
11.10.2012, 06:30:00
|
Banned
|
|
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
|
|
De ce trebuie respinsa “Legea Minoritatilor”
Citat:
Subliniem faptul că problema învățământului în limba maternă este deja reglementată în legislația României; de altfel, proiectul analizat reia o serie de principii și instituții deja existente în legea învățământului. Proiectul cuprinde și o serie de elemente noi, unele dintre ele extrem de criticabile. Astfel, se conferă „organizațiilor și asociațiilor minorităților naționale dreptul de a înființa, organiza și de a asigura funcționarea unităților și instituțiilor de învățământ particulare în limba maternă, care, în condițiile legii, beneficiază de subvenții din bugetul de stat sau bugetele locale”.(art.15, al.2) Pe lângă faptul că acordarea acestui drept pe baze etnice este discutabilă, textul este și neconstituțional. Potrivit Constituției si legislației în vigoare doar învățământul public este gratuit, nu și cel privat; dacă suntem perfect de acord cu ideea că statul român trebuie să sprijine, inclusiv financiar, funcționarea instituțiilor publice de învățământ în limbile materne, este la fel de evident ca instituțiile particulare de învățământ, fie ele cu predare în limba română sau în limbile materne, nu pot funcționa din fonduri publice. În același timp, credem că, deși autorii proiectului nu fac nici o referire, aceștia au avut în vedere nu doar principiul etnicității ci și îndeplinirea standardelor de performanță pentru înființarea și funcționarea instituțiilor de învățământ, astfel cum sunt acestea definite în legislația în vigoare. Credem că o asemenea referire în cuprinsul legii este absolut necesară, pentru a nu crea impresia că funcționarea instituțiilor de învățământ în limbile materne excede cadrul legal existent. Învățământul constituie o problemă de interes general si nu poate fi organizat decât pe baza acelorași principii si standarde, indiferent de limba de predare.
Un alt aspect criticabil se referă la garantarea accesului „minorităților naționale” în învățământul de stat cu predare în limba maternă la nivelul preprimar, primar, gimnazial, de arte si meserii, liceal, postliceal, universitar și postuniversitar (art.16), în funcție de „cerințe” sau de „solicitări”. Autorii proiectului nu lămuresc însă ce înțeleg prin „cerințe” și „solicitări”, după cum este neclar dacă statul este obligat să înființeze clase și grupe distincte cu predare în limba maternă în instituțiile de învățământ cu predare în limba romană la toate nivelurile sau își va asuma obligația de a înființa instituții distincte, inclusiv la nivelul universităților și școlilor doctorale. Atragem atenția asupra faptului că organizarea claselor și a grupelor pe criterii etnice este departe de a fi o problemă simplă. Segregarea pe criteriul limbii și apartenenței la o anumită minoritate etnică are implicații nu doar de ordin tehnic ci, mai important, la nivelul modului în care indivizii se raportează unii la alții. Prin consecințele sale, ea poate genera procese de discriminare și stigmatizare, cu efecte dezastruoase asupra relațiilor dintre indivizi. Studiile centrate pe educația copiilor romi (conform datelor recensământului populației comunitatea romă este a doua ca pondere, după comunitatea maghiară însă o serie de evaluări plasează această minoritate etnică pe prima poziție) au demonstrat caracterul iluzoriu al convingerii că grupele si clasele speciale cu predare în limba romani ar avea efecte benefice în ceea ce privește participarea școlară. Dimpotrivă, acest tip de segregare a generat reacții de stigmatizare si discriminare, cu consecințe negative asupra personalității copiilor. Soluția adoptată a fost aceea a predării limbii si civilizației minorității romă fără a izola copiii romi în grupe si clase speciale.
|
sursa: http://www.ziaristionline.ro/2011/04...gariei-studiu/
|