Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.09.2011, 21:41:51
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Prețioase cu adevărat sunt harul lui Dumnezeu, opera sfântului Chiril al Alexandriei și opera și jertfa de traducător a părintelui de vrednică pomenire Dumitru Stăniloae. Eu pe părintele Dumitru Stăniloae îl consider, dintr-un anumit punct de vedere, și sunt sigur că nu doar eu, adevăratul patriarh al Bisericii Ortodoxe Române. Opera sa este de valoare inestimabilă și trebuie cu orice preț răspândită, asimilată și pusă în practică pentru ca ortodocșii, și nu doar ei dar ei în principal, să scoată comori spirituale din ei prin călăuzirea părintelui Stăniloae și a Sfântului Duh. Practic opera din care am citat este extrem de valoroasă nu doar fiind opera unui sfânt părinte precum Chiril, dar și prin notele și comentariile părintelui Stăniloae, ele însele constituind în sine o operă. Practic sunt două opere într-o singură carte.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.09.2011, 22:09:18
oana72
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Savonarola Vezi mesajul
Prețioase cu adevărat sunt harul lui Dumnezeu, opera sfântului Chiril al Alexandriei și opera și jertfa de traducător a părintelui de vrednică pomenire Dumitru Stăniloae. Eu pe părintele Dumitru Stăniloae îl consider, dintr-un anumit punct de vedere, și sunt sigur că nu doar eu, adevăratul patriarh al Bisericii Ortodoxe Române. Opera sa este de valoare inestimabilă și trebuie cu orice preț răspândită, asimilată și pusă în practică pentru ca ortodocșii, și nu doar ei dar ei în principal, să scoată comori spirituale din ei prin călăuzirea părintelui Stăniloae și a Sfântului Duh. Practic opera din care am citat este extrem de valoroasă nu doar fiind opera unui sfânt părinte precum Chiril, dar și prin notele și comentariile părintelui Stăniloae, ele însele constituind în sine o operă. Practic sunt două opere într-o singură carte.
Se vorbeste prea putin despre Parintele Staniloaie... Este un sfant, pentru mine este cel mai mare teolog contemporan. Am fost foarte impresionata ca l-am vazut pictat in manastirea Lainici.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 01.08.2012, 09:06:40
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Mergi înapoia mea, că nu cugeți cele ale lui Dumnezeu ci cele ale oamenilor

Citat:
În prealabil postat de iustin10
Intradevar se da multa importanta actului de cult ,cand de fapt,cum bine observi,aceasta e doar nasterea in Hristos,care trebuie sa fie urmata de viata in Hristos.

Doar cine nu stie aceasta ,chiar daca e ortodox , poate cadea in capcana ca a botezat copilul intr-o duminica,si ,cu asta ,si-a facut datoria ,pina la inmormantare,cand iar trebuie sa treaca pe la popa

Aceasta abordare e intens negata de preotii ortodocsi, care stiu si spun mereu ,chiar si in predica de dupa botez,ca acesta e doar inceputul vietii spirituale.

Doar unii credinciosi mai naivi cred asta,dar pozitia BO e diametral opusa
Îmi cer iertare, iustin10, dar am senzația că pur și simplu trăiți într-o realitate paralelă, de fapt este chiar o convingere nu doar o senzație. Sensul botezului este nașterea din Sfântul Spirit, nașterea spirituală a omului prin harul lui Christos. Nu știu ce abordări ați văzut dumneavoastră însă știu ce abordări am văzut și văd eu. Din practica bisericii de fiecare zi ceea ce se vede este că în esență tocmai acest aspect al nașterii spirituale autentice este cel care este călcat în picioare în bor în fiecare zi. Altfel nu aș putea să îmi explic degringolada spirituală existentă în societatea românească și pe care am văzut-o și o văd în fiecare zi. Oamenilor pur și simplu nu le pasă de Christos, de Dumnezeu, de evanghelie, de viață spirituală, de adevăr, de nimic aproape din ceea ce este esențial. Și asta se poate vedea în fiecare zi. Și se vede al naibii de bine. Oamenii sunt pur și simplu interesați de cu totul altceva. Christos este și astăzi la marginea societății, așa zișii creștini ortodocși și azi, poate mai mult ca niciodată, sunt extrem de indiferenți față de Christos, față de Spirit, față de adevăr, față de a'o autentică viață spirituală și morală. Dumneavoastră pur și simplu trăiți într-o realitate paralelă, într-o MINCIUNĂ paralelă cu adevărul.

A ține cont de viața spirituală nu se face doar din gură, domnule iustin10, domnule pretins ortodox care nici măcar nu îți delcari religia. Se face prin fapte de fiecare zi, printr-o grijă și insistență zilnică, săptămânală, anuală, toată viața. Deci PRIN FAPTE. Doar a spune anumite vorbe nu doar că nu au aproape nici o valoare, dar mai mult chiar acest comportament este cel care, sub masca unei așa zise bune voințe, ascunde chiar lipsa de responsabilitate atât a clericilor cât și a mirenilor față de viața spirituală autentică, față de nașterea ei și față de creșterea și dezvoltarea ei.

Citat:
În prealabil postat de iustin10
Ma mira ca si tu crezi acelasi lucru naiv,si il folosesti ca argument,ca si cum chiar ai crede in el. Toti crestinii stiu ca Botezul in Hristos este doar nasterea omului cel nou in Hristos,deci cum ai putut crede ca BO crede altceva?
Văd că aberați în continaure, domnule iustin10. Dacă botezul este nașterea omului cel nou în Christos așa cum susțineți, atunci cum explicați domnule atâta realitate care vă contrazice? Cum poți, domnule, să fii de atâta rea-credință sau de atâta ignoranță? Cum nu vezi că realitatea întreagă te contrazice? Păi dacă lucrurile stau așa cum spui dumneata atunci de ce nu se mai și vede așa zisa naștere din nou? Nu îți dai seama că dumneata contrazici toată Scriptura și toată Tradiția Sfântă a Bisericii? Te rog, trezește-te la realitate, din "beție", și nu mai abera împotriva realității, domnule iustin10.

Citat:
În prealabil postat de iustin10
E propria ta interpreatare ca se da mai multa atentie actului botezului, sprijinita pe ignoranta unor naivi practicanti ortodocsi
E propria mea interpretare? Este dovada de fiecare zi a realității pe care o contești fără absolut nici un drept și fără nici un argument. De fapt se vede foarte clar că numai ritualurile formaliste contează pentru marea majoritate a așa zișilor credincioși ortodocși. Formele, imaginea, aparențele, strălucirile exterioare, nu viața spirituală autentică. Dacă ar mai conta și viața spirituală, asta s-ar mai și vedea, dar dumneata negi cu obstinație realitatea, sau poate pur și simplu ești lipsit de un adevărat discernământ spiritual.

Citat:
În prealabil postat de iustin10
Dar de fapt e o fortare sirerata. Prin ea vrei sa diminuezi importanta tainei Botezului, tocmai pentru ca ea duce la astfel de interpetari naive. Logica ta e stramba.
Logica mea e strâmbă? Păi realitatea este că voi nu aveți nici o logică, sunteți cu totul împotriva logicii Sfintei SCripturi și a Sfintei Tradiții. Voi nici măcar logică strâmbă nu puteți avea, de vreme ce sunteți cvasi complet în afara logicii Sfintei Tradiții a Bisericii. Ați călcat în picioare Sfânta Tradiție pentru a vă pune în loc tradițiile voastre omenești, strămoșești.

Citat:
În prealabil postat de iustin10
Deci doar Taina Botezului asigura nasterea catre viata in Hristos,pentru cei care raman ai lui Hristos.Pentru cecilalti ,Botezul e doar o asteptare ontinua a Domnului,care sta la usa si bate,pina ce acestia se vor intoarce
Domnule, dă-mi voie să îți spun că ești într-o confuzie continuă și neîntreruptă. De asemenea, cum am mai văzut, nu ești în stare să aduci nici măcar un argument din Scriptură sau din Tradiție prin care să îți susții opiniile eronate. Paradigma Bisericii este cu totul alta decât aceea pe care o subînțelegi dumneata. Voi pur și simplu ați schimbat toată ordinea firească a lucrurilor, ați aruncat la gunoi Sfânta Tradiție pentru tradițiile voastre mincinoase, omenești, ați ajuns "să puneți carul înaintea boilor" și să vă mai și lăudați că ați fi mari înțelepți.

Citat:
În prealabil postat de iustin10
De aceea ,daca Botezul a fost facut cum trebuie,macar pentru credinta parintilor si a nasilor, orice suflet pierdut, poate pina la final se va intoarce la Dumnezeu
Poate da sau poate nu. Exact asta este ceea ce ascunde lipsa evidentă de responsabilitate față de lucrurile sfinte și față de viața spirituală.

Citat:
În prealabil postat de iustin10
Taina devine esentiala,chiar daca 90% din cei botezat ulterior ,o perioada a vietii lor,il parasesc pe Hristos.
Domnul iustin10, Taina nu devine esențială ci este esențială. Pe de altă parte, paradigma pe care o invocați dumneavoastră nu este o paradigmă autentică a Bisericii. Este paradigma voastră omenească, este paradigma inventată de voi, care ați aruncat la gunoi Sfânta Tradiție pentru tradițiile voastre omenești. Este lipsa de conștiință și de responsabilitate spirituală mascată sub așa zisa voastră bunăvoință. Sub chipul înțelepciunii voastre prefăcute și false se ascunde profunda dumneavoastră ingoranță și lipsă de responsabilitate. Și văd că mai și încercați să vă justificați. Ceea ce dumneavoastră promovați, pe baza tradițiilor inventate de voi, cei lumești, este ceea ce stă la temelia falimentului spiritual absolut evident al societății românești așa zis ortodoxe.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 01.08.2012, 23:42:51
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Decebal, trecind peste modul in care te adresezi colegilor de forum (mod pe care nu il calific deoarece vorbeste de la sine), iti propun sa iti precizezi pozitia, daca binevoiesti, fata de urmatoarea intrebare: ce intelegem prin "Omul launtric" si cum se manifesta acesta in comportamentul crestinului (de pilda in vorbire)?
Adaug, fortind pesemne bunavointa ta, si alte linii tematice care sunt proprii gandirii patristice.
Experiente, cuvinte, file din Sfanta Traditie, asadar din viata indumnezeita a Sfintilor Parinti pe care i-ai amintit in vehementele tale interventii pe diverse topicuri:
- care este preocuparea de capatii a oamenilor duhovnicesti? (ce loc crezi ca ocupa rugaciunea?)
- care sunt faptele bune ale crestinului (impreuna, desigur, cu milostenia, fie si materiala): cumva scrutarea aproapelui cu ochiul critic? cumva cercetarea "dreapta" si manioasa a ierarhilor? cumva osindirea, bestelirea, insultele verbale la adresa preotilor?
- cine stie masura vredniciei unui crestin? Oare aproapele, mai intai?... Pentru asta e pus un crestin langa alt crestin? Sa il scruteze neincetat precum gardienii ii scruteaza pe intemnitati prin vizeta? Oare Biserica e o mare puscarie in care unii (gardienii, pastratorii ordinii) se ocupa de administrarea politieneasca a altora?
- Iti amintesti oare din lecturile tale despre Sfantul Siluan ca masura Sfantului a fost inteleasa de cei mai multi dintre parintii athoniti abia dupa trecerea Sfantului la Domnul?...

Si daca i-ai tot pomenit pe Sfantul Grigorie Palama si pe Sfantul Siluan, oare te numeri, prin modul in care te comporti aici pe forum, printre crestinii care traiesc in duhul acelor oameni? Ai cumva asemanari cu alti urmasi ai Sfintilor, de pilda cu Parintele Sofronie Saharov, cu Parintele Rafail Noica?
Aceeasi intrebare in legatura cu Sfantul Serafim din Sarov, pe care de asemenea l-ai pomenit: socoti oare ca ai duhul blandetii si iubirii de oameni pe care il avea Sfantul?

Oare sesizezi vreo nota discordanta, cat de mica, intre atitudinea ta afectiva (inclinatia inimii, care poate fi spre dragoste si apropiere sau spre respingere si indepartare, pana la ura) fata de semeni, atat cat se vede aici pe forum, si sfintii pe care ii folosesti ca instrumente pentru sustinerea (re)sentimentelor tale?

Iti recomand o miscare, fie si momentana, cu rol de exercitiu experimental, a privirii: nu doar in jurul tau (unde ne aflam noi, pacatosii si nevrednicii, domnii si domnosii - parca asa ziceai) ci si in tine insuti, acolo unde, dincolo de amintiri din lecturile despre sfinti si Biserica se mai afla, constatam tot mai vizibil, si altceva.

In fine, daca totusi nu vei gasi ca e potrivit sa acorzi atentie propunerilor mele, imi ramane sa amintesc, in ultima instanta, "doar" Roadele Duhului, Decebal...

Roadele Duhului, crestine!...
Unde sunt aceste fructe dulci?

(Ca mie unuia mi s-au strepezit dintii de la potopul de agurida pe care il tot reversi pe forum, cand asupra unuia, cand asupra altuia, peste tot...)

Bun lucru sa aduci in dezbatere anumite nuante, fie si cu o finalitate corectiva, de optimizare, precum dealtfel se si vede ca razbate, ca intentie cel putin, din postarile tale.
Insa modul in care o faci, mie imi pare mai degraba a fi autosabotarea propriilor intentii.
Tonul face muzica, Decebal!...

Last edited by ioan cezar; 01.08.2012 at 23:54:07.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.08.2012, 06:32:19
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Am reținut din bogăția textelor câteva fragmente (care mi s-au părut mie mai relevante):

Ale Sfântului Chiril al Alexandriei

voia Tatălui este ca omul să se facă părtaș al Sfântului Duh, născându-se din nou la o viață neobișnuită și nouă și să fie încă de pe pământ cetățean al cerului.

Domnul nostru Iisus Hristos a numit naștere de sus nașterea din nou din Duhul, înfățișând pe Duhul ca fiind ființa cea mai presus de toate și prin El făcându-ne părtași de firea dumnezeiască, făcând să rodească în noi pe Cel ce provine ființial din ea și, prin El și în El, reîntipărind în noi chipul frumuseții arhetipice și refăcându-ne spre înfierea dumnezeiască. Astfel, am fost născuți din nou spre înnoirea vieții și recreați spre înfierea dumnezeiască.

Căci deoarece omul e compus, fiind combinat din două componente, adică din trupul sensibil și din sufletul înțelegător, are nevoie pentru nașterea din nou de o tămăduire îndoită, după componentele arătate. Prin Duhul se sfințește duhul omului, iar prin apă, sfințită și ea, trupul.

Dar e de știut că ceea ce se naște din Duh numim duhul omului, nu pentru că se naște din Duh după fire (aceasta e cu neputință), ci în înțelesul prim și cel mai vechi, pentru că prin El a fost chemat la existență ceea ce nu era, iar în înțelesul al doilea și în mod iconomic, pentru că prin El ne refacem după chipul lui Dumnezeu, întipărindu-ne trăsăturile Sale și dând înțelegerii noastre, ca să zic așa, calitatea Lui.

Cei ce prin credință au fost chemați la starea de fii ai lui Dumnezeu în Hristos sau dezbrăcat de umilința propriei lor firi și, fiind împodobiți ca într-un veșmânt strălucitor de harul Celui ce-i cinstește, urcă la demnitatea mai presus de fire. Căci nu mai sunt fii ai trupului, ci mai degrabă, născuți ai lui Dumnezeu prin har.

Dar cei ce au urcat prin credința în Hristos la adopțiunea filială de către Dumnezeu nu se botează în ceva din cele create, ci în însăși Sfânta Treime, prin mijlocirea Cuvântului, Care a unit Sieși cele omenești prin trupul asumat, fiind El însuși unit prin fire cu Cel ce L-a născut, întrucât prin fire e Dumnezeu. Așa se înalță robul la starea de fiu, prin participare la Fiul adevărat, fiind chemat și înălțat la demnitatea proprie Aceluia prin fire. Pentru aceea ni se spune și suntem născuți ai lui Dumnezeu, noi, cei ce am primit prin Duhul nașterea din nou prin credință.

Și așa ni se spune că ne-am născut din Dumnezeu și suntem pentru aceasta dumnezei, fiind înălțați nu numai prin har la slava cea mai presus de noi, ci și ca cei ce avem pe Dumnezeu locuind și lucrând în noi, după spusa: „Voi locui și voi umbla în ei” (Lev. 26, 12).

Ale Părintelui Dumitru Stăniloae

Duhul, venind în om, îl renaște în primul rând pentru că îl pune în legătură cu un Dumnezeu mai presus de legile repetate și închise ale lumii. Însăși cunoașterea lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt îl ridică pe om din monotonia vieții în lume.

A fi părtaș de firea dumnezeiască nu înseamnă a avea firea dumnezeiască. Căci a avea firea dumnezeiască înseamnă a o avea prin sine, prin naștere sau purcedere din Tatăl. A se împărtăși de ea înseamnă a avea numai puteri din ea. În acest sens „rodește” în Duhul, adică înseamnă că Duhul produce roadele Lui în om, sau puterile Duhului, unindu-se cu puterile omului, le fac pe acestea să rodească nu roade pur create, ci roade care au în ele și calități dumnezeiești. Prin aceasta omul se aseamănă în mod real cu Dumnezeu, așa cum a fost la început, arătând frumusețea dumnezeiască în sine, sau calitatea de fiu prin har al lui Dumnezeu. El a fost făcut astfel într-o asemănare cu Fiul lui Dumnezeu, printr-o unire cu El. Această calitate i-a readus-o Fiul, întrupându-Se, prin aceea că a întipărit în primul rând în Sine ca om calitatea de Fiu al lui Dumnezeu, ca s-o transmită și celor ce se unesc prin credință cu El.

Sfântul Duh produce înălțarea omului, refăcând în el chipul tot mai deplin al lui Hristos. Părinții deduc din hristologie înduhovnicirea omului. Nu ne naștem din Duhul Sfânt, în sensul că ne-am însuși ființa Lui dumnezeiască, cum Se naște Fiul din Tatăl, ci în înțelesul că, după ce-am fost creați prin El, cu Duhul Fiului, după întruparea Fiului primim din nou Duhul Acestuia, ceea ce ne întipărește iarăși chipul Acestuia de fii ai Tatălui prin har. Câștigăm prin aceasta calitatea de fii iubitori ai Tatălui, simțind totodată cu bucurie iubirea Tatălui, și iubirea lui Hristos de Frate al nostru, și voința de a trăi o viață dedicată Lor, o viață curățită de egoism, de porniri inferioare, de tot ce e lipsit de delicatețe, asemenea lui Hristos.

Dar prin credință se nasc din Dumnezeu, dar nu din ființa Lui, ca Fiul Cel Unul-Născut, ci din harul Lui. Căci harul îi ridică la o stare unită cu a Fiului născut din ființa Tatălui, bucurându-se de bunătățile Lui.

Nu direct din Tatăl vine nașterea din Dumnezeu a oamenilor, ci prin Fiul, prin iubirea fierbinte a lor față de El, deci prin alipirea la El. Se accentuează rolul mijlocitor al Fiului în această naștere a oamenilor din Dumnezeu, ca să se arate că ei nu sunt în aceeași treaptă cu El, deși se nasc din Tatăl. Numai pentru că se alipesc de Fiul, sunt puși și ei în relația de fii ai Tatălui, împărtășindu-se de ceea ce are din Tatăl Fiul Unul-Născut, în această calitate.

Dar numai după ce El a luat firea omenească și i-a transmis și acesteia calitatea filială prin Duhul de Fiu ce Se odihnea în El ca Dumnezeu, a putut da o naștere nouă, de fii ai Tatălui, și celor ce s-au unit cu El prin credință. Nu poate deveni cineva fiu al cuiva fără să se nască din el. Cei ce s-au unit cu Hristos prin credință se nasc și ei din nou ca fii ai Tatălui, asemenea Fiului, dar nu venind din nou la existență, ci modificând-o pe cea pe care o au, și deci nu născându-se din ființa Tatălui, ci primind pe Duhul Lui, Care le înnoiește firea, le-o umple de puterile firii dumnezeiești, prin participare.

Last edited by Decebal; 02.08.2012 at 06:36:27.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.08.2012, 08:14:57
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar
ce intelegem prin "Omul launtric" si cum se manifesta acesta in comportamentul crestinului?
Eu zic că ar fi cazul să îi întrebați pe cei 86% de "ortodocși" cum stă treaba cu omul lăuntric și cu comportamentul acestuia. Sunt sigur că vă vor da niște răspunsuri foarte lămuritoare, mai ales că ei nu au obiceiul să îl citească pe apostolul Pavel, și, din câte am văzut eu, preocuparea lor cu nașterea și creșterea omului lăuntric este "extrem de ferventă". Umblu pe stradă sau prin alte locuri și nu mai am loc de oamenii lăuntrici, de fiii lui Dumnezeu ai Ortodoxiei. Sunt asigur că o să vă explice ei mai bine cum stă treaba, mai ales cum stă treaba din punct de vedere al practicii.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 03.08.2012, 02:38:19
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Eu zic că ar fi cazul să îi întrebați pe cei 86% de "ortodocși" cum stă treaba cu omul lăuntric și cu comportamentul acestuia. Sunt sigur că vă vor da niște răspunsuri foarte lămuritoare, mai ales că ei nu au obiceiul să îl citească pe apostolul Pavel, și, din câte am văzut eu, preocuparea lor cu nașterea și creșterea omului lăuntric este "extrem de ferventă". Umblu pe stradă sau prin alte locuri și nu mai am loc de oamenii lăuntrici, de fiii lui Dumnezeu ai Ortodoxiei. Sunt asigur că o să vă explice ei mai bine cum stă treaba, mai ales cum stă treaba din punct de vedere al practicii.
Da, Decebal, ti-am urmat sfatul, cu bucurie. Multumesc!
Si uite, cel pe care l-am intrebat mi-a dat cam acelasi raspuns ca tine, precum gasesti aici: http://www.youtube.com/watch?v=UK9iT...eature=related
Reply With Quote
  #8  
Vechi 03.08.2012, 02:55:02
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Decebal, spre imbunare (adica spre cunoastere de Dumnezeu)

"Sa incepem sfintirea lumii cu noi insine!
Nu putem sa ne apropiem de Dumnezeu intr-o stare tulburata, risipita SAU REVOLTATA"...

http://www.trilulilu.ro/muzica-podca...nia-cultural-0

Last edited by ioan cezar; 05.08.2012 at 01:19:33.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 13.08.2012, 21:50:24
grigoras gherase grigoras gherase is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 08.08.2012
Mesaje: 27
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Îmi cer iertare, iustin10, dar am senzația că pur și simplu trăiți într-o realitate paralelă, de fapt este chiar o convingere nu doar o senzație. Sensul botezului este nașterea din Sfântul Spirit, nașterea spirituală a omului prin harul lui Christos. Nu știu ce abordări ați văzut dumneavoastră însă știu ce abordări am văzut și văd eu. Din practica bisericii de fiecare zi ceea ce se vede este că în esență tocmai acest aspect al nașterii spirituale autentice este cel care este călcat în picioare în bor în fiecare zi. Altfel nu aș putea să îmi explic degringolada spirituală existentă în societatea românească și pe care am văzut-o și o văd în fiecare zi. Oamenilor pur și simplu nu le pasă de Christos, de Dumnezeu, de evanghelie, de viață spirituală, de adevăr, de nimic aproape din ceea ce este esențial. Și asta se poate vedea în fiecare zi. Și se vede al naibii de bine. Oamenii sunt pur și simplu interesați de cu totul altceva. Christos este și astăzi la marginea societății, așa zișii creștini ortodocși și azi, poate mai mult ca niciodată, sunt extrem de indiferenți față de Christos, față de Spirit, față de adevăr, față de a'o autentică viață spirituală și morală. Dumneavoastră pur și simplu trăiți într-o realitate paralelă, într-o MINCIUNĂ paralelă cu adevărul.

A ține cont de viața spirituală nu se face doar din gură, domnule iustin10, domnule pretins ortodox care nici măcar nu îți delcari religia. Se face prin fapte de fiecare zi, printr-o grijă și insistență zilnică, săptămânală, anuală, toată viața. Deci PRIN FAPTE. Doar a spune anumite vorbe nu doar că nu au aproape nici o valoare, dar mai mult chiar acest comportament este cel care, sub masca unei așa zise bune voințe, ascunde chiar lipsa de responsabilitate atât a clericilor cât și a mirenilor față de viața spirituală autentică, față de nașterea ei și față de creșterea și dezvoltarea ei.

Văd că aberați în continaure, domnule iustin10. Dacă botezul este nașterea omului cel nou în Christos așa cum susțineți, atunci cum explicați domnule atâta realitate care vă contrazice? Cum poți, domnule, să fii de atâta rea-credință sau de atâta ignoranță? Cum nu vezi că realitatea întreagă te contrazice? Păi dacă lucrurile stau așa cum spui dumneata atunci de ce nu se mai și vede așa zisa naștere din nou? Nu îți dai seama că dumneata contrazici toată Scriptura și toată Tradiția Sfântă a Bisericii? Te rog, trezește-te la realitate, din "beție", și nu mai abera împotriva realității, domnule iustin10.

E propria mea interpretare? Este dovada de fiecare zi a realității pe care o contești fără absolut nici un drept și fără nici un argument. De fapt se vede foarte clar că numai ritualurile formaliste contează pentru marea majoritate a așa zișilor credincioși ortodocși. Formele, imaginea, aparențele, strălucirile exterioare, nu viața spirituală autentică. Dacă ar mai conta și viața spirituală, asta s-ar mai și vedea, dar dumneata negi cu obstinație realitatea, sau poate pur și simplu ești lipsit de un adevărat discernământ spiritual.

Logica mea e strâmbă? Păi realitatea este că voi nu aveți nici o logică, sunteți cu totul împotriva logicii Sfintei SCripturi și a Sfintei Tradiții. Voi nici măcar logică strâmbă nu puteți avea, de vreme ce sunteți cvasi complet în afara logicii Sfintei Tradiții a Bisericii. Ați călcat în picioare Sfânta Tradiție pentru a vă pune în loc tradițiile voastre omenești, strămoșești.

Domnule, dă-mi voie să îți spun că ești într-o confuzie continuă și neîntreruptă. De asemenea, cum am mai văzut, nu ești în stare să aduci nici măcar un argument din Scriptură sau din Tradiție prin care să îți susții opiniile eronate. Paradigma Bisericii este cu totul alta decât aceea pe care o subînțelegi dumneata. Voi pur și simplu ați schimbat toată ordinea firească a lucrurilor, ați aruncat la gunoi Sfânta Tradiție pentru tradițiile voastre mincinoase, omenești, ați ajuns "să puneți carul înaintea boilor" și să vă mai și lăudați că ați fi mari înțelepți.

Poate da sau poate nu. Exact asta este ceea ce ascunde lipsa evidentă de responsabilitate față de lucrurile sfinte și față de viața spirituală.

Domnul iustin10, Taina nu devine esențială ci este esențială. Pe de altă parte, paradigma pe care o invocați dumneavoastră nu este o paradigmă autentică a Bisericii. Este paradigma voastră omenească, este paradigma inventată de voi, care ați aruncat la gunoi Sfânta Tradiție pentru tradițiile voastre omenești. Este lipsa de conștiință și de responsabilitate spirituală mascată sub așa zisa voastră bunăvoință. Sub chipul înțelepciunii voastre prefăcute și false se ascunde profunda dumneavoastră ingoranță și lipsă de responsabilitate. Și văd că mai și încercați să vă justificați. Ceea ce dumneavoastră promovați, pe baza tradițiilor inventate de voi, cei lumești, este ceea ce stă la temelia falimentului spiritual absolut evident al societății românești așa zis ortodoxe.
Ati dus aceasta discutie,aparent,la un nivel"inalt",dar subiectul ei sufera cumplit.Il complicati inutil,il imbracati in scutece in culoarea personala,ceea ce nu este normal.Luati,rogu-va,exemplul apostolilor,blandetea lor,dragostea pentru invataceii lor,bucuria de ai indruma pe calea credintei,pentru ca eu nu am "vazut"pe niciunul din ei facand bata din cuvinte!
Chiar am,oarecum,impresia ca sunteti in acord asupra subiectului,numai ca va face o deosebita placere sa va impungeti cu forta cuvintelor,Tu,Decebal dragule,nu te mai extrage din multimea aceasta de suflete,nu te mai ridica pe muntele cel inalt si nu mai privi cu atata manie,ia aminte la cuvintele Ap.Pavel:"Maniaza-te dar nu pacatui",dar mai ales "Uraste pacatul dar nu pe pacatos"!
In mare voi spuneti acelasi lucru,numai ca tu pari a vorbi in "limbi",pe cand oponentul tau este mai aplicat,mai pamantean,iar interesul este ca orice om sa inteleaga!
Incercati intelepciunea duhovniceasca si nu pe cea pamanteana,pentru ca iar il suparam Sf.Ap.Pavel. Dialogul vostru seamana cu un dialog intre adeptii lui Luther,noi,crestinii ortodocsi nu trebuie sa ne asemanam lor,noi chiar ne iubim.
In numele Domnului Iisus Hristos,va rog eu,cu toata dragostea celor 63 de ani cei duc in spate,opriti-va pentru ca sa nu va zmintiti de tot.Ati vazut voi un tata fericit cand cei doi fii ai sai se cearta?Acum,credeti cumva ca Domnul Dumnezeul nostru este fericit vazand sfada voastra? Lasati-ma sa cred ca nu!
Domnul sa va lumineze cat mai repede!
Reply With Quote
  #10  
Vechi 20.07.2013, 13:28:48
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Despre cele două chipuri ale nașterii din nou, după sf. Maxim Mărturisitorul

Întrebarea 6

Dacă, după Sfântul loan: „Cel ce se naște din Dumnezeu nu face păcat, că sămânța Lui rămâne în el și nu poate păcătui” (1 Ioan 3, 9), iar cel născut din apă și din Duh s-a născut din Dumnezeu, cum noi cei născuți din Dumnezeu prin Botez, putem păcătui?

Răspuns

Chipul nașterii noastre din Dumnzeu este îndoit: unul dă celor născuți întreg harul înfierii, ca să-l aibă prezent ca potență; celălalt le dă să aibă întreg harul în lucrare, ca să preschimbe și să modeleze aplecarea voii celui născut din Dumnezeu, încât să tindă liber spre Cel ce l-a născut.

Chipul dintâi are prin credință numai, harul prezent ca potență; celălalt sădește pe lângă credință și asemănarea atotdumnezeiască cu Cel cunoscut, asemănare ce lucrează însoțită de cunoaștere în cel ce cunoaște. Cei din care se află primul chip al nașterii, neavând încă aplecarea voii deplin satisfăcută de pornirile trupești, și de aceea nefiind străbătută în întregime de Duhul, ca să se împărtășească în mod actual de tainele cunoscute în chip dumnezeiesc, nu e exclus să încline spre păcat dacă vor. Căci nu naște Duhul o aplecare a voii fără voie, ci pe una voită o modelează până la îndumnezeire. Iar cel ce a cunoscut-o pe aceasta prin experiență nu poate să mai cadă de la ceea ce a cunoscut o dată cu adevărat și propriu prin trăire, spre altceva. Precum nici ochiul care a văzut o dată soarele nu poate să se mai înșele cu luna sau cu alte dintre stelele după cer.

Altfel este însă cu cei care s-au împărtășit de al doilea chip al nașterii. Duhul Sfânt cucerind întreaga aplecare a voinței acestora, le-a mutat-o cu totul de pe pământ la cer, iar prin cunoașterea adevărată și trăită le-a transformat mintea, străbătând-o cu razele fericite ale lui Dumnezeu și Tatăl, încât să fie socotită ca un alt Dumnezeu, ce pătimește prin har stări ce i-au devenit o deprindere, ceea ce Dumnezeu nu pătimește, ci este după ființă. Dar prin aceasta aplecarea voinței s-a făcut slobodă de păcat, câștigând prin deprindere aptitudinea virtuții și a cunoștinței și nemaiputând să tăgăduiască ceea ce au cunoscut prin experiență cu lucrul. Prin urmare, deși avem Duhul înfierii, care este sămânța ce-i face pe cei născuți după asemănare cu Cel ce seamănă, totuși nu-I predăm Lui plăcerea voii noastre curățită de înclinarea și afecțiunea față de orice alt lucru; aceasta e pricina pentru care și după ce ne-am născut din apă și din Duh păcătuim cu voia. Dar dacă ne pregătim voința să primească prin cunoștință (gnostikos) și lucrarea apei și a Duhului, atunci apa cea tainică săvârșește prin fapte curățirea conștiinței, iar Duhul cel de viață făcător produce în noi desăvârșirea neschimbabilității în bine prin cunoștința din experiență. Rămâne așadar în seama fiecăruia din noi, care putem încă să păcătuim, să vrem să ne predăm deplin cu înclinarea voii noastre Duhului.

sursa: Filocalia, vol. III, sfântul Maxim Mărturisitorul, Răspunsurile către Talasie, editura Humanitas, 2009, p. 49-50.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Duhul Sfant este irezistibil ? Mihnea Dragomir Dogmatica 28 14.04.2024 23:10:09
Rugaciunea catre Duhul Sfant Profetul de carton Dogmatica 16 11.06.2012 14:02:47
Te incalzeste Duhul Sfant? mihaiB Generalitati 1 20.02.2012 07:03:29
Botezul cu Duhul Sfant !!! petrut-angel Secte si culte 33 25.10.2010 19:02:33
Hristos mantuieste, Duhul Sfant desavarseste Florin-Ionut Rusaliile 16 05.06.2010 12:09:07