Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.10.2011, 13:07:13
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Am găsit "contradicția" explicată într-o frază simplă în Catehismul Sf Pius al X-lea:

Întrebarea 29: Dar dacă un om, fără a avea vină, se află în afara Bisericii, poate el să fie mântuit ?

Răspuns: Dacă se află în afara Bisericii fără a avea o vină, adică dacă este de bună credință și dacă a primit Botezul, sau cel puțin are dorința implicită de a se boteza și dacă, în plus, caută în mod sincer adevărul și face voia Domnului cât de bine poate, un astfel de om este cu adevărat separat de trupul Bisericii, dar este unit cu sufletul Bisericii și, în consecință, pe drumul mântuirii.

Mai clar de atâta, eu nu cred că se poate.
Asta nu e ceva diferit, este vorba aici de botezul dorintei, care exista din cate stiu si lal ortodocsi. De exemplu catehumenii inainte nu se botezau imediat, urmau o catehizare si o proba. Daca murea cineva se considera ca avea botezul dorintei, pentru ca vroia sa se boteze in Biserica. In pasajul catolic si scrie clar: "dorința implicită de a se boteza".
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.10.2011, 13:16:51
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asta nu e ceva diferit, este vorba aici de botezul dorintei, care exista din cate stiu si lal ortodocsi. De exemplu catehumenii inainte nu se botezau imediat, urmau o catehizare si o proba. Daca murea cineva se considera ca avea botezul dorintei, pentru ca vroia sa se boteze in Biserica. In pasajul catolic si scrie clar: "dorința implicită de a se boteza".
Pai tocmai ca e ceva diferit, pentru ca nu intelegeti ce inseamna dorinta implicita. Catehumenul are o dorinta explicita, ca de aia e catehumen.

Prin dorinta implicita, care poate foarte bine sa existe la un chinez care n-a auzit de Cristos, intelegem o predispozitie a sufletului spre Dumnezeu si Cristos, sprijinita si de respectul pe care il poarta individul legii naturale. In termeni mai simpli, e starea sufleteasca a celui caruia, daca i-ar fi predicata maine Evanghelia, ar spune "Cred", transformand astfel dorinta implicita in dorinta explicita.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.10.2011, 19:27:29
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Așa-zisul "catehism" al lui Pius X nu explică de fapt nimic, iar contradicția este cât se poate de rezistentă. Așa grăit-a Bonifaciu VIII că este absolut necesar pentru mântuire ca fiecare făptură umană să fie supusă a pontifului roman, iar Eugeniu IV grăit-a că nimeni, conceput din bărbat și femeie, niciodată nu a fost eliberat de sub stăpânirea diavolului decât prin credința în Iisus Hristos. Restul sunt palavre care nu fac decât să conteste și să ridiculizeze autoritatea celor doi papi. Dacă Bonifaciu VIII avea ceva de adăugat ar fi trebuit să o facă atunci, însă problema este că el și-a expus credința "infailibilă". Acum este foarte greu, poate chiar imposibil să o mai dai la întoarsă.

Asta ca să nu mai punem la socoteală și problema păcatului originar în care evident că papistașii vor găsi, că altfel nu se poate, o manevră pentru a escalada și această problemă. Probabil că vor spune că așa cum unii se vor "mântui" "prin" ignoranță () tot așa tot "prin" ignoranță li se va șterge și păcatul originar () pe care de altfel nu prea au cum să îl șteargă decât tot printr-un artificiu din condei al papistașului șef, care "este totul în toate și pe toate le poate". Până la doctrina contrarie, cei care mor în păcatul originar merg drept în iad, conform doctrinei catolice de la Conciliul de la Florența, pentru a fi pedepsiți, deși cu pedepse inegale față de pedepsele celor care mor în păcate de moarte.

Last edited by Savonarola; 19.10.2011 at 19:41:16.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.10.2011, 22:47:20
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Daca Sfintii Parintii (dupa cum bine ati remarcat), sau Biserica Catolica in Conciliu ecumenic (vezi Vatican II) interpreteaza EENS in sensul ca este posibil ca o persoana care a facut formal parte din alta religie (un chinez budhist caruia nu i-a fost vestita Evanghelia), sa se mantuiasca totusi, aceasta nu inseamna ca buddhismul este mantuitor.
Care Biserică Catolică interpretează așa cum crezi dumneata? Biserica lui Bonifaciu VIII a spus foarte clar că este o condiție absolut necesară pentru mântuire ca fiecare făptură umană să fie supusă a papei. Ba mai mult Eugeniu IV a spus foarte clar că nimeni, conceput din bărbat și femeie, nu a fost liberat de sub stăpânirea diavolului decât prin credința în Iisus Hristos. Deci prin urmare după vocea Bisericii Catolice, pe care o contraziceți de vreo câteva zeci și sute de ani, chinezul ăla care a avut neșansa să nu fie supus al papei și să nu creadă în Iisus Hristos și-a ratat fericirea. Și mai rău ar fi pentru acel chinez să fi murit în păcatul originar, pentru că îl așteaptă, după doctrina catolică, iadul.
Citat:
But the souls of those who depart this life in actual mortal sin, or in original sin alone, go down straightaway to hell to be punished, but with unequal pains.
sursa: Conciliul de la Florența - sesiunea a VI-a (1439)


Citat:
Orice mantuire vine doar prin Cristos, asta o stim, si in afara Bisericii nu exista mantuire, si asta o stim, pentru ca a fost enuntatata cu titlul de dogma infailibila in mai multe documente conciliare (vezi bula Cantate Domino, de exemplu).
Păi tocmai ai spus că budistul ăla chinez se poate mântui în afara Bisericii și acum vii iar să te contrazici singur și să spui că de fapt în afara Bisericii nu există mântuire. Până unde poate merge fanatismul ăsta infect de tip iezuit, papistașule? Ești sigur că dumneata pricepi ceva din creștinism, sau așa te-au învățat ăia să vrei să crezi asta despre tine?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 20.10.2011, 21:24:41
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Și astea în condițiile în care, după același Bonifaciu VIII, în afara Bisericii nu există nu doar mântuire, ci nici iertare a păcatelor, și în mod evident și implicit nici a păcatului originar, și nici a altor păcate:
Citat:
Urged by faith, we are obliged to believe and to maintain that the Church is one, holy, catholic, and also apostolic. We believe in her firmly and we confess with simplicity that outside of her there is neither salvation nor the remission of sins, as the Spouse in the Canticles [Sgs 6:8] proclaims: 'One is my dove, my perfect one. She is the only one, the chosen of her who bore her,' and she represents one sole mystical body whose Head is Christ and the head of Christ is God [1 Cor 11:3]. In her then is one Lord, one faith, one baptism [Eph 4:5]. There had been at the time of the deluge only one ark of Noah, prefiguring the one Church, which ark, having been finished to a single cubit, had only one pilot and guide, i.e., Noah, and we read that, outside of this ark, all that subsisted on the earth was destroyed.
sursa: bula "Unam Sanctam" a lui Bonifaciu VIII (1302)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 20.10.2011, 21:35:48
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Dupa cum am mai aratat, este o problema de eclesiologie, si anume de a intelege ce anume inseamna a fi "in Biserica".
Reply With Quote
  #7  
Vechi 22.07.2013, 14:45:09
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Prin dorinta implicita, care poate foarte bine sa existe la un chinez care n-a auzit de Cristos, intelegem o predispozitie a sufletului spre Dumnezeu si Cristos, sprijinita si de respectul pe care il poarta individul legii naturale. In termeni mai simpli, e starea sufleteasca a celui caruia, daca i-ar fi predicata maine Evanghelia, ar spune "Cred", transformand astfel dorinta implicita in dorinta explicita.
Deja văd că catolicii o dau în SF-uri, contrazicând atât dogmele catolice precum și pe ei înșiși singuri, ajungând la fabulații "dogmatice" precum cea de mai sus. Pe de altă parte, îi înțeleg totuși când încep să fabuleze în asemenea fel, după ce s-au compromis singuri din punct de vedere dogmatic; încearcă și ei orice portiță de scăpare, indiferent de cât de fabulatorie, nerealistă, sau eretică ar fi, doar, doar și-ar scăpa pielea și mitul infailibilității dogmatice a catolicismului.
Reply With Quote
Răspunde