![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Prin urmare, statul cheltuie aceeași sumă "x", care merge fie la o școală de stat, fie la una confesională. "De stat" înseamnă "administrată de organele locale" (sau "regionale" în cazul facultăților), iar "confesională" înseamnă "în administrarea căreia episcopul sau superiorul are un cuvânt de spus"). În practică, ele sunt administrate de un director ("principal") care dă socoteală în fața unui Consiliu ("the Board"), altul decât Consiliul Profesorilor. Diferența dintre școlile "de stat" și cele "confesionale" este că cei din acel Board (sau unii dintre ei) trebuie să fie agreați de primar într-un caz, respectiv agreați de episcop sau de maica superioară în celălalt. Cele de mai sus sunt valabile pentru școlile confesionale "sub contract", cărora deci li se dau bani de la buget, în schimb li se cere conformarea cu o anumită curriculă și sunt subiect de inspecție. Prin urmare, inspectoratele sunt organe de control și de coordonare, dar nu de conducere, pe când la noi sunt atât organe de control și de coordonare, cât și de conducere, ceea ce schimbă complet lucrurile. La noi, singurul rol al Comunelor este să dea bani pentru insfrastructura școlară (prin care, de regulă, se înțelege "termopane, lemne de foc și calculatoare", fără să aibă nici cel mai mic cuvânt de spus în chestiunea "cine conduce școala", nici în chestiunea "cum este școala condusă". Dacă aș fi director de școală în România, aș fi legat de mâini și de picioare, fără nicio posibilitate să recompensez un profesor merituos față de unul indolent la nevoile elevilor: amândoi au același salariu, depinzând numai de gradul lor. Cel mult, din când în când aș putea să-i mai dau primului câte o primă de merit, și aceea cu discuții. În afară de școlile confesionale de mai sus, mai există în Vest un număr (mai mic) de școli numite în țările francofone "hors contract". Acestea, abia, pot fi numite școli particulare, fiindcă statul nu dă niciun ban pe ele, nici nu sunt subiect de inspecție. Salariile profilor și toate celelalte cheltuieli provin, așadar, în întregime din cotizațiile părinților și alte donații. Marele avantaj este că elevii din aceste școli nu sunt obligați să învețe aberațiile "științelor" profane, de exemplu că oamenii vin din maimuțe și că elefanții au fost mai întâi viermi. Totuși, elevii lor trebuie, înaintând în cursul formării lor, să dea aceleași examene pe care le dau ceilalți, cot la cot cu ei. Se înțelege că, pentru înrolarea copiilor în aceste școli, efortul făcut de părinți e considerabil. La rândul ei, Biserica cheltuiește sume mari pentru întreținerea lor, bani de regulă proveniți din cheta duminicală. La parohiile bucureștene, cam de două ori pe an ceea ce se strânge din chetă merge pentru studenții teologi (o dată pentru facultăți, odată pentru internate) și cam o dată pe an pentru școlile noastre. În anumite țări, de exemplu în SUA (mai ales când este sub administrație republicană), părinții creștini care au copii ce învață în școli cu taxă au reușit să nu mai plătească "inspectoratul": în SUA, banii pentru școlarizare se strâng separat de restul impozitelor și merg la "districtul școlar", adică la Inspectorat, cum am spune. Prin acțiune politică în timpul adminstrației Bush senior, acei părinți au reușit să fie scutiți de aceste taxe, arătând că plătesc deja pentru școlile private. ** Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Scoli ortodoxe | iana | Despre Biserica Ortodoxa in general | 5 | 27.10.2013 23:04:36 |
Poezii Ortodoxe pentru Android | Carmen FUNIERU | Resurse ortodoxe on-line | 9 | 01.06.2012 11:52:30 |
-3 scoli | + 1 biserica | suntneutru | Generalitati | 57 | 21.01.2010 16:35:43 |
concur clasele I-IV | adichi79 | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 18.02.2007 14:36:35 |
|