Creatul, increatul și procreatul (II)
2.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Harul din ortodoxie nu este divinitatea, ci energie necreata si nu este prezent in toate, ci doar fiintele rationale pot avea parte (ingerii si oamenii).
|
Harul nu este prezent în toate și de el au parte doar ființele raționale — oamenii și Îngerii?
Harul, în învățătura ortodoxă, împotriva a ceea ce ai tu impresia, este prezent peste tot și pătrunde întreaga lume pe care o ține în ființă, atât doar că, din câte se pare, numai ființele raționale sunt capabile să îl sesizeze în mod nemijlocit în această viață și doar în anumite condiții restrictive sau miraculoase. De altfel, Palamas spune:
Citat:
Cât privește numirile de putere și lucrare, ele uneori se întrebuințează pentru același cuprins. În mod special însă lucrare înseamnă întrebuințarea puterii înnăscute. Uneori se dă acest nume și rezultatului întrebuințării. Rezultatul e întotdeauna, sau mai bine zis de cele mai multe ori, creat. Întrebuințarea însă și lucrarea, pe care o numim și putere, sunt sau amândouă create, sau amândouă necreate. Că aceste puteri se numesc și lucrări, afli de la dumnezeiescul Damaschin, care a clarificat limpede aceste lucruri. „Toate puterile, zice acela, cele cunoscătoare, cele vitale, cele naturale și cele artistice se numesc lucrări”. Iar că lui Dumnezeu, deși nu-i atribuim deosebiri ființiale sau naturale, îi atribuim lucrări, afli iarăși, tot de la acela. „E cu neputință, zice, să existe ființă lipsită de lucrare naturală; căci lucrarea naturală este puterea indicatoare și mișcarea fiecărei ființe, de care numai cel ce nu există e lipsit…”
|
[„Viața și învățăturile Sfântului Grigorie Palama” de D. Stăniloae, ed. Scripta, București, 1993, p. 227]
Iar Sf. Grigorie Palamas îl citează apoi, după opt pagini, pe Sf. Maxim Mărturisitorul:
Citat:
„[…]Dumnezeu însă este infinit mai sus decât toate existențele, înțelegând atât pe cele ce se împărtășesc cât și cele de care se împărtășesc. Căci tot ce face parte din existență este lucru al lui Dumnezeu, fie că prin facere a început să fie în timp, fie că prin har cele făcute au o oarecare putere internă care vestește în chip transparent pe Dumnezeu cel în toate existent”.
|
[Idem, p. 235] [subl. mea]
Și ceea ce spun eu aici este dovedit și de următoarele: Exod 16:10, 19:11-24, 20:18-19, 24:9-17, 34:29-30, 40:34-35; Levitic 9:23-24; Numeri 14:21; II Regi 8:10-11; Psalmi 72:19; Isaia 6:3; Ezechiel 43:2; Ieremia 23:24; Epistola către Evrei, 1:3; Epistola către Coloseni, 1:17.
Și mai e dovedit de:
Citat:
§8. De aceea se și atribuie lui toate atributele și nimic din toate, având toată forma, tot chipul, fiind fără formă, fără frumusețe, având în Sine anticipat, în afara relației și ridicat peste toate — începuturile, mijlocurile și sfârșiturile existențelor și luminându-le tuturor nepătat, ca fiind cauza unică și supraunită. Căci dacă soarele nostru înnoiește și însușirile celor sensibile, deși sunt multe și diferite, iar el este unul și răspândește o lumină unică și le desăvârșește și le deosebește și le unește și le înviorează și le face roditoare și le crește și le schimbă și le întărește și le odrăslește și le ține în mișcare și le dă viață tuturor, și fiecare din toate se împărtășește potrivit lui de același și unic soare, și soarele cel unul are de mai înainte în el în chip unitar cauzele celor multe ce se împărtășesc de el — cu atât mai mult în el, drept cauza tuturor, preexistă toate modelele celor ce sunt într-o unire mai presus de ființă. Fiindcă produce și ființele ca rezultat ce provine din ființă. Iar modele zicem că sunt rațiunile de ființă făcătoare și în mod unitar preexistente în Dumnezeu, pe care teologia le numește predestinări și voiri dumnezeiești și bune, care deosebesc și produc existențele. Conform lor Cel mai presus de ființă a produs și predeterminat toate cele ce sunt.
|
[Sf. Dionisie Areopagitul, Opere complete și Scoliile Sfântului Maxim Mărturisitorul, trad. D. Stăniloae, ed. Paideia, București, pp. 160-161 — „Despre Numirile Dumnezeiești”, cap. V]
Și încă:
Citat:
§5. Iar altul este, deoarece Dumnezeu e prezent în toate în mod providențial și se face toate în toți pentru mântuirea tuturor, rămânând în Sine și neieșind din identitatea sa prin lucrarea cea una și stând neîncetat și dându-se pe Sine cu o putere neclintită spre îndumnezeirea celor întorși (spre El). Și altele sunt vederile variate ale lui Dumnezeu, care trebuie înțelese ca altele în formele în care ni se arată.
|
[Idem, p. 168 — „Despre Numirile Dumnezeiești”, cap. IX]
Și încă:
Citat:
§2. Întâi trebuie spus aceasta, că Dumnezeu e suportul păcii de sine și al păcii tuturor și al fiecăruia; și că toate se articulează între ele prin unirea lor neconfundată, prin care sunt unite în mod neîmpărțit. Prin aceasta fiecare stând în mod nedespărțit, își păstrează neslăbit chipul propriu, nefiind tulburate prin amestecarea cu cele contrare; nici tocite în deplinătatea unirii și a curăției lor. Deci vom intui o fire simplă a unității pașnice, o fire care unește toate cu sine și în ele și între ele, o pace care păstrează toate în îmbinarea neconfundată, neamestecată a tuturor. […] Pentru ea subzistă unica și nedesfăcuta îmbinare complexă a tuturor în simfonia ei dumnezeiască; și se armonizează în conglăsuirea și în acordul și în întregul desăvârșit. Căci le adună în mod neconfundat și le ține împreună în mod nedespărțit. Pentru că întregimea păcii desăvârșite străbate toate existențele prin prezența atotsimplă și neamestecată a puterii de unitate făcătoare, unind toate și unind extremele cu extremele prin cele de mijloc, însoțindu-le printr-o unică (legătură) de aceeași fire. Prin aceasta le dăruiește putința să se bucure de ea și de ultimele margini ale întregului și le face pe toate conștiente de unitățile și de identitățile, de unirile, de îmbinările lor. Căci pacea dumnezeiască rămâne neîmpărțită și străbate prin toate și pătrunde în toate și nu iese din identitatea ei. Fiindcă iese la toate și transmite tuturor în mod propriu lor cele ale ei și revarsă cu îmbelșugare în ele din bogăția rodniciei împăciuitoare.
|
[Idem, pp. 171-172 — cap. X]
Încă:
Citat:
§2. Și este Unul fiindcă este toate în mod unitar, fiind prin unitatea sa unică mai presus de toate și cauzatorul unității fără ieșire din Sine. Căci nici una din experiențe nu e nepărtașă de Cel Unul, ci precum tot numărul e părtaș de unul, și doi se zic unul, și două jumătăți, iar unul și al treilea și al zecelea, la fel, unul, așa toate participă ca părți la Unul și toate cele ce sunt există, pentru că există Unul. Și de ce nu este Acela, cauza tuturor, unul dintre cei mulți, aceasta pentru că este Unul dinainte de orice unul și de mulțime și definește tot unul și mulțimea. Dar nu e undeva vreo mulțime nepărtașă la Unul, ci cele multe prin părți sunt una în întreg. Și cele multe în accidente, sunt una în suport. Și cele multe la număr sau în puteri sunt una în chip. Și cele multe în chipuri sunt una în neam. Și cele multe în manifestări sunt una în obârșie. Și nu este nici una din existențe care nu se împărtășește într-un fel de Unul aflat în toate, și care le-a avut de mai toate înainte pe toate și întregi, pe toate cele opuse în mod unitar. Și fără unul nu va fi mulțime, iar fără mulțime nu va fi Unul, ca unitate înainte de orice număr înmulțit. Și dacă le-ar cugeta cineva toate unite cu toate, toate vor fi una în întreg.
|
[Idem, pp. 174-175 — cap. XIII]
|