul celor asupriti si rupe orice fel de jug;imparte-ti painea cu cel flamand si adu in casa ta pe nenorocitii fara adapost; daca vezi pe un om gol, acopera-l, si nu intoarce spatele semenului tau. Atunci lumina ta va rasari ca zorile, si vindecarea ta va incolti repede; neprihanirea ta iti va merge inainte, si slava Domnului te va insoti. Atunci tu vei chema, si Domnul va raspunde, vei striga, si El va zice: "Iata-Ma!" Daca vei indeparta jugul din mijlocul tau, amenintarile cu degetul si vorbele de ocara, daca vei da mancarea ta celui flamand, daca vei satura sufletul lipsit, atunci lumina ta va rasari peste intunecime, si intunericul tau va fi ca ziua in amiaza mare! Domnul te va calauzi neincetat, iti va satura sufletul chiar in locuri fara apa si va da din nou putere madularelor tale; vei fi ca o gradina bine udata, ca un izvor ale carui ape nu seaca." Iar Diavolul priveste scena,rece si nepasator,privind la sufletul Scotianului ce se indreapta spre el: ,,Cu ochi avizi și totuși puțin speriați. Așa te uiți la cineva despre care ai auzit multe, la care te-ai gândit mult și care, în sfârșit, își face apariția în carne și oase.Cine ți-a spus că nu există pe lume iubire adevărată, devotată, eternă? Să i se taie mincinosului scârnava-i limbă.Și ce s-ar fi făcut binele tău dacă n-ar fi existat răul, și cum ar fi arătat pământul văduvit de umbre? Căci umbrele vin de la lucruri și oameni." |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Sper ca n-am peturbat dialogul dintre voi doi, imi cer scuzele de rigoare !
Last edited by laviniu; 19.09.2011 at 14:59:04. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Imaginea creata in acest pasaj mie imi pare ca un fel de inchisoare a lipsei libertatii de alegere. Poti alege tot ce vrei, nu suntem predestinati, pana la sfarsitul vietii avem de facut o sumedenie de alegeri. Nu esti eretic definitiv si nici noi mantuiti dinainte. Acum esti calvin, dar nu se stie ce se va intampla peste un an, peste cativa ani, etc. De exemplu acum cativa ani eram agnostic (chiar ateu cateodata). Daca ne intalneam si tu imi aiceai ceva de Dumnezeu eu te priveam cu ingaduinta si poate iti puneam cateva intrebari de curiozitate si din politete, iti spuneam ceva de stiinta. Dupa un timp eram pasionat de religiile orientale si paranormal, daca ne intalneam si discutam de religie iti vorbeam de cum leviteaza yoginii, ce minuni exista la altii, iar mai apoi dupa ce am fauct reiki iti spunema de reiki si te sfatuia sa mergi si tu (ca am sfatuit mai multi). Daca ne intalneam acum nu mult timp, dupa ce am citit Vechiul Testament, eu credeam ca toate religiile crestine sunt la fel (combinate si cu ceva paranormal, adica new-age cu crestinism), ma uitam la emisiuni neoprotestante si ascultam chiar din cand in cand un radio neoprotestant. Daca discutam nu faceam diferenta ca esti calvin, important era ca nu esti ateu cum fusesem eu. Dupa aceea daca ne intalneam nu mai credeam ca religiile neoprotestante sunt la fel de bune, ci doar ortodoxia si catolicismul. Acum o sa-ti spun ca doar ortodoxia, nu mai am unde sa caut pentru ca am cautat peste tot, e ultima statie. Tu cunosti doar ce spun eu acum, nu cunosti parcursul de pana acum. Asadar si tu, nu se stie peste cativa ani daca vei avea aceleasi conceptii si aceeasi religie. Deocamdata parerea mea (si sper sa nu te supere ca o dau, e parerea mea) e ca tu nu mai cauti, pentru ca acum crezi in niste idei care spun ca in toate cultele e bine, deci potem sta linistiti oriunde ne-am afla. Un fel de adormire a constiintei si taiere a alegerii si cautarii. Dar noi avem posibilitatea alegerii, deci nu stim ce vom alege in viitor si daca peste un an, in urma unei revelatii, declic nu vei ajunge tu ortodox. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Imi cer scuze ca am perturbat dialogul dvs.!
Last edited by laviniu; 19.09.2011 at 15:00:25. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Am subliniat Una. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc ca nu m-ai injurat !
|
![]() |
Tags |
bioterapie, înșelare demonică |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 13:28:48 |
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 15:37:16 |
Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 17:01:23 |
|