Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.08.2012, 20:35:13
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Adevarat. Insa situatia aceasta a fost doar catalizatorul a ceea ce Iisus urma sa spuna. A fost o extrapolare. Iisus nu delcara totul curat din punct de vedere ritualistic al spalarii mainilor. Caci El nu zice despre maini si ritualul culinar in sine ca nu spurca pe om, ci mancarea in sine. Dovada concluzia care in citatele date de mine exprima clar ideea de mancare ca aliment.
Cred că discuțiile pe marginea "Bibliei Amplificate" (n-am auzit de ea, nu știu ce versiune e) ar putea să ne încurce mai rău, căci sunt comentarii confesional subiective. E suficient să mergem la original și la contextul istoric, știind că bucatele (ta bromata) erau "ceea ce se mănâncă" și nu ceea ce nu se mănâncă. Și aici nu sunt dubii: atât fariseii ce au iscat controversa, cât și Iisus și ucenicii cărora le explică mai târziu, nu erau mâncători de "animale necurate" (cf. Lev.11), animale infestate (cadavre în urma strangulării ori otrăvirii), ori alte așazise "bucate" ce ar putea intra în categoria "ceea ce nu se mănâncă". În schimb, Hristos Se delimitează prin această discuție de interzicerea alimentelor (reținem: alimente, adică "ceea ce se mănâncă") ce ar putea deveni "necurate" fără abluțiunea prevederilor rabinice. Aceasta era și acuzația fariseilor că El și ucenicii Lui "mănâncă cu mâinile nespălate" (adice neunse cu apă după ritual)

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Pe de alta parte revelatia lui Petru este din aceeasi "zona". Dumnezeu spune sa nu numesti necurat ceea ce El face curat. Iisus ce face? Numeste curate toate bucatele.
Revelația lui Petru este de fapt din altă zonă: aceea a metaforei. Citim și acolo explicația lui Petru de mai târziu: "necurate" erau Neamurile (în concepția iudeilor) și nu alimentele. Un evreu n-ar fi mâncat pentru nimic în lume gândaci, șobolani, ori porc; iar Petru chiar în vis/viziune fiind a refuzat acest lucru, în ciuda insistențelor. Q.E.D.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.08.2012, 20:51:42
editheraven's Avatar
editheraven editheraven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.01.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 111
Implicit

Fariseii au pornit controversa de la spalarea ritualica a mainlor si Iisus a extrapolat la manacare in general.

Din viziunea lui Petru am accentuat doar "Nu numi necurat ceea ce Dumnezeu a curatit". Afirmatie care are valoare de adevar generala si alipita cu afirmatia lui Iisus si concluzia lui Marcu : "astfel a declarat curate toate mancrurile" cred ca e de ajuns. Nu ma refeream la revelatia lui Petru in intregime ci doar la ceea ce DUmnezeu a spus. "Curate toate bucatele" din punct de vedere nu al spalariii mainillor ci intrinsec. E foarte clar.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.08.2012, 21:04:03
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Fariseii au pornit controversa de la spalarea ritualica a mainlor si Iisus a extrapolat la manacare in general.
De unde deduci această extrapolare?

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Din viziunea lui Petru am accentuat doar "Nu numi necurat ceea ce Dumnezeu a curatit". Afirmatie care are valoare de adevar generala si alipita cu afirmatia lui Iisus si concluzia lui Marcu : "astfel a declarat curate toate mancrurile" cred ca e de ajuns. Nu ma refeream la revelatia lui Petru in intregime ci doar la ceea ce DUmnezeu a spus. "Curate toate bucatele" din punct de vedere nu al spalariii mainillor ci intrinsec. E foarte clar.
Afirmația nu este a lui Iisus, ci mai degrabă a lui Marcu, dar nu acest aspect e important. Important e să citim Biblia totdeauna în context fără a lăsa deoparte părțile ce nu ne convin. În cazul de față, nu ne convine (te înțeleg, eu am fost în aceeași situație) restricția pe porc. Nu cred că e cineva pe aici care să mănânce gândaci, viermi și șobolani...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.08.2012, 21:32:01
editheraven's Avatar
editheraven editheraven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.01.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 111
Implicit

Uite de unde deduc extrapolarea.

1 " Ei au văzut pe unii din ucenicii Lui prânzind cu mâinile necurate, adică nespălate. –"
2."Fariseii însă și toți iudeii nu mănâncă fără să-și spele cu mare băgare de seamă mâinile, după datina bătrânilor."
Ei bine, la care datina a batranilor se referea? La spalarea cu mare bagare de seama a mainilor.

3."Sunt multe alte obiceiuri pe care au apucat ei să le țină, precum: spălarea paharelor, a ulcioarelor, a căldărilor și a paturilor. –"
Este vorba, deci, clar, de un ritual exterior simblolic de curatare. Stii ligheanul lui Pilat? La fel de simbloica ca acea spalare.

4."„Pentru ce nu se țin ucenicii Tăi de datina bătrânilor, ci prânzesc cu mâinile nespălate?”"
Este inca vorba de maini. Si mai departe le vorbeste despre ce au intrebat ei. Inca nu este extrapolare
5."Voi lăsați porunca lui Dumnezeu și țineți datina așezată de oameni, precum: spălarea ulcioarelor și a paharelor, și faceți multe alte lucruri de acestea.”"

Umreaza extrapolarea:
6"Afară din om nu este nimic care, intrând în el, să-l poată spurca; dar ce iese din om aceea-l spurcă."
Initial era vorba despre spalarea ritualica a diverselor, obiecte ritual cu tenta spirituala, cica. Insa Iisus dupa ce le raspunde ce zice? Ceea ce intra in om. Mainile erau spalate, paharele si vasele, initial. Asta era ritualul nu? Insa Iisus extrapoleaza la tot ce intra in om. Se refera strict la alimentele ce pot fi continute in acele vase.

7." Fiindcă nu intră în inima lui, ci în pântece, și apoi este dat afară în hazna.” A zis astfel, făcând toate bucatele curate."

Concluzia lui Marcu e corecta. Iisus se referea la bucatele in sine, nu la recipiente. Aici am explicat extrapolarea la hrana in sine.
Daca ucenicii nu spalau ritualic mainile, Iisus acuzand fatarinicia fariseilor, pentru ca apoi sa faca/numeasca curate toate bucatele, nu crezi ca tot din punct de vedere ritualic o face?

Nu inteleg aluzia cu gandacii. Adica banuiesc ce vrei sa zici, insa te las sa explici.
Acum vreau si un argument cum ca mantuirea poate veni prin respectarea Legii. Care e, de fapt, baza discutiei acesteia. Pentru mine cel puitn.

le : nu ma deranjeaza subiectul. Eu cu adevarat cred ca pot intra si eu si restul, in Rai chiar mancand porc, iepure etc.

Last edited by editheraven; 06.08.2012 at 21:38:48.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.08.2012, 21:52:49
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Uite de unde deduc extrapolarea.

1 " Ei au văzut pe unii din ucenicii Lui prânzind cu mâinile necurate, adică nespălate. –"
2."Fariseii însă și toți iudeii nu mănâncă fără să-și spele cu mare băgare de seamă mâinile, după datina bătrânilor."
Ei bine, la care datina a batranilor se referea? La spalarea cu mare bagare de seama a mainilor.

3."Sunt multe alte obiceiuri pe care au apucat ei să le țină, precum: spălarea paharelor, a ulcioarelor, a căldărilor și a paturilor. –"
Este vorba, deci, clar, de un ritual exterior simblolic de curatare. Stii ligheanul lui Pilat? La fel de simbloica ca acea spalare.

4."„Pentru ce nu se țin ucenicii Tăi de datina bătrânilor, ci prânzesc cu mâinile nespălate?”"
Este inca vorba de maini. Si mai departe le vorbeste despre ce au intrebat ei. Inca nu este extrapolare
5."Voi lăsați porunca lui Dumnezeu și țineți datina așezată de oameni, precum: spălarea ulcioarelor și a paharelor, și faceți multe alte lucruri de acestea.”"

Umreaza extrapolarea:
6"Afară din om nu este nimic care, intrând în el, să-l poată spurca; dar ce iese din om aceea-l spurcă."
Initial era vorba despre spalarea ritualica a diverselor, obiecte ritual cu tenta spirituala, cica. Insa Iisus dupa ce le raspunde ce zice? Ceea ce intra in om. Mainile erau spalate, paharele si vasele, initial. Asta era ritualul nu? Insa Iisus extrapoleaza la tot ce intra in om. Se refera strict la alimentele ce pot fi continute in acele vase.

7." Fiindcă nu intră în inima lui, ci în pântece, și apoi este dat afară în hazna.” A zis astfel, făcând toate bucatele curate."

Concluzia lui Marcu e corecta. Iisus se referea la bucatele in sine, nu la recipiente. Aici am explicat extrapolarea la hrana in sine.
Daca ucenicii nu spalau ritualic mainile, Iisus acuzand fatarinicia fariseilor, pentru ca apoi sa faca/numeasca curate toate bucatele, nu crezi ca tot din punct de vedere ritualic o face?

Nu inteleg aluzia cu gandacii. Adica banuiesc ce vrei sa zici, insa te las sa explici.
Mi se pare corectă argumentația, cu o singură excepție: nu-mi pot imagina că această generalizare a bucatelor curate să se refere la absolut tot ce mănâncă azi oamenii, căci nu-mi pot imagina un fariseu, un apostol, ori pe Iisus mâncând gândaci, șobolani, ori viermi. Despre asta era vorba...

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Acum vreau si un argument cum ca mantuirea poate veni prin respectarea Legii. Care e, de fapt, baza discutiei acesteia. Pentru mine cel puitn.
Nu am absolut niciun argument și asta pentru că eu (și adventismul în general) nu cred într-o mântuire prin respectarea Legii. Mântuirea vine doar prin Hristos, iar respectarea Legii este doar un răspuns al nostru cât se poate de natural la această măreață mântuire. Noi nu ținem Legea pentru a fi mântuiți, ci pentru că suntem mântuiți!

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
le : nu ma deranjeaza subiectul. Eu cu adevarat cred ca pot intra si eu si restul, in Rai chiar mancand porc, iepure etc.
Nu te contrazic, doar vreau să corectez ceva cu care vei fi de acord: mântuirea e posibilă prin Hristos și nu prin încredințarea că e sănătoasă carnea de porc. În rest, e OK, Dumnezeu nu ține seama de vremurile de neștiință. Ori încredințare greșită...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.08.2012, 22:06:55
editheraven's Avatar
editheraven editheraven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.01.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 111
Implicit

E ok. Nu ma refeream la mancarea orientala, pentru mine, cel putin, excentrica. Ci la hrana obisnuita.

Pe de alta parta si eu cred in mantuirea exclusiv prin Iisus Hristos.

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu
Noi nu ținem Legea pentru a fi mântuiți, ci pentru că suntem mântuiți!
Este o discutie mult prea complexa si lunga cu respectarea legii avand in vedere revolta lui Pavel impotriva acesteia. [a nu se intelege ca sustin o incalcare flagranta a legii ma refer doar la punctul de vedere al lui Pavel. La mantuirea care nu vine prin faptele legii ci este mai presus de ele, si anume mantuirea prin credinta]. Dar, repet, nu vreau o astfel de discutie pentru ca nu o gasesc ziditoare.

le : vremurile de nestiinta se refereau nu la stiinta legii ci a voii Lui Dumnezeu. Si apoi, cine declara o astfel de incredintare ca fiind gresita?

Last edited by editheraven; 06.08.2012 at 22:21:09.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.08.2012, 22:38:17
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
E ok. Nu ma refeream la mancarea orientala, pentru mine, cel putin, excentrica. Ci la hrana obisnuita.

Pe de alta parta si eu cred in mantuirea exclusiv prin Iisus Hristos.


Este o discutie mult prea complexa si lunga cu respectarea legii avand in vedere revolta lui Pavel impotriva acesteia. [a nu se intelege ca sustin o incalcare flagranta a legii ma refer doar la punctul de vedere al lui Pavel. La mantuirea care nu vine prin faptele legii ci este mai presus de ele, si anume mantuirea prin credinta]. Dar, repet, nu vreau o astfel de discutie pentru ca nu o gasesc ziditoare.

le : vremurile de nestiinta se refereau nu la stiinta legii ci a voii Lui Dumnezeu. Si apoi, cine declara o astfel de incredintare ca fiind gresita?
Pavel cand facea o afirmatie NU era inspirat de Duhul Sfant? "Revolta" lui asupra Legii NU era indreptatita?
Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.08.2012, 14:00:17
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
le : vremurile de nestiinta se refereau nu la stiinta legii ci a voii Lui Dumnezeu.
Păi Legea lui Dumnezeu este exprimarea cea mai înaltă și mai concisă a voii lui Dumnezeu pentru noi oamenii.

"Iată pe scurt; tot ceea ce ai auzit aceasta este: Teme-te de Dumnezeu și păzește poruncile Lui! Acesta este lucru cuvenit fiecărui om." (Ecl.12,13 - versiunea ortodoxă)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.08.2012, 22:36:43
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Noi nu ținem Legea pentru a fi mântuiți, ci pentru că suntem mântuiți!
am trait sa o aud si pe asta de la un adventist, de la martorii lui Iehova o aud des. De unde stii amice ca esti mantuit? Stii cum suna afirmatia ta? In felul acesta: "...Nu, nu veți muri! Dar Dumnezeu știe că în ziua în care veți mânca din el vi se vor deschide ochii și veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul".
Reply With Quote
  #10  
Vechi 08.08.2012, 14:11:12
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
am trait sa o aud si pe asta de la un adventist, de la martorii lui Iehova o aud des. De unde stii amice ca esti mantuit?
Știu pentru că Hristos de aia a murit pentru mine, ca să fiu mântuit. Dacă tu ai ales să fi pierdut e altă poveste, eu nu pot decât să te compătimesc. Nici măcar Dumnezeu nu poate interveni cu forța în dreptul alegerii tale...
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Daca nu sintem ecumenisti ce rost are sa discutam cu sectantii? bmd Secte si culte 177 08.11.2010 20:20:53
Ignorati Sf.Asteapta Generalitati 5 03.05.2010 07:01:32