![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
sincer sa fiu, ca si student arhitect, nu-mi prea place proiectul, e prea nou, prea modern,ortodoxia inseamna traditie, inseamna tot ce tine de vechi si e cumva in antiteza cu modernismul....DAR, Radu Mihailescu e un arhitect foarte bun si renumit si am incredere in el....sper ca finalul sa fie diferit fata de ceea ce inteleg eu din acest proiect.
__________________
"Nu!gloria iubirii nu este îmbuibarea, Ospețe de săruturi, orgii de-mbrățișări, Ci dorul lung și taina-mpletită cu-așteptarea Sunt duhul ei pe-o lume de vane desfătări. Prin înfrînări și chinuri asceții-ating extazul..." Vasile Voiculescu, Sonetul CLXXI http://blogulugicu.blogspot.com/ |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Fiind student la arhitectura inseamna ca stiti ca arhitectura ecleziala a experimentat mereu, in niciun caz nu e incremenita in trecut, doar cele mai reusite capodopere ortodoxe au fost experimente la timpul lor, fiind privite ca „inovatii” sau mai corect spus reiterare a traditiei ortodoxe. Ce se poate reprosa proiectului la o prima vedere e ca balansul intre recapitulare si investigare ce-l presupune o biserica, s-a inclinat mai tare spre investigare, dar, asa cum ati spus, tinand cont de proiectant si eu am speranta ca va fi ceva reusit.
Last edited by ioanna; 10.06.2012 at 15:28:14. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
@ioanna - de acord cu tine in ceea ce priveste monumentul. Adica am inteles simbolurile. Mie insa imi lipseste putin omul (siluete in loc de cruci). Si toata suferinta aia la Aiud a fost a omului.
Schitul - eu am inteles ca este vorba de un schit unde vor vietui calugari sau maici (nu stiu exact). De aia spun ca lipsesc anumite parti. Acum tu spui ca este ceva tot in memoria detinutilor. Nu cunosc zona. Totusi cred ca si aceasta arhitectura mult prea moderna nu este prea potrivita locului. Ca sa intelegi ideea, daca tu cunosti Parisul, imagineaza-ti Defense-ul in mijlocul celorlalte monumente vechi ale orasului. Sau piramida din curtea muzeului Louvre. Acel cartier este ceva f.curajos. La fel si acest centru pe langa orasul vechi. O sa vedem pe viitor poze reale si modul in care se vor armoniza toate. Este cumva cel mai bun exemplu de lupta intre traditie si evolutie (doua extreme). Toata lumea spune ca ortodoxie = traditie. Si aici chiar lipseste. Cum spuneam mai sus: sunt curioasa cum este interiorul bisericii. Mai este ceva: ar merge si cum spui tu: ceva memorial, dar atunci fara vietuitori (calugari/maici), ci doar ca muzeu, loc de studiu si aducere aminte. Sau am inteles gresit si nu asta din planuri si poze este schitul, ci altul. Nu inteleg bine. Cum este? a. monument, schit, centru memorial sau b. monument, schit
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Tot ansamblul din poza, cu biserica-martirion in mijloc si corpurile acelea ce o inchid perimetral pe toate laturile se vrea a fi : - un mijloc de resuscitare a memoriei colective, pentru ca memoria, cu cat este mai putin traita in interior, cu atat are nevoie de repere tangibile pentru a fi expusa. - un loc de cinstire prin rugaciune si liturghie in duh crestin-ortodox. Deci ansamblul acela e o imbinare intre programul de arhitectura religioasa (manastire cu chilii, bucatarie, cazare oaspeti ... ) si programul de arhitectura memoriala (centru de studiu si informare cu spatii pentru organizarea de simpozioane, conferinte, spatiu muzeu, osuar ...) Cele doua spatii (manastirea si memorialul) ocupa nivele diferite, nu se intercaleaza, au si intrari diferite. Fiind o manastire urbana, nu va avea anexe pentru cresterea animalelor sau teren pentru munci agricole, de care aminteai tu. Cel putin nu cred, e absurd, doar sunt blocuri de locuinte in vecinatatea ei. Btw, din ce se vede in plan si sectiune, biserica respecta succesiunea spatiilor pe orizontala, cat si pe verticala, orientarea cardinala e buna, deci respecta canoanele bisericesti privind spatiul cultic ortodox. Nu suntem noi obisnuiti cu biserici care se despart de stilul muntenesc sau moldovenesc, iar daca e o viziune mai moderna suntem tentati sa spunem ca nu e canonica.Din ce stiu pictorii iconografi au canoane stricte privind pictura bizantina, insa ca arhitectura nu esti obligat sa o faci bizantina, poti studia si modelele din crestinismul primar si sa le actualizezi, reinterpretezi, insa arhitectura bizantina e considerata o culme a patrimoniului cultural ortodox, de aceea multi fac trimitere la ea. Din ce am inteles au existat doua tabere: unii vroiau doar manastire, altii spuneau ca nu se poate sa nu faca si un memorial la Aiud, mai ales intr-un loc atat de semnificativ pentru trecutul nostru, iar atunci au hotarat sa fie un ansamblu care sa raspunda ambelor necesitati. Uite o poza cu zona (se vede biserica ridicata la rosu) ![]() poza preluata de pe saccsiv blog Citat:
![]() poza preluata de pe roncea.ro La Aiud am vazut doar doua variante, nu stiu din cate au avut ei de ales: varianta lui Radu Mihalescu pe care am postat-o si inca una, care sincer nu mi-a placut. Last edited by ioanna; 10.06.2012 at 19:34:44. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Da, asta imi place. Este superb! Poate in afara de acel rosu (daca era albastru era mai bine).
Dar arhitectonic este asa cum trebuie sa fie o manastire. Nu stiu ce vrei sa spui cu planurile (la Aiud). Cred ca ceea ce pare ciudat pentru multi este ca manastirile de fapt nu sunt in orase. Sunt mai izolate. Si revin la idee: am inteles ideea de memorial si rugaciune, dar ce are manastirea a face acolo? Poate ca era suficient doar o biserica.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Sper sa fie brun nu rosu :) Citat:
Last edited by ioanna; 10.06.2012 at 21:41:16. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
S-a discutat de arhitectura lacaselor de cult ortodoxe aparute in ultimii ani, dandu-se si exemple, insa mai putin sau chiar deloc despre arhitectura lacaselor heterodoxe. Poza aceasta nu o postez pentru ca o consider o realizare arhitecturala de exceptie, pentru ca nu e, ci pentru ca e prima data cand eu vad o expresie arhitecturala a unei biserici baptiste care incearca sa transmita un mesaj. Silueta- nava orizontala cu turn clopotnita e clasica: axa orizontala + axa verticala (slujirea indreptata spre cer), un element de articulare a spatiului si totodata un reper vizibil ce transmite in mod explicit si lizibil: ”da,suntem crestini si ne asumam asta”, fara teama de a fi catalogati drept “ idolatrii” (cum cred multi np despre noi datorita locului pe care-l ocupa crucea in cultul divin public si particular al bisericii) pentru ca ar fi dat prea mare importanta “crucii”.
poza: biserica baptista Betel, Cluj-Napoca ![]() Intotdeauna a existat o legatura intre modul de a construi o biserica si gandirea si modul de viata al oamenilor, pentru ca credinta nu e o realitate conceptuala, lipsita de forme vizibile si culturale. Asa cum Scriptura se diferentiaza de orice alta carte scrisa, in aceeasi masura se diferentiaza si arhitectura religioasa de orice alt program de arhitectura sau se diferentiaza imnografia, cantarile bisericesti de orice alt gen muzical. Spre deosebire de lacasele de cult ortodoxe, catolice si protestante (luterane), lacasele baptiste si cele evanghelice in general, ce au aparut in Romania post-comunista, nu au o identitate arhitecturala proprie , nu sunt expresii ale unei anumite spiritualitati, ci constructii utilitariste, o consecinta a trairii intr-o forma puternic secularizata sau alterata de crestinism. Lipsa identitatii se poate de altfel observa si la nivel de cantare bisericeasca, nu doar la nivel de lacas de cult. Bisericile evanghelice nu sunt “spatii sacre” in sine, nu-s case ale Domnului, dar nici nu-ti sugereaza ca ar fi spatii sacralizate prin forta spirituala a comunitatii, expresia arhitecturala nu exprima nimic, nu trimite la “casa de rugaciune”, deci un spatiu cu caracter public dar totodata si cu caracter privat, locul intimitatii persoanei cu Dumnezeu, ci mai degraba spui ca sunt cluburi culturale, sala de sport, casa a sindicatelor sau orice altceva, de cele mai multe ori de slaba calitate arhitecturala. poza: biserici baptiste ![]() Mai sunt si exceptii, cand compozitia arhitecturala e reusita, insa tot nu trimite spre un loc de inchinare si rugaciune, nu citesti rapid functiunea in forma. Pentru ca pentru prima data am vazut la bisericile baptiste actuale o incercare de “ intrupare” in forma a mesajului ecclesiologic am spus ca merita sa pun o poza si cu un lacas de al lor. Pacat ca au stricat eclerajul initial de pe fatada cu zidarie, ca sa nu mai spun ca au pus o usa termopanata oribila la intrare, dar nu mai pun poze, ca nu asta era ideea :) Last edited by ioanna; 14.10.2012 at 18:03:30. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Imi place mai mult proiectul Man. de la Poarta Alba-Manastire inchinata martirilor de la Canal.
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Arhitectura bisericilor (2) - culte heterodoxe | ioanna | Arta bisericeasca in general | 2 | 20.03.2014 18:05:04 |
| Recaderea de dupa | fallen | Impartasania (Taina Euharistiei) | 17 | 12.05.2012 21:57:32 |
| Setea dupa Liniste, setea dupa Dragoste.... | Mihailescu-Marin Daniel | Generalitati | 8 | 28.06.2011 00:03:13 |
| Ce ramane dupa noi? | Ioan_Ciobota | Generalitati | 0 | 22.09.2008 20:27:45 |
| Dupa 20 de ani. | Ioan_Ciobota | Generalitati | 10 | 22.08.2008 12:33:25 |
|
|