Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 18.12.2011, 00:19:13
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de morroshan Vezi mesajul
pot preotii ortodocsi sa faca ritualul jertfei nesangeroase in biserica catolica? ar fi acceptat lucrul acesta? sau invers, cei catolici in biserica ortodoxa?
Sfânta Euharistie este una dintre expresiile unității Bisericii. Când spunem, în Simbolul Credinței "Biserica este Una" înțelegem, mai exact, că există o triplă unitate: unitatea credinței, unitatea sub aceeași guvernare văzută, unitatea sacramentală. De aceea, "împărtășirii" îi mai spunem "comuniune". Prin urmare, de regulă nu este legitim ca preoți acatolici să săvârșească Sfânta Jertfă spre a-i cumineca pe credincioșii catolici. Dacă sensul întrebării este: "pot preoții ortodocși să folosească spațiul unei biserici catolice spre a face sfânta jertfă pentru proprii lor credincioși", atunci răspunsul este afirmativ și o fac adesea în occident, unde episcopii catolici pun bisericile la dispoziția preoților ortodocși care nu au un spațiu propriu în care să exercite cultul lor.

Citat:
E trupul lui Hristos din aluat dospit sau nedospit?
Materia primă obișnuită folosită la Consacrare este aceea prescrisă de tradiția particulară a fiecărei Biserici. Astfel, în Bisericile Catolice de rit oriental este pâinea dospită (cu excepția Bisericii Siriace (maronite) și a celei armeano-catolice), pe când în Bisericile Catolice de rit occidental, siriac sau armean este pâinea nedospită (azima).

Citat:
M-am impartasit in Biserica Ortodoxa pe dealungu a peste 25 de ani si in continuare mi-e foame si sete. De mancare si bautura vorbeste in capitolul acela sau de lucruri spirituale?
Și una, și cealaltă, fiindcă prima nu o exclude pe cealaltă. Mai mult, între cele două realități care ne hrănesc și ne adapă, materială și spirituală, este o legătură tainică. De aceea o numim "Taină".

Citat:
In schimb stiu ca e mai usor sa ma impartasesc la preot decat sa iubesc pe vecinul meu.
Nu, deoarece ca să mă împărtășesc cu vrednicie la preot este necesar ca mai întâi să mă împac cu vecinul meu. Însuși Domnul ne vorbește despre asta în Evanghelie.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #2  
Vechi 18.12.2011, 04:44:22
morroshan morroshan is offline
Member
 
Data înregistrării: 06.08.2011
Mesaje: 33
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Sfânta Euharistie este una dintre expresiile unității Bisericii. Când spunem, în Simbolul Credinței "Biserica este Una" înțelegem, mai exact, că există o triplă unitate: unitatea credinței, unitatea sub aceeași guvernare văzută, unitatea sacramentală. De aceea, "împărtășirii" îi mai spunem "comuniune". Prin urmare, de regulă nu este legitim ca preoți acatolici să săvârșească Sfânta Jertfă spre a-i cumineca pe credincioșii catolici. Dacă sensul întrebării este: "pot preoții ortodocși să folosească spațiul unei biserici catolice spre a face sfânta jertfă pentru proprii lor credincioși", atunci răspunsul este afirmativ și o fac adesea în occident, unde episcopii catolici pun bisericile la dispoziția preoților ortodocși care nu au un spațiu propriu în care să exercite cultul lor.
Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel

Capitolul 12

12. Căci precum trupul unul este, și are mădulare multe, iar toate mădularele trupului, multe fiind, sunt un trup, așa și Hristos.
13. Pentru că într-un Duh ne-am botezat noi toți, ca să fim un singur trup, fie iudei, fie elini, fie robi, fie liberi, și toți la un Duh ne-am adăpat.
14. Căci și trupul nu este un mădular, ci multe.

22. Ci cu mult mai mult mădularele trupului, care par a fi mai slabe, sunt mai trebuincioase.
23. Și pe cele ale trupului care ni se par că sunt mai de necinste, pe acelea cu mai multă evlavie le îmbrăcăm; și cele necuviincioase ale noastre au mai multă cuviință.
24. Iar cele cuviincioase ale noastre n-au nevoie de acoperământ. Dar Dumnezeu a întocmit astfel trupul, dând mai multă cinste celui căruia îi lipsește,
25. Ca să nu fie dezbinare în trup, ci mădularele să se îngrijească deopotrivă unele de altele.
26. Și dacă un mădular suferă, toate mădularele suferă împreună; și dacă un mădular este cinstit, toate mădularele se bucură împreună.
27. Iar voi sunteți trupul lui Hristos și mădulare (fiecare) în parte.

Iar in

Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel

Capitolul 4

3. Silindu-vă să păziți unitatea Duhului, întru legătura păcii.
4. Este un trup și un Duh, precum și chemați ați fost la o singură nădejde a chemării voastre;
5. Este un Domn, o credință, un botez,
6. Un Dumnezeu și Tatăl tuturor, Care este peste toate și prin toate și întru toți.
7. Iar fiecăruia dintre noi, i s-a dat harul după măsura darului lui Hristos.
8. Pentru aceea zice: "Suindu-Se la înălțime, a robit robime și a dat daruri oamenilor".
9. Iar aceea că "S-a suit" - ce înseamnă decât că S-a pogorât în părțile cele mai de jos ale pământului?
10. Cel ce S-a pogorât, Acela este Care S-a suit mai presus de toate cerurile, ca pe toate să le umple.
11. Și el a dat pe unii apostoli, pe alții prooroci, pe alții evangheliști, pe alții păstori și învățători,
12. Spre desăvârșirea sfinților, la lucrul slujirii, la zidirea trupului lui Hristos,
13. Până vom ajunge toți la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului desăvârșit, la măsura vârstei deplinătății lui Hristos.
14. Ca să nu mai fim copii duși de valuri, purtați încoace și încolo de orice vânt al învățăturii, prin înșelăciunea oamenilor, prin vicleșugul lor, spre uneltirea rătăcirii,
15. Ci ținând adevărul, în iubire, să creștem întru toate pentru El, Care este capul - Hristos.
16. Din El, tot trupul bine alcătuit și bine încheiat, prin toate legăturile care îi dau tărie, își săvârșește creșterea, potrivit lucrării măsurate fiecăruia din mădulare, și se zidește întru dragoste.

Avem aici doua pasaje in scriptura care prezinta biserica ca si trup iar capul este Hristos.
(Din nou luat exemplu din lumea fizica si aplicat la lumea spirituala - dar asta putem discuta in alt thread :) )

Stim un lucru sigur capul este Hristos. Cine este biserica? Este Biserica Catolica sau Ortodoxa? (pe cea protestanta nu o sa o pun pentru ca stiu ca atunci cand e vorba de a merge impotriva protestantilor biserica ortodoxa si catolica sunt in aceeasi echipa la fel cum mai toate bisericile protestante sunt impreuna cand e vorba sa mearga impotriva BO sau BC)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 18.12.2011, 04:58:39
morroshan morroshan is offline
Member
 
Data înregistrării: 06.08.2011
Mesaje: 33
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul

Nu, deoarece ca să mă împărtășesc cu vrednicie la preot este necesar ca mai întâi să mă împac cu vecinul meu. Însuși Domnul ne vorbește despre asta în Evanghelie.
Imi cer scuze ca va raspund in doua posturi diferite dar sunt nou pe forum si nu stiu cum sa pun totul in acelasi raspuns asa cum ati facut dumneavoastra :)

Sunt perfect de acord cu ce spuneti dumneavoastra doar ca iubirea nu inseamna doar a te impaca cu vecinul. Cand apostolii se certau care o sa fie mai mari in rai Isus - creatorul universului le-a spalat picioarele - o munca care era practicata de cea mai de jos persoana din lume ca statut social. Nici nu stiu cu ce sa aseaman munca aceasta daca ar fi sa aducem la ziua de azi.
Nu pot sa vorbesc despre alti dar pot sa spun despre mine ca de foarte multe ori am cazut la testul iubirii aproapelui. Mare este Dumnezeul nostru ca a decis sa ma salveze si sa ma considere fiul lui si ma lasa sa ii spun tata cu toate ca sunt cea mai nemernica persoana din lume. Laudat sa ii fie numele Lui in vecii vecilor.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 18.12.2011, 07:39:05
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de morroshan Vezi mesajul
Stim un lucru sigur capul este Hristos. Cine este biserica? Este Biserica Catolica sau Ortodoxa?
În mod logic, fie una dintre ele, fie niciuna.

Citat:
În prealabil postat de morroshan Vezi mesajul
Imi cer scuze ca va raspund in doua posturi diferite dar sunt nou pe forum si nu stiu cum sa pun totul in acelasi raspuns asa cum ati facut dumneavoastra :)
Selectați textul pe care doriți să îl citați de la o postare cu ajutorul cursorului și îl introduceți în "clipboard" cu tastele CTRL+C. Apoi răspundeți la cealaltă postare, adăugându-l pe primul cu tastele CTRL+V și încadrândul cu tagurile de citare.

Citat:
Sunt perfect de acord cu ce spuneti dumneavoastra doar ca iubirea nu inseamna doar a te impaca cu vecinul. Cand apostolii se certau care o sa fie mai mari in rai Isus - creatorul universului le-a spalat picioarele
Vedeți dv, dacă am fi precum Isus, nu ar mai fi necesar să ne cuminecăm cu El. Dar, fiind imperfecți, nu putem să ne ridicăm singuri și avem nevoie de ajutorul Grației Sfințitoare, care vine numai prin Sfânta Taină. Pentru a primi Sfânta Taină a Împărtășaniei, nu este necesar să spălăm picioarele vecinilor, ci este necesar să păstrăm cu ei cel puțin o legătură care lasă loc de "bună ziua". Cu timpul, Taina lucrează și ajungem să ne și iubim aproapele. Mai general spus, Sfintele Taine nu sunt scopuri, ci sunt mijloace prin care dobândim asemănare cu Cel cu Care ne împărtășim.

"Bine, bine", va spune cineva, "dar eu văd în practica de pe teren cât de mulți se împărtășesc, dar cât de puțini dobândesc asemănarea cu Domnul !". La aceasta, trebuie amintit că la prima Liturghie, cea la care preot a fost însuși Domnul nostru, doar 11 au tras folos din ea, pe când unul a căzut. Cum se poate ca în urma unei aceleiași împărtășanii să avem 11 mântuiți și un damnat ? Noi uităm adesea că, pentru ca Taina să fie lucrătoare, nu e suficient ca ea să fie validă (cel care o săvârșește să fie preoțit valid, materia primă să fie cea prescrisă, etc) ci mai trebuie ca sufletul să fie în dispoziție necesară. În privința Sfintei Împărtășanii, prin "dispoziție necesară" înțelegem ca cel care o primește să nu fi săvârșit păcate. Împrejurarea că încă nu ne iubim aproapele nu este păcat, în schimb împrejurarea că îl urâm, că îl pizmuim ori îi dorim răul, așa cum a dorit Iuda, ne scoate din dispoziția necesară.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 18.12.2011 at 07:41:45.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 18.12.2011, 18:18:03
morroshan morroshan is offline
Member
 
Data înregistrării: 06.08.2011
Mesaje: 33
Implicit

Sa vedem daca merg citatele asa cum m-ati sfatuit :)

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
În mod logic, fie una dintre ele, fie niciuna.
Cu alte cuvinte nu se poate sti care este biserica lui Hristos.
Deci daca sunt ortodox (sau catolic) pot sa trec prin toate ritualurile, prin toate canoanele prin toate faptele bune si tot sa nu fiu sigur ca sunt in religia adevarata. Si pentru ca nu am fost in religia adevarata nu m-am impartasit cu sangele si carnea lui Hristos cel adevarat si ca urmare nu am nici o sansa la mantuire pentru ca asa cum ati citat mai devreme din scriptura
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Deosebirea este că, în timp ce în Biblie nu scrie că dacă nu ții sâmbăta ajungi în iad, nici nu scrie că dacă nu vorbești în limbi înseamnă că nu ai Duhul Sfânt, în schimb scrie că dacă nu mănânci și bei trupul lui Isus Cristos nu ai nici o șansă de mântuire. Unde, anume, scrie asta ? De exemplu, în Ioan 6:53, 54.
Mergand mai departe, presupunand ca sunt in religia adevarata iar preotul nu are o inima pura (si binenteles eu nu am inima pura) cand savarseste ritualul, impartasania nu este valida. Mai mult chiar daca si eu si preotul avem inima pura dar in timpul ritualului preotul face cea mai mica greseala ritualul nu este valid.

Multumesc lui Dumnezeu ca El s-a jertfit pentru mine.



Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Vedeți dv, dacă am fi precum Isus, nu ar mai fi necesar să ne cuminecăm cu El. Dar, fiind imperfecți, nu putem să ne ridicăm singuri și avem nevoie de ajutorul Grației Sfințitoare, care vine numai prin Sfânta Taină. Pentru a primi Sfânta Taină a Împărtășaniei, nu este necesar să spălăm picioarele vecinilor, ci este necesar să păstrăm cu ei cel puțin o legătură care lasă loc de "bună ziua". Cu timpul, Taina lucrează și ajungem să ne și iubim aproapele. Mai general spus, Sfintele Taine nu sunt scopuri, ci sunt mijloace prin care dobândim asemănare cu Cel cu Care ne împărtășim.
Deci prin impartasanie devi tot mai perfect asta binenteles daca esti in religia corecta.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 18.12.2011, 18:56:41
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de morroshan Vezi mesajul
Deci prin impartasanie devi tot mai perfect asta binenteles daca esti in religia corecta.
Exact. Ați surprins, în puține cuvinte, esențialul.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 18.12.2011, 21:10:16
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Sa luam aminte la atitudinea Sfintilor Parinti fata de dreapta credinta. Cateva repere pot fi observate si in acest acatist:

Acatistu Sfantului Gherasim Kefalonitul, Izgonitorul demonilor

Last edited by antoniap; 18.12.2011 at 21:13:16.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 18.12.2011, 22:00:13
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Citat:
În prealabil postat de antoniap Vezi mesajul
Sa luam aminte la atitudinea Sfintilor Parinti fata de dreapta credinta.
Într-adevăr. Cu privire la problema dezbătută, adică aceea a salvării prin Biserică a celor care nu sunt formal membri ai Bisericii, să luăm aminte că nu numai papii secolului XIX au susținut această idee care repugnă sectarilor ortodocsiști sau feeney-ști, ci și Sfântul Justin, Martirul și Filozoful, în Prima sa Apologie:

We have been taught that Christ is the first-born of God, and we have declared above that He is the Word of whom every race of men were partakers; and those who lived reasonably are Christians, even though they have been thought atheists; as, among the Greeks, Socrates and Heraclitus...and many others whose actions and names we now decline to recount, because we know it would be tedious.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 18.12.2011, 22:20:32
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de antoniap Vezi mesajul
Sa luam aminte la atitudinea Sfintilor Parinti fata de dreapta credinta. Cateva repere pot fi observate si in acest acatist:

Acatistu Sfantului Gherasim Kefalonitul, Izgonitorul demonilor
Doamne ajută!

Atitudinea Sfinților Părinți față de dreapta credință a fost foarte fermă, intransigentă, căci dreapta credință (ortodoxia) ne-a fost revelată de către Însuși Fiul lui Dumnezeu, "Începătorul și Plinitorul credinței" (Evr12, 2), Care ne și ajută să o păstrăm neschimbată până la A Doua Sa Venire.
În același timp, Sfinții Părinți din toate timpurile (mi-e greu să cred că epoca patristică se încheie fix în sec. VIII... ce facem cu Sf. Siluan Athonitul, sau cu mulți alții?) au fost foarte deschiși și iubitori față de semenii lor care, din diverse motive, au ales să adere la alte credințe. Ei au mărturisit Ortodoxia noastră în fața tuturor, jertfindu-și chiar viața pentru ea, dar, tot din dragoste pentru Hristos (Care este Izvorul adevărului și al iubirii), au înțeles să-i iubească și să-i înțeleagă pe cei din afara Bisericii, mai ales pe creștinii de alte confesiuni care, asemenea nouă, cred în adevăratul Dumnezeu (Sfânta Treime) și se închină Lui.
Hristos ne poruncește să nu relativizăm credința în El și, în același timp, în mod minunat și paradoxal, să-i iubim sincer, chiar mai mult decât pe noi înșine, pe cei care nu ne împărtășesc convingerile religioase.

Voi posta, în mesajul următor, un scurt text (pe care cred că l-am mai postat de câteva ori, la diverse topic-uri), care pe mine m-a impresionat enorm. Este din cartea părintelui Sofronie Saharov despre viața Sf. Siluan. Să vedeți acolo ce atitudine are starețul Siluan Athonitul, "apostolul timpului nostru", față de confrații noștri creștini din alte confesiuni.
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 18.12.2011 at 22:46:05.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 18.12.2011, 22:36:26
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Cred ca este evident si nu mai e nevoie sa evidentiez eu ca pe ortodocsi intotdeauna i-a interesat adevarul si nu maiestria cosmetizarii neadevarului sa para ca arata ca un adevar. Tactica uzitata si in avocatura, mai ales pe la noi, un interlop deseori fiind dovedit ca a tinut doar post si rugaciune, chiar daca exista zece martori.
Asadar, nu aflam decat noi elemente ale confuziei catolice.
Desi nu era o problema daca observam ca papa Pius IX pusese bazele schimbarii dogmei inca din 1854, acest papa se refera la altceva. Spune ca cei ce nu au auzit de Biserica nu se fac vinovati de pacatul celor ce au auzit si s-au impotrivit si au respins-o. E logic ca nu au respins ce nici nu au stiut, aceasta e si invatatura ortodoxa si nu numai in acest caz. Mai grav e pacatul facut cu buna stiinta decat cel facut in nestiinta. La fel scrie si in Sfanta Scriptura, acolo unde Apostolii nu sunt primiti si invatatura e respinsa sa isi scuture praful de pe incaltaminte si sa plece, acelora le va fi mai greu decat celor din Sodoma si Gomora.
Chiar eu scriam de cateva ori ca cel ce nu a fost in BO si nu are deci botezul ortodox nu are pacatul apostaziei, a lepadarii de ortodoxie.
Sa mai observam ca papa Pius IX este inclus la cei ce au afirmat dogma veche catolica, si nu la cei ce au spus noua invatatura: http://en.wikipedia.org/wiki/Extra_E...am_nulla_salus

Asadar meritul de schimbare a invataturii (catolicii spun nuantare, la fel ca in cazul Filioque) revine doar conciliului Vatican II. Nu e exclus ca acesta sa fi prelucrat mesajul papei Pius IX ca sa semene cu invatatura ecumenista. Culmea, pe un preot ce a observat aceasta modificare a dogmei l-au declarat eretic, inca o dovada ca toti catolicii trebuie sa asculte orbeste de ce spune BC si papa si sa nu-si puna intrebari, negrul trebuie sa il vada alb. De fapt e posibil sa se fi schimbat si asta, Feeney a fost reprimit in BC fara sa fie nevoit sa-si retracteze "ratacirea". Mai e un aspect, Feeney spunea de fapt si altceva gresit, ca nu exista botezul sangelui si al dorintei, doar cel cu apa, lucru considerat eronat si in BO, nu numai in BC.

Deci pentru orice ortodox care stie sa citeasca invatatura Vatican II spune ca si cei ce sunt in afara Bisericii se pot mantui daca sunt ignoranti (cred ca si de pagani e vorba), in dogma catolica de pana in secolul XX se spune ca nimeni din afara BC nu se poate mantui orice ar face, daca pana la sfarsitul vietii nu vine in BC.
Mai e de remrcat ca aceasta a fost invatatura dintotdeauna a Bisericii si BO nu a schimbat-o niciodata si nu a interpretat-o altfel, chiar daca unii ierarhi izolati au spus altceva insusindu-si idei ecumeniste. A fost afirmata la la primul sinod local dupa cel apostolic.
Invatatura cu harul din afara Bisericii si alte idei ecumeniste sunt provenite de la protestanti.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
MOASTELE CATOLICE pacatoasa.. Moaste 179 09.12.2016 15:50:58
Rusinea de a fi ortodox sau politicianul ortodox in Europa unita mihaiB Despre Biserica Ortodoxa in general 0 08.08.2012 14:13:45
666 confuzia secolului andreicozia Generalitati 250 05.04.2011 00:51:50
Nunta ortodox rit nou cu ortodox rit vechi Lumi79 Nunta 2 05.01.2007 15:05:29