Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.10.2012, 13:46:05
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Marturisirea de credinta de la 1643 este scolastica pana in maduva oaselor.
Preia toate categoriile occidentale pentru a exprima adevaruri de credinta.
Categorii care nu sunt conforme cu felul ortodox, filocalic, de a vedea lucrurile.
Categorii rationaliste si reductoare.

Este ca si cum mi-ai propune o imagine pioasa sentimentala in locul unei icoane traditionale.
Interesant ca aduci in discutie icoanele traditionale. Icoanele traditionale sunt pictate dupa reguli foarte stricte si bine definite, intr-o maniera pe care ai putea-o numi scolastica. :D

Si din nou, ce este rau in a sistematiza credinta? Un sfant nu are nevoie de catehism sau sa i se spuna ca Sf. Biserica are 7 Sf. Taine, si acestea sunt: ... . Dar unui copil sau unui om obisnuit ii este mai usor sa inteleaga ca Dumnezeu isi revarsa harul in multe feluri in lume, dar felul cel mai vizibil prin care Dumnezeu lucreaza in Biserica este prin ceea ce Biserica defineste ca cele 7 Sf. Taine.

Asa a creat Dumnezeu creierul omenesc: sa se ghideze dupa categorii, si are o tendinta naturala sa formeze categorii si sa sistematizeze. O sti Dumnezeu de ce.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.10.2012, 14:56:49
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Interesant ca aduci in discutie icoanele traditionale. Icoanele traditionale sunt pictate dupa reguli foarte stricte si bine definite, intr-o maniera pe care ai putea-o numi scolastica. :D

Si din nou, ce este rau in a sistematiza credinta? Un sfant nu are nevoie de catehism sau sa i se spuna ca Sf. Biserica are 7 Sf. Taine, si acestea sunt: ... . Dar unui copil sau unui om obisnuit ii este mai usor sa inteleaga ca Dumnezeu isi revarsa harul in multe feluri in lume, dar felul cel mai vizibil prin care Dumnezeu lucreaza in Biserica este prin ceea ce Biserica defineste ca cele 7 Sf. Taine.

Asa a creat Dumnezeu creierul omenesc: sa se ghideze dupa categorii, si are o tendinta naturala sa formeze categorii si sa sistematizeze. O sti Dumnezeu de ce.
Eu nu zic sa se desfiinteze ratiunea. Si unele sistematizari pot fi bune ca ajutor memotehnic de exemplu.
Dar nu se fie puse la rangul de teologie care isi ajunge ei insasi. Pericolul este mare.

Nu prea vad de ce pictura traditionala a icoanelor ar avea ceva cu scolastica. Totusi, exista libertate si in aceasta pictura. Nu exista doar un singur tip.
Dar iuntr-adevar, uneori este vazut cam rigid canonul picturii icoanelor. Poate deveni o problema.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.10.2012, 18:38:43
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Dar iuntr-adevar, uneori este vazut cam rigid canonul picturii icoanelor. Poate deveni o problema.
Pentru cine poate deveni o problema?
http://www.crestinortodox.ro/liturgi...ive-70670.html
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.10.2012, 18:56:42
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit sf. Ioan Damaschinul despre placere

CAPITOLUL XIII
Despre plăceri
Dintre plăceri, unele sunt sufletești, altele trupești. Sufletești sunt
acelea care aparțin sufletului în sine, cum este plăcerea spre studiu [i spre
contemplație. Trupești sunt acelea la care particip si sufletul și trupul.
Pentru aceasta se numesc trupești toate cele care se raportează la hrană, la
legături sexuale și cele asemenea. Dar nimeni nu va găsi plăceri proprii
numai corpului.
Iarăși, dintre plăceri, unele sunt adevărate, altele false. Plăcerile curat
sufletești sunt plăcerile științei și ale contemplației; iar plăcerile la care
participă și corpul sunt plăcerile senzitive. Dintre plăcerile la care participă
și corpul, unele sunt în același timp [i naturale și necesare; fără de ele nu
este cu putință de trăit, cum sunt mâncărurile, care satisfac trebuința naturii,
și hainele cele necesare. Alte plăceri sunt naturale, dar nu [i necesare, cum
sunt raporturile sexuale firești și legitime. Ele contribuie la conservarea
întregului neam. Este însă cu putință să trăiești în feciorie fără ele. Alte
plăceri nu sunt nici necesare, nici naturale, cum este beția, desfrînarea,
îmbuibările care depășesc trebuința, căci acestea nu contribuie nici la
menținerea vieții noastre și nici la continuarea neamului. Din contră, ele
mai degrabă vătăma. Pentru aceea cel care trăiește după Dumnezeu trebuie
să le urmeze pe acelea care sunt în același timp și necesare [i firești și să
pună în al doilea rând pe cele firești dar necesare, săvâr[indu-le la timpul,
modul și măsura potrivită. Celelalte trebuie îndepărtate cu totul.
Trebuie să se socotească plăceri bune acelea care nu sunt însoțite de
durere, care nu pricinuiesc căință, care nu nasc altă vătămare, care nu trec
dincolo de măsură, care nu ne sustrag mult timp de la lucrările noastre
importante si care nu ne robesc."
(Sf Ioan Damaschinul, Dogmatica)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.10.2012, 20:39:43
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
CAPITOLUL XIII
Despre plăceri
Dintre plăceri, unele sunt sufletești, altele trupești. Sufletești sunt
acelea care aparțin sufletului în sine, cum este plăcerea spre studiu [i spre
contemplație. Trupești sunt acelea la care particip si sufletul și trupul.
Pentru aceasta se numesc trupești toate cele care se raportează la hrană, la
legături sexuale și cele asemenea. Dar nimeni nu va găsi plăceri proprii
numai corpului.
Iarăși, dintre plăceri, unele sunt adevărate, altele false. Plăcerile curat
sufletești sunt plăcerile științei și ale contemplației; iar plăcerile la care
participă și corpul sunt plăcerile senzitive. Dintre plăcerile la care participă
și corpul, unele sunt în același timp [i naturale și necesare; fără de ele nu
este cu putință de trăit, cum sunt mâncărurile, care satisfac trebuința naturii,
și hainele cele necesare. Alte plăceri sunt naturale, dar nu [i necesare, cum
sunt raporturile sexuale firești și legitime. Ele contribuie la conservarea
întregului neam. Este însă cu putință să trăiești în feciorie fără ele. Alte
plăceri nu sunt nici necesare, nici naturale, cum este beția, desfrînarea,
îmbuibările care depășesc trebuința, căci acestea nu contribuie nici la
menținerea vieții noastre și nici la continuarea neamului. Din contră, ele
mai degrabă vătăma. Pentru aceea cel care trăiește după Dumnezeu trebuie
să le urmeze pe acelea care sunt în același timp și necesare [i firești și să
pună în al doilea rând pe cele firești dar necesare, săvâr[indu-le la timpul,
modul și măsura potrivită. Celelalte trebuie îndepărtate cu totul.
Trebuie să se socotească plăceri bune acelea care nu sunt însoțite de
durere, care nu pricinuiesc căință, care nu nasc altă vătămare, care nu trec
dincolo de măsură, care nu ne sustrag mult timp de la lucrările noastre
importante si care nu ne robesc." (Sf Ioan Damaschinul, Dogmatica)
Multumim, Fani. Iata ca Sf. Ioan Damaschin ne lamureste clar si precis in privinta placerilor indivizilor. Remarc, ca vorbeste despre "raporturi sexuale firesti si legitime". Evident ca omul necasatorit tinde sa beneficieze si el de aceste placeri; in vremurile noastre moderne in mod aproape generalizat.

Ceea ce lipseste din cele de mai sus, este lucrul despre care vorbeste Sf. Maxim Marturisitorul, pe care il citeaza Pr. Staniloae, si anume pofta, care sta la inceputul nasterii. Este un pacat, care planeaza asupra speciei, toti oamenii nascandu-se cu acest pacat: pacatul adamic. Este incontestabil ca acest pacat exista, dar stergandu-se prin botez, noi nu ne mai facem ganduri in aceasta privinta. Bine ca Dumnezeu a avut grija de noi si de mantuirea noastra. Multumim, Doamne! Slava Tie!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 19.10.2012, 21:06:28
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Este un pacat, care planeaza asupra speciei, toti oamenii nascandu-se cu acest pacat: pacatul adamic. Este incontestabil ca acest pacat exista, dar stergandu-se prin botez, noi nu ne mai facem ganduri in aceasta privinta. Bine ca Dumnezeu a avut grija de noi si de mantuirea noastra. Multumim, Doamne! Slava Tie!
Am mai scris pe topic ca in ortodoxie nu credem ca ne nastem cu pacatul lui Adam, ci cu urmarile pacatului.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 19.10.2012, 21:12:40
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Am mai scris pe topic ca in ortodoxie nu credem ca ne nastem cu pacatul lui Adam, ci cu urmarile pacatului.
Da, intr-adevar, imi amintesc acum. Poti sa-mi spui care e diferenta?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02