![]() |
![]() |
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Bine ați spus: "în unele mănăstiri", nu în toate. Cred că în mediul monahal, ca și între creștinii mireni, există diverse tipuri de atitudine, mentalități diferite, moduri diferite de a înțelege și trăi credința. Cred că, în mănăstiri, ca și în lume, există creștini autentici, dar și habotnici, credincioși înduhovniciți, cu dreaptă socoteală, dar și persoane care suferă de maladia spirituală a fanatismului etc. Generalizările sunt nepotrivite pentru că... Zosima și Ferapont din "Frații Karamazov" (credința autentică și habotnicia - două atitudini puse în antiteză de căte Dostoievski, prin crearea celor două personaje menționate) pot fi regăsiți pretutindeni, în orice mediu social. Așa cum ați observat, inclusiv aici, în mediul virtual, pe forum, unii dintre cei care postează exprimă idei inteligente, cu adevărat creștine, iar alții, având aceeași credință, scriu (nu se știe de ce) mesaje în care, contrar duhului iubirii evanghelice, îndeamnă la intoleranță și/sau la habotnicie. La fel se întâmplă și în mănăstire: unii monahi sunt modele de viață creștină autentică, iar alții... Cunosc personal două măicuțe de la mănăstirea Christiana și vă pot spune cu toată sinceritatea că aceste mirese ale lui Hristos și-au dedicat întreaga lor viață slujirii lui Dumnezeu în mod direct (prin viața lor liturgică profundă) și indirect (prin îngrijirea persoanelor aflate în așezământul social al mănăstirii). Aceste măicuțe tinere, unele dintre ele studente la Teologie, singure, aproape complet lipsite de vreun sprijin material, se dedică zi și noapte, cu dragoste, bătrânilor bolnavi, săraci și abandonați pe care-i au în grijă. Amândouă sunt foarte deschise, inteligente și optimiste (adică exact așa cum ar fi normal să se comporte toți cei care cred în Hristos); pe scurt, mărturisesc, prin viața lor, bucuria autentică a comuniunii cu Dumnezeu. Gândiți-vă, de asemenea, la monahi înduhovniciți precum au fost vrednicii de pomenire părinți Teofil Părăian, Arsenie Papacioc etc etc. Să nu uităm nici de maica Siluana Vlad care, din proprie inițiativă, și-a asumat misiunea de a acorda consiliere psihologică (are studii de specialitate) și duhovnicească deținuților din penitenciare, celor bolnavi de depresie, celor care au fost abuzați sexual în copilărie etc. Există, din mila lui Hristos, călugări cu viață sfântă, urmași vrednici ai celor din relatările Patericului. Nu exagerez, cunosc personal astfel de călugări și-I mulțumesc lui Dumnezeu pentru că mi-a dăruit bucuria de a întâlni asemenea creștini, care și-au transformat întreaga viață într-o neîncetată doxologie închinată lui Hristos Domnul! "...familia incearca sa o scoata din manastire,insa pur si simplu nu se pot intelege cu stareta si parintele de acolo..." Ea vrea să plece din mănăstire? Pentru că, dacă ea dorește să părăsească viața monahală, cred că stareța are datoria de a-i respecta libertatea; în schimb, dacă decizia persoanei în cauză este să rămână în mănăstire, consider că nimeni nu are dreptul, din punct de vedere moral, s-o constrângă să părăsească modul de viață pe care și l-a ales în mod liber și conștient. Aceasta este opinia mea, dar s-ar putea să mă înșel, necunoscând situația decât din relatarea dvs. "sa nu mai vorbim de modul in care sunt exploatati si umiliti unii oameni care ajung in manastiri, in numele acestei ascultari." Da, îmi este foaarte dificil să înțeleg acest principiu al ascultării "necondiționate". Cred că în mod necondiționat avem datoria (și dreptul) să-L ascultăm doar pe Dumnezeu, fiindcă El este unica Ființă cunoscătoare a adevărului și binelui absolut. Credința noastră creștină este religia libertății, potrivit cuvintelor Sfântului Apostol Pavel: "Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate" (II Cor3, 17). Dragostea presupune respectarea libertății celui iubit și Revelația dumnezeiască (atât prin Sf. Scriptură, cât și prin Sfânta Tradiție) ne oferă numeroase temeiuri de a crede că Dumnezeu, Cel Ce ne-a înzestrat cu liberul arbitru, ne respectă libertatea atât de mult, încât îi include în dragostea și Providența Sa chiar și pe cei care-I neagă existența. La începutul istoriei sale, monahismul era un mod liber de viață, o permanentă celebrare a dragostei și libertății duhovnicești. Să nădăjduim că, în viitor, vor exista cât mai mulți duhovnici trăitori, cu o viață spirituală profundă și autentic creștină, care vor înțelege importanța acestui minunat și sfânt dar divin, care este libertatea. Din fericire, există și astăzi mulți asemenea duhovnici, Hristos Dumnezeu să-i întărească în credință și să-i ajute să sporească tot mai mult, din zi în zi, în dragostea față de El!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cum pot salva unele inregistrari din Audio Ortodox | merascu | Generalitati | 3 | 12.09.2012 10:50:25 |
de ce sunt unele animale asociate cu...? | victortiti89 | Generalitati | 1 | 06.06.2011 15:21:39 |
Despre unele cutremure -cauza lor | sunsray | Secte si culte | 4 | 22.04.2011 13:07:17 |
De ce unele femei nu au dureri la nastere? | taluta | Intamplari adevarate | 72 | 01.09.2010 17:00:30 |
vi sau intamplat unele lucruri ciudate chiar in zi | pintilescu | Botezul | 10 | 29.08.2007 22:01:13 |
|