Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.05.2012, 11:29:58
Cornel Urs's Avatar
Cornel Urs Cornel Urs is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.05.2012
Locație: Miercurea Ciuc - Harghita
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.621
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ucenic Vezi mesajul

Recunosc ca sunt femei poate mai frumoase, mai iubitoare... insa eu, familist convins, raman credincios
pai in baza acestui principiu enuntat chiar de tine, nu trebuia sa parasesti BOR, am dreptate?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.05.2012, 11:41:00
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Din invataura Sfintilor Parinti despre adevaratii teologi ai Bisericii.Criterii patristice pentru a intelege calea ortodoxa a predicarii Adevarului.

,,Sfintii Parintii ne-au invatat ca pentru a combate o invatatura eretica trebuie mai intai subliniate premizele teologiei ortodoxe. Intrebarea care se pune este, in definitiv, cine este teolog in Biserica si cine poate teologhisi? Este graitor faptul ca Sfantul Grigorie Teologul in introducerea la cuvintele sale teologice in care combate erezia arienilor, mai ales cea a eunomienilor epocii sale – principala erezie printre arieni, care folosea argumente filosofice – a fost nevoit sa precizeze mai intai premizele teologhisirii ortodoxe, adica a aratat cine poate si trebuie sa teologhiseasca.Acolo Sfantul Grigorie Theologul se refera la „cei mestesugiti in cuvant” care se desfateaza „de nelegiuitele cuvinte goale de sens” si de contradictiile „pseudo-cunoasterii”, „sofisti in cuvinte, necuviinciosi si confuzi”.

Cuvantul filosofic al eunomienilor „primejduieste ca marea noastra taina sa cada in derizoriu”. Pe Eunomie care teologhiseste filosofic si traieste in afara traditiei Bisericii il numeste „dialectician si flecar”.Acesta este motivul pentru care inainte de toate clarifica premizele fundamentale ale teologiei ortodoxe. Spune ca teologia nu este o lucrare oarecare si mai ales nu este la indemana celor neslefuiti sufleteste. Nu se cade tuturor sa teologhiseasca, ci doar celor „incercati si inaintati in vederea lui Dumnezeu si inainte de toate, cu sufletul si cu trupul curatite sau care cel putin acum se curatesc”.

Si aceasta se cuvine, pentru ca primejdios lucru este „pentru cel necurat sa se atinga de ceea ce este curat”, dupa cum primejdioasa este raza soarelui pentru ochiul bolnav. Astfel, acela care teologhiseste trebuie mai intai sa se curateasca, altfel sfarseste in erezie. Si ca sa realizeze aceste conditii trebuie sa traiasca isihast.Adica, ne este ingaduit sa teologhisim „atunci cand ne-am slobozit de noroiul si tulburarea launtrice si cand partea noastra stapanitoare nu mai este amagita cu reprezentari rauvoitoare si inselatoare”; altfel, ar fi ca si cum literele frumos caligrafiate s-ar amesteca cu cele urate sau buna mireasma a mirurilor ar sta laolalta cu spurcaciunile.Este de trebuinta ca inainte de toate omul sa inceteze orice lucrare a celor lumesti, ca sa Il cunoasca pe Dumnezeu. „Pentru ca intr-adevar trebuie sa ramana omul fara de lucrare [a celor trecatoare], ca sa-l cunoasca pe Dumnezeu”, dupa cuvantul psalmistului care zice: „Opriti-va si cunoasteti ca Eu sunt Dumnezeu” (Ps. 45, 10).Aceasta invatatura a Sfantului Grigorie Teologul care este asezata inaintea cuvantarilor sale teologice arata clar ca se da mare importanta premizelor teologiei ortodoxe, iar denaturarea acestora conduce inevitabil la abaterea de la adevar si, prin urmare, la o mincinoasa slavire a lui Dumnezeu si la erezie.

Astfel, premizele necesare ale teologiei ortodoxe sunt sfanta isihie, incetarea lucrarii celor lumesti pentru Dumnezeu, curatirea inimii de patimi, luminarea mintii. Spusele Sfantului Grigorie Teologul nu constituie o noua ecleziologie, posterioara celei a Bisericii primare, ci ecleziologia dreapta pe care o intalnim la Apostoli, dar si la Prorocii Vechiului Testament si cand aceasta este desfiintata, nu mai exista nici o certitudine in privinta redarii autentice a invataturii ortodoxe si a ecleziologiei.

In cuvantul sau la Boboteaza, Sfantul Grigorie Teologul vorbeste despre curatire, luminare si indumnezeire ca premiza necesara a teologiei ortodoxe, astfel incat omul sa ajunga la harisma adevarului si sa slujeasca „Dumnezeului celui viu si adevarat”.Doar astfel se poate filosofa-teologhisi despre Dumnezeu. Si apoi lamureste modul theologiei ortodoxe: „Pentru ca acolo unde exista frica [de Dumnezeu], exista si tinerea poruncilor. Acolo unde exista tinere a poruncilor, acolo se face si curatirea trupului, a acestui nor intunecat care impiedica sufletul si nu il lasa sa vada clar raza dumnezeiasca. Dumnezeiasca luminare este implinirea dorului acelora care sa se apropie de Cele Preainalte si de Cel Preainalt sau de ceva mai presus de ceea ce este maret”.

Aceasta este de trebuinta, „ca mai intai omul sa se curete pe sine si apoi se apropie Cel Curat”. Foarte limpede aici se vorbeste despre curatire, stralucire-luminare si parcursul catre „Cel Preainalt”, adica catre vederea Luminii necreate, vederea lui Dumnezeu (theoptia), cand omul dobandeste adevarata cunoastere a lui Dumnezeu.Sfanta isihie este modul ortodox de viata, asa cum il regasim in Sfanta Scriptura si in Traditia Bisericii si asa cum au trait insisi Prorocii, Apostolii si Sfintii de-a lungul secolelor."(Mitropolit Ierotheos Vlachos)

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 30.05.2012 at 11:52:40.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.05.2012, 11:41:58
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Cornel Urs Vezi mesajul
pai in baza acestui principiu enuntat chiar de tine, nu trebuia sa parasesti BOR, am dreptate?
Apocalipsa ne prezintă simbolic în cap. 12,13 și 17 două realități: două femei (femei de obicei identificate ca biserici, așa cum a făcut-o și ucenic); una frumoasă și virtuoasă, alta tot frumoasă (deh, gusturile nu se discută) dar... Din narațiunile respective nu prea putem decide clar dacă e una și aceeași, două diferite, ori dacă e aceeași în etape diferite ale existenței ei. Cert e că din a doua, numită și Babilon, Hristos ne invită călduros dar hotărât să ieșim, să o părăsim!

Last edited by osutafaraunu; 30.05.2012 at 11:45:32.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.05.2012, 11:49:56
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Și totuși voi faceți exact pe dos, intrați în ea/ele.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.05.2012, 11:51:23
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de DragosP Vezi mesajul
Și totuși voi faceți exact pe dos, intrați în ea/ele.
Care "voi"?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.05.2012, 11:55:21
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Care "voi"?
"Voi" cei care părăsiți ortodoxia și astfel faceți cele mai mari păcate împotriva Duhului Sfânt.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.05.2012, 11:59:01
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de DragosP Vezi mesajul
"Voi" cei care părăsiți ortodoxia și astfel faceți cele mai mari păcate împotriva Duhului Sfânt.
E un punct de vedere neîmpărtășit nici de catolici, nici de protestanți.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 30.05.2012, 12:13:34
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Și asta ar trebui să mă facă să ... ce?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #9  
Vechi 30.05.2012, 13:32:50
ucenic ucenic is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.05.2010
Locație: Ploiesti
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 634
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru ucenic
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Cornel Urs Vezi mesajul
pai in baza acestui principiu enuntat chiar de tine, nu trebuia sa parasesti BOR, am dreptate?
Ai avea dreptate daca ma refeream doar la BOR.

Citat:
În prealabil postat de Cornel Urs Vezi mesajul
si in BP vrei sa spui ca L-ai experimentat? ce ai gasit acolo, incat L-ai putut experimenta, poti sa ne spui ? ai vorbit in limbi, sau ce ai facut?
Eu nu am nici un dar duhovnicesc. Cred in manifestarea darurilor in biserica lui Hristos, insa nu am.

De altfel, experienta mea cu Hristos a fost in afara BP. Pe cand nici ortodox declarat si practicant - asa ca voi, nu eram si nici in BP nu intrasem, am inceput la indemnul unor frati din BER (Bis. Evanghelica Romana) sa citesc Biblia. Asa L-am cunoscut pe Hristos.

Ei, cand am realizat ca la Hristos trebuie sa vii cu credinta si prin pocainta, asta am facut. Domnul mi S-a revelat in rugaciune, in camaruta mea. Si nu incercati sa speculati altceva decat ceea ce va scriu. Cei ce aveti relatie, partasie cu Hristos in rugaciune, stiti si la ce ma refer.

Apoi, citind si citind din Noul Testament am inteles mai mult si mai mult cat de simplu este a-L urma pe Hristos. In cele patru Evanghelii, Cuvantul Domnului imi vorbea deslusit si pe intelesul meu.

Cunoscand despre infaibilitatea si autoritatea Scripturilor, mai apoi am cautat si partasia acelor frati care au Sf.Scriptura - Biblia, ca temelie si etalon in viata lor. Asa am intrat in comunitatea in care sunt acum.

Last edited by ucenic; 30.05.2012 at 13:41:14.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 30.05.2012, 13:44:22
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ucenic Vezi mesajul
Cunoscand despre infaibilitatea si autoritatea Scripturilor, mai apoi am cautat si partasia acelor frati care au Sf.Scriptura - Biblia, ca temelie si etalon in viata lor. Asa am intrat in comunitatea in care sunt acum.
De ce n-ati intrat in alta comunitate, de ce nu una evanghelica si ati ales-o pe cea penticostala? Doar multa lume are Biblia ca temelie si etalon in viata lor.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Celor din alte secte si culte - De ce v-ati [re]botezat? lareine Secte si culte 812 25.03.2014 18:26:18
Atitudinea fata de atei anisoara Generalitati 7 07.11.2013 11:17:23
Atitudinea fata de homosexuali coralina Generalitati 218 14.08.2011 22:05:09
Despre atitudinea oamenilor fata de crestinism Mihai. Generalitati 15 09.03.2007 20:37:18