Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.10.2012, 04:12:41
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
...A curatat 14 generatii, pentru ca Maria sa se nasca curata, avand un singur pacat: cel adamic, pe care il au toti oamenii.
Eu ma gandesc ca Sf Maria s-a nascut fara acel pacat adamic;ce altceva ar putea insemna imaculata conceptie?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.10.2012, 07:46:12
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Din cate inteleg, in afara posturilor / sarbatorilor, un sot si o sotie ortodocsi au doar zilele de luni, marti si joi pentru relatii sexuale. Este adevarat?

Sunt doua chestiuni fundamentale, inca nelamurite mie. Va rog sa ma ajutati cu raspunsuri. Voi fi direct, ca sa nu pierdem vremea.

1. Postul (respectiv abstinenta sexuala) sunt o conditie pentru mantuire? Cu alte cuvinte, daca respect poruncile lui Dumnezeu (este vreuna care stabileste relatie directa intre post si intrarea in imparatia lui Dumnezeu?), si totusi nu reusesc / nu gasesc de cuviinta sa fac efortul de a posti / de a ma abtine de la relatii sexuale in perioadele recomandate de Biserica, voi pierde in mod cert mantuirea?

2. O chestiune mai fină, inca nu am primit raspuns care sa ma lamureasca. Se vorbeste de pacatul contraceptiei, aici incluzandu-se metoda abstinentei periodice (prezentă in interiorul BC). Dar se exclude metoda abstinentei totale (prezenta in interiorul BOR), ca fiind singura acceptata cand nu doresti / nu poti avea copii, motivul fiind ca prin abstinenta totala, esti constient ca renunti (din motive obiective) atat la posibilitatea de a concepe, cat si la plăcerea asociată actului sexual.

Doua chestiuni, pentru această întrebare nr. 2:
- eu am argumentat, in primul rand, ca metoda abstinentei periodice nu este contraceptivă. Indiferent dacă este acceptată sau nu, totuși metoda abstinentei periodice integrează un dat de la Dumnezeu: alternanța perioadelor de infertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu. Mai precis, cuplul observă (deci nu face activ nimic) aceste perioade, conform unor reguli clare, și știe când este soția fertilă, și când nu. Deci, chiar dacă dau mare atenție argumentelor ortodoxe cu privire la problema generală a abstinenței, și încerc să le înteleg rostul, și chiar să le aplic în viața personală, nu înțeleg de ce se face confuzie între metodele contraceptive efective (contra - ceptive, adică intervin într-un fel sau altul în funcționarea corpului feminin), și metoda abstinenței periodice, pe care o mai putem numi și metoda observației perioadelor de fertilitate și infertilitate. Observi ceva (se intervine cu ceva, dacă observi?), și apoi acționezi, dar nu la nivelul funcționării corpului. Asta face diferența.

- am mai spus un lucru. Dacă mergem cu adevărat pe mâna lui Dumnezeu, atunci nu se mai justifică nici abstinența periodică (BC), nici cea totală (BOR). Ori e, ori nu e. Adică, ori ne încredem cu adevărat în Dumnezeu, și ținem doar perioadele oprite, iar în rest nu ne mai întrebăm dacă putem / este momentul potrivit să (mai) avem copii, ori trăim cu teamă, cu necredință, cu credință adaptată sentimentelor noastre, rezultând de aici abstinența totală (BOR) și cea periodică (BC). Dar nu, există un "ceva" care ne spune că Dumnezeu nu ne-a creat roboți, ci liberi, deci parteneri în opera mântuirii. Așadar, la nivel de intenție, există similitudine în BOR și BC în privința ideii că pot exista motive serioase, pentru care un cuplu creștin să-i spună lui Dumnezeu: Doamne, noi ne dorim să fim instrumentele tale, dar trecem printr-o perioadă prin care considerăm că nu vom fi în stare să ne ocupăm de o nouă viață. Ajută-ne să trecem de această perioadă, ca să putem da, din nou, viață unui nou suflet, spre mântuirea acestuia și spre Slava Ta.
Bun, deci așa s-a ajuns atât la abstinența totală (BOR), cât și la cea periodică (BC). Atenție, după părerea mea, acestea două nu sunt contraceptive. Există însă diferendul dintre BOR și BC la nivelul plăcerii. BC a considerat firesc să integreze datul natural (deci de la Dumnezeu), conform căruia femeia are perioadă fertilă și infertilă în cadrul unui ciclu. BC a stat și a reflectat, și s-a gândit dacă nu cumva această perioadă este lăsată de Dumnezeu tocmai pentru momentele când cuplul, neputând să aibă un copil în acel moment (vedem că și BOR admite acest principiu), să poată totuși să-și exprime iubirea prin intermediul relațiilor conjugale.
Nu doar că BOR înfierează plăcerea în sine, dar nici relațiile conjugale în sine nu sunt departe, fiindcă (se spune) sunt rezultatul căderii din rai, deci manifestarea relațiilor conjugale este ea însăși o consecință a păcatului, deci ar trebui aruncată cât mai departe și cât mai des cu putință. Dar iată că, "din păcate", nașterea de prunci a fost rânduită de Dumnezeu să aibă loc totuși prin intermediul relațiilor conjugale, atât de puse sub semnul întrebării.

Deci, ce facem (intreabă poetul )?... Eu sunt de părere că abstinența reprezintă ajutor în vederea mântuirii, și nu o condiție a mântuirii. Sunt conștient de consecințele păcatului originar, dar încerc să nu confund această realitate cu inteligența lui Dumnezeu, care știe de ce a creat lumea așa cum este. Aici se încadreaza și alternanța de perioade de fertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu feminin. Totul este să nu exagerăm, să nu uităm că scopul nostru este mântuirea, și că trebuie să facem orice ca să nu o pierdem. De aici până la a blama plăcerea în sine, sau chiar actul sexual, cred că este cale lungă. Dimpotrivă, îmi pare atât de minunat că Dumnezeu a dat oamenilor posibilitatea să-și exprime (doar intre soț și soție, evident) iubirea într-un mod atât de intim, care pe de-asupra reprezintă și contextul în care Dumnezeu permite crearea unui nou suflet, încât găsesc logic faptul că tot Dumnezeu a lăsat să existe perioade de fertilitate / infertilitate la femeie, in cadrul unui ciclu. Cred că Dumnezeu a știut că vor fi momente când nu ne vom putea asuma rolul de părinți ai unei noi vieți, dar a știut și că exprimarea iubirii prin relații conjugale este extrem de importantă pentru unirea dintre soț și soție, și pentru bunul mers al familiei. BC nu încetează însă să atragă atenția că datul acesta natural, de la Dumnezeu, al alternanței de perioade fertile și infertile nu trebuie să se transforme într-o metodă de control al nașterilor. Aici intervine libertatea fiecăruia, consistența vieții spirituale, modul în care înțelege să folosească ceea ce Dumnezeu a lăsat.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.10.2012, 08:08:00
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
... metoda abstinentei totale (prezenta in interiorul BOR), ...
Încă o dată, domnule Cosmovici, puteți să ne spuneți de unde ați scos asta cu abstinența totală prezentă în BOR?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.10.2012, 08:39:10
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
1. Postul (respectiv abstinenta sexuala) sunt o conditie pentru mantuire? Cu alte cuvinte, daca respect poruncile lui Dumnezeu (este vreuna care stabileste relatie directa intre post si intrarea in imparatia lui Dumnezeu?), si totusi nu reusesc / nu gasesc de cuviinta sa fac efortul de a posti / de a ma abtine de la relatii sexuale in perioadele recomandate de Biserica, voi pierde in mod cert mantuirea?
Postul este materie gravă. Porunca postului este poruncă a Bisericii. Aceasta nu înseamnă că ar avea o importanță mai mică pentru mântuire decât poruncile lui Dumnezeu, ci înseamnă că, în vreme ce Biserica nu are mandat de a modifica în vreun fel poruncile lui Dumnezeu, ea are suveranitate (care tot de la Dumnezeu vine) în privința poruncilor ei. Unele sunt neschimbabile, nemutabile. Celelalte sunt schimbabile, mutabile. Este ca și când ați întreba: "pot să-l moștenesc pe tata, dacă nu l-am supărat pe tata, ci pe mama ?". Vă răspund că tata se supără ori de câte ori o supărați pe mama și că, dacă o supărați pe mama, singura posibilitate de a-l moșteni pe tata este să vă împăcați cu el. De aceea, cunoscând predispoziția oamenilor de a neglija poruncile Bisericii, preotul întreabă adesea la spovadă: "ați ținut post?", "ați fost prezent la Sf Liturghie duminicile?".

Prin urmare, fiind materie gravă, încălcările disciplinei postului au nevoie, spre remisiunea păcatului, de spovadă. Iar spovada, ca să fie bună, include hotărârea de a posti pe viitor.

Citat:
Doua chestiuni, pentru această întrebare nr. 2:
- eu am argumentat, in primul rand, ca metoda abstinentei periodice nu este contraceptivă. Indiferent dacă este acceptată sau nu, totuși metoda abstinentei periodice integrează un dat de la Dumnezeu: alternanța perioadelor de infertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu. Mai precis, cuplul observă (deci nu face activ nimic) aceste perioade, conform unor reguli clare, și știe când este soția fertilă, și când nu. Deci, chiar dacă dau mare atenție argumentelor ortodoxe cu privire la problema generală a abstinenței, și încerc să le înteleg rostul, și chiar să le aplic în viața personală, nu înțeleg de ce se face confuzie între metodele contraceptive efective (contra - ceptive, adică intervin într-un fel sau altul în funcționarea corpului feminin), și metoda abstinenței periodice, pe care o mai putem numi și metoda observației perioadelor de fertilitate și infertilitate. Observi ceva (se intervine cu ceva, dacă observi?), și apoi acționezi, dar nu la nivelul funcționării corpului. Asta face diferența.
Ați observat în mod just că metoda abstinenței nu este contraceptivă. Deci, ea nu este păcat intrinsec. Pe de altă parte, îmi pare din aceste cuvinte (coroborate și cu alte postări) că dv faceți următoarele două confuzii:
-ceva, pentru a fi păcat, nu este neapărat o acțiune. Sunt păcate comisive, dar sunt și păcate omisive. Poți ajunge în iad făcând ceva rău, sau poți ajunge în iad nefăcând ceea ce ar trebui să faci. Prin urmare, metoda abstinenței nu este contraceptivă nu fiindcă ar avea caracter omisiv, pe când alte metode sunt astfel deoarece ar avea caracter comisiv, ci din alte motive.

-aplicarea abstinenței poate fi păcat al contracepției nu din cauză că metoda ar fi păcătoasă, ci din cauză că intenția poate fi, în absența unor motive grave, păcătoasă. Cei care citesc superficial documentul "Humanae vitae" care clarifică aceste aspecte morale sunt înclinați să neglijeze condiția "motive grave", astfel ajungând la păcat nu prin metodă, ci prin intenție.

Prin urmare,
-folosirea contraceptivelor este păcat din cauză că metoda este ilicită (cu observația că păcatul este consumat la contactul matrimonial sub contraceptive și nu la priza contraceptivelor) și intenția nu mai contează când vorbim de păcate intrinseci: poate să fie o intenție minunată, dintre acelea cu care este pavat iadul.
-folosirea abstinenței poate fi păcat dacă nu există motive grave pentru ca un cuplu să se ferească de o sarcină, situație pe care o numim "intenție contraceptivă".

Practic, un cuplu de buni creștini ar trebui să se întrebe o dată pe lună: "oare avem noi vreun motiv special, serios, pentru care să ne ferim de un copil luna aceasta ?". În caz de dubiu asupra caracterului serios (grav) sau nu al motivului, ar trebui întrebat duhovnicul, fiindcă nici doctorii nu își sunt buni doctori lor înșile.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 08.10.2012, 23:25:40
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Postul este materie gravă. Porunca postului este poruncă a Bisericii. Aceasta nu înseamnă că ar avea o importanță mai mică pentru mântuire decât poruncile lui Dumnezeu, (...)
Prin urmare, fiind materie gravă, încălcările disciplinei postului au nevoie, spre remisiunea păcatului, de spovadă. Iar spovada, ca să fie bună, include hotărârea de a posti pe viitor.
Da. Voi cerceta din nou aceste aspecte. Cu exceptii notabile (greseli umane), tin postul alimentar "catolic". Nu stiu insa sa existe stabilite opreliști de la viața conjugală, în BC. Aveți informații în acest sens?

Mai departe, cunosc nuanța dintre păcate comisive și omisive. Și, dacă practic metoda naturală (Rotzer), nu este pentru a-l pacali in vreun fel pe Dumnezeu (consider că toată formarea religioasă primită mă situează la un nivel mai consistent). Ci, evident, țin de cuvântul bisericii din care fac parte, dar sunt și convins de justețea poziției aceleiași biserici.

"Seriis causis" de care se tot pomenește in legatura cu HV (Humanae Vitae) se referă mai degrabă, în opinia mea, la un drum de parcurs. Această enciclică a introdus, în același timp, conceptul de paternitate responsabilă, dar a atras atenția asupra necesității utilizării libertății în scopul mântuirii, care înseamnă răspuns pozitiv la chemarea lui Dumnezeu. Nu există o poruncă expresă referitoare la numărul de copii, iar diferența dintre generozități este percepută de Dumnezeu ca atare (vezi lucrătorii de la ora 5, 7, 11, care primesc în final aceeași simbrie). Trebuie doar să fim conștienți că fericirea pe care ne-a hărăzit-o Dumnezeu, promisă încă de pe acest pământ celor blânzi, curați cu inima etc (predica de pe munte), se atinge doar într-un anumit fel. Eu așa văd lucrurile, mai degrabă decât un act matematic lunar, în care să vezi dacă mai poți adăuga un copil pe listă.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.10.2012, 01:40:48
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
Da. Voi cerceta din nou aceste aspecte. Cu exceptii notabile (greseli umane), tin postul alimentar "catolic". Nu stiu insa sa existe stabilite opreliști de la viața conjugală, în BC. Aveți informații în acest sens?
Nu există, în canoanele actuale referitoare la laici, opreliști de la viața conjugală în BC.

Citat:
"Seriis causis" de care se tot pomenește in legatura cu HV (Humanae Vitae) se referă mai degrabă, în opinia mea, la un drum de parcurs.
Ce anume credeți că îndreptățește asemenea opinie conform căreia "cauză" înseamnă "drum" ?

Citat:
Această enciclică a introdus, în același timp, conceptul de paternitate responsabilă, dar a atras atenția asupra necesității utilizării libertății în scopul mântuirii, care înseamnă răspuns pozitiv la chemarea lui Dumnezeu. Nu există o poruncă expresă referitoare la numărul de copii, iar diferența dintre generozități este percepută de Dumnezeu ca atare (vezi lucrătorii de la ora 5, 7, 11, care primesc în final aceeași simbrie).
Eu, dacă îmi propun să ajung undeva pe la ora 5, am șanse mari să ajung pe la 7. Dacă, însă, îmi propun să ajung la ora 11, s-ar putea să nu mai ajung de loc. Dar, pesemne că sunteți mai punctual...

Citat:
Trebuie doar să fim conștienți că fericirea pe care ne-a hărăzit-o Dumnezeu, promisă încă de pe acest pământ celor blânzi, curați cu inima etc (predica de pe munte), se atinge doar într-un anumit fel.
Nu este clar la ce anume vă referiți.
Clar este altceva: că, în Biserica Catolică, situația normală este atunci când un cuplu dă curs iubirii matrimoniale fără a se îngriji de depărtarea de zilele cu roșu în calendar și fără a cerceta mucusul cervical al nevestei. Pentru motive grave (așa spune enciclica) se poate proceda astfel. Aceasta este o situație de excepție.

Citat:
Eu așa văd lucrurile, mai degrabă decât un act matematic lunar, în care să vezi dacă mai poți adăuga un copil pe listă.
Eu nu am vorbit de niciun act matematic, dar încăpățânarea dv vă face să îmi atribuiți asemenea lucru. Eu am spus că un cuplu este chemat să se întrebe: "avem noi vreun motiv grav ca luna aceasta să aplicăm metoda Rotzer ?". Vă invit să subliniați ce anume este "act matematic" aici. Dacă, recitind, nu găsiți, vă accept scuzele, nici nu mai e nevoie să le formulați.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 09.10.2012 at 01:53:09.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.10.2012, 03:40:38
Teodosie Teodosie is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.09.2012
Locație: Timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 152
Implicit

O , dar sunt sfinti casatoriti multi , de la cei mai mari Dumnezeiestii Parinti Ioachim si Ana pana la multi altii de care citim in vietile sfintilor iar pe unii si in viata i-am vazut , casatoria e o taina fara prihana , se poate trai desavarsit nimeni nu te opreste . Am citit in vietile sfintilor de unii care tineau jar in patrafir iar ea in haina si ingerii le ungeau patul cu miresme.
Cat despre Sf Ioan Gura de Aur din contra spune ca relatia sot sotie e mai stransa decat Ava ucenic si e normal din cauza tainei care ii face un trup si le permite sa simta unul pentru altul ca mai bine sa traiasca iubirea de aproapele.

Revenind la placeri , ele sunt vibratii unde diverse mai mult sau mai putin armonice , placute dar toate sunt bipolare fie ca sunt spirituale sau materiale .Cele spirituale sunt mult mai fine decat cele materiale dar si ele sunt in spatiu si timp fiind produse de lucruri si corpuri care vorba vine sunt nemateriale , nu exista asa ceva Sf. PArinti spun clar ca doar Duhul Sfant , este fara forma si imaterial desavarsit , celelalte duhuri , spirite , umane si ingeresti sunt doar superfine eterice dar o masa neglijabila si volum ocupa un loc in spatiu.
Domnul este insa cu totul si cu totul altceva si neasemanat , nevibrational nemiscat neclintit absolut sublim perfect fara umbra de schimbare mutare de aceea Sf Arhanghel Mihail cu strigarea "Cine este ca El ?" ( M I- KA - EL ) a oprit nebunia intoarcerii fapturii catre sine care este radacina raului si anormalitatii adica sa iubesti mai mult orice altceva decat pe Dumnezeu , creatia inaintea Creatorului. Deci simtirea Harului , care este radiatia necreata ( nu creata cum gresit afirma catolicii iar Sf. Simeon Noul Teolog le dovedeste eroarea ) a fiintei dealtfel intangibile a Domnului , este singura careaia I se cuvine adorare si desavarsita dorire ca doar El poate da pace prin stabilitatea Sa si linisti, satura, bucura deplin, fara plictiseala fiind infinit . Cand inima se indreapta cu toata dorirea sa cum e normal catre El atunci restul placerilor si defatarilor sunt in normalitate si ele , toate vibratiile se armonizeaza intr-o simfonie iar maneaua piere ca fumul si ca ceara de la fata focului.

Last edited by Teodosie; 09.10.2012 at 03:44:02.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 09.10.2012, 11:18:42
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Teodosie Vezi mesajul
....Cand inima se indreapta cu toata dorirea sa cum e normal catre El atunci restul placerilor si defatarilor sunt in normalitate si ele , toate vibratiile se armonizeaza intr-o simfonie iar maneaua piere ca fumul si ca ceara de la fata focului.
Mi-a placut mult asta! ;-)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 09.10.2012, 11:28:50
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Teodosie Vezi mesajul
O , dar sunt sfinti casatoriti multi , de la cei mai mari Dumnezeiestii Parinti Ioachim si Ana pana la multi altii de care citim in vietile sfintilor iar pe unii si in viata i-am vazut , casatoria e o taina fara prihana , se poate trai desavarsit nimeni nu te opreste . Am citit in vietile sfintilor de unii care tineau jar in patrafir iar ea in haina si ingerii le ungeau patul cu miresme.
Asa este frate Teodosie.
Oare Simon cizmarul, om casatorit cu familie, copii, care muncea in meseria sa... toate savarsindu-le cu dragoste nadajduind in mila si harul lui Dumnezeu, toate avand un singur scop: mantuirea; bucurandu-se de toate: casatorie, munca... gustand din placerile firesti ale casatoriei si ale muncii... oare nu era mai bineplacut lui Dumnezeu decat Sfantul Antonie cel Mare (cel care nu gusta nici o placere senzoriala)? Oare nu l-a trimis Dumnezeu pe Sfantul Antonie sa invete naturaleta vietii umane, vietuirea fireasca de la acesta?
Iata deci ca sfintenia, indumnezeirea in har este rodul firescului... fie in casatorie fie in monahism, iar "habotnicii" atat in casatorie cat si in monahism nu doar ca nu "gusta" hristificarea ci au toate sansele sa fie rapusi de slava desarta si de mandrie... piersandu-si mintile.

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #10  
Vechi 09.10.2012, 21:58:41
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Nu există, în canoanele actuale referitoare la laici, opreliști de la viața conjugală în BC.
Asta este interesant, atata timp cat credem in acelasi Dumnezeu. Poate spune cineva că se mântuie ortodoxul, și nu catolicul, sau vice versa? Și atunci, pentru fiecare dintre noi, care este rostul unor reguli care sunt diverse, de la unii la altii? Totuși, ceea ce este imuabil nu contează mai mult? Mă refer la simplele, dar grelele porunci lăsate chiar de Isus (să vă iubiți precum v-am iubit), sau decalogul.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ce anume credeți că îndreptățește asemenea opinie conform căreia "cauză" înseamnă "drum" ?
Am spus aceasta fiindcă am văzut enciclica HV, ca de altfel tot catehismul sau toate pildele și sfaturile primite de la Dumnezeu, ca pe o recomandare (revelație) adresată libertății noastre. Seriis causis ne atrage atenția asupra unor aspecte care, daca sunt luate in seama, fac parte dintr-un ansamblu care definește un creștin. Ori, acest ansamblu poate fi privit ca pe un drum către Dumnezeu.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eu, dacă îmi propun să ajung undeva pe la ora 5, am șanse mari să ajung pe la 7. Dacă, însă, îmi propun să ajung la ora 11, s-ar putea să nu mai ajung de loc. Dar, pesemne că sunteți mai punctual...
Nu am spus că forțez răbdarea lui Dumnezeu.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Clar este altceva: că, în Biserica Catolică, situația normală este atunci când un cuplu dă curs iubirii matrimoniale fără a se îngriji de depărtarea de zilele cu roșu în calendar și fără a cerceta mucusul cervical al nevestei.
Este un fel plastic de a exprima o idee, asa cum am facut si eu cand am vorbit de calculul matematic lunar. De altfle - ca sa lamuresc un aspect -, eu discut pe marginea ideilor, nu despre persoana care a emis acea idee. Daca cumva am depasit vreo limita, fara sa-mi dau seama, vă adresez scuzele mele în mod public, aici.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eu am spus că un cuplu este chemat să se întrebe: "avem noi vreun motiv grav ca luna aceasta să aplicăm metoda Rotzer ?"
Permiteți-mi sa vad putin altfel lucrurile, desi litera enciclicii este clara. Respectiv, abaterea de la normalitate (utilizarea perioadelor infertile) este admisa in cazuri grave. Dar, cum spuneam mai sus, nu se găsește nici măcar vreo recomandare din partea lui Dumnezeu în privința numărului de copii pe care ar trebui să-l aibă o anumită familie. Tocmai de aceea, aceeași enciclică HV a conturat pentru prima dată conceptul de paternitate responsabilă, fiindcă (Biserica) știa că sunt destule cazuri când, în mod obiectiv, o familie nu poate să aibă (încă) un copil (în plus). Ni s-a spus: iubiți-vă, așa cum v-am iubit. Dar nu se pomenește un număr de acte de caritate pe care trebuie să le facem. Singurul loc în care se pomenește de număr (sper să nu greșesc) este atunci când Isus vorbește de iertare (70x7), sau de rugăciune (2+ = Dumnezeu este prezent). Cred că fiecare, în cămăruța inimii, trebuie să se cerceteze permanent, să ceară de la Dumnezeu lumină și putere, ca să corespundă chemării adresate lui încă din eternitate. Și să nu utilizeze metodele naturale în mod egoist, ci deschis vieții. Dar, încă o dată: sunt încredințat că utilizarea libertății în direcția lui Dumnezeu reprezintă un drum de învățat, și că o idee destul de strictă (în prezentare, dar adevărată în esență), conform căreia la fiecare început de lună trebuie să cercetezi dacă poți avea (încă) un copil, nu reprezintă un approach stimulant. Soții ar trebui mai întâi să învețe să-și deschidă inima lui Dumnezeu, să înțeleagă chemarea înaltă (la sfințenie) care li se adresează, iar numărul final de copii pe care-l vor avea (de la Dumnezeu, evident) va rezulta din această schimbare interioară. Cu alte cuvinte, într-un anumit fel, aș inversa ordinea lucrurilor. Dacă ar trebui să gândesc o cateheză pentru proaspăt căsătoriți, aș proceda prin "deschiderea ochilor" în privința darului iubirii și al vieții veșnice, mai apoi ca să rezulte că un număr mare de copii înseamnă binecuvântare, și înseamnă și recunoștința pe care noi i-o putem întoarce lui Dumnezeu, pentru tot ceea ce primim.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02