Sfatul din iad
Intr-o carte veche, din Sfantul Munte, un duhovnic iscusit in povețe a lăsat inchisă intr-o intamplare invățătura aceasta. “Un preot, cu frica lui Dumnezeu și grija păstoriților săi, se ostenea zi de zi prin toate mijloacele ce-i stăteau in putință, să intoarcă pe cei rătăciți din calea pierzaniei și sa-i intărească in cuvantul lui Dumnezeu. Cu toate acestea, vedea cu durere că ostenelile sale răman fără roadă. Credincioșii săi lepădară numai fățărnicia; incolo, putrezeau in aceleași păcate, cum ii găsise. Zadarnică era slujba, zadarnice predicile, zadarnice sfaturile zilnice, zadarnice sfaturile date la spovedanie. Nimic nu-i clintea din noroiul păcatelor. Ce să facă bietul preot? Cum să-i indrepte? Căci se inflăcăra pentru lucrul lui Dumnezeu, știindu-se chezaș pentru sufletele lor și se frămanta zi și noapte, cerand de la Dumnezeu să-i arate, pentru ce nu poate să-i atragă la mantuire?
Intr-o sambătă seara, după vecernie, stătea amărat pe-o piatră din grădină, covarșit de grija datoriei sale preoțești și mahnit amarnic de truda-i fară roadă. Cum sta așa, pierdut in ganduri grele, iată că Dumnezeu ii deschise ochii necăjitului său suflet, asupra unei vedenii infricoșate: o gloată de arapi, negri ca tăciunele, i se arătară ca un nor intunecat de duhuri necurate. Era un divan al diavolilor in frunte cu Satana, marele și incruntatul tartor al lor. Deodată, din mijlocul divanului un glas diavolesc zbieră de clocoti văzduhul:
- Voi, drăceștilor gloate, sfatuiți-vă, născociți cu mintea voastră meșteră in viclenii, și să-mi spuneți: cum ați putea voi mai ușor și mai sigur inșela pe oameni, ca să umplem cu ei impărăția beznei și pantecele flămand al iadului?
La această poruncă a tartorului celui mare, gloatele intunecate ale incornoraților, intrară in putoarea diavoleștilor sfatuiri. Nu trecu mult și din mulțimea aprinsă de sfat ieși inaintea Satanei o căpetenie, lucind ca păcura, și zise:
- Intunecimea ta, să furișăm in mintea oamenilor gandul drăcesc că nu este Dumnezeu; astfel, neavand de cine să se teamă, ușor ne vor cădea in gheare, vor face numai ceea ce vrem noi și vom umple iadul cu ei.
Ascultandu-l, Satana chibzui și apoi răspunse:
- Cu minciuna asta prea puțini vom putea prinde in undiță; pentru că lucrurile Celui de sus: cerul și pămantul și toate cate le impodobesc mărturisesc slava Lui și toate dovedesc că El este. Să vie altul, cu o născocire mai vicleană.
Atunci din gloatele intunerecului, ieși o altă căpetenie incornorată și zise:
- Intunecimea ta, părerea mea e să le spunem oamenilor că, chiar dacă ar fi Dumnezeu, dar după moarte nu este suflet și nu este judecată, și, prin urmare, nici răsplată sau pedeapsă. Să le spunem că nu e nici rai nici iad și, prin urmare sunt slobozi să mănance, să bea și să-și facă toate poftele trupului și ale inimii, căci, ca maine vor muri și după moarte nu mai e nimic și o să le pară rău că nu și-au făcut toate gusturile cat au fost in putere.
Satana ii cumpăni vorbele, apoi ii zise:
- Nici cu vicleșugul acesta nu vom putea caștiga prea mulți: căci printre oameni sunt unii răsăriți la minte, care știu că este Dumnezeu și că in dreapta Lui stă răsplata sau pedeapsa după fapte. Și apoi mulți știu că sufletul dăinuiește și după moarte și va merge la judecata cea de pe urmă, după cum ii invață Scripturile. Cu vicleșugul acesta ne pică și nouă ceva in gheare, dar mare lucru nu. Eu vreau oameni mulți, ca nisipul mării, să-i inchid ca pe o turmă de proști in toate peșterile iadului! răcni Satana și tranti odată din copită așa de tare, că toată droaia dracilor sughiță de groază.
Atunci din mulțime se rupse o altă căpetenie și, sprijinindu-se țanțoș in coadă, duhni următoarea propunere:
- Prea intunecate jupane și tată al minciunii, lăudată să fie grija ta de-a umple iadul nostru cu proștii și destrăbălații pămantului! Am ascultat cu luare aminte vicleșugurile tovarășilor noștri despre pierzarea oamenilor, așa de scumpă nouă, tuturor dracilor tăi, și, văzand că ele nu sunt pe placul intunecimii tale, am născocit la randul meu un vicleșug și mai mare: de ce să nu lăudăm pe oameni pentru credința in Dumnezeu, in nemurirea sufletului, in judecata de apoi și in răsplata după fapte? De ce să nu le spunem și noi că este un rai și un iad, care dăinuiesc in veacul veacului? Dar, după ce le vom spune toate acestea – pe care ei le știu prea bine – să le șoptim la ureche, o dată, de două ori, de mii de ori: nu vă grăbiți cu pocăința, oameni buni! Mai e vreme destulă. Trăiți mai intai după cum vă vine pofta. Pocăința lăsați-o mai la urmă! Nu vă grăbiți!
Ascultandu-l, ochii Satanei fulgerară de bucurie drăcească. El se ridică trufaș de pe jilțul de flăcări ca smoala și, bătand cu laba pe umeri pe diavolul care născocise acest vicleșug, glasul lui tună o dată, de se cutremură tot intunerecul iadului.
- Voi, duhuri puturoase ale impărăției mele, ca gandul risipiți-vă pe fața pămantului și, ca o otravă dulce, strecurați in urechile oamenilor șoapta cu adevărat după numele nostru:“Nu vă grăbiți cu pocăința, oameni buni, nici cu spovedania adevărată. Mai e vreme destulă: maine, poimaine, la bătranețe. Pană atunci, faceți-vă datoria către Dumnezeu și suflet numai așa, de ochii lumii. Vedeți-vă mai intai de grijile pămantești, așa ca și pană acum.Pentru pocăința adevărată mai aveți vreme, că doar n-o să muriți chiar maine!”
Și, la porunca Satanei, duhurile iadului se imprăștiară cu iuțeala gandului pe fața pămantului, să amăgească pe zăbavnicii oameni in minciuna pierzării, cu amanarea pocăinței pe maine, pe poimaine, la bătranețe…
Vedenia se stinse, și preotul, trudit de soarta credincioșilor săi, ințelese, in sfarșit, pricina zăbavei lor de a se hotări să se mantuiască cu adevărat. De formă și de ochii lumii, ei iși indeplineau datoriile creștinești, dar, vrăjiți de șoapta ademenitoare a viclenilor, găseau că sfaturile părintelui sunt bune mai mult pentru cei bătrani. Cat despre ei inșiși mai au vreme destulă: maine, poimaine, la bătranețe… “.
Iată sfatul de primejdie care-i incalcește pe oameni in rele și-i bagă in toate necazurile și in tot intunerecul, iar maine, poimaine, ca niște storși de vlagă, nu mai sunt buni de nimic.Dumnezeu iartă neștiința, dar viclenia ba. Iar omul cu socoteală vicleană e acela care-și dă cu voia toată tinerețea dracilor, rămanand ca lui Dumnezeu să-I dea o bătranețe distrusă. Nu-i va fi zvarlită și bătranețea laolaltă cu tinerețea?
|