Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Biserica Ortodoxa si Massmedia
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.10.2011, 00:08:52
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Saptamana viitoare , televiziunea Trinitas va avea o grila speciala de programe !

Și televiziunea Patriarhiei Române va avea în următoarea săptămână o grilă specială. Cei care nu vor reuși să ajungă la hramul Catedralei patriarhale din acest an, vor putea urmări, prin intermediul TRINITAS TV, toate slujbele care se vor săvârși pe Colina Bucuriei, în următoarele zile. Programul special va începe de luni dimineață, la ora 7.00, odată cu transmiterea în direct a slujbei Sfintei Liturghii. Va continua cu procesiunea Calea Sfinților pe care o veți putea urmări, de asemenea, în transmisiune directă. Atât pe aeroportul Otopeni, cât și pe traseele procesiunii dintre Catedrala patrirhală și Catedrala Mântuirii Neamului, vor fi amplasate camere, astfel încât veți putea urmări în direct evenimentul de deschidere a hramului din acest an.

Și Jurnalul TRINITAS își va shimba ora de difuzare. Sinteza tuturor evenimentelor religioase prilejuite de sărbătorea Bucureștilor poate fi urmărită în cele trei ediții ale Jurnalului, de la orele 17:00, 22:00 și 8:00. Pentru românii de peste Ocean, Jurnalul rămâne la ora 4:00. Emisiunea de cateheză creștină va precede slujba de seară. Cuvânt pentru suflet este programată pentru ora 17.30, urmând ca de la ora 18.00 să înceapă slujba Privegherii.

Dezbaterea „Familia creștină”, ale cărei trei ediții săptămânale sunt programate pentru zilele de luni, marți și miercuri, va putea fi urmărită de la ora 16.00. De asemenea, și pentru ora 21.00 a fiecărei seri, grila de programe conține o altă dezbatere : luni, emisiunea „Ziarul Lumina. Actualități” ; marți, „TRINITAS : Duplex Radio – TV”, miercuri și joi „Biserica Azi”, iar vineri, o ediție specială a emisiunii „Viața sănătoasă”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.10.2011, 22:47:22
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Exclamation Astazi pe Dealul Patriarhiei

 Sfintele moaște au fost așezate spre închinare



După slujba Te Deum-ului oficiată pe esplanada special amenajată din apropierea Catedralei Patriarhale cu ocazia primirii Cinstitului cap al Sfântului Apostol Andrei cel Întâi chemat, Ocrotitorul României, sfintele moaște au fost purtate în procesiune și așezate spre închinare în baldachinul de pe Dealul Patriarhiei.

Pelerinii care se află pe Dealul Patriarhiei se pot închina unei copii a Icoanei Prodromița, Cinstitului Cap al Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul României, unui fragment din moaștele Sfinților Împărați Constantin și Elena și moaștelor Sfântului Dimitrie, Ocrotitorul Bucureștilor
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.10.2011, 23:30:02
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Thumbs up Merita citit . . . Din numarul de azi al Cotidianului :" ZIARUL LUMINA " !

„Stăpân pe plăceri și pe dureri, își duce viața fiind căsătorit“




Adesea întâlnim în scrierile Sfinților Părinți pasaje elogioase cu privire la alegerea fecioriei și intrarea în monahism. Însă uneori găsim și fragmente care consideră Taina Căsătoriei drept superioară celibatului.




Clement Alexandrinul este unul dintre puțini autori care cred că o persoană căsătorită poate oferi un exemplu duhovnicesc superior în anumite situații celor care aleg calea fecioriei. Vom detalia în cele ce urmează opinia sa în acest sens.

Căsătoria - adevărata bărbăție

În scrierea sa intitulată Stromate, Clement Alexandrinul discută într-o serie de pasaje esențiale diferite aspecte cu privire la Taina Cununiei. Preluând un termen din filozofia greacă, și anume cel de gnostic (cuvântul provine din grecescul gnosis care înseamnă cunoaștere), Clement îl încreștinează și îl oferă drept sinonim al creștinului înduhovnicit, avansat din punct de vedere spiritual. Ne-am aștepta ca una dintre caracteristicile acestei persoane creștine desăvârșite să fie alegerea căii fecioriei, atât de apreciată de numeroși Sfinți Părinți ulteriori (Sfinții Ciprian al Cartaginei și Grigorie de Nyssa constituind exemple elocvente în acest sens), însă Clement Alexandrinul afirmă exact contrariul. "Cel care este cu adevărat bărbat nu își arată însușirea sa de bărbat alegând viața singuratică, ci acela este cu adevărat bărbat, acela învinge pe bărbați, acela care, stăpân pe plăceri și pe dureri, își duce viața fiind căsătorit, având copii și purtând grijă de casă, acela care, odată cu grija de casă, iubește necontenit pe Dumnezeu și știe să facă față tuturor încercărilor care îi vin de la copii, de la soție, de la slugi și de la bunurile materiale pe care le are. Pe cel care nu este căsătorit nu-l supără nici una dintre aceste încercări. Cel care se îngrijește numai de el însuși este întrecut de cel care îi este inferior în ceea ce privește mântuirea, dar îi este superior în ceea ce privește treburile din viața cea de toate zilele, pentru că acesta reprezintă o imagine mică și slabă a adevăratei pronii" (Stromate, VII: XII, 70:7-8, în: "Scrieri", vol. II, trad. pr. Dumitru Fecioru, col. PSB, vol. 5, EIBMBOR, București, 1982, p. 520). Fragmentul acesta prezintă o serie de idei interesante care merită analizate în amănunt, deoarece ele se vor repercuta asupra autorilor patristici ulteriori. În primul rând, din punctul de vedere al lui Clement, bărbăția adevărată se arată în mijlocul grijilor produse de viața de familie, și nu în viața singuratică. Însă aici este necesară o precizare esențială. Stromatele sunt notate la începutul secolului al III-lea. Monahismul creștin încă nu cunoscuse o reală înflorire. Desigur, existau câțiva asceți, care locuiau probabil în jurul unor așezări creștine importante, dar nu putem vorbi încă de mănăstiri. Așadar, Clement face aici o comparație între oamenii căsătoriți împovărați de griji și cei care alegeau să rămână celibatari. Acest celibat însă nu era petrecut în mijlocul oamenilor, ci în singurătate, așa cum subliniază însuși Clement. Ceea ce trebuie remarcat aici este faptul că autorul alexandrin afirmă cu tărie că un om căsătorit poate fi considerat superior unui reprezentant al proto-monahismului. Sunt însă motivele sale elocvente?
"Stăpân pe plăceri și dureri"

Clement Alexandrinul rostește o frază esențială în debutul fragmentului citat anterior: "stăpân pe plăceri și pe dureri, șcreștinulț își duce viața fiind căsătorit, având copii și purtând grijă de casă". Această stăpânire a plăcerii și durerii va fi dezvoltată extraordinar de Sfântul Maxim Mărturisitorul peste aproape patru secole. Tăria creștinului se măsoară astfel în respingerea plăcerii și în acceptarea durerii din punctul de vedere al Sfântului Maxim, adică exact ceea ce susține și Clement, aici într-o fază incipientă. De ce, însă, ar fi mai pregătit creștinul căsătorit să fie stăpân pe plăcere și durere în condițiile în care monahii au dovedit în cursul secolelor foarte des o tărie care depășește orice imaginație? Căsătoria, din punctul de vedere al lui Clement aduce cu sine o serie de griji dificile care întăresc curajul și capacitatea de răbdare a capului de familie. Clement continuă, afirmând că creștinul căsătorit desăvârșit "odată cu grija de casă, iubește necontenit pe Dumnezeu și știe să facă față tuturor încercărilor care îi vin de la copii, de la soție, de la slugi și de la bunurile materiale pe care le are". Iată două condiții esențiale care trebuie dezvoltate. Iubirea de Dumnezeu trebuie păstrată în ciuda tuturor nevoințelor și grijilor cu care ne confruntăm atunci când suntem căsătoriți. Un creștin trebuie să aibă grijă de casa lui, adică să fie un om gospodar care să se preocupe de cele de trebuință familiei sale, să presteze în mod clar o muncă și să se intereseze de aceste lucruri fără a face din dragostea de Dumnezeu un pretext pentru delăsarea sa. A doua condiție esențială este răbdarea încercărilor care pot avea patru surse: soția, copiii, slugile și bunurile materiale. Desăvârșirea se câștigă prin răbdarea suferinței. Cine ne poate aduce o suferință mai mare decât cei apropiați? În altă ordine de idei, pentru întreținerea familiei sunt necesare venituri și diferite bunuri materiale a căror dispariție sau lipsă poate fi resimțită serios de orice persoană matură, oricât de adâncă ar fi dragostea sa de Dumnezeu. Traiul în lume, într-o familie nu este deloc scutit de griji. Însă sunt acestea suficiente pentru a considera că un creștin căsătorit este superior monahului?
Superioritatea practică

Persoana care alege fecioria nu are parte de aceste încercări în viața monahală. Monahul a ales să se lepede de grijile lumești, să renunțe la căsătorie și să nu posede nici un bun material. Clement Alexandrinul afirmă că fecioria pare superioară căsătoriei, dar, în esență, grijile și suferințele îndurate în familie pot modela creștinul într-un mod mult mai eficient, acordându-i o înțelepciune practică importantă. Însă, a sosit momentul să comparăm viziunea lui Clement cu istoria creștină ulterioară perioadei sale. Monahismul a devenit o forță a Bisericii începând din secolul al IV-lea și până în prezent. Ceea ce părea în primele secole doar o dorință mai aprigă de sfințire prin asprimea ascezei a devenit o cale de mântuire clară. Ispitele demonilor, prin războiul nevăzut desfășurat asupra monahilor, au egalat grijile și suferințele îndurate de oamenii căsătoriți. Stăpânirea asupra plăcerii și durerii a devenit arta esențială a monahismului, care și-a centrat scopul asupra împlinirii poruncii iubirii, prin renunțarea la putere (votul ascultării), bunuri lumești (votul sărăciei) și grijile lumești (votul castității). Singurul lucru care trebuie păstrat cu sfințenie după lecturarea acestui fragment din Clement Alexandrinul nu este nicidecum ideea că un creștin căsătorit este superior monahului, la fel cum după lecturarea tratatului Despre feciorie al Sfântului Grigorie de Nyssa nu trebuie să ne grăbim să susținem inferioritatea căsătoriei în fața celibatului. Acest fapt esențial rezidă în asceza oarecum externă care trebuie îndurată cu răbdare de un creștin căsătorit și care îl poate conduce la desăvârșire. Desăvârșirea este înțeleasă mult prea des în sensul descoperirilor minunate și al harismelor. Reamintim că Sfântul Ioan Botezătorul nu a făcut nici o minune și că Sfântul Antonie cel Mare era la nivelul unui cizmar (probabil chiar căsătorit) din Alexandria. Așadar, ce trebuie să reținem este că un creștin căsătorit trebuie să îndure cu răbdare mucenicia conjugală (grijile legate de bunuri, bolile copiilor, caracterul uneori îndoielnic al partenerului de viață etc.). Această mucenicie conjugală îl poate aduce în rândul sfinților importanți care au dus o viață curată în pustie. În definitiv, mântuirea este câștigată de împlinirea poruncii iubirii, nu de feciorie sau cununie în sine...
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 29.10.2011, 21:54:12
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Doi ani fara Parintele Teofil Paraian




Trecerea în veșnicie a părintelui Teofil Părăian, marele duhovnic de la Mănăstirea 'Sfinții Martiri Brâncoveni' de la Sâmbăta de Sus, a adus multă tristețe în sufletele credincioșilor și ale clerului din țară. De doi ani, mormântul său de la mănăstirea brașoveană este locul unde ierarhi, preoți, monahi și credincioși îl plâng și-l pomenesc neîncetat.

După cum informează „Ziarul Lumina”, Părintele Teofil Părăian, unul dintre marii duhovnici pe care i-a avut vreodată Ardealul și întreaga Biserică Ortodoxă Română, a încetat să mai viețuiască printre fiii săi duhovnicești pe 29 octombrie 2009, când a plecat să se întâlnească cu Domnul Hristos, pe Care l-a slujt pe pământ vreme de 80 de ani. Mii de credincioși veneau an de an să-l vadă pe părintele orb de la Sâmbăta de Sus, care vedea cu ochii sufletului așa cum numai oamenii sfinți reușesc. Cuvântările sale, predicile sale, vocea sa inconfundabilă și, mai ales, bucuria și optimismul pe care le transmitea părintele Teofil au rămas în sufletele pelerinilor ca daruri de la Dumnezeu oferite pământenilor printr-un om ales. Obștea mănăstirii brașovene a rămas îndurerată de la trecerea la cele veșnice a părintelui Teofil, însă amintirea sa a rămas vie în istorica mănăstire de la poalele Munților Făgăraș.

'Simțim o lipsă mare, pentru că părintele Teofil era un stâlp de nădejde al mănăstirii noastre. Chiar dacă nu era duhovnicul tuturor monahilor, părintele Teofil era un îndrumător spiritual pentru toți și un mare duhovnic al mănăstirii. Foarte mulți credincioși veneau din toată țara și se spovedeau la părintele Teofil. Îl pomenim tot timpul și este mereu în gândul nostru. Noi am marcat această zi de împlinire a doi ani de la trecerea sa la Domnul încă de duminica trecută, când Preasfințitul Andrei Făgărășanul, Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, împreună cu Preasfințitul Sofian Brașoveanul, Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Germaniei, Austriei și Luxemburgului, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi, au oficiat Sfânta Liturghie și slujba de Parastas', ne-a spus starețul mănăstirii de la Sâmbăta de Sus, arhimandritul Ilarion Urs.

Astăzi, la mănăstire se vor oficia Sfânta Liturghie și slujba de Parastas și sunt așteptați sute de credincioși, preoți, teologi din Sibiu, Cluj-Napoca, Timișoara, Alba Iulia și alte părți ale țării.

'O candelă aprinsă'

Pentru viața bisericească din Ardeal, părintele Teofil Părăian a fost o voce cu renume, care a știut dintotdeauna să-și strângă ucenici, să răspundă la întrebările ce frământau societatea contemporană și, mai ales, să îndrume preoții și credincioșii către rugăciune și cele duhovnicești. Alături de părintele Arsenie Boca, părintele Teofil Părăian este considerat unul dintre duhovnicii reprezentativi pentru Ardeal și România întreagă, simțindu-se o lipsă enormă în acești doi ani ce au trecut de la plecarea sa la Hristos. 'Îl păstrăm pe părintele Teofil în suflet, ca pe o candelă aprinsă. Dacă în sufletul nostru se stinge candela credinței, murim, deși suntem vii. Suntem încredințați că mijlocirea sa la Domnul ne va fi de mare folos. Întotdeauna plecăm de la mănăstirea de la Sâmbăta de Sus, de la mormântul său cu multă bucurie duhovnicească în suflet. La doi ani de la trecerea sa la cele veșnice, părintele Teofil își deschide din nou brațele duhovnicești pentru ca să ne binecuvânteze pe toți cei care îi aducem prinos de cinstire, mulțumire și preamărire lui Dumnezeu, Cel care a rânduit să fim alături de un astfel de om și să primim binecuvântarea unui ales al lui Dumnezeu, un trimis al Său în lume. Dacă Dumnezeu nu l-a învrednicit să vadă lumina zilei și frumusețea lumii, l-a învrednicit, în schimb, să vadă lumina lăuntrică din fiecare din noi și să ne cunoască altfel decât cunoaștem noi, care uităm ușor ceea ce vedem și cunoaștem. Nu ne-a uitat pe nici unul dintre noi și ne-a păstrat în sufletul său, într-o imagine sfântă și de dincolo ne vede pe fiecare așa cum suntem', ne-a spus Înalt Preasfințitul Laurențiu, Mitropolitul Ardealului.

Un mare predicator

Părintele Teofil Părăian s-a născut la 3 martie 1929, în satul Topârcea din județul Sibiu și din copilărie a rămas orb. A urmat cursurile unor școli speciale pentru nevăzători de la Cluj-Napoca și Timișoara, iar în perioada 1948-1953 a urmat cursurile Institutului Teologic de la Sibiu. A intrat în 1953 în obștea Mănăstirii 'Brâncoveanu' de la Sâmbăta de Sus și în același an a fost tuns în monahism. Șapte ani mai târziu a fost hirotonit diacon și în 1983 a fost hirotonit preot. În 1988 a fost hirotesit arhimandrit, iar din 1992 și până la sfârșitul vieții a ținut o serie de conferințe duhovnicești în țară și străinătate. Câteva zeci de cărți au fost publicate și au consemnat pentru eternitate cuvintele de suflet și predicile sale. Cele mai reprezentative cuvântări sunt cele ținute în marile centre studențești, unde părintele Teofil a poposit adesea și le-a vorbit tinerilor despre credință, viața duhovnicească, rugăciune și i-a îndemnat mereu să rămână buni fii ai Bisericii strămoșești.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.10.2011, 21:32:19
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Proclamarea canonizarii Sfantului Simeon Stefan , Mitropolitul Transilvaniei





În pridvorul Catedralei Arhiepiscopale Reîntregirea din Alba Iulia a avut loc astăzi, 30 octombrie 2011, în prezența Patriarhului Alexandriei, a Patriarhului României, a Mitropolitului de Patras, a membrilor delegațiilor alexandrină și greacă, proclamarea canonizării Sfântului Simeon Ștefan, Mitropolitul Transilvaniei. La eveniment au fost prezenți, de asemenea, mai mulți ierarhi membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.

Tomosul sinodal a fost citit de către Preasfințitul Părinte Ciprian Câmpineanul, Episcop-vicar patriarhal și secretarul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, apoi s-a intonat troparul Sfântului Simeon Ștefan, Mitropolitul Transilvaniei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.10.2011, 21:41:37
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit O viata inchinata lui Hristos : Marturii despre mitropolitul Simeon Stefan


Între mitropoliții care au păstorit la Alba Iulia în secolul al XVII-lea se remarcă doi martiri ai Ortodoxiei: Sfinții Ilie Iorest și Sava Brancovici, dar și doi cărturari: Simeon Ștefan (1643-1656) și Varlaam (1685-1692). Numele lui Simion Ștefan s-a consacrat definitiv în istoria culturii românești prin memorabilul act editorial de la 1648, care a marcat apariția Noului Testament pentru prima oară în românește.
Fost ieromonah în mănăstirea din Alba Iulia, Simion Ștefan a ajuns pe scaunul mitropolitan în 1643, într-un context politic și confesional deosebit de dificil pentru Biserica Ortodoxă transilvăneană. Într-o situație care i-a definit pe românii ardeleni în general în Evul Mediu, cea de excludere din viața politică a principatului, aceștia erau persecutați acum și pe motive confesionale, fiind supuși prozelitismului calvin tot mai accentuat. Succedând mitropolitului Ilie Iorest – înlăturat și întemnițat pentru opoziția sa față de programul de calvinizare -, Simion Ștefan n-a fost cruțat nici el de presiunile prozelitiste. Chiar cu prilejul alegerii se consemnează un moment tensionat legat de jurisdicția sa. Astfel, din cele 20 de protopopiate ortodoxe ale Transilvaniei, doar 3 erau sub jurisdicția noului mitropolit, restul de 17 fiind subordonate superintendentului calvin Geleji Katona István. Situația a creat nemulțumire și proteste, așa încât Geleji a fost nevoit să se adreseze principelui Gh. Rákóczy I, solicitându-i o formulă de compromis: autorizarea mitropolitului ortodox de a face vizite canonice și în cele 17 protopopiate care nu-i aparțineau, însă numai în anumite condiții: însoțit de doi supraveghetori, fără să vorbească cu nimeni în absența acestora și cu datoria de a promova calvinismul. O situație aberantă, în care mitropolitul nu putea păstra legătura canonică și pastorală cu clerul, neavând teoretic nici o autoritate ori eficiență pastorală în aceste protopopiate, expuse în mod direct prozelitismului calvin.
Ca și cum această deposedare de autoritate și restrângere a jurisdicției n-ar fi fost suficiente, în decretul de recunoaștere i-au fost impuse 15 puncte calvinizante, dintre care cele mai radicale erau: predica în românește, dar numai după Sfânta Scriptură (“Sola Scriptura”); instruirea tinerilor după Catehismul calvinesc; înlocuirea Împărtășaniei cu pâine și vin nesfințite; înlăturarea cultului icoanelor și al crucii.
Se precizau apoi câteva din drepturile pe care superintendentul calvin le avea asupra Bisericii Ortodoxe transilvănene și a mitropolitului ei: de a fi consultat în orice problemă dificilă de natură religioasă; de a-și da avizul la numirea sau depunerea protopopilor; de a se pronunța ca instanță superioară – în caz de apel – asupra sentințelor date de mitropolit și protopopi.
Îndeplinirea tuturor acestor condiții ar fi condus, cu certitudine, la calvinizarea totală a Bisericii Ortodoxe transilvănene. Faptul că acest lucru a fost evitat se datorează atât atașamentului credinciosului simplu față de legea străbună, cât mai ales abilității mitropolitului în a eluda aceste clauze prejudiciabile pentru Ortodoxie.
În plan cultural, vlădica Simion Ștefan s-a consacrat prin editarea a două lucrări biblice, de larg uz liturgic și personal, dar și de înaltă ținută literară: Noul Testament (1648) și Psaltirea (1651).
Încadrându-se în curentul umanist-renascentist de culturalizare a poporului în limba proprie, reprezentat peste Carpați de Sfântul Ierarh Varlaam al Moldovei, mitropoliții Ștefan și Teofil ai Ungrovlahiei, iar peste hotare de Sfântul Ierarh Petru Movilă al Kievului, mitropolitul bălgrădean a înfăptuit, prin aceste apariții editoriale, un act de propagare a culturii în societatea românească. Având un aport prețios la promovarea elementului cultural și lingvistic românesc, Simion Ștefan a consolidat însă nu doar cultura românească, ci și identitatea națională a românilor transilvăneni plasați la periferia vieții politice.
Indubital însă că obiectivul primar, prevalent în raport cu cel cultural și național, era cel confesional, Noul Testament constituindu-se în primul rând ca act de apologie și consolidare a Ortodoxiei.
Iată, așadar, o altă dimensiune a activității mitropolitului bălgrădean, aceea de apărător al credinței în fața prozelitismului calvin. Dacă antecesorul său, Ilie Iorest, a pătimit ca martir, Simion Ștefan a înțeles să lupte pentru Ortodoxie într-o manieră diferită, în formula de apologie ca promovare culturală, prin convertirea contextului dificil de la jumătatea secolului al XVII-lea în avantaj cultural-spiritual pentru Biserica transilvăneană. Era un procedeu cu impact și consecințe nu atât de imediate și vizibile ca ale opoziției radicale – finalizată în acest secol în martirii (cazul Sfinților Ilie Iorest și Sava Brancovici), însă poate tot atât de eficiente pe termen lung. Considerăm că tocmai acest merit, al păstrării intacte a Ortodoxiei prin cultură și tact pastoral, nu a fost suficient accentuat în istoriografie.
Noul Testament de la Bălgrad
Prevalența acestei ediții în cultura românească este notorie, de aceea punctăm doar câteva aspecte.
Sub raport literar-lingvistic, lucrarea prezintă un interes deosebit întâi pentru ideea unității etnice a poporului român și a necesității creării unei limbi literare unitare, idee enunțată în cea de-a doua prefață. Adresându-se tuturor românilor, autorul anonim al acestei predoslovii – probabil Simion Ștefan – insista pentru crearea unei limbi literare unitare, care să fie accesibilă românilor din toate provinciile.
În ceea ce privește limba folosită, deși foarte apropiată de cea a poporului, ea impresionează prin frumusețea literară. Conștienți de originea ei latină, traducătorii s-au orientat spre aceasta, preluând o serie de fonetisme și forme necunoscute până atunci, ceea ce a însemnat îmbogățirea fondului lexical al limbii române. De aceea, alături de Cazania lui Varlaam, Noul Testament de la Alba Iulia constituie fundamentul pe care s-a edificat, în secolele următoare, limba română literară! Această funcție culturală, de răspândire și uniformizare a limbii românești, a fost asigurată de uzul larg al ediției și în spațiul extracarpatic, ceea ce a contribuit nu doar la edificarea spirituală a credincioșilor, ci și la promovarea limbii române unitare.
Tot la capitolul lingvistic, se remarcă notele marginale pentru explicarea unor neologisme sau regionalisme, care pot fi considerate un început de dicționar explicativ în limba română.
A păstrat nealterată identitatea confesională a românilor
Într-o epocă dramatică pentru Ortodoxia transilvăneană, în care erau atentate înseși esența și existența sa, într-o situație aberantă din punct de vedere pastoral, în care mitropolitul era deposedat de prerogative, de autoritate, prin restrângerea jurisdicției, prin imixtiunea autorităților calvine, prin impunerea celor 15 condiții – a căror aplicare ar fi însemnat calvinizarea Bisericii transilvănene, vlădica Simion Ștefan a reușit să păstreze nealterată identitatea confesională a românilor transilvăneni. Totodată, prin formula aparte de apologie ca promovare culturală, a oferit acestora nu doar repere de credință, ci și instrumente de consolidare a identității naționale și culturale. Or, acest lucru se petrecea tocmai într-o epocă în care emanciparea politică și socială a românilor din spațiul intracarpatic se dovedea imposibilă.
Cât privește, punctual, evenimentul editorial de la jumătatea secolului al XVII-lea – Noul Testament de la Bălgrad -, fără a fi disociat de contextul general al Reformei, dar nici generat sau întreținut exclusiv de acesta, ci în consonanță cu impulsul intern, propriu Ortodoxiei transilvănene, opera se revendică a fi una românească și ortodoxă. Departe de a fi tributar programului reformator, mitropolitul Simion Ștefan s-a dovedit, în același timp, umanist și ortodox convins. Umanist, ca exponent al puterii de selecție pe care cultura românească a secolului al XVII-lea a avut-o în acest proces de asimilare a valorilor europene, așa încât din multitudinea invitațiilor reformatoare să fie aleasă doar cea a introducerii limbii naționale în Biserică.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 03.11.2011, 22:58:22
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Opera teologica a Parintelui Staniloae , promovata la Paris !






Sâmbătă, 5 noiembrie, la Catedrala Ortodoxă Română 'Sfinții Arhangheli' din Paris vor avea loc deschiderea Centrului Ortodox de Studii și Cercetări 'Dumitru Stăniloae' și prezentarea primei traduceri în franceză a unui volum scris de marele teolog român Dumitru Stăniloae, după cum ne informează Ziarul Lumina.

Evenimentul va începe cu slujba Sfintei Liturghii, urmată de o conferință susținută de pr. Marc Antoine, fost ucenic al părintelui Stăniloae, și pr. Gérard Reynaud, o retrospectivă a vieții și operei părintelui Dumitru Stăniloae de către pr. Jean Boboc, după care Înalt Preasfințitul Iosif, Mitropolitul ortodox român al Europei Occidentale și Meridionale, va vorbi despre Centrul 'Dumitru Stăniloae', iar directorii responsabili vor prezenta secțiunilor și departamentelor acestuia. Odată cu deschiderea instituției de studii, va avea loc lansarea primului volum al operei părintelui Stăniloae tradus în limba franceză, 'Théologie ascétique et mystique de lâÉglise orthodoxe', tradus de părintele Jean Boboc și Romain Otal.

'Toate prelegerile urmăresc evocarea personalității părintelui Dumitru Stăniloae și a aportului său teologic, fiind o cale de deschidere a gustului Occidentului față de teologia părintelui Stăniloae', a declarat părintele Răzvan Ionescu, unul dintre organizatori.

Cursuri inedite în spațiul parizian

Centrul de Studii și Cercetări 'Dumitru Stăniloae' este o instituție de cultură și spiritualitate, fondată în 2008 printr-o decizie a Sinodului Mitropolitan al Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale și Meridionale. Inaugurat în iulie 2009 de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Centrul 'Dumitru Stăniloae', având sediul la Catedrala mitropolitană ortodoxă română din Paris, este o instituție de cercetare, formare și de gândire, destinată instruirii permanente a clericilor din Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Europei Occidentale, dar și pentru formarea cateheților și a laicilor doritori de a ajuta Biserica. De asemenea, vor fi derulate mai multe proiecte editoriale cu traduceri ale autorilor români și va fi promovată opera teologică a părintelui Dumitru Stăniloae, ca și experiența spirituală proprie Ortodoxiei românești. Pentru realizarea acestora, Universitatea de Vară a mitropoliei, ajunsă anul acesta la a treia ediție, va fi de acum organizată de Centrul Ortodox de Studii și Cercetări 'Dumitru Stăniloae', iar în timpul anului vor avea loc cursuri regulate de inițiere și perfecționare, seminarii, conferințe, colocvii și pelerinaje.

Centrul cuprinde trei secțiuni, fiecare cu mai multe ramuri: teologie, spiritualitate și cultură. 'Odată cu deschiderea centrului, aici se vor organiza cursuri și conferințe cu un specific unic în spațiul parizian, care vor putea fi vizionate, printr-un serviciu de teleconferință, de orice doritor din întreaga Europă', a mai adăugat părintele Răzvan Ionescu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
O hotararea noua publicata pe www.basilica.ro mihailt Generalitati 6 14.01.2011 23:11:54
Activitatile saptamanii la Centrul de Formare si Consiliere fragmente Stiri, actualitati, anunturi 0 13.09.2010 10:25:35
Centrul Academic International Eminescu ( 121 de ani in eternitate ) cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 0 14.06.2010 18:59:31
Am noutati: cred ca stiu cine e NOI mq Generalitati 19 02.09.2009 14:54:01
Noutati uimitoare la Altermedia!Tesla a fost roman!Parol! mihailt Generalitati 3 21.05.2009 22:43:39