![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Berdiaev: Eu am venit la Hristos prin libertate, prin experiența intimă a darurilor libertății, credința mea creștină nu este credința datinilor patrimoniale primite ca moștenire, ci am moștenit-o printr-o torturantă experiență de viată interioară. Nu cunosc constrângere în viața mea religioasă, nu cunosc experiența credinței sau religiozității autoritare. Se pot opune acestui fapt formule dogmatice și teologii abstracte? Nu, căci pentru mine nu vor fi niciodată cu adevărat convingătoare. Libertatea m-a condus la Hristos și nu voi cunoaște alt drum ce duce la El. Toți cei ce au părăsit creștinismul-autoritate nu pot reveni decât la creștinismul-libertate. Aici e un adevăr al vieții experimentale și dinamice, ce nu se poate lega de nici o concepție în legătură cu libertatea și harul. E o problemă de cu totul alt ordin.Admit că m-a condus harul la credință, dar acest har l-am trăit în deplină libertate. Cei ce au venit la creștinism prin libertate, îi aduc un spirit de libertate. Creștinismul lor e desigur mult mai spiritual, e născut în spirit-duh și nu în carne și sânge. Experiența libertății spiritului e de neșters, dar arbitrariul în libertate e un rău ce trebuie depășit.Cei a căror religiozitate este autoritară și ereditară vor înțelege întotdeauna greșit oamenii veniți la religiozitate prin libertate, prin imanența tragică a experienței trăite.
Yannaras: Omul adevărat nu se oprește la nici o schemă, la nici o formă încremenită de viață. Viața lui este un protest zilnic și neîntrerupt față de cotidian. Un protest interior, esențial. Nici o schemă nu-l poate revendica ca fiind al ei. Chiar dacă trece prin multe, chiar dacă e obligat să arate disciplină și supunere fața de multe, totuși nu se împacă cu nici una și nici una nu-l oprește. Călătoria și căutarea sa nesfârșită îl duc în afară și dincolo de spațiul limitat al unei scheme. Aceasta e cea mai profundă și esențială deosebire a omului de orice altă creatură de pe pământ. Omul e o viețuitoare căutătoare. Cea mai mare pagubă făcută creației lui Dumnezeu a fost faptul că omul a fost denaturat, că viața lui a rămas încremenită în tipare permanente, că s-a împotmolit în schemele pe care el însuși le-a consacrat. Cei mai mulți oameni au devenit sclavii schemei înainte chiar de a ajunge să conștientizeze datoria de a lupta cu ea. Astfel n-au cunoscut nicidată drumul căutării neîntrerupte, adevărata formă a vieții care e libertatea. Această îngrozitoare pierdere, denaturarea omului în forma sa atât de universală, îl costă pe omul adevărat, în evoluția sa, multă stăruință și durere. Căutarea, care depășește schemele și care e o călătorie fără oprire prin viață, se împlinește cu povara a două mari cruci. Una este îndoiala lăuntrică iar cea de-a doua e dușmănia oamenilor. Mai sunt însă și oamenii care privesc întotdeauna cu neîncredere și cu dușmănie orice transcendere a tiparelor. Oamenii care nu au îndrăzneala de a călători în afara schemelor. De aceea nici nu vor să recunoască celuilalt îndrăzneala care le lipsește. Aceia care se închid în scheme din lașitate și lipsă de îndrăzneală, sunt cei care devin susținătorii fanatici ai tradiției, apărătorii celor transmise de ea, implacabili și duri față de oricine refuză tot ce e instituit. Alții, iarăși, caută să te oprească a fi original, pentru a te păzi de pericolul pe care-l ascunde. Ei cred mult în pericolul pe care-l ascunde originalitatea și au dreptate s-o creadă. Transcenderea schemelor ascunde, fără nici o îndoială, un mare pericol. Dar asta e soarta împovărătoare a omului adevărat. El plătește autenticitatea gustând în fiecare zi posibilul dezastru. Viața lui atârnă, cumpănind, neîncetat la marginea prăpastiei. Berdiaev: Recunosc că sunt câteva lucruri esențiale ce nu le pot traduce în cuvinte, nu-mi pot descoperi gândurile intime. E foarte dificil de găsit o formă de expresie care să redea ideea esențială exact, prin care ea trăiește în sine. Tot ce scriu e legat de problematica torturantă a spiritului.Potrivit înfățișării gândului, îmbrac întrebările tulburătoare într-o formă și afirmativă și ascunsă, iar problemele le pun sub forma certitudinii.Dar gândirea mea, în ființa mea interioară, e cea a unui om ce-și pune întrebări, fără să fie un sceptic. Pentru soluția acestor probleme ale spiritului, dar mai ales a problemei unice a relațiilor dintre om și Dumnezeu, omul nu poate avea sprijin din afară. Aici, nici un „stareț” oricât de înaintat în viața spirituală, nu va putea veni în ajutor. Toată problemă rezidă în faptul că trebuie să descopăr eu însumi ce mi-a ascuns Dumnezeu. Dumnezeu așteaptă de la mine un act de libertate, o creație liberă. Libertatea și creația sunt ascultarea de voința secretă a lui Dumnezeu, care așteaptă de la om altceva și mult mai mult decât se înțelege în mod obișnuit despre voința Sa. Poate ar trebui să se ocupe, nu de metafizica abstractă a lui Dumnezeu, ci mai ales de psihologia concretă a lui Dumnezeu.E posibil să curgă sânge din Dumnezeu văzând câți oameni înțeleg servil voința Sa și o împlinesc pur formal. Voința divină trebuie împlinită până la capăt. N-a voit Dumnezeu ca omul să fie un creator liber? Și nu iubește El și pe Nietzsche care luptă împotriva Lui? Yannaras: Dacă oamenii ar fi întâmpinat viața mai sincer, chiar și în scheme, ar fi datorat respect și recunoștință celor puțini care îndrăznesc și care nesocotesc schemele. Acești „ireverențioși" sunt aceia care creează viața. Viața împotmolită în scheme este deja o prevestire a morții. Viața o menține numai realizarea lucrurilor originale. Cei care îndrăznesc câțiva pași în afara a tot ce e consacrat, descoperă lumi noi în care viața e adevărată, descoperă izvoarele unei vieți ascunse și necunoscute. Pe urmele pașilor lor vin după aceea să-i urmeze cei mulți. Cei care ieri cereau „pe tavă" capetele revoluționarilor, culeg astăzi roadele celor descoperite de aceștia la izvoarele cele noi ale vieții. Desigur, vor preface din nou într-o schemă ceea ce pentru cei dintâi era ceva original, dar vor veni alți revoluționari să deschidă drumul mai departe, viața să meargă înainte cu alți pași mai departe.Oamenii adevărați sunt prezența vieții, așa cum schema e prezența morții. Aluatului schemelor moarte ale acestei lumi îi dă viață fermentul viu al oamenilor care nu sunt robi. Cuvant de final:,,Târziu de tot Te-am iubit, o, Tu, Frumusețe atât de veche, și totuși atât de nouă, târziu de tot Te-am iubit. Și iată că Tu Te aflai înlăuntrul meu, iar eu în afară, și eu acolo, în afară, Te căutam și dădeam năvală peste aceste lucruri frumoase pe care Tu le-ai făcut, eu, cel lipsit de frumusețe. Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu Tine; mă țineau departe de Tine acele lucruri care, dacă n-ar fi fost întru Tine, nici n-ar fi existat. M-ai chemat și m-ai strigat și ai pus capăt surzeniei mele. Ai fulgerat și ai strălucit, și ai alungat orbirea mea; ai răspândit mireasmă și eu am inspirat, și acum Te urmez cu înfocare;m-ai atins doar și m-am și aprins de dor după pacea Ta. Dumnezeu este în afara tuturor, nerămânând în afară; este în toate, dar necuprins de ele; este mai presus de toate, fără înălțare; este mai jos de toate, fără coborâre; este în toate și, totodată, deasupra tuturor. Ne-ai făcut pentru Tine, Doamne. Și neliniștit este sufletul meu până nu-și va afla odihna întru Tine.”(Augustin) Last edited by Scotland The Brave; 06.12.2011 at 12:44:28. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Superbă alcătuire, frate scoțian (dacă-mi permiți), și cu adevărat un cadou deosebit. Deși n-am citit decât câteva fraze, pt. că n-am timp în momentul ăsta de mai mult, abia aștept să citesc pe îndelete.
Bănuiesc că e opera ta. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Acuma chiar mă simt nu-știu-cum să constat că pe un forum ortodox trebuie să vină un protestant (adică un samarinean dispețuit apriori de majoritatea fariseilor ortodocși) să ne propună lecturi esențiale pentru descoperirea ortodoxiei bisericești (Canonul Ortodoxiei a lui Ioan Ică jr., ahidiaconul cărturar de la Sibiu, personalitate uriașă a Bisericii, pe cât de mare pe atât de invizibil mulțimii căutătoare de prestidigitații magice rapide și facile; Iubirea nebună a lui Dumnezeu a lui Evdokimov, o lectură care a produs convertiri și salturi metanoetice în destinele unor oameni ca Olivier Clement).
Acum mai adăugăm doi prigoniți de adepții șamanismului ortodoxist, Berdiaev și Yannaras. Amândoi cu talanții investiți în reflecții periculoase asupra evlaviei blocate în forme moarte și a gândirii captive în concepții căzute în desfrânarea automulțumirii arogante.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
ca intotdeauna fratele scotian ma uimeste si ma pune pe ganduri...
multumim! frumos... |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sa fie asta intuitie ecumenica la buna vestitoare femeie romanca? Imi pare cu adevarat rau ca nu. Uimite si puse pe ganduri sunt femeile noastre... Acestea de azi, cel putin, ca maicile nostre nu aveau timp de uimire (decat inaintea icoanelor) si nici de ganduri (decat inapoia dezastrelor, pe care le treceau cu smerenie in contul Domnului). Ai, ai! ... Aiiiiii! Aiiii! "Unde esti femeie/ parul tau sa plang ...." |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Haide acum, dupa apostrofarea muierii, sa vedem ce are de zis Mioriticul.
Barbatul roman, urmasul lui Voda, al lui Eminescu si Horia. Are putere inaintea francilor, scotienilor sau al altora, ori isi lasa copchiii la indemana preputialelor cugetari straine, spre spurcarea natiei romane (pe care a laudat-o in versuri insusi soctianul mai ieri alaltaieri de 1 Decembrie)? This is the question! (mioriticul care a citit, la admiterea esuata in Teatru, pe Hamlet) Ce zicem frate Cezar, intelectual roman si asazis ortodox? Hai sa ne punem cu scotienii (nota: cu Scotland the Brave, ce nume o mai fi si asta pentru un roman, fie si protestant, cica am avut si io cand eram flacau o oarecare poveste de amor, prietenesc, se intelege - dar am fost tradat, parol, de scotian ,in propria mea tara, ca deh, l-am primit, l-am gazduit, si muierea mi-a belit, zice un proverb local). OAMENI BUNI! E foc de paie, vorbe-n vant, amagire, seductie ieftina, buna pentru fostele muieri alchimiste si budhiste si pentru actualele nevrozate feministe postdecembriste, credeti-ma! Iata de ce si cum, cu umilinta va rog: |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Putin imi pasa de eticheta acestui forum. Dau bani pe spiritul lui, nu pe onoarea de carton a personajelor care se preumbla pe aici.
Forumul Crestin Ortodox poate fi ce se numeste sau poate fi ce se pare ca este. Alegeti! Eu aleg sa fie, prin insasi participarea mea, un forum crestin ortodox. Din aceasta vointa personala eu scriu: 1) Dialogul imaginat intre cei doi autori este unul ... declarat imaginat. Excurs intelectual marturisit. Cine pleaca la drum nou fara sa aiba habar pe unde calca? Aventurierii, se intelege. Crestinul ortodox sta in chilie sau acasa. Eventual in Biserica. 2) Am pleca si noi in lume, fie si in nordul scotian, daca ne-am fi indeplinit pravila de acasa, dar smeriti cum ne stim, adica lucizi, stam pe aici de 2000 de ani si inca repetam rugaciunea dintai: "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma, pe mine pacatosul!" Promitem ca venim, DUPA ce rezolvam Taina asta Dintai. Parol! 3) Scotianul cel charmant a avut ocazia sa ajute un om aflat la grea stramtoare. Un om bun, dupa propria marturisire a Scotianului, un om aflat la ananghie din motive care tin de insasi ratiunea de a fi crestin in lume. Scotianul a promis ca il ajuta, ca un frate. Si nu a facut-o. Prin Voia Domnului, acel om a ramas in viata si, cu Mila Domnului, va mai ramane o vreme. Si inca, fiind acela ortodox, se roaga la Bunul Dumnezeu pentru Scotianul, macar o vreme de azi incolo. Ca asa sunt mioriticii, rugatori si iertatori (iar nu macho, cum i-ar placea modernei femei feministe care crede cu tarie ca barbatul roman e slab iar muierea e, cica, puternica - notez din declaratiile scrise, nu imaginez nimic, notele mele sunt dezvaluiri de jurnal, deci note cu caracter documentar, realism sec). 4) Despre ce vorbeste Scotianul, in fond, in discursul lui imaginar (oniric): despre asazisul om, in alcatuirea lui sufleteasca. Scuza-ma, Scotianule, dar nu am nevoie sa imi spui tu cum este alcatuit omul. O stiu deja, de mii de ani, de la greci, de la nemti, de la romani, de la francezi si, mai mult de-atat, o stiu din Scriptura si chiar, iarta-mi indrazneala, dinlauntrul meu. 5) Unde e vorba despre Dumnezeu? Hai sa vedem ce zice autorul dialogului imaginar: "Poate ar trebui să se ocupe, nu de metafizica abstractă a lui Dumnezeu, ci mai ales de psihologia concretă a lui Dumnezeu.E posibil să curgă sânge din Dumnezeu văzând câți oameni înțeleg servil voința Sa și o împlinesc pur formal. Voința divină trebuie împlinită până la capăt. N-a voit Dumnezeu ca omul să fie un creator liber? Și nu iubește El și pe Nietzsche care luptă împotriva Lui?" |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Drumul spre calugarie | antoniap | Calugarul | 237 | 02.02.2016 12:06:30 |
| drumul spre cluj-inzapezit? | lore86 | Generalitati | 3 | 02.02.2012 22:20:07 |
| Drumul spre rai | spre_rasarit | Generalitati | 7 | 06.12.2011 19:53:28 |
| Tinta spiritualitatii ortodoxe si drumul spre ea | Savonarola | Spiritualitatea ortodoxa | 5 | 30.09.2011 23:13:21 |
| Drumul spre schimbare | ella87ella | Pocainta | 10 | 04.09.2009 16:31:59 |
|
|