![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu e un termen inventat de acel Mitropolit, am gasit una articol in care un alt Mitropolit o condamna si el. In primul link era o prezentare a acestor teologii: http://www.pemptousia.ro/2012/08/%E2...i-contextuala/ "Apoi a apărut expresia teologie „post-patristică”, considerându-se că Părinții nu ne mai sunt necesari, căci ei au trăit în alte vremuri, au abordat alte probleme, au avut alte întrebări ontologice și cosmologice, „o cu totul altă viziune asupra lumii” și, în consecință, ei nu mai pot veni în ajutorul epocii noastre. Cred că teologia „neo-patristică” și „post-patristică” sunt reminiscențe ale unui punct de vedere care consideră că teologia patristică a avut o valoare semnificativă pentru epoca ei, iar mai târziu, teologia scolastică apuseană i-a devenit superioară, în vreme ce teologia expusă de teologii contemporani o întrece și pe cea patristică, și pe cea scolastică." "O astfel de perspectivă constituie, însă, o torpilă la adresa teologiei ortodoxe, pentru că înglobează ideile eretice a Revelației progresive a Adevărului de-a lungul vremii și a adâncirii Bisericii în Revelație odată cu trecerea timpului, în vreme ce învățătura ortodoxă subliniază limpede faptul că „tot adevărul” s-a descoperit, deplin, în ziua Cincizecimii. Astfel, nu există o adâncire a Bisericii în Revelație odată cu trecerea timpului, nici vreo arătare progresivă a Adevărului, ci doar formularea de către Biserică a Adevărului „odată descoperit”, în funcție de problemele vremii. La apariția așa-zisei teologii neo-patristice și post-patristice au contribuit anumiți teologi care au profesat în apus, îndeosebi la Paris. Ei au intrat în dialog cu gândirea apuseană și au încercat să răspundă problemelor întâlnite de ei." Last edited by catalin2; 19.10.2012 at 16:42:52. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Am gasit si un articol din ziarul Lumina, despre teologia neo-patristica: http://www.ziarullumina.ro/articole;...a-moderna.html
" Practic, sinteza neo-patristică reprezenta o utilizare în perioada modernă a scrierilor Sfinților Părinți, o întoarcere la izvoarele vii ale operei lor. Din păcate, însă, cam aici se oprește partea pozitivă a expresiei. Când auzim termenul de sinteză, de regulă ne gândim la un întreg creat din alte întreguri, dar care lasă la o parte ceva din fiecare element care a fost utilizat în compunerea sa. Ce ne aduce această sinteză și de ce este ea utilă? În primul rând ne focusează asupra subiectelor patristice importante pentru zilele noastre, iar în al doilea rând ne dezvoltă o gândire critică (vom reveni asupra necesității acestui element într-o altă secțiune). Însă există pericolul ca această sinteză să devină supraevaluată din anumite puncte de vedere, cum ar fi subiectivitatea cercetătorului în detrimentul Tradiției bisericești, iar criteriile ei rămân încă dificil de enunțat (ce subiecte patristice sunt mai de importanță sau de actualitate astăzi și cum putem să argumentăm alegerile noastre din punct de vedere bisericesc?). Cea de-a doua parte a expresiei este cu atât mai dificil de explicat din punct de vedere teologic fără a cădea în câteva extreme periculoase. Neo-patristică nu sună deloc extraordinar. Pare a aduce dintr-un anumit punct de vedere cu mult titrata expresie occidentală modernă de societate post-creștină (aici originalitatea a luat-o puțin razna!). De altfel, unul dintre cele mai ciudate concepte teologice vorbește despre o perioadă post-patristică. Din punctul de vedere al acestui sistem scolastic de gândire depășit, perioada Sfinților Părinți s-a încheiat încă din secolul al VIII-lea. Ideea de neo-patristic(ă) cuprinde în sine un pericol, pe care Florovsky îl știa fără îndoială, dar care spera să fie evitat de cercetătorii de după el. Din păcate, acest lucru nu s-a întâmplat, discernământul teologic aflându-se la cote minime în ultima perioadă de timp. Conceptul de sinteză neo-patristică a ajuns să desemneze practic o trecere dincolo de Sfinții Părinți, o dorință de a merge mai departe cu sau fără ajutorul lor. Într-un anumit sens, unii teologi au ajuns să afirme chiar că trebuie să ne eliberăm de modul patristic de gândire, care poartă în sine diverse influențe nebenefice, pentru a păstra o gândire obiectivă. Biserica nu este o instituție, așa cum o înțeleg unii teologi occidentali, ci un trup viu pentru că are un Cap viu, nu un șef sau președinte. Acel prefix de neo desemna, în gândirea sa, contribuția actuală pe care noi trebuie să o aducem imensului tezaur patristic al Bisericii și nicidecum o respingere a figurilor Părinților pentru a pune în loc portretele noastre joviale. " Last edited by catalin2; 19.10.2012 at 16:43:39. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
aoleu, iar am ajuns la subiectul ecumenismului. Dupa ce ca suntem offtopic, suntem din nou la acelasi subiect cu anti-ecumenismul? Preferam cea cu trupul inviat, era MULT mai util, folositor si interesant. Cataline, am inteles cu totii. Ecumenismul e naspa, e demonic(chiar e, si sunt extrem de serios), cah, toate cele. Mai las-o moarta, ca de cateva luni, pe forum asist la dialogul surzilor pe 3 teme: sexul in casatorie, ecumenismul si evolutionismul. Inteleg ca tu esti ultimul samurai al ortodoxie, care se lupta cu toata lumea sa apere puritatea dogmelor. inteleg, si e DESTUL.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Initiatorul topicului n-a mai intrat de opt zile pe forum, putem discuta tot ce dorim.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Te asigur ca sunt ferm convinsa ca parintii sunt cat se poate de actuali si de importanti pentru viata Bisericii.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
2) referitor la cine ma deranjeaza: a) citeste semnatura mea de forum; b) da, ma deranja si unele faze ale lui Eugen7, cand repeta la infinit cu Sf. Luca al Crimeei si cum ID-ul e stupid, desi cum ai punctat, toti teistii sunt Id-isti. privind retrospectiv trebuia sa il trag si pe el de mana. Imi asum greseala. c) nu ma deranjeaza ca lumea are alte opinii diferite(avem liber arbitru pana la urma), ma derajeaza cand sunt repetate excesiv si atacand pe cine nu e de acord. Tin minte cum orice catolic indeosebi care indraznea sa te contrazica ii era pusa eticheta de ''nesimtit cu care nu vreau sa vorbesc''(si nu, nu erau atat de agresivi-stiu un user catolic care face atacuri pe fata si nu ii este atrasa atentia, in rest erau destul de pasnici), orice om care nu era de acord cu viziunea TA asupra anti-ecumenismului(nu a anti-ecumenismului in general, cu care sunt si eu de acord) era un ecumenist lingau fata de celelalte culte( printre care am fost acuzat si eu). Si indeosebi ma deranjeaza ca ai 20 de pagini de posturi pe care le-am rasfoit in care combati cu zelosie doar 2 subiecte(cu un mic addendum: merita mentionat cateva posturi ale tale ca sfaturi pt lasarea de fumat). Stii cum s-ar chema pe alt site un user care timp de 20 de pagini de postari, tot ce face e repete despre 2 subiecte, certandu-se cu toata lumea? Un troll. Si de fiecare data cand lumea iti spune ca sari calul, te pornesti mai tare. Stii vorba aia: Cand un om iti spune ca esti beat il poti crede prost, cand doi oameni iti spun ca esti beat, poti sa ai o urma de indoiala ca sunt prosti, dar cand 3 sau mai multi oameni iti spun ca esti beat, cel mai bine te duci la culcare.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ce titlu de topic penibil! Hai sa intrebam: "Activitatea sexuala. Cine si cum o face?"
__________________
"Cand iti aduci aminte de Dumnezeu inmulteste rugaciunea, ca atunci cand Il vei uita, Domnul sa-si aduca aminte de tine." - Marcu Ascetul |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Chiar nu știi cum?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sper ca asta a fost tot, sa nu mai continuam fara rost discutia pornita de tine (daca mai sunt filocatolici neecumenisti nemultumiti pe forum roaga-i sa spuna toti odata, nu in fiecare saptamana cate unul). Daca trei adventisti iti spun ca gresesti nu inseamna ca gresesti si trebuie sa-i crezi, ci ca sunt trei adventisti. Adevarul nu depinde de numar. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Poate deveni abstinenta o problema? | teodoraianys | Generalitati | 110 | 21.09.2013 20:09:21 |
Cine da lui isi da, cine face lui isi face | spre_rasarit | Generalitati | 0 | 11.10.2011 13:18:21 |
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? | Mihai36 | Generalitati | 14 | 28.07.2011 19:42:24 |
Educație sexuală în școli iar | Iustin32 | Generalitati | 21 | 28.09.2009 21:30:02 |
|