![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Și am văzut cetatea sfântă, noul Ierusalim, pogorându-se din cer de la Dumnezeu, gătită ca o mireasă, împodobită pentru mirele ei. Și m-a dus pe mine, în duh, într-un munte mare și înalt și mi-a arătat cetatea cea sfântă, Ierusalimul, pogorându-se din cer, de la Dumnezeu, Iar zidul cetății avea douăsprezece pietre de temelie și în ele douăsprezece nume, ale celor douăsprezece apostoli ai Mielului. (Apocalipsa 21, 2.10.14) Deci, dar, nu mai sunteți străini și locuitori vremelnici, ci sunteți împreună cetățeni cu sfinții și casnici ai lui Dumnezeu, zidiți fiind pe temelia apostolilor și a proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind însuși Iisus Hristos. (Efeseni 2, 19-20) Deasemenea faptul că Christos spune la un moment dat că se roagă pentru Petru nu înseamnă că El nu S-ar ruga și pentru ceilalți apostoli și pentru episcopii Bisericii. Ar fi și absurd să credem așa ceva; nu scrie niciunde că Christos Se roagă doar pentru apostolul Petru sau doar pentru "succesorul" acestuia, nu scrie niciunde că Duhul Sfânt este doar pentru Petru și că doar Petru va fi călăuzit la adevăr, ba mai mult în rugăciunea arhierească, cuprinsă în cap. 17 de la evanghelia după Ioan se vede foarte clar că Christos Se roagă pentru toți, pentru ca să fie sfințiți în Adevăr, pentru ca să fie una precum Tatăl și Fiul sunt una. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
O altă basnă din repertoriul papismului este aceea cum că papa nu poate fi judecat de nimeni, ca și cum Petru nu ar fi fost judecat de nimeni. Această poziție, această idee papistă este însă contrazisă de Sfânta Scriptură, care la Epistola către Galateni a Sf. Pavel ne arată clar înfruntarea pe care Pavel i-o aduce lui Petru și anume pentru că, potrivit cuvintelor apostolului Pavel, "Petru nu călca drept, potrivit adevărului evangheliei":
Iar când Chefa a venit în Antiohia, pe față i-am stat împotrivă, căci era vrednic de înfruntare. Căci înainte de a veni unii de la Iacov, el mânca cu cei dintre neamuri; dar când au venit ei, se ferea și se osebea, temându-se de cei din tăierea împrejur. Și, împreună cu el, s-au fățărnicit și ceilalți iudei, încât și Barnaba a fost atras în fățărnicia lor. Dar când am văzut că ei nu calcă drept, după adevărul Evangheliei, am zis lui Chefa, înaintea tuturor: Dacă tu, care ești iudeu, trăiești ca păgânii și nu ca iudeii, de ce silești pe păgâni să trăiască ca iudeii? (Galateni 2, 11-14) Se vede deasemenea din comportamentul apostolului Pavel față de Petru, sau Chifa, că Pavel nu are nici un fel de raportare ca de la slugă la stăpân, sau ca de la inferior la superior, și cu siguranță această atitudine de îndrăzneală nu poate fi pusă pe obrăznicia lui Pavel, mai ales în contextul ipotezei papiste că Petru ar fi fost superiorul lui. Cu siguranță un simplu soldat nu și-ar permite să își înfrunte generalul, dar vedem o total altă poziție la Pavel care își permite să îl înfrunte pe Petru atunci când acesta calcă strâmb, pe lângă adevărul evangheliei. De unde deci pretenția papilor de a nu fi ei judecați de nimeni, nici măcar atunci când greșesc? Cu siguranță un astfel de papă nu este și nu poate fi succesor al apostolului Petru! După opinia papiștilor, Biserica lui Hristos este de fapt petrină, fiind fundamentată doar pe Petru, și mai apoi durând pe "succesorul" lui, papa, însă și această poziție este contrazisă de numeroase mărturii ale Bibliei care arată că apostolicitatea Bisericii nu înseamnă "petrinitatea" ei, Biserica fiind întemeiată pe apostoli, iar nu pe unul singur, după cum s-a mai văzut în citatele pe care le-am adus, piatra din capul unghiului fiind Însuși Hristos Iisus. Basna papistă este contrazisă și de apostolul Pavel care spune clar că Biserica este a lui Hristos, că Hristos nu S-a împărțit, că biserica nu este a lui Petru, sau a lui Pavel, sau a lui Apollo. La papiști însă Biserica este petrină, iar Hristos S-a împărțit. Chiar și Crezul ne confirmă că Biserica lui Hristos este apostolică, nu exclusiv petrină, fiind fundamentată pe apostoli iar nu pe unul singur, așa cum fabulează eretic papiștii. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Tot așa existența succesorului sfântului Petru nu implică și nu înseamnă că alți episcopi nu sunt sau nu pot fi păstori sau dascăli universali ai Bisericii lui Hristos. Având în vedere că universalitatea învățăturii derivă din inspirația sau călăuzirea Sfântului Duh, orice episcop sau chiar orice sfânt ales de Dumnezeu care grăiește învățătură sub inspirația sau călăuzirea Sfântului Duh acționează pe post de dascăl universal al Bisericii, cu alte cuvinte implicând faptul că, așa cum Petru deși întâiul nu era singurul dascăl universal al Bisericii, pentru că Sfântul Spirit nu a fost făgăduit unui singur om, succesorul lui Petru nu este și nu poate fi singur sau singurul dascăl universal al Bisericii atâta vreme cât există și alți episcopi sau sfinți călăuziți de Sfântul Duh la tot adevărul așa cum a făgăduit Însuși Hristos. Pe de altă parte, primatul petrin și mai apoi papal, înțeles în sensul că Petru ar fi fost singura piatră de temelie a Bisericii lui Hristos, este infirmat de Apocalipsa 21, 14 unde se vorbește foarte clar de cele 12 pietre de temelie ale Noului Ierusalim purtând cele 12 nume ale apostolilor lui Hristos. Astfel când se definește caracterul apostolic al Bisericii, așa cum este și în Crez, acest caracter apostolic sau întemeiere apostolică nu se referă exclusiv la apostolul Petru și la apostolatul său, ci la întreaga adunare apostolică, la comuniunea apostolică în Sfântul Duh sub autoritatea dumnezeiască a Capului Bisericii Universale, Iisus Christos, comuniune din care și Petru, ca întâi, făcea parte. Poți să îmi spui mie cine, când, unde și cum i-a dat cheile lui Petru sau presupușilor lui succesori? Vreau să știu și eu realitatea când s-a întâmplat că promisiuni am auzit că ar fi existat. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Un alt text scipturistic nou testamentar prin care se poate vedea falsitatea așa zisei autorități și puteri supreme absolute a papalității și a sf Petru este în Epistola I către corinteni, unde sf Pavel Apostolul vorbește foarte clar despre inspirația sa și a altora ca el direct de la Duhul Sfânt, pomenind de înțelepciunea de taină dată de Duhul Sfânt, de cuvintele de la Duhul Sfânt în care el și alții au fost direct învățați, de a avea "gândul lui Hristos" sau "mintea lui Hristos", așa cum am văzut în alte traduceri. Mai mult se observă cum sf Pavel folosește pluralul, nevorbind doar despre sine însuși, neconsiderându-se exclusiv pe sine ca receptacol al înțelepciunii descoperite de Duhul Sfânt. Poziția sf Pavel consună foarte bine cu ceea ce Evanghelia după Ioan ne descoperă, și anume faptul că Duhul Adevărului trimis de Tatăl și de Fiul după Înălțarea la Cer a lui Iisus Hristos îi va călăuzi pe ei, pe ucenicii aleși ai Mântuitorului, la tot adevărul, iar nu pe unul singur dintre ei și anume pe Petru. Și tot așa cum am arătat că există mai multe autorități de prim rang în Biserica lui Hristos în materie de revelație divină și de descoperire a înțelepciunii duhovnicești revelată de Duhul Sfânt celor spirituali, celor aleși, tot așa mai departe în istorie este valabilă, prin Duhul Sfânt, o pluralitate de autorități în materie de Sfântă Tradiție și de interpretare a Sfintelor Scripturi ale Noului Legământ.
Citat:
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Într-un anume sens Petru era într-un fel peste ceilalți apostoli și cel puțin aceasta este ceea ce ne transmit anumite fragmente, dar de aici și până la șeful suprem în materie de credință și celelalte este cale lungă. Am spus și repet că nu pot să îmi explic cum pot totuși unii să creadă că, deși există mai multe izvoare ale revelației dumnezeiești în Noul Testament, Petru ar fi avut vreun astfel de rol și titlu de șef suprem în materie de probleme de credință în sânul creștinismului primar, și mai mult să atribuie presupusului succesor al lui Petru, papa, aceleași titluri. Se leagă de câteva citate din Biblie legate de Petru, citate care se pot interpreta în mai multe feluri, dar nu văd un lucru esențial, sau se fac că nu văd, că există mai multe izvoare ale revelației, cu alte cuvinte există mai multe autorități în materie de credință, în materie de învățătură considerată revelată, nici o carte din Noul Testament neavând vreun "nihil obstat" prin ea semnat de cancelaria "petrină". Am ridicat și în postările de mai sus această problemă și aștept să văd dacă are cineva argumente împotriva acestei poziții, pentru că dacă e greșită nu voi ezita să recunosc eroarea, dar la unii văd că e doar "credința" (credința oarbă). Ce deplină și supremă autoritate în materie de credință poate să pretindă un papă când este evident că Petru nu avea o astfel de deplină și supremă autoritate în materie de credință și fiecare apostol își revendică cele scrise de la Dumnezeu, de la Duhul lui Dumnezeu, nici o carte a Noului Testament neavând vreun cuvânt în care să se arate că ar fi fost scrisă sub autoritatea Sfântului Petru și să prezinte ștampila "nihil obstat"? Noul Testament și Tradiția Bisericii ne transmit în mod evident că existau mai multe autorități în materie de revelație creștină, că scrierile lor erau primite și acceptate nu pentru că și-ar fi dat Petru vreo aprobare prealabilă ci în virtutea Tradiției și a apostolicității lor, și în virtutea faptului că inspirația dumnezeiască era legată de apostolicitate și de legătura esențială cu curentul apostolic, neexistând nici măcar un singur semn că Sfântul Petru ar fi fost singurul depozitar al Tradiției Bisericii sau că ar fi fost singura autoritate abilitată în materie. Primatul pe care îl avea Petru era altceva decât primatul pe care l-au pretins și îl pretind papii de-a lungul istoriei și în definiția sinodului de la Vatican.
Dacă papistașii pretind că exista vreo astfel de supremă și deplină autoritate a lui Petru în fața celorlalți apostoli să vină să o demonstreze, dar nu prea au cu ce în afară de câteva citate interpretate după pofta inimii lor. Iar dacă Petru nu avea o astfel de supremă și deplină autoritate în fața celorlalți, atunci cum pot succesorii lui Petru să pretindă așa ceva pentru ei ca și atare succesori? Asta nu înseamnă că încurajez sau cred într-un model anarhic, fără ordine, fără reguli, în care fiecare își face de cap, ci cred în ordine dar într-o ordine bazată de Duhul unității, adică pe Duhul Sfânt, iar la capitolul ascultare de Duhul Sfânt este mai mult decât evident că patriarhii, episcopii și preoții ortodocși au foarte multe de învățat și de reparat și asta de multă vreme încoace este valabilă. Last edited by Decebal; 24.01.2013 at 22:44:03. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Ținând cont de cele de până acum se poate vedea și manipularea care stă în spatele formulelor magice ale pseudo-catolicilor "papa și cei în comuniune cu el" sau "cu papa și sub papa", încercând unora să li se creeze impresia că Petru este cel care avea un dictat de impunere a comuniunii în biserica apostolică primară și că papa i-a luat apoi locul la conducere.
Însă ținând cont de evidența promisiunii Duhului Sfânt și a călăuzirii la Adevăr făcută apostolilor în general, iar nu exclusiv unuia dintre ei, ținând cont de evidența conștiinței diverșilor apostoli a revelațiilor dumnezeiești pe care le-au primit de la Duhul Sfânt, ținând cont de evidența existenței mai multor autorități în materie de revelație dumnezeiască și nu a uneia singure, care ar fi eventual Petru, este absolut evident că primatul sau întâietatea cu care ar fi fost înzestrat Petru de Hristos nu este echivalent cu ceea ce înțeleg papistașii din expresiile citate mai sus. Tot așa cum ceilalți trebuiau să păstreze comuniunea cu Petru, tot așa și Petru trebuia să păstreze comuniunea cu ei și să accepte revelațiile de la Duhul Sfânt pe care ceilalți le-au primit, spre exemplu Pavel sau Ioan, și să accepte autoritatea doctrinară a celorlalți apostoli și a doctrinelor și înțelepciunii lor primite direct de la Duhul Sfânt după cum mărturisește clar Sf Apostol Pavel în Epistola către Corinteni. Așa zisa obediență totală pe care o imaginează în mod idolatru papistașii față de "sfântul părinte" papa și care spun ei că urmează aceleia aduse apostolului Petru este în realitate o mare minciună teologică și istorică, o mare manipulare eclezială făcută în scopuri de putere și de așa zisă unitate eclezială, și în cele din urmă o mare erezie. |
|
#7
|
|||||
|
|||||
|
Voi reda câteva citate din opera Fericitului Augustin în care se referă la Petru, după care voi aduce și câteva comentarii în special pentru cei care nu înțeleg engleza și implicit viziunea lui Augustin asupra apostolului Petru.
Citat:
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf106.vii.xxvii.html Citat:
Citat:
Citat:
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf106.vii.xxviii.html Citat:
Din aceste texte se observă că Augustin îl vedea pe apostolul Petru ca ca având o oarecare întâietate între apostoli, însă niciodată nu este văzut așa cum îl văd în ziua de azi catolicii. Petru este văzut ca tip sau simbol al Bisericii, sau ca simbol al poporului creștin, sau ca simbol al unității păstorilor Bisericii, al acelor păstori care „hrănesc” sau „pasc” „mieii” lui Hristos pentru Hristos, nu pentru ei înșiși, însă niciodată nu este văzut așa cum este văzut de catolici. Și avem referințe în citatele din Augustin atât la momentul din Evanghelia după Matei (cel cu mărturisirea lui Petru și cu făgăduința lui Hristos de a zidi Biserica), precum și la momentul de la sfârșitul Evangheliei după Ioan, două momente care au fost și sunt aduse sistematic de unii dintre catolicii de ieri sau de azi pentru a justifica opțiunea lor doctrinară, sau chiar dogmatică, referitor la primatul petrin și la cel papal. Augustin însă spune că Piatra pe care Hristos a făgăduit să zidească Biserica, și pe care a și zidit-o, este chiar El Însuși, Hristos, iar nu apostolul Petru (și implicit nici vreun succesor al acestuia) și că numele de Petru tocmai derivând de la Piatra care este Hristos l-a primit. Petru este cel zidit pe Piatră (adică pe Hristos), iar nu Piatra este zidită pe Petru. Comentând pe marginea textului de la Ioan, Augustin afirmă deasemenea că Petru este un simbol al unității păstorilor creștinilor, spre deosebire de romano-catolici care văd în Petru și în papa nu doar un simbol al unității, ci chiar un principiu real al unității, „o piatră” fără de care de fapt nu se poate stabili unitatea Bisericii lui Hristos. Vedem deci că Augustin nu receptase în secolele IV – V nici o dogmă a primatului petrin, în sensul în care este văzută această dogmă în secolele XIX – XX de către romano-catolici, și că în raport cu Tradiția primită de Augustin putem constata invenția și inovația dogmatică inventată în sec. XIX – XX de către romano-catolici, la peste 1800 de ani după pogorârea Duhului Sfânt, asta în vreme ce în secolele IV – V părinți (și doctori, după romano-catolici) ai Bisericii lui Hristos (chiar dacă din Apus) nu primiseră prin Tradiție nici un primat petrin așa cum îl văd azi romano-catolicii, și cu atât mai puțin vreun primat papal așa cum îl văd azi, după invenția de secol XIX – XX, cei care se autointitulează catolici. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Sfantul Ioan Gura de Aur si primatul petrin | Erethorn | Biserica Romano-Catolica | 31 | 10.10.2012 21:52:46 |
| Recunoasterea Primatului papal in B. Ortodoxe?! | Pravoslavia | Despre Biserica Ortodoxa in general | 12 | 07.12.2007 15:23:07 |
|
|