![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Consider că cele două abordări teologice nu sunt nici reciproc exclusive, și nici nu sunt definitorii în mod absolut pentru teologiile răsăriteană, respectiv apuseană, deși le sunt, în mare, caracteristice.
Cu privire la relația de cauzalitate, am o primă observație, și anume că protopărinții au păcătuit înainte de a intra în starea căzută. Adam și Eva au păcătuit, după cum ne arată neechivoc Scriptura, pe când se aflau în Grădina Raiului. Acest argument trage puternic în favoarea unei relații cauzale păcat -> moarte, cu precizarea că ulterior Căderii relația pare a fi mai degrabă una circulară. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
În ceea ce privește definiția răsăriteană a păcatului așa cum ați expus-o mai sus, remarc că păcatul este definit ca o stare, nu ca un act.
Poate ar fi mai bine să vorbim despre natura căzută, care este o stare, și care nu întâmpină opoziție din partea teologiei apusene, ca să nu ne trezim peste zace pagini că n-am vorbit despre același lucru. Ca să lămurim distincția, am o întrebare: în viziune teologică răsăriteană, atunci când omul acționează, punctual, încălcând Legea divină (de exemplu, omoară, sau se culcă cu nevasta vecinului, sau îl înjură pe tatăl său), nu vorbim despre păcat - păcatul uciderii, sau al preacurviei, sau al lipsei de respect pentru părinte - ca despre un act ? Când se spovedește, nu își mărturisește păcatele în sensul de acte (Părinte, am furat, am omorât, am suduit) ? Și nu i se iartă păcatele în sensul de acte, de manifestări de voință liberă ? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Toutusi doresc sa subliniez faptul ca teologia ortodoxa afirma indubitabil ca aceasta natura cazua este cauza pacatelor omului (dupa caderea lui Adam). Pacatul este vazut ca o folosire necorespunzatoare a energiilor umane (trupesti si sufletesti) intrucat omul a piredut "carma" orientarea duhovniceasca. Citat:
Filocalia cauta tamaduirea firii umane cauzute, eliminarea cauzei pacatelor pentru ca omul sa isi poata redirectiona energia sa umana fireasca (trupeasca si sufleteasca) catre virtute prin conlucrarea cu harul lui Dumnezeu. Spre exemplu daca un om face pacate de desfranare, nu se cauta oprirea pacatelor sexuale ci se cauta aflarea cauzei care determina folosirea inadecvata a energiilor sexuale si odata aflata cauza, este eliminata si atfel energia sexuala este redirectionata catre virtute (fie casatorie fie monahism). Asa cum la o planta daca ii rupem doar frunzele si tulpina dar nu scoatem radacina, planta tot va odrasli, asa si in cazul pacatelor daca doar eliminam pacatele si nu eliminam cauza lor pacatele tot vor apare in actiunile umane. In filocalie pacatele sunt de mare ajutor in aflarea cauzelor lor. Caci vazand frunzele plantei gasim usor radacina. Astfel prin analogie, radacina este cauza pacatelor iar tulpina si frunzele sunt roadele, manifestarile existentei cauzelor pacatelor. Citat:
Astfel in cazul pacatului desfranarii, nu sunt importante detaliile: cat a durat actul sexual, cat a durat perversiunea sexuala etc. ci important este gradul de dependenta de cauza care determina folosirea energiei sexuale umane in mod inadecvat, adica exclusiv in mod egoist pentru placerea senzoriala. Rolul principal al duhovnicului est acela de a-l ajuta pe om sa constientizeze cauza pacatelor sale si sa isi doresca pocainta sincera, mantuirea sincera, conclucrarea cu harul lui Dumnezeu. Astfel in filocalie o sistematizare a cauzelor pacatelor este precizarea celor 8 duhuri demonice care au ca scop determinarea omului sa isi foloseasca energiile sale umane (trupesti si sufletesti) in mod eronat, efectuand actiuni pacatoase. Astfel filocalia vorbeste despre duhurile demonice in ordinea puterii lor de a crea dependenta si a corupe firea umana tragand-o din ce in ce mai adanc in moartea duhovniceasca: 1. lacomia pantecelui 2. desfranarea 3. avaritia, iubirea de arginti, zgarcenia 4. mania 5. tristetea, invidia 6. trandavia 7. slava desarta 8. mandria |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Nu am acuma foarte mult timp să caut referințe, dar o să expun pe scurt ce am înțeles eu din poziția romano-catolică care reflectă într-o altă formulare procesul descris pe larg de dumneavoastră mai sus.
În mod evident, problema păcatului, a consecinței acestuia, a cauzei sale și, în ultimă instanță, a scopului vieții spirituale nu se rezumă nici în Occident la "nu păcătui, dacă ai păcătuit spovedește-te". De aceea vorbim nu doar despre ce nu trebuie să facem (să nu păcătuim) ci și despre ceea ce trebuie să facem, și anume, să practicăm virtutea. Ne "vindecăm" (în termeni răsăriteni), adică de apropiem de Dumnezeu, de sfințenie, prin practica virtuților. Fiecare păcat, dintre cele pe care le-ați enumerat, poate fi combătut prin practica (cu ajutorul harului divin) a virtuții aferente. Nu mă vindec de desfrânare doar mărturisind păcatul ("Părinte, am săvârșit curvie, îmi pare rău - Ego te absolvo" etc.) ci angajându-mă să mă feresc de la săvârșirea lui în continuare, angajându-mă să practic virtutea castității. Fără asta, spovada nu este valabilă și ies din confesional mai negru decât am intrat. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sunt oameni care fac milostenie din slava desarta. Evident ca in aceste cazuri virtutea mislosteniei nu face decat sa adanceasca patima slavei desarte care in cele din urma duce la mandrie... moartea duhovniceasca definitiva. Citat:
In viziunea filocalica ortodoxa, nu practicarea virtutilor cauzeaza videncarea, tamaduirea, mantuirea. Ci tamaduirea duhovniceasca, mantuirea, conclucrearea cu harul lui Dumnezeu cauzeaza practicarea virtutilor. Astfel omul nu se poate mandri ca merita mantuirea si cele mai cumplite patimi si duhuri diavolesti (slava desarta si mandria) sint alungate in acest mod. Citat:
Omul cere ajutor de la Dumnezeu, cere mantuire: iertare si tamaduire, implora vindecarea (trupeasca si duhovniceasca) si atunci Hristos Iisus pentru ca este iubitor si "nu vrea moartea pacatosului ci sa se intoarca si sa fie viu" il ajuta pe om. Cele 7 virtuti conform filocaliei: 1. credinta 2. teama de Dumnezeu 3. infranare (de la pacate) 4. rabdare 5. nadejde (+rabdare=>blandete, smerenie) 6. nepatimire => pace => lipsa egoism 7. iubire Citat:
Pana omnul nu consitentizeaza starea sa de boala duhovniceasca, cauza pacatelor sale... nevoia sa de tamaduire, mantuire (iertare si vindecare)... desavarsire... nu prea are sanse de izbanda in pocainta. Deisgur ca incercarea practicarii virutilor ajuta... insa trebuie sa fim constienti ca fara harul lui Dumnezeu nu putem face nimic bun. Daca consideram ca noi prin practicarea virtutilor obtinem mantuire, har... picam in cele mai cuplite patimi: slava desarta si mandria. In concluzie noi nu trebuie sa cautam practicarea virtutilor ca un scop in sine ci trebuie sa cautam sa il lasam pe Hristos Iisus sa locuiasca in noi si cu ajutorul harului lui Dumnezeu virtutile vor apare de la sine ca roade ale hristificarii. Last edited by Eugen7; 17.07.2012 at 12:58:41. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Stiu ca este cam off-topic, dar de unde ati ajuns la concluzia ca ortodoxia s-ar confunda cu viziunea filocalica? |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ortodoxia nu se confunda cu viziunea flocalica, ci ortodoxia este confirmata inechivoc de practica filocalica. Sfantul Grigorie Palama spunea: "orice cuvant are cuvant de impotrivire dar viata nu". Asa cum Sfantul Ilie a aratat inechivoc ca viu "este Dumenzeu parintilor Avraam, Isaac si Israel iar el este slujitorul Sau" asa si Sfintii Parinti Filocalici arata inechivoc ca viu este Hristos Iisus cel care ii mantuieste, sfinteste, indumezeieste... caci in viata lor se vede cum lucreaza Hristos, caci Sfintii lui Hristos marturisesc nu in cuvinte ci in viata lor ca: "nu mai traiesc eu ci Hristos Iisus traieste in mine" (Galateni). Ce om intreg la minte ar pune la indoiala sfintenia vietii intru Hristos a Sfintilor lui Hristos? Cateva exemple: Sfantul Serafim de Sarov, Sfantul Luca al Crimeei, Sfantul Simeon Noul Teolog, Sfantul Spiridon... si exemplele ar putea continua. Domane ajuta. Har si pace Domnul sa ne daruiasca. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am presupus ca este evident ca cele mai puternice duhuri demonice sunt: slava desarta si mandria. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ideea este ca daca nu suntem in stare sa postim.trupeste, sufleteste ne este imposibil. Spunem... tin post sufetesc dar mananc de dulce... Este egal cu 0. Totul se leaga. Rugacinea fara milostenie, pocainta fara fapte .... toate sunt nule. Trebuie sa existe echilibru in toate.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Francmasoneria CONDAMNATĂ de Biserica Romano-Catolică | Decebal | Biserica Romano-Catolica | 1 | 18.08.2012 14:36:50 |
Diferenta dogmatica si liturgica intre Liturghia ortodoxa, catolica, protestanta si neoprotestanta | suharau | Intrebari utilizatori | 2 | 07.12.2011 19:28:07 |
La Catedrala romano-catolica " Sfantul Iosif " | cristiboss56 | Biserica Romano-Catolica | 3 | 07.05.2011 23:28:13 |
Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic | oana_dinisoni | Biserica Romano-Catolica | 34 | 21.04.2011 00:18:17 |
|