![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
A șaptea luptă o avem împotriva duhului slavei deșarte. Patima aceasta este foarte felurită și foarte subțire și nu o bagă de seamă ușor nici însuși cel ce pătimește de dânsa. Atacurile celorlalte patimi sunt mai vădite și de aceea e mai ușoară oarecum lupta cu dânsele, căci sufletul cunoaște pe potrivnicul său și îndată îl răstoarnă prin împotrivire cu cuvântul și prin rugăciune.Dar păcatul slavei deșarte având multe înfățișări, precum s-a zis, este greu de biruit. El încearcă să săgeteze pe ostașul lui Hristos prin orice îndeletnicire, prin glas, prin cuvânt, prin tăcere, prin lucru, prin priveghere, postiri, rugăciune, citire, liniște, până și prin îndelunga-răbdare. Pe cel ce nu izbutește să-l amăgească spre slava deșartă prin scumpetea hainelor, încearcă să-l ispitească prin îmbrăcămintea proastă, și pe cel ce nu l-a putut face să se îngâmfe prin cinste, pe acela îl duce la nebunie prin așa-zisa răbdare a necinstei; iar pe cel ce nu l-a putut împinge la slava deșartă pentru destoinicia în cuvânt, îl amăgește prin tăcere, făcându-l să-și închipuie că a dobândit liniștea.Dacă n-a putut moleși pe cineva prin belșugul bucatelor, îl slăbănogește prin postul pe care îl ține de dragul laudelor.Scurt vorbind, tot lucrul, toată îndeletnicirea dă prilej de război acestui drac viclean. Pe lângă acestea, el îl face pe monah să se gândească și la preoție, îmi aduc aminte de un bătrân, pe când petreceam în pustia sketică. Ducându-se acesta la chilia unui frate spre cercetare, apropiindu-se de ușă l-a auzit grăind. Și socotind bătrânul că citește din Scriptură, a stat să asculte, până ce a simțit că fratele își ieșise din minte din pricina slavei deșarte și se hirotonisise pe sine diacon, făcând tocmai otpustul celor chemați. Deci cum a auzit bătrânul acestea, împingând ușa a intrat; și întâmpinându-l fratele i s-a închinat după obicei și ceru să afle de la el dacă de multă vreme așteaptă la ușă. Iar bătrânul i-a răspuns în glumă, zicând: “Acum venii, când făceai tu otpustul celor chemați”. Auzind fratele acestea, a căzut la picioarele bătrânului, cerându-i să se roage pentru dânsul ca să se izbăvească de rătăcirea aceasta.
... numai răsplata lui Dumnezeu să o caute Am amintit aceasta vrând să arăt la câtă lipsă de simțire duce dracul acesta pe om. Drept aceea, cel ce vrea să se lupte desăvârșit și să ia cununa dreptății desăvârșite să se străduiască în toate chipurile să biruie această fiară cu multe capete. Să aibă pururi înaintea ochilor cuvântul lui David: “Domnul a risipit oasele celor ce plac oamenilor” (Ps 52, 7). Deci nimic să nu facă uitându-se după lauda oamenilor, ci numai răsplata lui Dumnezeu să o caute. Să lepede necontenit gândurile care vin în inima lui și îl laudă, și să se disprețuiască pe sine înaintea lui Dumnezeu. Căci numai așa va putea, cu ajutorul lui Dumnezeu, să se izbăvească de duhul slavei deșarte. Sf. Ioan Casian, “Despre cele opt gânduri ale răutății”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
"A fost întrebat avva Ammona ce este calea cea strâmtă și îngustă, și a zis: calea strâmtă și îngustă înseamnă a-ți struni gândurile, și a-ți nimici voia ta, de dragul lui Dumnezeu. Asta înseamnă „iată noi am lăsat toate și ți-am urmat Ție“ (Matei, XIX, 27.)." (Despre avva Ammona, Patericul Egiptean) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Șiragul de metanii este făcător de minuni.
Cea mai bună rugăciune este cea pe care o descoperi tu însuți în acea clipă. Nu ajunge numai să citești rugăciunile Sfintei Împărtășanii pentru a te împărtăși a doua zi. Citim: "Din buze necurate, din inimă pâmgărită...", dar nici măcar nu înțelegem ce zicem. Tu însă să te silești să te afli la rugăciune într-o stare de umilință și atunci vei înțelege cuvintele rugăciunii pe care o rostești către Dumnezeu. Aceasta are mare putere! Da, mare putere! Să presupunem că mâine ne vom împărtăși. Va veni însuși Mângâietorul să sfințească Sfintele Daruri! Cum Îl vei întâmpina? "Alerg la mila și milostivirea Ta. Iarta-ma! Om sunt și eu, iartă-mă!" Această rugăciune pe care o spui din adâncul sufletului tău are mare putere, pentru că o înțelegi. Căci de multe ori citim, dar mintea fuge în altă parte, pe când cea care iese dinlăuntrul tău o înțelegi. Rugăciunea este oglinda monahului. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că omul care, silit de o anumită nevoie, nu poate merge la biserică se poate face pe sine însuși Jertfelnic dacă se roagă acolo unde se află. În lume sunt și oameni de știință care sâmbăta nu pot merge la biserică, iar duminica au serviciu. Unii ca aceștia pot să facă din ei înșiși un Jertfelnic, rostind rugăciunea lui Iisus. Odată i-am spus bătrânului Iosif: "Părinte, chiar și în iad de voi merge, nu mă voi teme, căci voi avea drept mângâiere Rugăciunea lui Iisus." Atâta dulceață, atâta bucurie îți aduce în suflet această rugăciune - este scurtă, dar câtă putere are! - încât poți să spui: "Chiar și în iad de voi merge, nu mă voi teme, căci și acolo voi spune rugăciunea". La acestea să luați aminte, pentru că noi am trecut prin ele și vi le lăsăm ca moștenire.Când vei face rucodelie sau vreo altă ascultare să nu lași rugăciunea, pentru că ea te îndumnezeiește. Primul lucru pe care îl veți simți, părinților, este bucuria. Primul stadiu prin care veți trece, spunând rugăciunea, este bucuria. Iar ea nu este nimic altceva decât o pietricică în întinderea mării , este semnul că înlăuntrul tău începi să te luminezi. De aceea rostește rugăciunea, rostește mereu rugăciunea, iar aceasta te va aduce la o stare mult mai înaltă, pe care nici măcar nu ți-o poți închipui. Elevul școlii primare nu poate înțelege cele ce se învață la liceu și nici cel de la liceu nu poate înețelege cele ce se învață la universitate. Dar când harul vine înlăuntrul tău, vei înțelege că ești elev de liceu sau student la universitate. ... Ceea ce ne-a învățat starețul nostru, părinții niptici în Filocalie, precum și mica noastră experiență este că cea mai bună rugăciune se face noaptea. ...În timp ce se citește în biserică, poți să spui rugăciunea lui Iisus dacă ai o stare duhovnicească mai înaltă, iar dacă nu ai, atunci trebuie să urmărești psalmodierile și citirile de la strană. La fel este și la Sfânta Liturghie. De multe ori omul este răpit în extaz și trăiește mai profund cuvintele: "Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați". Și atunci își spune sieși: "Unde merg? Să-l primesc pe Dumnezeu". Când conștientizezi aceasta, atunci te bucuri. Dacă ai avut înainte de aceasta bucurie, atunci nu poți să te apropii de Sfânta împărtășanie decât cu lacrimi, cu lacrimi de bucurie. Iar dacă ai avut lacrimi de tristețe, atunci spui: "Dumnezeul meu, iartă-mi păcatele mele. În mila Ta, în milostivirea Ta, în dragostea Ta nădăjduiesc. Ne-ai spus că ești "Dumnezeu iubitor de oameni, îndelung-răbdător și mult-milostiv" (Ieș. 34, 6). Tu ne-ai spus aceste cuvinte. Pe ele mă sprijin și mă înfățișez înaintea Ta cu nevrednicie".Mulți dintre părinții de la Katunakia, atunci când veneau la Sfânta Liturghie să se împărtășească, nu vorbeau nimic, ci doar vedeai lacrimile curgând pe obrajii lor. Un astfel de bătrân toată Liturghia nu vorbea nimic, ci stătea cu capul plecat, iar când venea să se împărtășească, fie cădea în extaz, fie ajungea la o mai adâncă înțelegere a milostivirii lui Dumnezeu. Pentru că în dar ne-a dat Botezul, în dar ne-a dat Trupul și Sângele Său, în dar ne dă și Raiul. Dumnezeu vrea de la noi numai inimă curată, vrea să-L căutăm numai pe El. Dumnezeu nu vrea ca în inima noastră să existe împătimiri față de cele pământești, ci vrea ca numai El să împărățească. Iar dacă vom putea împlini acest lucru, atunci ușor vom reuși să facem și rugăciunea inimii. ... Rugăciunea, metania, milostenia atrag mila lui Dumnezeu. Nici un păcat nu poate birui mila lui Dumnezeu. Staretul Efrem Katunakiotul
Colectia Părinți Athoniți 8 Editura "EVANGHELISMOS" București, 2004
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 11.02.2012 at 20:16:35. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Probabil ca pe acest forum exista si oameni care intr-adevar doresc sa discute serios si cu folos despre credinta . Probabil ca inafara celor ce mustesc de iubirea aproapelui si care , asa cum am mai spus, sunt cocosati de semrenie dar mai ales de confraterism pagubos (asociindu-se 3-4 impotriva unuia care pune in discutie lucruri absolut serioase), deci inafara de acestia probabil ca mai sunt si altii . Eu cel putin mai cunosc inca 2-3 si in asementiment cu interesul si marturisirea acestora mai postez si eu .
Asadar, pe postul despre ,,Cum va rugati in familie" (sau ma rog, ceva asemanator) am vorbit in mod special despre cuvintele Mintutitorului care nu ne porunceste degeaba cum sa ne rugam , cum sa ne retragem in chilia noastra si a inimii noastre tocmai pt. a putea atinge profunzimea (prin exercitiu progresiv) rugaciunii, a comunicarii cu Dumnezeu , a nu balmaji cuvinte doar din gura , exact cum insusi Mintuitorul spune . Pe dumnezeu nu il ,,atingem" , nu il intilnim cu orice vorbaraie desi noua ni se poate parea ca ce mai rugaciuni facem noi , vai, ne zdrobim cu totul . Exemplul monahilor despre pravila individuala este coplesitor . Da, putem compensa/completa pravila zilnica atunci cind nu este cu putinta sa o implinim cu rugaciunea interioara , cu rugaciunea continua , cu rugaciunea din minastirea interioara , dar asta nu insemneaza ca inlocuim pravila zilnica cu compensatii culcindu-ne pe urechea ca zic eu 2000 de vorbe in interior si este bine . Exceptie facind de la acest nivel mirenesc al rugaciunii cei care cu adevarat sunt mai inaintati in credinta , chiar daca sunt tot mireni, si se pot concentra la rugaciune si in timpul altor activitati . Acolo este altceva . Atunci a aparut un om bun si care pe stilul mieros a inceput sa ridice la rang de eruditie rugaciunile din familie , a mai gasit si 2-3 disponibili si a iesit o aiureala tocmai dintr-un subiect simplu . Ba lucrurile s-au mai si complicat ca din toata povestea aceasta m-am ales cu injuraturi despre care renumitul om bun nici prin cap nu i-a trecut ce face defapt : nu ca jigneste , dar ca este cu totul pe liga subiect, el raminind robit de rugaciunea colectiva ca practica deosebita . In casa , desi exista si scrieri despre cum sa faci din casa ta minastire , rugaciunea colectiva este didactica , are rol didactic , sau cel mul se face limitat in ajunul praznicelor imparatesti dupa care fiecare se separa si isi continua defapt adevarata discutie cu Dumnezeu . Ba , claie peste gramada, au aparut si userite care inmuiate excesiv de ,,tandretea " cuplului exact acolo unde nu prea este nevoie au facut apologia rugaciunii sotilor impreuna spre mintuirea lor cica ! Se vede clar ca acea userita nu citeste zilnic macar la proloage deoarece avea marea sansa sa auda macar la ziua Sf. Vasile cel Mare despre familia vizitata de sfint , despre adevaratul mod in care se nevoiau si traiau si nu despre impresii emotional delicate familiale. Necitirea aceasta zilnica , lipsa acestui obicei, ne pagubeste cu totul . Duhovnicul nu poate fi cu noi in fiecare minut dar duhovnicii din carti , da ! Daca nu ne folosim astfel de ei saracim cu totul in timp ce noi strigam in gura mare cit de bogati suntem ! Si daca mai gasim si 2-3 care fac aceleasi pacate cu noi dar ne tin isonul , atunci ,,placinta" este gata ! Scriu toate acestea ca un raspuns pt. acel frate om bun , deasemenea, nu ca voiesc sa tulbur eu iarasi apele arhilinistite ale ,,fericitilor" si sa se inviforeze iarasi fara discernamint si sa tabareasca cu de-a totii la o intreaga atitudine de ,,pus la punct". Nu, fac aceasta deoarece acum s-a ivit ocazia oportuna, corecta si defapt arhipropovaduita de sfintii bisericii in ceea ce priveste rugaciunea . Si ca sa ma exprim si eu ca userul Cristiboss, ca nu sunt deloc fan al lui , postarea afisata aici pt. toti cei care infara de birfa si neostoire in discutii cauta in mod real mintuirea , este exceptionala si aduce o desvoltare a invataturii Mintutorului despre rugaciune . Ba postarea din sfintul Ioan Cassian este atit de ampla, de bogata in semnificatii , incit ne arata si ce se intimpla cind nu putem cadea in rugaciune cum trebuie , unde ajungem defapt , si cita imprastiere si irosire de timp si duh facem fara a prinde chiar de veste . Fara a sti ce este cu noi desi asa cum a arata majoritatea exemplelor de pe threadul incriminat traiesc cu impresia ca ce mai treaba fac ei si ce rugaciuni duioase si puternice inalta ei si ca si mai mult de atit , cit de mult a incuviintat duhovnicii asemenea practici . Duhovnicii judeca adevarul dupa cum il relatezi tu , el neputind cunoaste altceva. Buna pilda acest post , bun acest thread ... dar 'om vedea cine si cu ce foloase ne alegem !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . Last edited by zaharia_2009; 11.02.2012 at 21:47:42. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|