Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Principiul sobornicității în conducerea Bisericii
Sinodul apostolic din anul 49-50 infirmă teoria catolică a primatului lui Petru. La acest prim sinod al Bisericii au participat pe lângă Sfinții Apostoli și Sf. Iacob și ceilalți slujitori bisericești, adică diaconii și preoții, precum și Biserica, adică credincioșii din Ierusalim. Existau deci trei categorii: Apostolii (οι αποστολοι), preoții (οι πρεσβυτεροι) și frații (αδελφοι), cărora li s-au adăugat ca delegați ai Bisericii din Antiohia: Pavel, Barnaba, Tit (Ga 2, 3) și alți câțiva credincioși antiohieni. În textul occidental al FA după cuvântul Sf. Petru la 15, 12 se introduce și faptul că “preoții și-au dat consimțământul la cele spuse de Petru”. Acesta a fost motivul pentru care “a tăcut toată mulțimea” și în continuare, a ascultat pe Barnaba și Pavel (15, 12) .
Εδοξεν γαρ τω πνευματι τω αγιω και ημιν (15, 28), (părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă) este o formulă consacrată pentru sinoadele ulterioare. Ea cuprinde două lucruri importante: principiul sau temeiul hotărârilor sinodale este Duhul Sfânt, iar autoritatea sinodului este întemeiată, în Biserica post-apostolică, pe demnitatea episcopală. Totodată ea afirmă că ierarhii se adună pentru “multă cercetare” (15, 7) nu ca delegați ai credincioșilor, ci după drept divin, aceasta constituind temeiul intern al infailibilității hotărârilor sinodale . Ceea ce s-a hotărât cu ocazia sinodului apostolic e valabil întrucât au aprobat cu toții (15, 23). Noua descoperire insuflată de Duhul, alături de confirmarea prin experiență și de mărturia Scripturii sunt adevărate standarde ale Bisericii sinodale.
|
Sinodul apostolic de la Ierusalim e doar unul dintre argumentele împotriva învățăturilor schismatice și eretice ale catolicilor. Față de doctrina plenitudinii și supremației puterii a papei pe care au elaborat-o Conciliile I și II Vatican, cartea Faptelor Apostolilor ne artată cu totul altceva; Petru avea într-adevăr un rol proeminent, avea o oarecare formă de întâietate între ceilalți apostoli (deși pe alocuri Pavel nu i-o recunoaște, spunînd că așa cum Petru a fost trimis la iudei, Pavel a fost trimis la neamuri, prin urmare considerându-se un egal al lui Petru) însă Sinodul de la Ierusalim nu arată deloc manifestarea vreunei presupuse plenitudini și supremații a puterii lui Petru. Hotărârile s-au luat pentru că așa "părut-a Duhului Sfânt și nouă" (adică nu doar pentru că așa i s-ar fi părut lui Petru), iar la Fapte 15, 23 și 16, 4 se vorbește clar despre ceea ce au hotărât apostolii și preoții la Ierusalim, nu doar ceea ce ar fi hotărât Petru de capul lui și ceilalți ar fi trebuit să asculte ca niște sclavi de stăpânul lor cu putere supremă și deplină. Felul în care s-au desfășurat lucrurile atât la Sinodul de la Ierusalim, cât și la alte Sinoade dovedește eroarea și tendențiozitatea opiniilor "dogmatice" ale catolicismului schismatic și eretic.
A fi catolic nu înseamnă deci a fi sub papa, ci a fi sub Hristos, sub Sfântul Duh și sub ceea ce au hotărât "apostolii și preoții" sub asistența Sfântului Duh. Faptul că Petru avea o anumită întâietate în raport cu ceilalți nu afirmă însă opinia schismatică și eretică a catolicilor despre plenitudinea și supremația puterii lui Petru, iar mai apoi a papilor. Atâta plenitudine și supremație a puterii a avut Petru, încât decizia este a "apostolilor și a preoților", după cum "părutu-s-a Sfântului Duh și lor" (deci nu doar după cum i se "părea" lui Petru).
Biserica a fost întemeiată pe "12 pietre de temelie", nu doar pe una, după cum arată Apocalipsa 21, 14; călăuzirea la adevăr (la tot adevărul) a fost făgăduită apostolilor prin lucrarea "locțiitorului și vicarului" Fiului lui Dumnezeu care este Sfântul Duh, celălalt Paraclet, după cum afirmă Evanghelia după Ioan. (Acest lucru este confirmat și de Apopcalipsa 22, 17 unde se spune că Duhul și Mireasa zic "Vino, Doamne", iar nu Petru și Mireasa, pentru că Sfântul Duh este adevăratul "locțiitor și vicar" al Fiului lui Dumnezeu.) Prin urmare nici Petru și nici papii nu au avut și nu au putut avea o plenitudine și o supremație a puterii așa cum afirmă ultimele concilii schismatice ale catolicilor, cele de la Vatican; chiar dacă Hristos nu a respins ideea de primat sau de întâi între apostoli, și poate chiar a afirmat-o, multe locuri din Biblie arată că Petru nu avea presupusa plenitudine și supremație a puterii în Biserică pe care o afirmă schismaticii și ereticii catolici.