Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.08.2012, 02:42:17
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dintotdeauna.

Filmele de ficțiune (chiar dacă de genul biografiilor romanțate) nu sunt legate să respecte adevărul istoric ori științific. Sunt licențe pe care autorii operelor de ficțiune și le iau. Pe de altă parte, cine este interesat de a descoperi canoanele are la dispoziție...codul canonic, oricând preferabil filmelor în efortul de documentare.

De astă dată nu, nu vă înșelați. Un soț (soție) catolic se poate căsători (catolic) cu o soție (soț) ortodox, dacă cei doi cad de acord să crească copilul în credința catolică, deoarece facerea de copii și creșterea lor în Cristos este principalul (deși nu singurul) scop al matrimoniului.

Căsătoriile naturale nu sunt căsătorii sacramentale (pe când căsătoriile sacramentale sunt căsătorii naturale). Problema la care vă referiți este numită de canoniști "privilegiu paulin". Este un caz (în practică, foarte rar) de desfacere a căsătoriei naturale care nu poate avea loc decât prin dezlegare papală. Apare în următoarea situație: doi nebotezați s-au căsătorit pe calea căsătoriei naturale specifică nebotezaților, dar ulterior unul dintre ei s-a convertit și s-a botezat. Dacă soțul neconvertit dorește separarea, Papa poate dizolva căsătoria și soțul convertit se poate recăsători.

Despre privilegiul paulin puteți citi de la sursă, aici: http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P44.HTM

Precum și în românește, de aici: http://www.profamilia.ro/familia.asp?manual=06

Multumesc Mihnea de informatii.

Bine-nteles ca fictiunea ramane fictiune, eu doar spuneam ca anomalia din acea fictiune m-a determinat sa fac o mica cercetare ca sa vad cum ar sta in realitate lucrurile intr-o situatie similara celei prezentate in fictiune.

Un singur lucru nu am inteles legat de ceea ce mi-ati dat sa citesc: o casatorie naturala nesacramentala intre doi necrestini ramane tot naturala si nesacramentala daca unul din ei se converteste? Iar BC cum ii considera pe cei ce traiesc intr-o casatorie naturala si nesacramentala? Ii considera in pacatul curviei ca la ortodocsi sau nu?
Si inca o intrebare: unde a permis Ap. Pavel recasatorirea unui proaspat botezat si parasit de partenerul necrestin? El a permis doar despartirea pentru a trai in pace, nu a zis ca cel credincios s-ar putea recasatori cu altcineva. El a dat doar un motiv in plus de despartire, in plus fata de cel dat de Domnul: adulterul. Insa la fel ca Domnul, apostolul nu a zis ca partea vatamata ar avea voie la recasatorie. Una din doua ar fi adulter/curvie.

Last edited by Tartaruga; 06.08.2012 at 02:54:25.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.08.2012, 02:55:25
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Un singur lucru nu am inteles legat de ceea ce mi-ati dat sa citesc: o casatorie naturala nesacramentala intre doi necrestini ramane tot naturala si nesacramentala daca unul din ei se converteste?
Desigur. Din faptul că e necesară intrevenția capului Bisericii pentru ca ea să poată fi desfăcută, înțelegem că este o căsătorie autentică, în cadrul căreia apare o situație nouă: unul dintre soți se convertește și se botează.

Citat:
Iar BC cum ii considera pe cei ce traiesc intr-o casatorie naturala si nesacramentala? Ii considera in pacatul curviei ca la ortodocsi sau nu?
Poate că cele ce am să vă spun vă rănesc, lucru pe care nu îl doresc în niciun caz. Dar, adevărul este că toți botezații au datoria de a-și oficializa uniunile în fața lui Dumnezeu. Ceea ce este scuzabil infidelilor, că nu au știut, nu este permis celor ce L-au descoperit pe Domnul și au promis să slujească Lui ca unui Stăpân și unui Dumnezeu. Fără acest lucru, din punct de vedere moral vorbim de o situație de curvie, deși, din considerente diplomatice, adesea e de evitat această formulare.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.08.2012, 10:59:44
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Desigur. Din faptul că e necesară intrevenția capului Bisericii pentru ca ea să poată fi desfăcută, înțelegem că este o căsătorie autentică, în cadrul căreia apare o situație nouă: unul dintre soți se convertește și se botează.



Poate că cele ce am să vă spun vă rănesc, lucru pe care nu îl doresc în niciun caz. Dar, adevărul este că toți botezații au datoria de a-și oficializa uniunile în fața lui Dumnezeu. Ceea ce este scuzabil infidelilor, că nu au știut, nu este permis celor ce L-au descoperit pe Domnul și au promis să slujească Lui ca unui Stăpân și unui Dumnezeu. Fără acest lucru, din punct de vedere moral vorbim de o situație de curvie, deși, din considerente diplomatice, adesea e de evitat această formulare.
Nu ma raniti, fiti pe pace :)

Deci pana la venirea la credinta nu se considera curvie, dar apoi da, am inteles bine? In cazul acesta, cel care ajunge la credinta si se boteaza, cum ar putea face el casatoria sacramentala cu partenerul sau necredincios si nebotezat? Este permis asa ceva la catolici? Si cum de Ap. Pavel nu da o asemenea invatatura, el care era atat de atent la acest tip de pacat ce opreste intrarea in Imparatie? Cum de el nu considera ca ar fi curvie? Ce raspuns da BC?

Si inca o intrebare la care nu am inteles raspunsul: daca doi oameni necredinciosi se casatoresc doar civil, apoi divorteaza, dupa care unul din ei gaseate pe altcineva (niciodata casatorit) cu care vrea sa se casatoreasca si de data asta ajunge la credinta si vrea casatorie in biserica, este posibil sa o aiba la catolici sau nu?

Last edited by Tartaruga; 06.08.2012 at 12:00:29.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.08.2012, 12:37:49
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul

In cazul acesta, cel care ajunge la credinta si se boteaza, cum ar putea face el casatoria sacramentala cu partenerul sau necredincios si nebotezat? Este permis asa ceva la catolici?
Da, cu dezlegare arhierească. Se numește căsătorie cu disparitate de cult. Și căsătoriile mixte (în care unul dintre soți este catolic și celălalt este botezat acatolic) și căsătoriile cu disparitate de cult (între un catolic și un nebotezat) se pot face numai cu dezlegarea ordinariului (chiriarhul locului). Deosebirea dintre ele este că, în cazul căsătoriilor mixte, dezlegarea se obține ușor și, în caz de nevoie, este prezumată, pe când în cazul căsătoriilor cu disparitate de cult dezlegarea trebuie să fie expresă.

Citat:
Si cum de Ap. Pavel nu da o asemenea invatatura, el care era atat de atent la acest tip de pacat ce opreste intrarea in Imparatie? Cum de el nu considera ca ar fi curvie? Ce raspuns da BC?
La ce anume învățătură a Sf Ap Pavel vă referiți ? Unde se pronunță el împotriva căsătoriilor mixte sau cu disparitate de cult ?

Citat:
Si inca o intrebare la care nu am inteles raspunsul: daca doi oameni necredinciosi se casatoresc doar civil, apoi divorteaza, dupa care unul din ei gaseate pe altcineva (niciodata casatorit) cu care vrea sa se casatoreasca si de data asta ajunge la credinta si vrea casatorie in biserica, este posibil sa o aiba la catolici sau nu?
"Necredincioși", adică nebotezați ? Sau "cultural catolici" cum se mai spune, adică botezați care nu cred, drept care nu s-au căsătorit religios ?

După părerea mea (dar problema începe să mă depășească, trebuie întrebat un canonist pentru o părere autorizată) în ambele cazuri căsătoria se poate face. O excepție ar fi situația în care ei s-au căsătorit nu numai civil, ci și la ortodocși, protestanți sau alte culte acatolice. În asemenea caz, căsătoria a fost valabilă, deci cei doi nu pot contracta o nouă căsătorie.

Spre exemplu, eu m-am căsătorit cu soția mea la ortodocși. Nu pot invoca motivul că abia după aceea L-am descoperit pe Dumnezeu, astfel încât să cer o altă căsătorie.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.08.2012, 15:14:59
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Da, cu dezlegare arhierească. Se numește căsătorie cu disparitate de cult. Și căsătoriile mixte (în care unul dintre soți este catolic și celălalt este botezat acatolic) și căsătoriile cu disparitate de cult (între un catolic și un nebotezat) se pot face numai cu dezlegarea ordinariului (chiriarhul locului). Deosebirea dintre ele este că, în cazul căsătoriilor mixte, dezlegarea se obține ușor și, în caz de nevoie, este prezumată, pe când în cazul căsătoriilor cu disparitate de cult dezlegarea trebuie să fie expresă.

La ce anume învățătură a Sf Ap Pavel vă referiți ? Unde se pronunță el împotriva căsătoriilor mixte sau cu disparitate de cult ?

"Necredincioși", adică nebotezați ? Sau "cultural catolici" cum se mai spune, adică botezați care nu cred, drept care nu s-au căsătorit religios ?

După părerea mea (dar problema începe să mă depășească, trebuie întrebat un canonist pentru o părere autorizată) în ambele cazuri căsătoria se poate face. O excepție ar fi situația în care ei s-au căsătorit nu numai civil, ci și la ortodocși, protestanți sau alte culte acatolice. În asemenea caz, căsătoria a fost valabilă, deci cei doi nu pot contracta o nouă căsătorie.

Spre exemplu, eu m-am căsătorit cu soția mea la ortodocși. Nu pot invoca motivul că abia după aceea L-am descoperit pe Dumnezeu, astfel încât să cer o altă căsătorie.
M-am referit la invatatura Ap. Pavel data celor care erau casatoriti dupa ritualuri pagane si care apoi treceau la crestinism. Apostolul nu le spune ca de acum inainte traiesc in curvie daca nu fac si casatorie sacramentala si nici nu le spune ca ar putea sa se casatoreasca cu un altul daca sunt parasiti pentru ca vechea casatorie nu a fost sacramentala si erau in necredinta. Nimic din toate acestea, dimpotriva, Ap. Pavel se poarta ca si cum acea casatorie naturala si nesacramentala (dupa criteriile de azi) ar fi avut exact aceeasi valoare ca una sacramentala de azi. Sau imi scapa mie ceva?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.08.2012, 17:41:58
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
M-am referit la invatatura Ap. Pavel data celor care erau casatoriti dupa ritualuri pagane si care apoi treceau la crestinism. Apostolul nu le spune ca de acum inainte traiesc in curvie daca nu fac si casatorie sacramentala si nici nu le spune ca ar putea sa se casatoreasca cu un altul daca sunt parasiti pentru ca vechea casatorie nu a fost sacramentala si erau in necredinta. Nimic din toate acestea, dimpotriva, Ap. Pavel se poarta ca si cum acea casatorie naturala si nesacramentala (dupa criteriile de azi) ar fi avut exact aceeasi valoare ca una sacramentala de azi. Sau imi scapa mie ceva?
1 Corinteni capitolul al șaptelea concentrează învățătura apostolică despre căsătoria naturală și căsătoria sacramentală.

Astfel, versetele 1 Cor 7:10 și următorul statuază că o căsătorie contractată de nebotezați anterior convertirii lor este indisolubilă.

Imediat mai departe, vedem în versetele 12-17 situația în care Biserica o poate desface: este situația privilegiului paulin din Codex Iuris Canonici.

Prin urmare, deși căsătoria naturală ar fi bine să fie prezervată, Apostolul clarifică situația în care poate să nu fie prezervată în 1 Cor 7:15.

Privilegiul paulin este o desfacere a unei căsătorii reale, dar naturale. Anularea este declararea invalidității unei căsătorii reale ȘI sacramentale. De ce a doua poate fi declarată de orice tribunal canonic, pe când prima numai de Papa ? Fiindcă privilegiul paulin nu este direct cu autoritate de la Cristos, ci cu autoritate apostolică, după cum învață Apostolul în 1 Cor 7:12 "le grăiesc eu, nu Domnul".

Dacă mai există neclarități, punctați-le, ca să încercăm să le clarificăm, în măsura în care mă ajută priceperea.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 07.08.2012, 00:21:20
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
1 Corinteni capitolul al șaptelea concentrează învățătura apostolică despre căsătoria naturală și căsătoria sacramentală.

Astfel, versetele 1 Cor 7:10 și următorul statuază că o căsătorie contractată de nebotezați anterior convertirii lor este indisolubilă.

Imediat mai departe, vedem în versetele 12-17 situația în care Biserica o poate desface: este situația privilegiului paulin din Codex Iuris Canonici.

Prin urmare, deși căsătoria naturală ar fi bine să fie prezervată, Apostolul clarifică situația în care poate să nu fie prezervată în 1 Cor 7:15.

Privilegiul paulin este o desfacere a unei căsătorii reale, dar naturale. Anularea este declararea invalidității unei căsătorii reale ȘI sacramentale. De ce a doua poate fi declarată de orice tribunal canonic, pe când prima numai de Papa ? Fiindcă privilegiul paulin nu este direct cu autoritate de la Cristos, ci cu autoritate apostolică, după cum învață Apostolul în 1 Cor 7:12 "le grăiesc eu, nu Domnul".

Dacă mai există neclarități, punctați-le, ca să încercăm să le clarificăm, în măsura în care mă ajută priceperea.
Multumesc Mihnea. Cele spuse aici imi sunt clare, eu altceva aduceam in discutie si anume faptul ca Ap. Pavel nu considera ca cei casatoriti in stare de pagani ar fi trait apoi in curvie dupa venirea la credinta ci dimpotriva, ii vede casatoriti in curatenie iar pe copiii lor sfinti. Ca atare nu le cere sa se casatoreasca inca o data dar sacramental de data asta. Privilegiul Paulin nu este deci un privilegiu in a se casatori ci un privilegiu in a se putea desparti daca cel necredincios nu vrea sa continue viata alaturi de cel convertit. Si in ce sens este privilegiu de fapt? Ca doar nu de el depinde hotararea celuilalt. Cand sotul/sotia necredincio(oasa) hotaraste ca nu vrea sa mai stea, pai se duce pur si simplu, nu da socoteala vreunui tribunal ecleziastic, ca doar este necredincios. Ca atare ce face de fapt Papa in astfel de situatie? Declara casatoria invalida si persoana credincioasa se poate recasatori? Cum poate Papa sa invalideze o casatorie incheiata in afara granitelor bisericii? De unde rezulta ca apostolul ar fi dat voie la recasatorie in astfel de cazuri?
Poate ca mai simplu pentru a intelege eu este paralela propusa cu cazul ce cade sub autoritatea lui Hristos: cum procedeaza BC in caz de adulter? Invalideaza casatoria iar persoana inselata se poate recasatori? Ca eu stiam ca nu.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Nunta mixta - care sunt problemele? Ciprian Mustiata Secte si culte 100 04.05.2013 14:31:46
Nunta honney Nunta 27 27.04.2011 20:25:22
nunta cojanete Nunta 3 24.03.2010 12:31:35
nunta killerandrew Nunta 5 07.07.2009 13:55:29
casatorie mixta, rog raspuns de la preot, daca se poate lumar Nunta 5 13.10.2008 21:29:10