![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
15.11.2011, 06
![]() Erethorn Senior Member Data înregistrării: 28.12.2009 Locație: Timisoara Religia: Catolic Mesaje: 1.750 Domnule doctor, dumneavoastra aveti ca semnatura un citat foarte frumos, cu care sunt intru totul de acord: SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Haideti sa aplicam acest criteriu al Sf. Marcu Ascetul la discursul dumneavoastra, si deci sa analizam cam cat adevar se poate afla in urmatoarea expresie smerita, blanda si iubitoare care va apartine: La urmă arătăm cum din minciună provine sadismul demonic al papalității. Expresia smerită, blândă si iubitoare… în adevăr are aceeași rădăcină ca și expresiile următoare din Sfânta Scriptură: Apoc.2:2. Știu faptele tale și osteneala ta și răbdarea ta și cum că nu poți suferi pe cei răi și ai cercat pe cei ce se zic pe sine apostoli și nu sunt și i-ai aflat mincinoși; Apoc.2:9. Știu necazul tău și sărăcia ta, dar ești bogat, și hula din partea celor ce zic despre ei înșiși că sunt iudei și nu sunt, ci sinagogă a satanei. II.Ioan 1:6. Și aceasta este iubirea, ca să umblăm după poruncile Lui; aceasta este porunca, precum ați auzit dintru început, ca să umblați întru iubire. II.Ioan 1:7. Pentru că mulți amăgitori au ieșit în lume, care nu mărturisesc că Iisus Hristos a venit în trup; acesta este amăgitorul și antihristul. II.Ioan 1:8. Păziți-vă pe voi înșivă, ca să nu pierdeți ceea ce ați lucrat, ci să primiți plată deplină. II.Ioan 1:9. Oricine se abate și nu rămâne în învățătura lui Hristos nu are pe Dumnezeu; cel ce rămâne în învățătura Lui, acela are și pe Tatăl și pe Fiul. II.Ioan 1:10. Dacă cineva vine la voi și nu aduce învățătura aceasta, să nu-l primiți în casă și să nu-i ziceți: Bun venit! II.Ioan 1:11. Căci cel ce-i zice: Bun venit! se face părtaș la faptele lui cele rele. Iuda 3 Iubiților, punând toată râvna să vă scriu despre mântuirea cea de obște, simțit-am nevoie să vă scriu și să vă îndemn ca să luptați pentru credința dată sfinților, odată pentru totdeauna. Iuda 4 Căci s-au strecurat printre voi unii oameni nelegiuiți, care de mai înainte au fost rânduiți spre această osândă, schimbând ei harul Dumnezeului nostru în desfrânare, și care tăgăduiesc pe singurul nostru Stăpân și Domn, pe Iisus Hristos. Iuda 8 Asemenea deci și aceștia, visând, pângăresc trupul, leapădă stăpânirea și hulesc măririle (cerești). Iuda 10 Aceștia însă defaimă cele ce nu cunosc, iar cele ce, - ca dobitoacele necuvântătoare, - știu din fire, într-acestea își găsesc pieirea. Iuda 11 Vai lor! Că au umblat în calea lui Cain și, pentru plată, s-au dat cu totul în rătăcirea lui Balaam și au pierit ca în răzvrătirea lui Core. Iuda 12 Aceștia sunt ca niște pete de necurăție la mesele voastre obștești, ospătând fără sfială împreună cu voi, îmbuibându-se pe ei înșiși, nori fără apă, purtați de vânturi, pomi tomnatici fără roade, de două ori uscați și dezrădăcinați, Iuda 13 Valuri sălbatice ale mării, care își spumegă rușinea lor, stele rătăcitoare, cărora întunericul întunericului li se păstrează în veșnicie.Iuda 16 Aceștia sunt cârtitori, nemulțumiți cu starea lor, umblând după poftele lor și gura lor grăiește lucruri trufașe, deși, pentru folos, dau unor fețe mare cinste. Iuda 17 Voi, însă, iubiților, aduceți-vă aminte de cuvintele zise mai dinainte de către apostolii Domnului nostru Iisus Hristos, Iuda 18 Că ei vă spuneau: În vremea de pe urmă vor fi batjocoritori, umblând potrivit cu poftele lor nelegiuite. Iuda 19 Aceștia sunt cei ce fac dezbinări, (oameni) firești, care nu au Duhul. Și multe altele… Expresia mea este o palidă contrapondere la mândria, furia și urâtoarea dâră murdară a papalității în istorie. Vedeți… noi facem apologie, nu asasinate în masă. Cu durere și dragoste, chiar și pentru papa, ca să revină în sfârșit la Sfânta Biserică, să se poată mântui, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Din cartea GEORGES BLOND
FURIOȘII DOMNULUI Catolici și protestanți : patru veacuri de fanatism paginile 148-158 Dictatura lui Calvin — în sfîrșit, copiii noștri vor putea învăța să citească Ouar și eu vreau sa învăț să scriu și să socotesc mai bine: Mulți oameni sînt foarte mulțumiți că s-a deschis școala asta, știu cîteva familii care se duc ia scoală în fiecare zi copii și părinți. Cum, încă nu știți unde se găsește'? Sala „Boytet" la Crucea de Aur. Mai era și cea ele la Versonnex, in cartier, dar era situată departe pentru copii și dealtfel școala aceea nu era de ajuns. Firește, aceste cuvinte de mai sus, schimbate între gene-vezi în toamna anului 1532, n-au fost înregistrate la mag¬netofon, dar substanța lor e istorică. Nouă, cărora instruc¬țiunea ne esie împărțită cu tot atîta dărnicie ca și apa de băut. ne este greu să ne închipuim foamea și setea de cunoștințe a populației de la orașe m secolul al XVI-lea. Pe măsură ce se dezvoltau industria și comerțul, analfabeții sufereau în viata profesională de pe urma ignoranței lor. înființarea la Geneva a școlii de la Crucea de Aur a stîrnit entuziasm. Inițiativa se datora lui Antoine Froment, cleric reformat, venit din Neufchâtel. Copiii, ca și adulții, pri-meau acolo o instrucțiune elementară: învățau să scrie, să citească și să socotească. Se înghesuiau care mai de care și nu vedeau nici un rău ca învățământul să fie com¬pletat cu comentarii pe marginea Noului testament. Iniția¬tiva lui Froment nu era numai „socială", ci și dibace, ea râspîndea ideea că între Reformă și instrucțiune se poate pune semnul egalității. Reforma sosită din Germania a invadat Geneva, ca o armată puternică ce întîmpină puțină rezistență. Au fost și unele tulburări, cîțiva morți, o intervenție a trupelor ducelui de Savoia pe sub zidurile orașului, episcopul a trebuit să fugă, mai curînd intimidat decît alungat de o răzmeriță populară. Dar orașul a fost cucerit cu foarte mică vărsare de sînge și fără nici un martir. în cele din urmă, consiliul general adoptă o hotărîre potrivit căreia populația Genevei „va trăi în conformitate cu cuvîntul Domnului". Majoritatea catolicilor care nu se converteau plecau din oraș. Cu tot acest succes relativ lesnicios, numele Genevei rămîne asociat în istoria antagonismului dintre catolici și protestanți cu o idee de violență, de asprime necruțătoare. Și în acest oraș s-au auzit țipetele schingiuiților, a fost văzut înălțîndu-se fumul rugurilor. Putem să ne dăm seama destul de ușor de ce. s-au petrecut acele lucruri și cum. în a doua jumătate a lunii iulie 1.536, un călător de vreo treizeci și cinci de ani, slab, cu fața gălbejită și străvezie, cu o barbă lungă, subțire și foarte ascuțită, se opri la un han de lîngă poarta Cornavin, spunînd că ar dori să înnopteze acolo. Povesti că venea de la Ferrara și se ducea la Basel și își arătă pașaportul. Se numea Jean Calvin. Calvin nu avea treizeci și cinci de ani cînd sosi la hanul de la poarta Cornavin, ci douăzeci și șapte. Părea mai bătrîn, deoarece organismul său șubred și bolnăvicios era deja uzat de muncă, de interminabilele călătorii pe drumurile Europei occidentale și de asemenea, fâră-ndo-îală, de un foc lăuntric intens și stâpînit, foc și gheață totodată, care avea să facă din el exact contrarul unui om deschis. De-abîa se instalase la han ca să îmbuce ceva de regim, cînd îi văzu intrînd în sală ca o furtună pe călugărul re¬format Jean Farel. Am mai întîinit acest personaj la Meaux ; părăsind cenaclul, s-a dus să întemeieze la Paris prima biserică luterană clandestină. Nimic nu-i inspira mai multă silă lui Calvin decît efu¬ziunile, tărăboiul, indiscreția. Și iată-i îmbrățișat, scuturat, asurzit de piticul roșcovan, care îi povestea despre admi¬rabila instaurare a protestantismului la Geneva, care-i spunea în ce măsură a contribuit el, Farel, la această chestiune și care conchidea — în acea clipă Calvin se trase înapoi, gest care rămase vestit — că cucerirea nu era asi-gurată și că era nevoie ca el, Calvin, să rămînă la Geneva pentru a evangheliza orașul pînă în adîncurile lui, pînă la rădăcină. — Dar, spuse Calvin, eu mă duc la Basel, mă duc să studiez. Trebuie să mă păstrez disponibil pentru aceste studii. Farel scoase un răget cînd auzi un cleric spunînd că vrea să se păstreze disponibil. — Am să-I rog pe Dumnezeu, sfîrși el prin a striga, să blesteme studiile tale dacă refuzi să muncești aici pentru cauza lui Dumnezeu ! Calvin se uita la el oarecum îngrozit. în cele din urmă declară că va rămîne. Prima sa perioadă de ședere ia Geneva a durat ceva mai puțin de doi ani și s-a încheiat cu un eșec. însărcinat de consiliu să-i determine pe genevezi ca în cel mai scurt termen „să trăiască în conformitate cu cuvîntul Domnului", Calvin redacta pe dată lucrarea Articole despre disciplina ecleziastică. Primul obiectiv : să măture orice urmă a cultului catolic. Era ușor. Echipe de oameni plini de rîvnă despuiau bisericile, devenite temple, de statui și de toate imaginile. Obiectele nu se apără. Catolicii rămași în oraș nu îndrăzneau să crîcneaseă. Dar Calvin întîlni opozițio-niști în rîndurile reformaților. Articolele stipulau că toți locuitorii vor face în public o confesiune de credință, că copiii vor urma lecții de cate¬hism, că împărtășania cu ambele cuminecături va fi prac¬ticată o dată pe lună, dar că cetățenii nevrednici vor fi excluși de la această ceremonie. Excomunicați, spunea textul. — Și cine vor fi cei nevrednici ? ■— Oamenii cu purtări necuviincioase. :— Și cine îi va desemna ? — Preoții. Genevezilor li s-a părut prea de tot ca preoții să instituie o cenzură morală. în ziua de paști a anului 1538, Calvin, predicînd la catedrala Sfîntul Petru, a proclamat că refuză să acorde împărtășania cu ambele cuminecături unei asistențe în care se aflau, desigur, oameni adulteri sau care blestemă. A doua zi, adunarea generală 1-a sur¬ghiunit din oraș. Opera scrisă a lui Calvin cuprinde cincizeci și nouă de volume in-octavo, aproape patruzeci de mii de pagini. Totuși, Karl Barth, unul dintre cei mai mari teologi ai Reformei, s-a ridicat împotriva folosirii termenilor de calvinism și luteranism, care ar putea lăsa impresia, după părerea lui, că există două doctrine fundamental deose¬bite. Nu vom încerca aici nici măcar să definim calvinis-mul, așa cum îl consideră cei care acceptă să-I numească astfel. Vom aminti numai ceea ce este îndeobște admis, și anume că concepția lui Calvin despre „mîntuirea prin credință și nu prin fapte bune" era încă și mai riguroasă decît a lui Luther. „Servul arbitru" al primului reformator este la Calvin împins la extrem în ideea sa centrală a pre¬destinării. „Noi numim predestinare sfatul etern al lui Dumnezeu prin care el a determinat ceea ce trebuie să facă dintr-un om oarecare. Căci nu-i creează pe toți deopotrivă, ci pe unii îi sortește vieții veșnice, iar pe alții damnării pe vecie". în concepția lui Calvin, această doc¬trină, recunoscută chiar de el ca fiind cumplită, nu trebuia să ducă la un fatalism care să îngăduie toate ticăloșiile („Orice aș face, sînt ales sau osîndit dinainte"), ci, dimpo¬trivă, postula o rigoare morală intransigentă. Nu a izbutit să-i convingă pe genevezi să îmbrățișeze părerile sale. Se gîndea că nu se va mai întoarce niciodată la Geneva. Plecase la Strasbourg, unde amplifica și traducea din la¬tină in franceză lucrarea sa Instituția creștină, carte de teologie dogmatică atît de bine scrisă, încît avea să-i asigure reputația unui „foarte mare scriitor, sub raport cronologic primul dintre maeștrii limbii franceze moderne". Muncea din zori și pînă în noapte, distrugîndu-și sănătatea de pe atunci șubredă. Emfizematos, hepatic, ar fi diagnosticat un medic din zilele noastre. Discipolii săi îi conjurau să se menajeze și de asemenea îi spuneau : — De ce nu te căsătorești ? O soție bună ar avea grijă de dumneata. Dealtfel, din moment ce ești împotriva celibatului preoților, ar trebui să dai exemplu. Calvin nu avea temperamentul lui Luther. Nu avea temperament deloc din cîte ne putem da seama, dar argu¬mentul doctrinal îi convinse și declară : „Bine, însura-ți-mă !". I se găsi o soție, Idelette de Bure, elegantă, fină, drăguță ; era aproape păcat să fie căsătorită cu un om care repeta întruna că pentru el singura frumusețe a femeii era „castitatea, pudoarea, modestia și grija pentru soț". O cunoscu totuși, înlrucît îi născu un fiu, care n-a trăit. Ea muri cu mult înainte de soțul ei. în octombrie 1540, doi soli de ia Geneva îl vestiră pe Calvin că cele trei consilii votaseră în unanimitate reche¬marea sa. I se cerea, era rugat să se întoarcă. Cronicarii nu vorbesc prea mult despre evenimentele care determinaseră această hotărîre. Avuseseră loc „mari tulburări, lupte civile și sfîșieri, omoruri și ruine" cîtă vreme Reforma se instaurase fără mari complicații. Pla¬ciditatea elvețiană fusese tulburată abia într-un tîrziu de marea schimbare religioasă, iar burghezia geneveză mun-citoare și econoamă, doritoare în primul rînd de ordine, nu avusese răbdare să aștepte ca apele să se liniștească. La. patruzeci de luni după surghiunire, surghiunitul a fost primit cu mari onoruri. Toți magistrații orașului veniseră în întîmpinarea sa, precedați de un crainic. Calvin pusese condiții. Ele se rezumau la două cu¬vinte : autoritate absolută. La 20 noiembrie 1541 populația geneveză adunată în piața Molard vota prin aclamații instaurarea unui „guvern în conformitate cu evanghelia Domnului nostru Iisus Hrîstos". Hristos devenea re¬gele cetății, iar Calvin reprezentantul lui. Ne aducem aminte cum s-a încheiat pentru Savonarola, la Florența, această strînsă îmbinare a elementului religios cu cei politic. Cum s-a terminat Ia Munster. Faptul că la Ge¬neva nu am asistat la o prăbușire răsunătoare a profe¬tului dictator rămîne istoricește de mirare.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Calvin începuse prin a ridica la rangul de principiu separarea puterilor : cea politică, cea religioasă. De fapt, situația stătea astfel : magistrații (civili) aveau reprezen¬tanți în consistoriu (religioși), însărcinați să vegheze Ia păstrarea bunelor moravuri ..publice și private". Spre a supune orașul autorității cuvîntului Domnului, consiliul general începu prin a promulga ordonanțe care con¬damnau hulirea și bețivăneala, urmate de altele care interziceau balurile, banchetele, luxul și numeroase pri¬lejuri de petrecere.
Numai după cîteva luni de regim al lui Calvin, totul e reglementat : meniul de Ia ospețele de sărbătoare, orele ele deschidere ale tavernelor, jocurile de cărți, îmbrăcă¬mintea, pieptănătura. O tînără care în glumă s-a îmbrăcat în haine bărbătești la sărbătorirea unei nunți a fost dusă ia tribunal mânu militari. Femeile vinovate de a se fi arătat în public cu mîneci bufante erau supuse Ia o amendă. Era amendat și cel care a adormit la predică și cel care a cîntat un cîntec ce era socotit deșucheat. Iscodirea este corolarul obligatoriu al oricărei ordini morale. Corne e un burghez onorabil, pe deasupra și sin¬dic, cu alte cuvinte o autoritate. El și soția lui se vizi¬tează cu familia Perrin, a cărei pietate se află deasupra oricărei bănuieli. Prietenul Perrin a fost chiar un adept înflăcărat al lui Farel. Dar iată că, cu prilejul unei săr¬bători de familie, soții Corne și Perrin cad în mrejele ispitei și dansează. Denunțați, se trezesc in temniță. — Destul ! într-un oraș se găsesc întotdeauna adepți fanatici ai ordinii morale. Dar și mal .lesne se găsesc oameni care se opun acestei ordini, ce] puțin la început. Timp de mai mulți ani, Calvin a luptat împotriva acestei opoziții fă-șe sau subterane, trintind ani de pușcărie, amenzi și amenzi onorabile ( ' Pedeapsă infamantă care consta în mărturisirea publică a unei greșeli, a unei crime'). Persoane de seamă, care în urmă cu c săptămână erau titulare ale unei funcția municipale sau religioase, erau văzute deodată în stradă, cu capul desco¬perit și în cămașă, strigînd că făptuiseră o crimă și po-câindu-se. Mînia împotriva dictatorului începu să crească. Calvin fu insultat în stradă. Avem impresia că timp de doi sau trei ani a putut adesea să se întrebe dacă nu va fi nevoi; si renunțe sau chiar dacă nu va fi din nou alungat. Dar nu. Calvin nu-și punea niciodată o asemenea întrebare. Genevezii aveau să-și dea seama că el era hotărît să facă respectată prin orice mijloc domnia iui Iisus Hristos. La începutul anului 1547, un personaj numit Gruet. foarte probabil neguțător, fiu de notar, posedînd o instruc¬țiune solidă și vorbind limba latină, avînd un caracter jovial și neconformist, se făcuse remarcat după ce lan¬sase fără destulă discreție mai multe păreri ce făcuseră să-i meargă faima de sceptic, liber-cugetător și chiar răzvrătit. După cum gândea el. credința in nemurirea sufletului era o iluzie naivă, iar normele dictate de gu¬vernanți niște hotăriri întâmplătoare sau de circum¬stanță, fără cea mai mică valoare morală. In dimineața de 25 iunie, slujbașii de la biserica Sfîntul Petru au găsit lipit pe amvon un afiș scris in dia¬lect, care. tradus, ar fi sunat cam așa : ..Burtosule. tu și părtașii tăi ați face mai bine să vă țineți gura. Dacă rse scoateți din lițîni. nimeni nu ne va putea împiedica să vă dăm grămadă. Veți blestema ceasul cînd ați părăsit -ăăugăria voastră. Mai te: minați odată cu mustrările, preoți v x>roeiți ce sînteți. renegați care vreți să faceți să se ducă dracului totul. Luați aminte ! Cine îndură prea mult se răzbună. Băgați-vă în cap spusele mele". în ziua de 2!î iunie s-a vorbit despic acest afiș la șe¬dința micului consiliu. Invectiva ...burtosule" nu putea. evident, să-i fie adresată lui Calvin, dar putea să desemneze pe unul dintre predicatorii de la biserica Sfîntul Petru. Cineva a spus : — Autorul afișului trebuie să fie Gruet. Să-I luăm la întrebări. în timp ce-I interogau s-a făcut la el o percheziție. E greu de știut ce s-a găsit cu adevărat. Scrieri ale lui Calvin adnotate într-un fel injurios ? Nimic nu e sigur. Gruet recunoscu totuși că o frază citată dintr-o ciornă de scrisoare și în care se vorbea despre un om „ambițios, mîndru și trufaș" se referea la Calvin. Dar tăgăduia categoric că ar fi fost autorul afișului din biserica Sfîntul Petru. La 2 iulie, într-o scrisoare adresată lui Pierre Viret, Calvin (care se interesa pătimaș de această anchetă) re¬cunoscu că afișul într-adevăr nu era scris de mîna iui Gruet. Dar voia ca acest răzvrătit, deținut în închisoarea episcopiei, să fie în continuare interogat. Fiecare interogatoriu era însoțit de o ședință de estra-padă, supliciu deja descria. De îndată ce fu amenințat cu această caznă, Gruet, înnebunit, declară că va mărturisi orice, fiind constrîns, — Bine, au spus judecătorii, să începem. într-adevăr, la prima ședință Gruet a mărturisit tot ce au vrut anchetatorii. A doua zi a fost supus din nou (și de mai multe ori) la estrapadă pentru că i se cerea ..numele complicilor". Spuse niște nume la întâmplare. Magistrații mai voiau o ședință de supliciu, nimeni nu pricepea de ce. Gruet se aruncă în genunchi, îi imploră, în zadar. Torturat încă o dată, vorbi fără șir și ceru să fie omorît. La 25 iulie un tribunal îl condamnă la moarte. A fost decapitat, iar capul i-a fost țintuit la stîlpul infamiei. Gruet, după cum am mai spus, nu era un catolic, ci un liber-cugetător. Supliciul și moartea sa nu se înscriu exact pe linia de măceluri scandaloase dintre catolici și protestanți, dar au o valoare ele exemplu. Intoleranța religioasă își luase zborul ca o monstruoasă pasăre de pradă. Dovada că nu făcea nici o deosebire între o religie și alta, că ceva, un rău în sine avea să fie dată de procesul lui Michel Servet. E cu neputință să nu rostești cuvintele spirit distins cînd vorbești despre acest spaniol blond (născut în Navarra în 1508 sau 1511, cu studiile universitare făcute la Saragosa șl la Toulouse), teolog și totodată medic, astrolog și alchimist, care vorbea latina și citea greaca și ebraica. Dreptatea cere să i se atribuie măcar în parte descoperirea circulației sîngelui. datorită unor aluzii ce se găsesc pe această temă în prima sa lucrare publicată în 1531 : De trinitatis erroribus. Nu era vorba de medicină, ci de teologie. Servet nega dogma treimii, care nu se găsește în Biblie, după spusele lui. Descoperind această lucrare, doctorii reformați de la Geneva se dezlănțuiră în invective și-i făcură lui Servet o publicitate la care nu spera. Dinspre partea catolicilor s-a manifestat indiferență sau poate că lucrarea nu a stîrnit în Franța decît prea puțină vîlvă. Ulterior, Michel Servet a fost întîlnit în calitate de medic particular al arhiepiscopului din Vienne, regiunea Dauphine. Prelatul era binevoitor la adresa lui, dar în oraș se afla un inchizitor. în 1553 Servet tipări Cristianismi restitutio, în care dezvolta ideea că Reforma și reformatorii „falsificaseră" doctrina creștină primitivă. Lucrarea cuprindea, printre altele, douăsprezece scrisori deschise către Calvin, căruia Servei îi trimise un exemplar de autor. Urmarea comportă o latură polițistă destul de neplăcută.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
La 5 aprilie 1553 (anul publicării cărții Cristianismi restitutio), inchizitorul din Vienne, Mathieu Ory, cere audiență cardinalului de Tournon :
— Iată două scrisori primite de curînd de un anume Claude Arneys din Lyon. Ele îi sînt adresate de un alt iionez, Guillaume de Trie, care e actualmente la Geneva secretarul lui Jean Calvin. Iată conținutul frazelor care îl interesează pe inchiziŹtor : „E revoltător să mi se reproșeze că m-am convertit la religia reformată atîta timp cît se îngăduie prezența la Vienne, pe lîngă arhiepiscop, a unui eretic de calibrul lui Michel Șervet". — Ah, exclamă rîzînd cardinalul, poftim, un eretic care îl denunță pe altul ! Mecanismul polițienesc se pune totuși în mișcare și Șervet e arestat. Apărarea pe care o adoptă e de a nega eă este autorul lucrării Cristianismi restitutio. — Lucrarea e semnată Villanueva. Nu e numele meu. I se răscolesc hârtiile, se compară diverse scrieri. Nu se găsește nimic doveditor. — Să scrie Claude Arneys rudei sale de la Geneva, hotărăște inchizitorul. Să-I întrebe clacă nu are cumva in sprijinul acuzațiilor sale niște probe. Guillaume de Trie răspunde, trimițînd mai multe scrisori avînd un conținut și un ton foarte eretic, adresate anterior de Șervet lui Calvin. Calvin, pare-se, le-a înŹcredințat secretarului său „numai cu mari șovăieli". In tot acest timp, Șervet e ținut în continuare închis, beneficiind de un tratament bun ; i s-a lăsat slujitorul, poate să primească prieteni. Intr-o noapte fuge. Ancheta va da de înțeles că autoritățile din Vienne au lăsat ele însele cheia în ușă. Nu țineau să-I ardă pe medicul arhiepiscopului lor, lucru la care ar fi fost constrînși după citirea scrisorilor lui Șervet adresate lui Calvin. Pentru a da totuși o satisfacție morală inchizitorului, se arde efigia lui Șervet, împreună cu cinci baloturi mari de cărți ale sale. Nimeni n-a putut pricepe de ce, după ce a stat ascuns patru luni și s-a hotărît să plece la Neapoie, Michel Șervet s-a oprit la Geneva. E într-adevăr posibil să fi coborît la Hanul Trandafirului, să fi semnat în registru „Michel Villanova, medic spaniol" ? Avea oare un pașaport pe acest nume ? Singurul fapt cert este că a fost arestat în camera sa la cîteva ore după sosire. Michel Șervet a stat în închisoare la Geneva la secret, lipsit de avocat, de la 13 august la 27 octombrie 1553, în timp ce membrii micului consiliu instruiau procesul său. Mucegăia în sensul propriu al cuvântului : „Păduchii mă mănîncă de viu, mi s-au rupt pantalonii, n-am cu ce să-mi schimb nici vesta, nici cămașa. Frigul mă chinuie cumplit din pricina colicii mele, care generează și alte mizerii de care mi-e rușine să vă scriu". în acest timp, judecătorii au scris la tribunalul ecleŹziastic catolic din Vienne pentru a li se comunica dosarul adunat de inchizitor împotriva lui Șervet. Nu mai încăpea îndoială că va fi condamnat la moarte ; sentința a fost pronunțată la 27 octombrie, Șervet fiind declarat „eretic, schismatic și hulitor al Sfintei Treimi". La 20 august Calvin îi scrisese lui Farel : „Nădăjduiesc că Șervet va fi osîndit la moarte, dar aș dori să fie cruțat de grozăvia pedepsei". Odată sentința pronunțată, nu mai interveni. Moartea lui Șervet a fost cumplită. I se agățaseră cărti de-ale sale în jurul gîtului. Pe cap i se pusese o coroană de pucioasă. Călăul aprinse rugul și deodată răsună un țipăt înfiorător : pucioasa se aprinsese și flăcările mușcau din carnea obrazului. Numărul condamnărilor la moarte și al decretelor de surghiunire in timpul cît a dăinuit autoritatea lui Calvin la Geneva variază oarecum în funcție de autori. Să spunem vreo șaizeci de execuții prin ardere, prin sfîșiere în patru sau prin spînzurare și ceva mai mulți surghiuniți. Am văzut și, din păcate, vom vedea încă și mai mult în alte locuri, ceea ce dealtfel e evident, că bilanțul domniei celui ce a scris Instituția creștină nu poate fi evaluat numai în torturi, execuții și alungări. După ce rugul lui Servet s-a stins, teroarea a mai scăzut la Geneva. Dar nu și ordinea morală. Genevezii acceptau toate constrângerile, pentru că ele le ofereau lucrul la care incontestabil țineau cel mai mult, și anume ordinea în cetate. Geneva era preŹtutindeni vestită pentru puritatea moravurilor sale. Calvin și consiliul întemeiază universitatea, care avea să devină celebră sub conducerea rectorului Theodore de Beze. Studenții din Franța, Flandra, Scoția, Anglia, Germania, Ungaria, Polonia, Italia, Spania și, bineînțeles, Elveția dădeau năvală. Sculați din zori. munceau pînă noaptea tîrziu. Unui tată care se interesa de progresele fiului său, Theodore de Beze i-a răspuns că tînărui nu era prea înzestrat pentru stadiu : după numai paisprezece ore de lucru în fiecare zi =c declara istovit. Drept care, Geneva a devenit „Roma protestantismului", de unde misionarii noii religii porneau spre toate țările Europei. Iată ce a înțeles Jean Calvin din Biblia lui: ESTRAPÁDĂ s. f. 1. formă de tortură constând în a ridica pe condamnat la o oarecare înălțime cu o frânghie și apoi a-l lăsa să cadă cu brutalitate, de mai multe ori, până aproape de pământ. (< fr. estrapade) http://dexonline.ro/definitie/estrapad%C4%83/paradigma ![]() http://ro.wikipedia.org/wiki/Inchizi%C8%9Bie Va urma? Vă doresc Sărbători Fericite și MÂNTUIRE, cu durere și dragoste, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 01.12.2011 at 01:28:22. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vom arăta acum modul de abordare al unui Preot ortodox care, aplicând legea cea duhovnicească a dragostei spusă de Fericitul Augustin: "să urâm păcatul iar nu pe păcătos" arată multă înțelegere și compătimire lui Calvin ca om, încercând să-l disculpe. Cine însă este cu luare aminte va vedea că gravitatea faptelor lui este cu mult mai mare decât dacă el ar fi făcut cu mâna și dorința lucrurile cele spuse mai sus. El a pus la punct teologia fanatismului protestant care a dezlegat, prin idei demonice, crima sub masca iubirii lui Hristos. Din această cauză el este vinovat de toate crimele celor care, convinși de argumentele lui sau doar avându-le ca pretext pentru patimile lor nestăpânite, au prigonit, asuprit, torturat, ucis în numele lui Hristos. Unul din motivele pentru care va avea loc Judecata de Apoi la Sfârșitul Lumii este pentru a vedea consecințele totale ale faptelor și învățăturilor noastre care s-au perpetuat în cei ce le-au preluat.
Revista Teologică http://www.revistateologica.ro/artic...3559#_ftnref37 REVISTA TEOLOGICĂ 4 / 2008 Cum citam: Pr. Dr. Adrian Carebia, "Conflictul dintre Jean Calvin și Michael Servetus", Revista Teologica, nr.4/2008, p.177-194 Rezumat >> Articol intreg >> PDF >> Despre autor Navigheaza la sfarsit Conflictul dintre Jean Calvin și Michael Servetus Pr. Dr. Adrian CAREBIA Jean Calvin a făcut parte din a doua generație de reformatori, fiind considerat cel mai important reformator din afara Germaniei, una din figurile dominante din cadrul Bisericii. A fost numit teologul teologilor care a completat și îmbunătățit învățătura despre Sfânta Treime. Cu privire la teologia sa, majoritatea teologilor spun că în centru ei ar sta predestinația. Alții spun că accentul ar cădea pe iertarea păcatelor. Unii critici afirmă chiar că teologia sa nu ar avea nici o profunzime. Cu toate acestea urmărind șirul activității sale predicatoriale ne dăm seama că accentul pus de el în cea mai mare parte a vieții a fost acela de reformare a comunității din Geneva. În cea de-a doua perioadă petrecută aici (1541-1564), el va fi implicat însă și într-o serie de controverse teologice la care a reacționat prompt, scriind un număr de tratate polemice care i-au permis să precizeze și să definitiveze sensul învățăturii protestante contestate atât de romano catolici, cât și de protestanți, precum și de umaniști. Prezentăm în continuare cel mai celebru conflict avut aici, cu umanistul antitrinitar Michael Servetus (1511–1553), care l-a marcat profund până la sfârșitul vieții. Acest conflict, încheiat cu arderea pe rug a lui Servetus a contribuit enorm la discreditarea lui Calvin în epoca modernă ca un adept al persecuției și intoleranței. Calvin a fost stigmatizat ca un „inchizitor” protestant și ca un „papă” genevez, adversar al libertății de conștiință și al intoleranței medievale[1]. Geniul lui Michael Servetus a fost probabil cel mai bine descris de către teologul german Adolf von Harnack care referindu-se la personalitatea sa remarca faptul că: ,,reprezentantul celei mai remarcabile uniuni a celor două tendințe –misticismul speculativ și raționalismul rece – a fost Michael Servetus, gânditorul spaniol care se evidențiază și prin pietatea sa profundă. El a descoperit fuziunea a ceea ce era mai bun în dezvoltarea secolului al XVI-lea pe lângă reforma evanghelică. Servetus s-a distins în mod egal și prin faptul că era un erudit căruia îi plăcea să experimenteze dar și un ganditor crtitic sau un filosof speculativ fiind totuși și un reformator creștin în cel mai bun sens al cuvantului”[2]. Miguel Serveto, latinizat Michael Servetus se născuse în Spania, mai exact în Villanueva din Aragon (de aici și supranumele său Villanovanus), în 1511 fiind așadar cu doi ani mai tânăr decât Calvin, marele său adversar. A studiat în Spania la universitatea din Saragosa după care a fost trimis de tatăl său la Touluse, unde a studiat pentru doi sau trei ani dreptul. Aici a luat cunoștință cu ideile luterane, iar Scriptura a devenit de acum înainte călăuza sa fundamentală[3]. După terminarea studiilor, dovedind o remarcabil precocitate intelectuală, Servetus a intrat în serviciul franciscanului Juan Quintana, duhovnicul împăratului Carol Quintul, împreună cu care a asistat se pare la încoronarea acestuia de către papa Clement al VII lea la Bologna în 1529 și apoi la faimoasa dietă de Augsburg din 1530. În toamna lui 1530 a fost însă eliberat de către Quintana din acest serviciu, probabil pentru suspiciuni de erezie. Servetus n a fost niciodată protestant, fie luteran, fie calvin, ci un spirit independent și anarhic în conflict cu orice fel de „ortodoxie”[4]. Formal el a rămas în Biserica Romano Catolică, conformându-se în exterior fără nici un scrupul riturilor ei. Dar și a descoperit vocația independentă de „reformator al reformei” încă de pe când avea doar 20 de ani. Din Germania, Servetus a plecat în Elveția rămânând o vreme la Basel, unde și a exprimat deja opiniile sale heterodoxe despre Treime și despre divinitatea lui Hristos. L a bombardat cu scrisori și întrevederi pe Oecolampadius sperând să l convertească. Acesta a povestit îngrozit prietenilor săi Bucer, Zwingli și Bullinger, aflați la Basel în octombrie 1530 despre „tânărul spaniol arian” certăreț și orgolios care nega Trinitatea divină și divinitatea eternă a lui Iisus Hristos[5]. Zwingli l a sfătuit să l convertească sau, dacă nu, să facă tot ce i stă în putință să împiedice răspândirea unor blasfemii atât de cumplite. Zwingli însă avea să moară peste un an fără să vadă cartea în care Servetus își exprima cu temeritate opiniile sale heterodoxe. Spaniolul a crezut că îl va putea liniști pe Oecolampadius printr o mărturisire de credință generală, dar acesta l a somat să L mărturisească pe Fiul lui Dumnezeu coegal și coetern cu Tatăl, altfel nu l va recunoaște drept creștin[6]. În loc să retracteze tânărul spaniol a aranjat cu un editor publicarea manifestului său teologic. Acesta a apărut la Hagenau în Alsacia în iulie 1531, sub numele autorului său, cu titlul „Despre erorile Treimii în șapte cărți”[7]. Cartea era un remarcabil manifest — dată fiind vârsta tânără a autorului ei (care avea doar 20 de ani) — care contesta deschis dogmele tradiționale ale trinității și întrupării. În prima carte el pleca de la Iisus din Nazaret ca personaj istoric și încerca să dovedească mai întâi că acest om e Iisus Hristos, apoi că e Fiul lui Dumnezeu și apoi că Acesta este Dumnezeu. Servetus pleca de la umanitate și nu de la Logosul divin, anticipând hristologiile umaniste unitariene și liberale moderne, dar nu într un sens raționalist, întrucât afirma o locuire specială a lui Dumnezeu în Hristos și o divinizare a lui Hristos după înălțarea Sa la cer. Respingea însă identitatea Logosului divin cu Fiul lui Dumnezeu și teoria comunicării însușirilor. În cartea a doua trata despre Logosul divin, despre Hristos și Duhul lui Dumnezeu, explicând în principal prologul Evangheliei a patra. Pentru Servetus, Logosul nu este o entitate metafizică, ci un oracol, e glasul lui Dumnezeu și lumina lumii; e o dispoziție sau modalitate a lui Dumnezeu. Înainte de Întrupare, Logosul era Dumnezeu Însuși în actul vorbirii sau revelației Sale, iar după Întrupare Logosul e Iisus Hristos Care ni l face cunoscut pe Dumnezeu. Tot ceea ce Dumnezeu a făcut mai înainte prin Logosul Său, Hristos face în trup, fiindcă Lui i a dat Dumnezeu împărăția și puterea de a mântui și recapitula în El toate[8]. Cartea a treia expune relația dintre Hristos și Logosul divin, iar cartea a patra discută dispozițiile sau manifestările divine în care Dumnezeu apare ca Fiu și ca Duh. Tatăl e prezentat când drept însăși Divinitatea, când ca o simplă dispoziției sau modalitate a acesteia. Hristologia ortodoxă a două naturi unite într-o singură persoană e respinsă explicit, întrucât Dumnezeu n are o natură, iar o persoană nu este o realitate compusă, ci o unitate. Cartea a cincea e o speculație despre numele ebraice ale lui Dumnezeu. Cartea a șasea arată că Hristos e singurul izvor al adevăratei cunoașteri a lui Dumnezeu. Incomprehensibil în El Însuși, Dumnezeu se descoperă pe Sine în Fiul Său, iar cine-L vede pe Fiul vede pe Tatăl Său. Cartea a șaptea răspunde obiecțiilor posibile și atacă din nou dogma Trinității pe care o respinge ca introdusă în Biserică odată cu stăpânirea papei (aluzie probabil la faimoasa „Donație a lui Constantin”). Servetus a trimis câte un exemplar lui Erasmus și episcopului de Saragosa. Dar cartea sa a apărut atât catolicilor, cât și protestanților drept o blasfemie intolerabilă, reușind să atragă atenția inchiziției. Într-adevăr, limbajul folosit de Servetus era provocator, el numindu i pe trinitarieni „triteiști”, „amăgiți de diavol”, care se închină unui „monstru tricefal”. Zwingli și Oecolampadius muriseră la câteva luni după publicarea cărții, dar cunoscând conținutul ei o condamnaseră dinainte. În dieta de la Regensburg din 1532, teologul catolic Cochlaeus a atras atenția lui Quintana asupra cărții lui Servetus, iar împăratul a interzis o și a ordonat distrugerea ei. Servetus însă a recidivat publicând tot sub numele său un an mai târziu, în 1532, tot la Hagenau două cărți de dialoguri despre Treime cu un apendice euharistic despre „dreptatea Împărăției lui Hristos”[9]. Servetus și a conceput scrierea ca un fel de retractare a concepțiilor radicale din prima sa carte. Hristos e acum Fiu al lui Dumnezeu nu numai prin har, ci și prin natură întrucât slava Tatălui îi aparține în mod natural; El este totodată identificat acum cu Logosul divin cu precizarea însă că Acesta a fost făcut cunoscut abia de Hristos. Cartea se încheia cu o invocare adresată lui Dumnezeu ca să „piardă pe toți tiranii Bisericii”.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Respins de reformatori în Elveția și în Germania, Servetus a plecat în Franța unde a trăit sub numele Michel de Villeneuve, dedicându se studierii matematicii, geografiei, astrologiei și medicinii. În 1533 studia la Colegiul Lombard din Paris, unde a revenit pentru scurt timp în 1534 provocându l pe tânărul Calvin la o dispută despre Trinitate, dar în ultimul moment s a răzgândit și nu s a mai prezentat la ora fixată[10]. Din 1533 s a aflat la Lyon fiind corector într o tipografie, unde, în 1535 a editat sub numele „Villanovanus” o ediție latină comentată a „Geografiei” lui Ptolemeu. La Lyon l a întâlnit pe medicul, teologul și umanistul Simphorien Chapier care a întemeiat aici o școală de medicină. Acesta l a convins la sfârșitul lui 1536 pe Servetus să vină să studieze medicina la Sorbona din Paris. Aici Servetus și a luat titlurile de „magister” și „doctor” în medicină. I a cunoscut aici pe faimoșii anatomiști Vesalius și Paret, dobândind o mare faimă de medic. Lumea medicală a epocii se împărțea pe atunci în două școli „galeniștii” care îl urmau pe Galenus și pe Hippocrates și „averroiștii” care urmau pe arabii Averroes și Avicenna. În 1537 a publicat un mic tratat (71 pagini) despre digestie și uzul siropurilor, în spiritul școlii galeniene. Ca medic experimentat Servetus a descoperit circulația pulmonară a sângelui sau trecerea sângelui din ventriculul drept în cel stâng al inimii prin plămâni, prin intermediul arterelor și venelor pulmonare[11]. Această descoperire a făcut o publică însă mai târziu în lucrarea sa „Restituția creștinismului” ca parte a speculațiilor sale despre spiritele vitale. Întrucât această carte va fi arsă, descoperirea a fost și ea uitată fiind redescoperită abia un secol mai târziu de medicul englez William Harvey (1578–1658). Servetus a și predat la Colegiul lombard din Paris geografie, astronomie și astrologie, dar a intrat în conflict cu medicii de acolo, publicând în 1538 un scurt tratat (16 pagini) apologetice în favoarea uzului medical al astrologiei. Aceștia l au denunțat ca pe un impostor, iar în 1538 Parlamentul din Paris i a interzis să mai predea astrologia. Servetus a plecat atunci din Paris stabilindu se la Charlieu, un orășel de lângă Lyon, unde a practicat pentru doi sau trei ani medicina. Când a împlinit 30 de ani s a gândit că, după exemplul lui Hristos, ar trebui să se reboteze întrucât botezul său anterior nu avea nici o valoare, deoarece pruncii nu au încă credință. I a scris lui Calvin două scrisori pe această temă îndemnându l să i urmeze exemplul[12]. Devenit impopular în Charlieu, Servetus s a stabilit pentru următorii 13 ani (între 1540–1553) în Vienne, în provincia franceză Dauphiné (vecină cu Geneva). Aici a activat ca medic sub patronajul lui Pierre Palmier, unul din sponsorii săi anteriori din Paris care fusese numit arhiepiscop al orașului. Acesta i a dat un apartament în palatul arhiepiscopal. În exterior se conforma întru totul religiei catolice și nimeni nu îl suspectau de erezie, neștiindu se nimic despre cărțile sale anterioare în care combătuse „erorile Treimii”. În 1542 și apoi în 1545 a publicat o nouă ediție revizuită a Bibliei latine a lui Santes Pagnini (1470–1536), un învățat dominican, elev al lui Savonarola, dar adversar al protestantismului. Ediția din 1545 era însoțită de notele explicative ale lui Servetus care își propunea să restabilească sensul istoric real al Scripturilor, dar neglijat pe atunci[13]. Astfel Servetus îl identifica pe „Robul Domnului” din cartea profetului Isaia ca Uns al Domnului (Mesia), iar pe regele mesianic din Psalmii 2, 8, 22 și 110 cu personajul istoric David. Roma a pus aceste note la „index” în 1559, iar Calvin le a invocat împotriva lui Servetus la procesul de erezie care i a fost intentat la Geneva în 1553. În timpul șederii sale la Vienne, Servetus a redactat opera sa teologică capitală intitulată Restitutio christianismi. Cartea a fost terminată în manuscris, cel puțin în partea ei principală, încă din 1546, când Servetus i a trimis o copie lui Calvin, pe care a încercat ulterior să o obțină înapoi, dar între timp Calvin o trimisese lui Viret la Lausanne. Ea a fost folosită apoi la procesul din 1553 și a fost arsă pe rug, împreună cu volumele tipărite. Titlul cărții era deja o provocare și o sfidare fiind o aluzie transparentă la „Instituția” lui Calvin. Servetus pretindea să fie nu un „reformator”, ci un „restaurator” al creștinismului[14]. Pe pagina de titlu era citat în ebraică Daniel 12, 1: „Și în acel timp se va ridica Mihail, marele voievod” și în greacă Apocalipsă12, 7 despre războiul din cer al Arhanghelului Mihail cu dragonul și cu îngerii săi. Servetus se identifica astfel cu Arhanghelul Mihail în luptă cu Antihristul falsificator al creștinismului. „Restituția creștinismului” era un manifest polemic: femeia din Apocalipsă 12 era adevărata Biserică; copilul ei salvat de Dumnezeu e credința creștină; marele dragon e papa de la Roma identificat cu Antihristul prezis de Daniel, Pavel și Ioan. În epoca lui Constantin cel Mare și a Sinodului de la Niceea care l a rupt pe Dumnezeul unic în trei, dragonul a început să alunge adevărata Biserică în pustie, reușind să și mențină stăpânirea asupra pământului timp de 1260 de zile profetice sau ani, dar acum — mai exact în 1585 (= 1260 + 325) — domnia sa se apropie de sfârșit. Servetus își asuma astfel deliberat misiunea divină de a răsturna tirania antihriștilor papali și protestanți restaurând creștinismul în puritatea sa originară[15]. În 1546 deci Servetus a trimis o copie a cărții sale lui Calvin spunându i că are să afle în ea lucruri „uimitoare, nemaiauzite până atunci”. Totodată i a pus trei întrebări: 1. Dacă omul Iisus Hristos e Fiul lui Dumnezeu și cum anume? 2. Este Împărăția lui Dumnezeu în om atunci când acesta intră în ea și când se naște din nou? 3. Botezul creștin nu trebuie oare să presupună credința ca și Cina Domnului și care e scopul pentru care au fost instituite sacramentele în Noul Testament?[16] Calvin n a avut se pare timp să citească manuscrisul, dar a răspuns la cele trei întrebări astfel: 1. Hristos e Fiul lui Dumnezeu atât prin natura Sa divină născută veșnic din Tatăl, cât și în natura Sa umană ca înțelepciunea lui Dumnezeu întrupată. 2. Împărăția lui Dumnezeu începe în om atunci când acesta se naște din nou, dar procesul renașterii spirituale durează până la moarte. 3. Credința e necesară pentru Botez, dar nu în același fel ca și pentru Euharistie, întrucât potrivit prefigurării circumciziei făgăduința e dată și copiilor credincioșilor. Botezul și Euharistia Noului Testament se leagă între ele ca circumcizia și Paștile Vechiului Testament[17]. Servetus i-a răspuns lui Calvin spunând că acesta vorbește de mai mulți fii ai lui Dumnezeu, că înțelepciunea lui Dumnezeu de care vorbește Solomon era o alegorie impersonală și că nașterea din nou are loc la botezul cu apă și cu duh, nu însă la botezul pruncilor, negând faptul că circumcizia ar corespunde botezului. I a mai pus lui Calvin alte cinci întrebări teologice, rugându l să citească capitolul despre botez din manuscrisul trimis anterior. Calvin i a trimis un răspuns lung oferindu i alte explicații și trimițându l la discutarea acestor teme din „Instituția” sa. Servetus a continuat să l bombardeze pe Calvin cu scrisori și i a trimis o copie a „Instituției” cu obiecții critice. Calvin și a dat seama că Servetus e un eretic periculos și incorigibil[18]. Servetus a continuat să îi trimită scrisori lui Calvin, iar ediția tipărită a „Restituției” sale a publicat nu mai puțin de treizeci de scrisori ale sale către reformator fără date însă și fără răspunsurile primite din partea lui Calvin. Scrisorile sunt redactate într un stil arogant și autosuficient, spaniolul adresându se reformatorului nu ca un discipol sau ca un egal, ci ca un superior. Tonul era arogant, iritant și insultător. În cele din urmă Servetus a întrerupt corespondența cu Calvin, care încetase să i mai răspundă, adresându se colegilor săi pastori din Geneva. S a păstrat o scrisoare scrisă lui Abel Poupin, pastor în Geneva 1543–1556, care a fost păstrată și folosită ca dovadă la proces. Servetus îi acuza aici pe creștinii reformați din Geneva că au o Evanghelie fără Dumnezeul adevărat, fără credință adevărată și fără fapte bune. Ei îi învață pe genevezi să se închine în locul Dumnezeului adevărat unui „cerber tricefal”, monstrul mitologic fiind Sfânta Treime. Respingând adevărata renaștere baptismală (botezul adult), pastorii reformați închid oamenilor ușa Împărăției cerurilor. Scrisoarea se încheia cu presimțirea lui Servetus că va trebui să moară pentru adevăr asemănându se întru totul învățătorului său Hristos[19].
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 29.12.2011 at 00:37:36. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Servetus a încercat în 1552 să și publice cartea la Basel, dar nu a reușit. Cartea a fost imprimată în secret la Vienne pe cheltuiala autorului pe parcursul a trei sau patru luni, tipărirea terminându se pe 3 ianuarie 1553. Deși tirajul a fost de 1800 de exemplare, toate exemplarele au fost arse și distruse, păstrându se până azi doar trei exemplare. Volumul[20] cuprindea în prima treime o ediție revăzută și adăugită a celor șapte cărți despre Erorile Trinității concentrate în cinci cărți urmate de cele două dialoguri despre Trinitate care au luat locul cărților șase și șapte din vechea lucrare. Restul „Restituției”, aproape două treimi din volum, era nou și cuprindea: trei cărți despre credința și dreptatea Împărăției lui Dumnezeu, patru cărți despre nașterea din nou și împărăția lui Antihrist, 30 de scrisori către Calvin, 60 de semne ale lui Antihrist și o apologie către Melanchthon despre misterul Treimii și vechea disciplină a Bisericii. Pentru contemporani „Restitutio” a apărut, ca și pentru Calvin, un „volumen deliriorum” și un „prodigiosum blasphemiarum chaos”, o sinteză a tuturor ereziilor creștine cunoscute până atunci. Servetus părea a fi combinat astfel în cartea sa sabelianismul și arianismul trinitar, apolinarismul hristologic și pelagianismul soteriologic amestecându le cu erori anabaptiste și speculații neoplatonice și panteiste. Sistemul teologic al lui Servetus era în esență un panteism original prezentat sub forma unui „pan hristism” sau exact a unui „hristo panteism” teosofic și mistic. Servetus nu era deloc un sceptic sau un raționalist, ci avea convingeri mistice extrem de puternice despre adevărul absolut al religiei creștine. Biblia în canonul ei tradițional era pentru umanistul spaniol izvorul infailibil al adevărului[21]. Acesta însă a fost falsificat de către Biserica Catolică. Inspirată de învățăturile lui Pavel și Augustin, Reforma protestantă a fost în primul rând o mișcare practică; de aceea ea a reținut de la Biserica Catolică articolele Crezului Apostolic și dogmele Treimii și Întrupării. Plecând de la Biblie, așadar, Servetus își propunea o reformă mai radicală decât cea a reformatorilor: reforma dogmelor despre Dumnezeu și Hristos precum și a sistemului eclezial. Concepția lui Servetus se caracteriza prin trei refuzuri: refuzul dogmei ortodoxe a Trinității din Crezul niceo constantinopolitan, refuzul hristologiei ortodoxe a Sinodului Ecumenic de la Chalcedon și refuzul botezului pruncilor, din care ar deriva toate relele și coruperea Bisericii. Adevărata Biserică a înflorit în primele trei secole fiind apoi alungată în pustie timp de 1260 de ani, adică din 325 până în 1585. Împărăția lui Antihrist a început cu trei evenimente simultane: primul Sinod Ecumenic de la Niceea (325), care a împărțit divinitatea unică în trei idoli; unirea dintre Biserică și stat sub Constantin cel Mare; și instaurarea dominației temporale a papalității sub papa Silvestru. Din aceeași perioadă datează și practica generală a botezului copiilor cu consecințe funeste. Începând de atunci adevărații creștini au fost persecutați pretutindeni și s au ascuns în pustii. Domnia Antihristului papalo cezarist se apropie însă de sfârșit. Bătălia Arhanghelului Mihail a început deja în cer și pe pământ, autorul „Restituției” sunând trâmbița războiului care se va încheia cu victoria lui Hristos și a adevăratei Sale Biserici. Atunci va avea loc „prima înviere” și inaugurarea Împărăției milenare a lui Hristos pe pământ urmată de Învierea și Judecata generală, după care Hristos va preda Tatălui Împărăția și Dumnezeu va fi totul în toate. Pentru Servetus Hristos nu are două naturi și nici o preexistență personală ca o a doua ipostasă a divinității, personalitatea începând doar o dată cu concepția și nașterea sa. Acest om Iisus e în același timp consubstanțial cu Dumnezeu Care e una cu omul în Hristos așa cum bărbatul și femeia sunt una în trupul fiului lor. Iisus Hristos e Fiu adevărat și unic al lui Dumnezeu, nu însă Logosul preexistent; cu toate acestea, El este Dumnezeu adevărat, întreaga ființă a lui Dumnezeu arătându se în El și locuind în El trupește. Divinitatea este, așadar, absolut unică, simplă și indivizibilă. Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt „dispoziții”, „dispensații”, „economii” sau modalități succesive ale unicei divinități[22]. Doctrina trinitară a lui Servetus este, așadar, una modalistă de tip sabelian. Concepția lui Servetus nu este însă doar modalistă, ci și panteistă. Toate sunt una și una sunt toate în Dumnezeu, iar Dumnezeu e substanța a toate. Dumnezeu locuiește în Cuvântul și în Duhul Său și este Cuvântul și Duhul Său Care locuiesc însă și în cuvântul, mintea și duhul omului și sunt cuvântul, duhul și mintea omului însuși. Panteismul lui Servetus nu este însă unul cosmic, ci un „hristo panteism”; nu lumea este Dumnezeu, ci Hristos este marele Dumnezeu[23]. În antropologie Servetus contesta predestinația absolută și servitutea naturii umane. Admitea căderea în păcat și păcatul originar, dar nu și vina moștenită. Omul căzut își menține voința liberă, rațiunea și conștiința care îl leagă de harul divin; ca atare el rămâne încă chipul lui Dumnezeu. Învățătura augustiniană și reformatoare despre căderea radicală a omului și despre stricăciunea totală a naturii umane sunt pentru Servetus o insultă atât la adresa lui Dumnezeu, cât și a omului. Omul are divinitatea în el și sufletul e consubstanțial cu Dumnezeu. Dumnezeu e drept și milostiv față de toate creaturile și nu condamnă pe nimeni, dacă omul nu se condamnă pe sine însuși[24]. Servetus respingea și învățătura reformatoare despre justificarea numai prin credință, căreia îi opunea mântuirea prin credință și fapte bune și posibilitatea reală de sfințire și de transformare ontologică a omului sub influența harului. Sfințirea și iubirea sunt mai mari pentru el decât simpla credință. Dintre sacramente Servetus recunoștea doar două: Botezul și Euharistia. Botezul este nașterea din nou a omului spre Împărăția lui Dumnezeu, dar numai atunci când este primit cu credință și e precedat de căință și luminare. Cine nu are credință, acela nu se poate căi, nici nu poate renaște din Dumnezeu. Ceea ce nu înseamnă însă că pruncii morți nebotezați sunt condamnați la iad, mântuirea lui Hristos extinzându se și asupra tuturor copiilor morți nebotezați. Dacă Botezul e nașterea omului nou, Euharistia e hrănirea lui: prin Botez primim Duhul lui Hristos, iar prin Euharistie Trupul Său, dar în chip spiritual și mistic, întrucât omul ceresc din noi are nevoie de hrană pentru viața veșnică[25]. Dogma trinitară, pedobaptismul și celelalte sacramente catolice sunt însă invenții demonice ale papei antihrist. El, Michael Servetus, e arhanghelul trimis de Hristos ca să elibereze adevărata Biserică din activitatea babilonică a lui Antihrist de ipocrizia, tirania și idolatria sa[26]. Curând după publicarea „Restituției” apariția ei a fost denunțată autorităților catolice din Lyon printr un locuitor din Lyon, Guillaume Trie, convertit la protestantism și aflat pe atunci la Geneva. Foarte probabil Trie a obținut informațiile necesare despre Serve¬tus și cartea sa de la Calvin și colegii săi, fie direct din convorbiri cu aceștia, fie din demascări ale acestora de amvon. Denunțarea lui Servetus autorităților catolice de către Calvin se explică prin zelul teologic al reformatorului pentru ortodoxia dogmatică. Pe baza informațiilor oferite de la Geneva, cardinalul de Lyon și arhiepiscopul de Vienne, după o consultare cu inchizitorul Franței, au ordonat pe 4 aprilie arestarea lui Servetus și a editorului său. A avut loc o anchetă în care spaniolul a încercat să se disculpe de acuzațiile care i se aduceau inducându i în eroare pe anchetatori. Pe 7 aprilie însă cu ajutorul câtorva prieteni a reușit să scape din arest și să fugă ,ascunzându se. Protestul a continuat însă pe baza còpiilor cărții „Restitutio”, pe 17 iunie tribunalul civil condamnându l la moarte pe Servetus pentru erezie, pentru încălcarea ordinelor regale și evadarea din închisoare prin ardere pe rug. În aceeași zi sentința a fost executată în efigie[27]. Câteva luni Servetus a rătăcit ascunzându se prin Franța. Intenționa probabil să plece spre Spania, iar ulterior spre Napoli, unde rezidau numeroși umaniști spanioli. A ales să treacă prin Geneva, unde a ajuns singur pe jos la mijlocul lunii iulie a anului 1553. A rămas aici timp de o lună intenționând să plece spre Zürich. Cu o zi înainte de plecare însă, duminică 13 august, s a dus la biserică. Aici însă a fost recunoscut și arestat de un ofițer al poliției în numele consiliului municipal[28]. Responsabil pentru arestarea sa a fost Calvin pentru care reforma nu se putea menține decât salvând puritatea învățăturii creștine și disciplinei bisericești. Reformatorul nu putea tolera prezența în oraș a unui spirit independent și anarhic cum era Servetus, mai ales date fiind condițiile speciale care domneau în Geneva în anii 1551–1555.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Aoleu, nu va mai opriti?! Ceva personal, repet, scris "manu propria", nu puteti concepe si posta? Vreau sa zic, altceva decat dulcegarii amare propagandistice cerulariene?!
Cer iertare adminului si colegilor pentru ton, dar nu se poate: omul asta posteaza ca un droid-bibliotecar zeci de pagini de citate, si nu discuta aproape deloc. Daca asta nu e o forma mascata de trolling, nu stiu ce este. Da, Calvin a facut si crime. Da, Lutehr a fost un porc. Insa, dvs., d-le doctor (may the Lord help ur patients), dvs., ce faceti cu sufletul dvs.? Ce faceti concret ca lumea asta sa fie cu un femtometru mai departe de Iad? Ceva educativ, cultural, dogmatic, chiar si banalitati inveslitoare, dar nu frivole sau blasfemiatoare, nu puteti posta?! What the heck, vi se pare ca conflictualitatea este, per se, o virtutute cu valente mantuitoare?! Adica daca vecinul este "eretic", si ii vorbesc credinta de rau, eu ma mantuiesc pe chestia asta?! Stiti ceva, ca medic? Eu am terminat bio, deci suntem vecini de mosie. Cand am audiat cursul de etologie, am afalt ca imnurile, si alte bla-blauri "patritoce" si de "comunitate" nu sunt altceva decat echivalentul uman al scarpinarii intre maimute, si al urletului in haita al lupilor, si al multor alte manifestari pur animale, prin care se reconfirma "sunt cu ai nostri, ai nostri pana al moarte". Cam asta e ideea. Si cu religiile/confesiunile/filosofiile/ideologiile politice e la fel, si cu subiectivismul ardent si limitat care le este miez afectiv activ. Tot aia e: o etalare de muschi ai clanului de babuini, pardon ai grupului uman ideologizat, la adresa "ereticilor", adica "nemernicii de ceilalti din afara". P. S. Credeti ca asta va e victoria morala impotriva cuiva ca Scotinaul?! Ii porcaiti credinta, si ziceti ca asta e barbatie si credinta?! Nu. Cum am scris mai sus, marturisirile de credinta de felul asta sunt doar...chelalait de paviani care isi delimiteaza teritoriul, sau il iau pe al altora. Sau (ca sa ramanem in peisajul autohton romanesc) de maidanezi, fie ei considerati doar in registrul metaforic: niste "comunitari" jerpeliti si jalnici ai spiritualitatii. Last edited by Theodor_de_Mopsuestia; 29.12.2011 at 00:54:22. |
![]() |
Tags |
bioterapie, înșelare demonică |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 13:28:48 |
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 15:37:16 |
Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 17:01:23 |
|