Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 05.12.2011, 11:32:56
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
După cum probabil știți, diferența între grație și har nu este doar terminologică. Ceea ce numesc ortodocșii har este diferit de grație.
Spre deosebire de catolici, care văd în grație un dar, o energie creată, Ortodoxia vorbește despre energiile divine necreate, care sunt în strânsă legătură cu persoanele Sfintei Treimi, iradiind din acestea fără să se identifice cu Ele, așa cum lumina e nedespărțită de Soare, fără a fi totuși Soarele sau așa cum cel care te iubește îți dăruiește dragostea, bunătatea, mângâierea sa fără a se dărui pe sine în ființă.
Și după cum Soarele răsare și peste buni și peste răi, la fel și Dumnezeu dăruiește lumina Sa tuturor, însă de ea se împărtășesc numai cei care vor;
Foarte adevarat si frumos cum ai explicat aici invatatura ortodoxa. De aceea si spuneau sfintii ca ne indumnezeim, pentru ca devenim astfel asemanatori cu Dumnezeu, dupa har, primim harul care este energie divina. Din pacate catolicii au schimbat aceasta invatatura.
Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
numai cei care își deschid inimile, numai cei care își curățesc vederea duhovnicească lucrând poruncile lui Hristos. Numai cei care răspund iubirii lui Dumnezeu cu iubirea lor.
Mântuirea este a trăi viața lui Hristos. Iar viața întru Hristos, în relație vie cu El, e o viață în har.
Aici e putin diferit, e de fapt o conceptie ce tine de protestantism.
Invatatura ortodoxa spune ca harul se primeste gratuit incepand cu Botezul (si Mirungerea), chiar scrie explicit in catehism ca nimeni nu poate dobandi altfel harul, in ciuda faptelor bune facute. Aceasta este poarta de intrare, apoi omul prin faptele bune isi pastreaza harul. Dar fara Botez nu se poate primi harul interior. Exista altfel doar un har exterior, asa cum era si in Vechiul Testament, dar cu care nu se poate mantui. Acest har exterior e cel care a lucrat prin prooroci si e cel care ii ajuta pe cei din alte religii sa vina in Biserica.

Reiau pasajele din catehismul ortodox: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6
"Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bune. Adica acela se mantuieste care face parte din adevarata Biserica, unde se poate impartasi de dumnezeiescul har, prin Sfintele Taine, unde dobandeste dreapta credinta in adevarul mantuitor si unde este indrumat sa savarseasca fapte bune.
Primirea harului dumnezeiesc este de neaparata trebuinta pentru mantuire..."

"Harul se da in urma rascumpararii sau impacarii omului cu Dumnezeu, savarsita de Mantuitorul Hristos. Fara har nimeni nu se poate mantui."
"Sfanta Taina este o lucrare vazuta, asezata de Mantuitorul Iisus Hristos in Biserica, prin care se impartaseste credinciosilor harul cel nevazut al lui Dumnezeu."

"Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului."


E simpla, adevarata si fara contradictie toata invatatura ortodoxa.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.12.2011, 12:15:12
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Iartă-mă, Cătălin, probabil o să te scandalizez, însă eu nu sunt un mare fan al catehismului. Sau nu al celui de acest tip, pe care îl găsesc foarte tributar spiritului scolastic, rece, analitic, precis... pedant.
De aceea ți-am spus, când a mai venit vorba de catehism, despre cartea „Viu este Dumnezeu”, o carte căreia chiar i se potrivește titlul, scrisă într-o manieră mai apropiată, mai caldă, mai vie.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.12.2011, 18:10:16
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Iartă-mă, Cătălin, probabil o să te scandalizez, însă eu nu sunt un mare fan al catehismului. Sau nu al celui de acest tip, pe care îl găsesc foarte tributar spiritului scolastic, rece, analitic, precis... pedant.
De aceea ți-am spus, când a mai venit vorba de catehism, despre cartea „Viu este Dumnezeu”, o carte căreia chiar i se potrivește titlul, scrisă într-o manieră mai apropiată, mai caldă, mai vie.
Nici nu e nevoie sa fim fani ai vreunui catehism, ci ai invataturii ortodoxe. Si orice catehism marturiseste aceeasi invatatura ortodoxa, nu are cum sa spuna altceva.
Ca forma exterioara e cum spui, catehismul sub forma de intrebari si raspunsuri e preluat dupa modelul vestic, catolic. Nu cred ca are vreo importanta forma, ci continutul.
Cartea scrisa de tine scrie ca e tot un catehism, alcatuit de ortodocsi francezi. Probabil e la fel de buna, dar catehismul de pe site-ul Patriarhiei, cel aprobat de Sinodul BOR contine toata invatatura. Pot exista catehisme care sa se opreasca doar asupra unor parti din invatatura. Nu stiu, inca n-am citit acea carte.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.12.2011, 14:47:46
morroshan morroshan is offline
Member
 
Data înregistrării: 06.08.2011
Mesaje: 33
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul

Reiau pasajele din catehismul ortodox: http://www.credo.ro/catehism2.php?q=6
"Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bune.

"Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5).

E simpla, adevarata si fara contradictie toata invatatura ortodoxa.
Ai dat un citat din Efeseni capitolul 2 versetul 8. Dar mai departe in versetul 9 zice
8 *Cãci în har sunteti mântuiti, prin credinta, si aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu;*
9 *Nu din fapte, ca sa nu se laude nimeni.*
Reply With Quote
  #5  
Vechi 05.12.2011, 18:13:08
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de morroshan Vezi mesajul
Ai dat un citat din Efeseni capitolul 2 versetul 8. Dar mai departe in versetul 9 zice
8 *Cãci în har sunteti mântuiti, prin credinta, si aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu;*
9 *Nu din fapte, ca sa nu se laude nimeni.*
Daca observi e exact ce am spus si eu in mesaj, si asta reiesea si din citatele date de mine din catehism. Harul este primit in dar, nu e conditionat de fapte, trebuie ca cineva sa creada in Iisus si Biserica pentru a primi harul. Harul este primit in dar la Botez si Mirungere (de fapt prin Mirungere, Botezul e pentru iertarea pacatelor).
Reply With Quote
  #6  
Vechi 05.12.2011, 18:56:40
morroshan morroshan is offline
Member
 
Data înregistrării: 06.08.2011
Mesaje: 33
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Daca observi e exact ce am spus si eu in mesaj, si asta reiesea si din citatele date de mine din catehism. Harul este primit in dar, nu e conditionat de fapte, trebuie ca cineva sa creada in Iisus si Biserica pentru a primi harul. Harul este primit in dar la Botez si Mirungere (de fapt prin Mirungere, Botezul e pentru iertarea pacatelor).
In citate zice "Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bine"
In Efeseni 2:9 zice ca nu prin fapte suntem mantuiti ca sa nu se laude nimeni. Mi s-a parut a fi o contradictie acolo si de aceea am scos-o in evidenta.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 05.12.2011, 20:38:14
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de morroshan Vezi mesajul
In citate zice "Conditiile mantuirii sunt: harul dumnezeiesc, credinta si faptele bine"
In Efeseni 2:9 zice ca nu prin fapte suntem mantuiti ca sa nu se laude nimeni. Mi s-a parut a fi o contradictie acolo si de aceea am scos-o in evidenta.
Harul e primit gratuit, dar faptele sunt esentiale pentru mantuire dupa primirea harului. Pacatele duc la pierderea harului, faptele bune duc la cresterea harului. Cum ar fi sa se impartaseasca cineva si apoi sa se apuce sa fure, omoare si sa fie tot in har.
Asadar pentru mantuire sunt necesare toate acestea trei simultan, concomitent: harul, credinta si faptele bune. De asemenea, cineva poate fi luminat sa vina in Biserica si sa primeasca harul in urma faptelor sale bune. Spre exemplu sfantul Corneliu sutasul. Si cei ce nu ajung in Biserica si la mantuire vor fi judecati tot in urma faptelor lor.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 05.12.2011, 21:31:02
morroshan morroshan is offline
Member
 
Data înregistrării: 06.08.2011
Mesaje: 33
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Harul e primit gratuit, dar faptele sunt esentiale pentru mantuire dupa primirea harului. Pacatele duc la pierderea harului, faptele bune duc la cresterea harului. Cum ar fi sa se impartaseasca cineva si apoi sa se apuce sa fure, omoare si sa fie tot in har.
Asadar pentru mantuire sunt necesare toate acestea trei simultan, concomitent: harul, credinta si faptele bune. De asemenea, cineva poate fi luminat sa vina in Biserica si sa primeasca harul in urma faptelor sale bune. Spre exemplu sfantul Corneliu sutasul. Si cei ce nu ajung in Biserica si la mantuire vor fi judecati tot in urma faptelor lor.
Nu reusesc sa gasesc nicaieri in versetele acelea ca ai avea nevoie de fapte ca sa fii mantuit, de fapt e exact opusul. Spui ca pacatele duc la pierderea harului dar Apostolul Pavel spune ca acolo unde pacatul s-a inmultit harul s-a inmultit si mai mult.
Peste tot in noul testament se spune ca suntem mantuiti prin har si nu prin fapte. Eu cred promisiunea aceasta. Nu pot sa vorbesc pentru altii dar daca mantuirea o primesc bazat pe faptele mele atunci cu siguranta voi arde in iad. Nu trebuie sa ma duc mai departe decat la porunca iubeste pe Dumnezeu cu toata fiinta ta. Nu pot sa cuantific de cate ori o incalc pe zi.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 05.12.2011, 22:00:07
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Să revenim la tema acestui topic, care nu este aceea dacă ne mântuim prin har plus fapte ori numai prin har, ci este aceea a naturii și felurilor harului dumnezeiesc.

Am văzut, așadar, că grațiile actuale vin în multe feluri: prin rugăciune (a mea ori a celorlalți pentru mine), post, alte fapte de credință, precum și prin Sacramente și Sacramentalii. Aici este o deosebire față de Grația Sfințitoare, care vine numai prin Sacramente. Dar toate Sacramentele, ori numai unele dintre ele au ca efect Grația Sfințitoare ? Răspunsul scurt este: toate. Dar, imediat, trebuie precizat că, în cazul în care Grația Sfințitoare lipsește cu totul, adică omul este în stare căzută, ceea ce se întâmplă chiar și în urma unui singur păcat de moarte (moștenit sau personal), atunci numai două sunt Sacramentele care pot restaura sufletul din starea căzută: Sacramentul Botezului și Sacramentul Penitenței. Desigur, dacă sunt îndeplinite toate condițiile lor, dintre care unele țin de validitate, altele țin de dispoziția necesară. Acestea și numai acestea pot fi administrate oamenilor în stare căzută, de aceea se mai numesc "Sacramentele pentru cei morți". Dimpotrivă, celelalte 5 Sacramente au ca efect o amplificare și întărire a Grației Sfințitoare preexistente, dacă, din nou, sunt îndeplinite condițiile de validitate și dispoziție necesară.

Acum, înțelegem mai bine de ce nu se pot căsători nebotezații, ori de ce trebuie făcută mai întâi spovada și după aceea hirotonia și nu invers.

Dacă am văzut modurile în care se dobândește Grația Sfințitoare, să vedem care sunt modurile prin care se poate pierde. De fapt, e un singur mod: păcatul. Trebuie observat că nu orice păcat duce la pierderea Grației, ci numai păcatele de moarte, care sunt încălcări cu deplină voință și cu liber consimțământ ale uneia dintre poruncile lui Dumnezeu ori ale uneia dintre poruncile Bisericii. Celelalte păcate, numite și ușoare ori lesne-iertătoare, au și ele un anumit efect asupra Grației Sfințitoare, ducând la slăbirea ei, astfel încât, în ochii lui Dumnezeu, sufletul nu mai are strălucirea dată de Botez ori de Penitență, ci devine pătat. Bineștiind acest lucru, precum și faptul că păcatele ușoare atrag, în cele din urmă, păcate grele în toboganul căderii, și având în vedere că ținta noastră nu trebuie să fie Purgatoriul, ci Raiul, creștinul înțelept trebuie să se ferească de păcatele ușoare întocmai ca de cele grele. Dacă, totuși, din cauza slăbiciunii și prin lucrarea înșelătorului, ajunge să le comită, trebuie să se căiască de ele și, la simplul dubiu asupra grevității lor, să le considere păcate grele și să le mărturisească în cadru sacramental. Cristos, prin duhovnic, va observa dacă e vorba de supra-scrupulozitate (care e ispită de dreapta) și îi va atrage atenția penitentului. Dar, simplul dubiu că nu mai suntem în stare de Grație Sfințitoare în urma unui păcat despre care nu știm dacă este greu sau ușor, trebuie să ne facă să ne îndreptăm spre confesional fără să amânăm acest lucru periculos de mult timp.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 06.12.2011 at 00:25:01. Motiv: corectură gramaticală
Reply With Quote
  #10  
Vechi 09.12.2011, 13:02:14
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de morroshan Vezi mesajul
Nu reusesc sa gasesc nicaieri in versetele acelea ca ai avea nevoie de fapte ca sa fii mantuit, de fapt e exact opusul. Spui ca pacatele duc la pierderea harului dar Apostolul Pavel spune ca acolo unde pacatul s-a inmultit harul s-a inmultit si mai mult.
Peste tot in noul testament se spune ca suntem mantuiti prin har si nu prin fapte. Eu cred promisiunea aceasta. Nu pot sa vorbesc pentru altii dar daca mantuirea o primesc bazat pe faptele mele atunci cu siguranta voi arde in iad. Nu trebuie sa ma duc mai departe decat la porunca iubeste pe Dumnezeu cu toata fiinta ta. Nu pot sa cuantific de cate ori o incalc pe zi.
Probabil nu le gasesti pentru ca Luther nu s-a impacat deloc cu ele si chiar a vrut sa le scoata din Sfanta Scriptura pentru ca ele contraziceau teza sa cu Sola Fide. Le gasesti de aproape 2000 de ani in Iacov cap. 2
De exemplu: "14. Ce folos, frații mei, dacă zice cineva că are credință, iar fapte nu are? Oare credința poate să-l mântuiască?
17. Așa și cu credința: dacă nu are fapte, e moartă în ea însăși.
20. Vrei însă să înțelegi, omule nesocotit, că credința fără de fapte moartă este?
26. Căci precum trupul fără suflet mort este, astfel și credința fără de fapte, moartă este."
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Buletinele actuale au cip? Marcel_Ionut Generalitati 215 07.11.2012 21:23:02
cati copii ati vrea in conditiile actuale ? Mirela0110 Generalitati 143 13.10.2011 15:28:56