![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Invatatura ortodoxa spune ca harul se primeste gratuit incepand cu Botezul (si Mirungerea), chiar scrie explicit in catehism ca nimeni nu poate dobandi altfel harul, in ciuda faptelor bune facute. Aceasta este poarta de intrare, apoi omul prin faptele bune isi pastreaza harul. Dar fara Botez nu se poate primi harul interior. Exista altfel doar un har exterior, asa cum era si in Vechiul Testament, dar cu care nu se poate mantui. Acest har exterior e cel care a lucrat prin prooroci si e cel care ii ajuta pe cei din alte religii sa vina in Biserica. Reiau pasajele din catehismul ortodox: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6 "Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bune. Adica acela se mantuieste care face parte din adevarata Biserica, unde se poate impartasi de dumnezeiescul har, prin Sfintele Taine, unde dobandeste dreapta credinta in adevarul mantuitor si unde este indrumat sa savarseasca fapte bune. Primirea harului dumnezeiesc este de neaparata trebuinta pentru mantuire..." "Harul se da in urma rascumpararii sau impacarii omului cu Dumnezeu, savarsita de Mantuitorul Hristos. Fara har nimeni nu se poate mantui." "Sfanta Taina este o lucrare vazuta, asezata de Mantuitorul Iisus Hristos in Biserica, prin care se impartaseste credinciosilor harul cel nevazut al lui Dumnezeu." "Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului." E simpla, adevarata si fara contradictie toata invatatura ortodoxa. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Iartă-mă, Cătălin, probabil o să te scandalizez, însă eu nu sunt un mare fan al catehismului. Sau nu al celui de acest tip, pe care îl găsesc foarte tributar spiritului scolastic, rece, analitic, precis... pedant.
De aceea ți-am spus, când a mai venit vorba de catehism, despre cartea „Viu este Dumnezeu”, o carte căreia chiar i se potrivește titlul, scrisă într-o manieră mai apropiată, mai caldă, mai vie. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ca forma exterioara e cum spui, catehismul sub forma de intrebari si raspunsuri e preluat dupa modelul vestic, catolic. Nu cred ca are vreo importanta forma, ci continutul. Cartea scrisa de tine scrie ca e tot un catehism, alcatuit de ortodocsi francezi. Probabil e la fel de buna, dar catehismul de pe site-ul Patriarhiei, cel aprobat de Sinodul BOR contine toata invatatura. Pot exista catehisme care sa se opreasca doar asupra unor parti din invatatura. Nu stiu, inca n-am citit acea carte. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
8 *Cãci în har sunteti mântuiti, prin credinta, si aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu;* 9 *Nu din fapte, ca sa nu se laude nimeni.* |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Daca observi e exact ce am spus si eu in mesaj, si asta reiesea si din citatele date de mine din catehism. Harul este primit in dar, nu e conditionat de fapte, trebuie ca cineva sa creada in Iisus si Biserica pentru a primi harul. Harul este primit in dar la Botez si Mirungere (de fapt prin Mirungere, Botezul e pentru iertarea pacatelor).
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In Efeseni 2:9 zice ca nu prin fapte suntem mantuiti ca sa nu se laude nimeni. Mi s-a parut a fi o contradictie acolo si de aceea am scos-o in evidenta. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asadar pentru mantuire sunt necesare toate acestea trei simultan, concomitent: harul, credinta si faptele bune. De asemenea, cineva poate fi luminat sa vina in Biserica si sa primeasca harul in urma faptelor sale bune. Spre exemplu sfantul Corneliu sutasul. Si cei ce nu ajung in Biserica si la mantuire vor fi judecati tot in urma faptelor lor. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Peste tot in noul testament se spune ca suntem mantuiti prin har si nu prin fapte. Eu cred promisiunea aceasta. Nu pot sa vorbesc pentru altii dar daca mantuirea o primesc bazat pe faptele mele atunci cu siguranta voi arde in iad. Nu trebuie sa ma duc mai departe decat la porunca iubeste pe Dumnezeu cu toata fiinta ta. Nu pot sa cuantific de cate ori o incalc pe zi. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Să revenim la tema acestui topic, care nu este aceea dacă ne mântuim prin har plus fapte ori numai prin har, ci este aceea a naturii și felurilor harului dumnezeiesc.
Am văzut, așadar, că grațiile actuale vin în multe feluri: prin rugăciune (a mea ori a celorlalți pentru mine), post, alte fapte de credință, precum și prin Sacramente și Sacramentalii. Aici este o deosebire față de Grația Sfințitoare, care vine numai prin Sacramente. Dar toate Sacramentele, ori numai unele dintre ele au ca efect Grația Sfințitoare ? Răspunsul scurt este: toate. Dar, imediat, trebuie precizat că, în cazul în care Grația Sfințitoare lipsește cu totul, adică omul este în stare căzută, ceea ce se întâmplă chiar și în urma unui singur păcat de moarte (moștenit sau personal), atunci numai două sunt Sacramentele care pot restaura sufletul din starea căzută: Sacramentul Botezului și Sacramentul Penitenței. Desigur, dacă sunt îndeplinite toate condițiile lor, dintre care unele țin de validitate, altele țin de dispoziția necesară. Acestea și numai acestea pot fi administrate oamenilor în stare căzută, de aceea se mai numesc "Sacramentele pentru cei morți". Dimpotrivă, celelalte 5 Sacramente au ca efect o amplificare și întărire a Grației Sfințitoare preexistente, dacă, din nou, sunt îndeplinite condițiile de validitate și dispoziție necesară. Acum, înțelegem mai bine de ce nu se pot căsători nebotezații, ori de ce trebuie făcută mai întâi spovada și după aceea hirotonia și nu invers. Dacă am văzut modurile în care se dobândește Grația Sfințitoare, să vedem care sunt modurile prin care se poate pierde. De fapt, e un singur mod: păcatul. Trebuie observat că nu orice păcat duce la pierderea Grației, ci numai păcatele de moarte, care sunt încălcări cu deplină voință și cu liber consimțământ ale uneia dintre poruncile lui Dumnezeu ori ale uneia dintre poruncile Bisericii. Celelalte păcate, numite și ușoare ori lesne-iertătoare, au și ele un anumit efect asupra Grației Sfințitoare, ducând la slăbirea ei, astfel încât, în ochii lui Dumnezeu, sufletul nu mai are strălucirea dată de Botez ori de Penitență, ci devine pătat. Bineștiind acest lucru, precum și faptul că păcatele ușoare atrag, în cele din urmă, păcate grele în toboganul căderii, și având în vedere că ținta noastră nu trebuie să fie Purgatoriul, ci Raiul, creștinul înțelept trebuie să se ferească de păcatele ușoare întocmai ca de cele grele. Dacă, totuși, din cauza slăbiciunii și prin lucrarea înșelătorului, ajunge să le comită, trebuie să se căiască de ele și, la simplul dubiu asupra grevității lor, să le considere păcate grele și să le mărturisească în cadru sacramental. Cristos, prin duhovnic, va observa dacă e vorba de supra-scrupulozitate (care e ispită de dreapta) și îi va atrage atenția penitentului. Dar, simplul dubiu că nu mai suntem în stare de Grație Sfințitoare în urma unui păcat despre care nu știm dacă este greu sau ușor, trebuie să ne facă să ne îndreptăm spre confesional fără să amânăm acest lucru periculos de mult timp.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 06.12.2011 at 00:25:01. Motiv: corectură gramaticală |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De exemplu: "14. Ce folos, frații mei, dacă zice cineva că are credință, iar fapte nu are? Oare credința poate să-l mântuiască? 17. Așa și cu credința: dacă nu are fapte, e moartă în ea însăși. 20. Vrei însă să înțelegi, omule nesocotit, că credința fără de fapte moartă este? 26. Căci precum trupul fără suflet mort este, astfel și credința fără de fapte, moartă este." |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Buletinele actuale au cip? | Marcel_Ionut | Generalitati | 215 | 07.11.2012 21:23:02 |
cati copii ati vrea in conditiile actuale ? | Mirela0110 | Generalitati | 143 | 13.10.2011 15:28:56 |
|