![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Cele două poziții de mai sus aduc în discuție o chestiune extrem de nuanțată. Să recapitulăm: (Ioan Cezar) - Biserica nu permite contracepția, ci doar unirea (aducătoare sau nu, după voia Domnului) de copii, sau abstinența totală, dacă nu se poate altfel. Argumentul este frumos și, cred, în linie cu învățătura Bisericii și a lui Dumnezeu, până la urmă. "Ceea ce Domnul a unit, omul să nu despartă" - cred că se referă și la unirea care poate să aducă viață nouă, și pe care omul este chemat să o respecte în integralitate, deci asumându-și inclusiv posibilele consecințe ale unirii trupești. Pe de altă parte, Cornel Urs spune că unii preoți, (cel puțin) în chestiunea pe care o discutăm noi, sunt mai îngăduitori, permițând un rău mai mic pentru a evita un păcat mai mare. Am mai multe întrebări legate de această afirmație: 1. Concret, ce poate să însemne asta? Preotul va spune: din 10 întâlniri conjugale, 2 pot avea loc cu prezervativul? Rog pe Dl Urs să ne dea câteva scenarii posibile, în ce privește îngăduința unui rău mai mic. 2. Din câte știu eu, cerințele lui Dumnezeu sunt nediferențiate. Adică, ni se adresează tuturor (repet, tu tu ror) cu o chemare universală: să vă iubiți aproapele, fiți desăvârșiți precum Eu sunt șamd. Deci, dacă Dumnezeu cheamă pe toți la starea de sfințenie, să presupunem (cel puțin) că știe de ce face acest lucru, știe de ce creditează orice ființă umană cu posibilitatea de a se ridica la înălțimea chemării Sale. În aceste condiții, ca principiu, de ce mai vorbim de "căi diferite" care, mai grav, presupun înfăptuirea unui rău mai mic pentru a evita un păcat mai mare? 3. Legat de punctul 2, există - din câte-mi amintesc - un principiu simplu și larg recunoscut în logica elementară, care spune că un scop bun nu este niciodată justificat printr-o acțiune rea. Exemplu: fur de la cineva ca să dau la altcineva mai sărac. La fel și în cazul nostru: ca să ajung la un anumit grad de înălțare sufletească, preotul îmi permite să înfăptuiesc un rău mai mic, ca să nu înfăptuiesc unul mai mare. Oare acest principiu de viață spirituală nu este complet greșit? Cu alte cuvinte, în rândul tuturor duhovnicilor (cel puțin la capitolul de care vorbim noi), nu ar trebui să găsim o poziție unanimă și fermă, care să spună "nu contracepției", indiferent de situație? Nu putem spune că ceva este rău într-un anumit context, și mai puțin rău în alt context. Dacă ceva este rău, atunci este rău de la început la sfârșit, și pentru toată lumea. Sau nu este așa? Tind să cred, mai degrabă, că permisivitatea duhovnicului nu se referă la acceptarea unui rău mai mic pentru evitarea unui păcat mai mare, ci la pașii care trebuie parcurși pentru a atinge cel mai înalt grad de calitate spirituală și sufletească pe care o anumită persoană o poate atinge. Dar asta este o altă chestiune. Extrapolând, eu văd rolul duhovnicului în acest sens: este un îndrumător, este o persoană cu experiență pe drumul de creștere spirituală. Ca un ghid de munte, care spune: acum ia-o mai încet, acum te odihnești, acum pornești din nou. Dar asta nu are nimic de-a face cu regulile de bază pentru urcarea muntelui: trebuie să ai rucsac, trebuie să ai bocanci, trebuie să ai pelerină de ploaie. Dacă vrei să urci. Dar nu cred că poți păcăli pe cineva și, ca să aibe un rucsac mai ușor cu 2 kg, îi spui: da, poți lăsa la bază pelerina, lasă la bază și cortul, că dacă văd că-ți dorești așa mult să urci acest munte, atunci am găsit soluția asta. Nu e bine așa, fiindcă va veni momentul când drumețul va avea nevoie de acele instrumente și, mergând pe ideea lui Cornel Urs că este admisibil un rău mai mic pentru a evita un păcat mai mare, drumețul va avea un rucsac mai ușor, dar nu va avea elemente cu care să se adăpostească de ploaie, vânt și vijelie. Se va îmbolnăvi, și va rata întâlnirea cu ceilalți pe vârful muntelui. Învățătura Bisericii trebuie să fie aceeași, după opinia mea, indiferent de duhovnic. Modul în care aplici și tinzi către acea învățătură - iată marele merit și rol al duhovnicilor. Cum se mai împacă ideea acceptării unui rău mai mic pentru a evita un păcat mai mare, cu toate cele spuse mai sus? Dacă s-ar întâmpla asta în realitate, cred că s-ar ajunge la migrații de la un duhovnic nepermisiv la unul permisiv, dar asta înseamnă, cum am spus mai sus prin analogia cu urcarea muntelui, să ne furăm căciula reciproc. Spuneți-mi, vă rog, se întâmplă astfel de lucruri în BOR? Dacă se întâmplă, este ok să se aplice ideea de rău mai mic pentru a evita un păcat mai mare? Credeți că chemarea lui Dumnezeu face diferență între unii și alții? Sau se referă, mai degrabă, la metoda de a urca drumul spiritual? În acest ultim caz, învățătura Bisericii despre viața conjugală ar trebui să fie una. Care este aceasta? Există un document comun al Bisericii, sau sunt doar păreri diferite, la diverși Sfinți Părinți, pe această temă? În acest caz, ce repere mai pot avea cuplurile creștine? Adică, pe cine să creadă (dacă-mi permiteți această formulare)? Din moment ce există mai multe poziții oficiale pe un subiect? |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
trebuie sa recunoastem realitatea, ca marea majoritate, majoritatea covarsitoare a crestinilor ortodocsi, foloseste metode contraceptive care nu distrug celula-ou. sunt de acord ca nu este nivelul de maturitate maxim, atins poate doar de catre unii pe care-i felicit, insa trebuie si voi sa recunoasteti ca una este sa ai relatii intime cu sotia folosind metode contraceptive care nu distrug celula-ou si alta sa violezi sau sa comiti pedofilie, adica nu putem sa punem toate aceste acte pe acelasi nivel. suntem pacatosi si cand ne enervam, vociferam, totusi asta e una si alta sa comiti o crima. la fel si cu relatiile intime...de aceea, unii preoti sunt ingaduitori stiind ca nu toti crestinii ortodocsi pot sa practice abstinenta totala in cadrul casatoriei, dupa ce au avut numarul dorit de copii. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Răul "mic" de cate tu tot vobești este la fel de mare și în cazul în care folosești și alte metode contraceptive care distrug ovulul sau spermatozoidul care nu sunt altceva decât jumătățile care ar forma celula ou. Tot eviți procreerea ori că distrugi ovulul, ori că distrugi spermatozoizii. Aceste celule (ovulul, spermatozoidul) prin unire dau viața. Deci distrugând o jumatate a celulei ou, nu faci altceva decât să distrugi celula ou, respectiv să nu permiți formarea ei, adică viața.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
invatatura corecta este sa facem atatia copii cati vin, dar in conditiile actuale de cele mai multe ori sotiile sunt slabite si la o eventuala nastere pot muri, atunci ce facem? practicam abstinenta daca suntem foarte indohovniciti, dar pentru unii mai profani ramane varianta prezervativului, daca nu se pot infrana in cadrul casatoriei, varianta mult mai buna decat avortul sau infidelitatea, care sunt pacate sigure. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca unul din parinti nu se poate ridica la nivelul de parinte, cum sa faci alti copii? Mai era un exemplu cica pozitiv in "Familia Ortodoxa" de o familie care avea N copii, si femeia a fost in cateva randuri sfatuita sa faca avort din motive medicale, si n-a facut, bravo ei, doar ca parintii in cauza nu aveau nici un venit, traiau intr-o casa facuta de Biserica, ok nu mergem pe modelul capitalist, familia cu 1 copil dar cu casa, doua masini si concedii in Bulgaria, Grecia, dar nici sa traiesti tu si copiii tai din mila altora si totusi sa nu stii sa te opresti cumva nu e tocmai modelul crestin. Ca sa nu mai zic de cazuri de prin ziare, tot familii fara venituri si bebelusi hraniti doar cu paine si ceai sau altii "uitati" prin diverse locuri prin oras. Si da, decat infidelitatea cred ca orice compromis e mai bun, atat timp cat nu pune capat unei vieti, si exista totusi macar intentia, poate si vointa (chiar si la un nivel incipient) de a duce lucrurile la un alt nivel, superior. Pentru ca se vede f. bine ca si supra-natalitatea ridicata la rang de virtute suprema, in practica poate distruge vieti sau chiar curma vieti. Last edited by AlinB; 04.10.2012 at 12:10:21. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cum sa nu existe "principiul vital" in celulele vii ale organismelor (inclusiv al omului)? "Problema" este firescul... iar firescul uman nu se poate desprati de conlucrarea fireasca cu harul Duhului Sfant (datatorul vietii atat biologice cat si duhovnicesti). Conceptia conform careia sufletul omul "vine in momentul zamislirii" este eronata, de factura filozofica platonica si conform acestei conceptii este "pacat" DOAR omorarea a ceea ce se zamisleste (avulul fecunadt, fatul...). Consider ca aceasta "etica" este eronata inrucat accentul nu se pune pe adevarata cauza a pacatului: lipsa dragostei, lipsa firescului, lipsa conlucrarii cu harul lui Dumnezeu. Intre duhul omului, sufletul si trupul omului exista o legatura psiho-somatica indisolubila ambivalenta, aceasta este conceptira antropologica filocalica. In momentul zamislirii se declanseaza "procesul" dezvoltarii persoanei umane atat trupeste (fiziologic) cat si sufleteste duhovniceste (psihosomatic). Astfel trup si sufletul duhovnicesc uman cresc impreuna potrivit varstei. "Cand eram copil, gandem ca un copil, vorbeam ca un copil. Cand am ajuns la maturitate am lepadat cele ale copilului" spune Sfantul Pavel. Etica filocalica pune accentul pe adevarata cauza a pacatului: lipsa dragostei, lipsa firescului, lipsa conlucrarii cu harul lui Dumnezeu... si nu pe niste procese biologice firesti, un reductionism mecanicist determinist (biologic). Conform acestei etici, "pacatuiesc" chiar si acei parinti care desi au relatii sexuale firesti nu se iubiesc... nu isi doresc pruncii din iubire pentru iubire, pentru desavarsirea in iubire, ci ii vad ca pe un produs firesc biologic al impreunarii sexuale normale. Problema nu este asadar "moartea biologica a celulei" ci lipsa dragostei luminata de harul Duhului Sfant. Se observa relativ usor esecul familiior in care relatiile dintre membri sunt de tip mecanicist, se urmeaza sec niste "tipare", "canoane" fara iubire... mai exact fara ca scopul si cauza sa fie iubirea. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Părintele Cleopa te lămurește mai bine: - Prea Cuvioase, copiii care sunt avortati au suflet? - Au! Cum să nu aibă? - Dintr-a câta zi au ei suflet? - Din clipa zămislirii. Căci spune proorocul Ieremia: Doamne, Tu zidesti duhul omului întru zămislire. - Păi, înseamnă că sunt numai suflet, părinte. - Sămânța bărbatului și a femeii este vie. Si atunci, în clipa împreunării, s-a zidit si sufletul si trupul. Last edited by ovidiu b.; 04.10.2012 at 16:46:32. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Spovedania o primeste Dumnezeu, iar preotul da iertare in numele Mantuitorului. In familiile cu pacate grave, nespovedite si fara pocainta, apar copii cu grave infirmitati fizice si psihice. In timpul spovedaniei, Ingerul tau pazitor sta in dreapta ta cu sabia scoasa si porunceste diavolului: "Iesi ca te-a pârât". Acesta raspunde: "Eu stau pentru ca nu a spus așa cum a făcut". Daca ai spus corect pacatul, diavolul pleaca de la tine si trece in spatele preotului. Preotia este prin urmare o cruce greu de dus. *** !Pacatul ramane daca: - spui ca te-a indemnat altul (mama, sora, colega etc); - spui prea incet incat preotul nu aude; - spui pacatul sub o forma prea usoara, din rusine sau din mandrie; - te-ai spovedit incorect; - nu indeplinesti Canonul randuit de preot. *** Orice păcat este greu și piedică la mântuire. La fel de grele pot fi cele ușoare ca și cele grele. Unii se feresc să nu facă păcate mari și grele dar, pe cele ușoare le fac cu duiumul. Așa mi-a zis cândva, cineva: - Părinte, eu am grijă ca păcatele mari să nu le fac, de cele mici nu trebuie să mă feresc prea mult, pe cele mici le iartă Dumnezeu! - Ia ascultă dumneata! Felul cum gândești și pui problema, faci păcat împotriva Duhului Sfânt. Faci păcatele cu convingerea că, Dumnezeu este Bun și iartă. Atunci, când faci păcatul bazându-te pe prea marea încredere în bunătatea lui Dumnezeu, acel păcat este îndreptat împotriva Duhului Sfânt. Aceste păcate, fie ele cât de mici, Dumnezeu nu le iartă. În al doilea rând, vreau să te întreb ceva, dacă pui într-un sac un bolovan mare cu care ai umplut sacul, iar în alt sac torni nisip până l-ai umplut, care din cei doi saci cântăresc mai mult, cel cu bolovanul sau cel cu nisip? După ce stă puțin pe gânduri îmi răspunde: - Amândoi sacii, cântăresc la fel! - Vezi! Tot așa este și cu păcatele, degeaba te ferești numai de păcatele mari și grele, dacă nu te ferești și de cele mici. Ele fiind multe, greutatea se adună fără să bagi de seamă și, trage sufletul la iad." (Sfantul Părinte Ilarion Argatu) @Conel.Urs Iata cum sta treaba cu pacatul mic. Oricum, oficial, Biserica Ortodoxa nu aproba contraceptivele, si aici intra si prezervativul. Inteleg pe de-o parte ce vrei sa zici cu raul mai mic, dar tare mie ca nu cumva oamenii aceia care aleg raul mai mic, ca le-a zis parintele-tot pe el o sa dea vina oamenii-, sa nu se culce pe o ureche, in loc sa incerce sa se indrepte si sa sporeasca duhovniceste. E mai bine ca duhovnicul sa il scuture, sa il atentioneze, sa il invete ce spune ortodoxia, sa lucreze cu el pana cand renunta la acel mic rau, caci acel rau mic poate fi biletul nostru expres spre iad. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Poate deveni abstinenta o problema? | teodoraianys | Generalitati | 110 | 21.09.2013 20:09:21 |
Cine da lui isi da, cine face lui isi face | spre_rasarit | Generalitati | 0 | 11.10.2011 13:18:21 |
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? | Mihai36 | Generalitati | 14 | 28.07.2011 19:42:24 |
Educație sexuală în școli iar | Iustin32 | Generalitati | 21 | 28.09.2009 21:30:02 |
|