![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Dupa conceptiile tale absolut personale, cred ca esti neo-protestant. Daca am gresit, te rog sa ma ierti, dar asa cred eu.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
De la ecumenism la stilisti e cale lunga, ... de numai o doua zile.
Daca ar fi sa nu-mi dau seama ca discutam in van, continuand dezbaterea, maine voi fi socotit budhist, poimaine musulman, iar in cele din urma numai bun de inchis la ospiciu. Domnul, Dumnezeu sa ne lumineze pe toti si sa ne ridice din neputintele pe care le avem fiecare in parte, pe mine sa ma invete sa nu mai umplu pagini aiurea, iar pe voi sa va ajute sa nu mai rastalmaciti, in goana voastra de a gasi pricina de condamnare pentru aproapele. Habar nu am cum ati ajuns la acele concluzii, total anapoda, dar renunt la a incerca sa inteleg. Cred ca o continuare ar fi ca un concert cantat de niste surzi, dupa ureche. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Din moment ce nu spui nimic si ne dai doar indicii ai lasat loc la interpretari.
Last edited by catalin2; 17.11.2012 at 21:19:38. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
IMPORTANȚA DREPTEI CREDINȚE
Ce se întâmplă cu ereticii care nu se întorc la Ortodoxie? La această întrebare găsim răspuns în capitolul 26 din Limonariu: „Un Bătrân cu numele Chiriac trăia în Lavra Calamon din apropierea sfântului râu Iordan. Și era Bătrânul îmbunătățit în fapte dumnezeiești. La el a venit un frate străin din ținutul Dara, cu numele de Teofan, ca să-l întrebe pe bătrân despre gândul curviei. Bătrânul a început să îl sfătuiască cu felurite cuvinte de înțelepciune și viața curată. Folosindu-se mult fratele din cuvintele Bătrânului, i-a spus: - Eu, avvă, am părtășanie în țara mea cu nestorienii. Din această pricină nu mai pot rămâne cu ei și vreau să locuiesc împreună cu tine. Când a auzit Bătrânul numele lui Nestorie s-a întristat de pierderea fratelui și l-a sfătuit și l-a îndemnat să se despartă de această erezie vătămătoare și să vină la Sfânta Sobornicească și Apostolească Biserică. Și i-a spus : - Nu este altă mântuire decât numai în a cugeta drept și a crede că Sfânta Fecioară Maria este cu adevărat Născătoare de Dumnezeu. - Într-adevăr, avvo, a răspuns fratele, toți ereticii așa spun: dacă nu ești cu noi, nu te mântui. Sărmanul de mine nu știu ce să fac. Roagă-te deci Domnului ca Domnul să mă încredințeze, din faptă, care este credința cea adevărată. Bătrânul a primit cu bucurie cuvântul fratelui și i-a spus : - Șezi în chilia mea și am nădejde în Dumnezeu că bunătatea Lui îți va descoperi adevărul ! Lăsându-l pe fratele în peșteră s-a dus la țărmul Mării Moarte și s-a rugat pentru el. Și iată cam pe la ceasul trei după amiază în ziua următoare, vede fratele pe cineva înfricoșător la vedere, stând în fața lui și-i spune: - Vino să vezi adevărul ! Și luându-l, l-a dus într-un loc întunecos, cu miros urât și cu foc și îi arătă în mijlocul focului pe Nestorie și Teodor, pe Eutihie și Apolinarie, pe Evagrie și pe Didim, pe Dioscor și pe Sever, pe Arie și pe Origen și pe alți câțiva. - Iată, îi spune acela ce i s-a arătat, acesta-i locul pregătit ereticilor și celor care hulesc pe Sfânta Născătoare de Dumnezeu și celor ce urmează învățăturile lor. Dacă-ți place locul, rămâi în credința ta! Dar dacă nu vrei să încerci chinul acesta, vino la Biserica cea Sfântă și Sobornicească, așa cum ți-a spus Bătrânul. Căci îți spun : chiar dacă ai săvârșit toate virtuțile, ajungi în locul acesta dacă n-ai dreaptă credință. La cuvântul acesta fratele și-a venit în sine. Când a venit Bătrânul, i-a povestit toate cele întâmplate așa cum le-a văzut și a trecut la Sfânta Sobornicească și Apostolească Biserică. Și a rămas împreună cu Bătrânul în Calamon. După ce a stat mulți ani cu el, a adormit în pace.” Iată unde se chinuiesc ereticii monofiziți: Eutihie și Apolinarie, Dioscor și Sever! |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Trebuie subliniat pasajul urmator din povestire:
"Dar dacă nu vrei să încerci chinul acesta, vino la Biserica cea Sfântă și Sobornicească, așa cum ți-a spus Bătrânul. Căci îți spun : chiar dacă ai săvârșit toate virtuțile, ajungi în locul acesta dacă n-ai dreaptă credință." |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Dreapta credinta se reduce oare la un sir de propozitii adevarate (dupa mintea credinciosilor) sau false (dupa opinia altora)?
Este credinta dreapta un sir de propozitii logice (acestea din urma fiind afirmatii falsificabile, adica unele care primesc valoarea de adevar: Fals ori Adevarat)? Mai degraba, credinta nu are de-a face cu logica, fiind cu totul diferita de logica omeneasca, de care insa e drept ca uneori se serveste precum mesterul de un instrument oarecare. O expunere a credintei de la semen la semen foloseste fireste si logica, macar in unele dezbateri, insa nu se poticneste in aceasta. Nu se rezuma la ea. Logica inimii nu e modelabila pe computer. Jertfa nu decurge logic. Darul nu e o deductie, ci un zvacnet de dragoste. Daruirea vine cu vuiet, deseori, sau in soapta. Nu ca o concluzie a unui rationament. Cantecul nu e nici adevarat nici fals, ci frumos sau urat... Asemenea si poezia. Misca pe cel ce resimte. De fapt, adevarul dreptei credinte imi pare ca este precum un organism viu ale carui organe intercorelate intim sunt idei revelate, sentimente curate si pline de dragoste, fapte bune de milostivire, buna-voire fata de aproapele, recunostinta s.a.m.d. Toate laolalta. Sudate, impreunate, intim presupunindu-se si chemindu-se una pe alta. Dreapta credinta: mod unitar de a fi omeneste, iar nu culegere de afirmatii considerate valide. O vietuire a indragostirii, iar nu o norma impusa. Viata de credinta nu e normativa, ci optionala in deplina libertate a nazuintei spre plinatatea fiintarii omenesti. Ca urmare, nici nu-i sade bine credintei sa/l repete pe "trebuie". Ci, mai degraba, verbul ei este "vreau", ori poate "doresc", ori si mai bine "slava!" si, in cazuri de extrema lucididtate, "vai mie, Doamne, vai mie..."... In definitiv, roade ale lui "Fie! Sa fie!" in mintea mereu prea-ncuiata a omului. Ganduri inmugurite din ramul Revelatiei, mustind de dragostea de Dumnezeu si de aproapele si de constiinta nimicniciei, a nepriceperii totale de raspuns inaintei Fetei lui Dumnezeu, ton de indragostit: aceasta e credinta dreapta, precum ne invata Biserica lui Hristos. Oare nu asa o cunoastem, nu asa o traim? Dreapta credinta se vede din roadele ei. Iar roadele ei nu pot fi decat roadele Duhului. Duh Care ne conduce la tot Adevarul. Care este Iubire. Jertfelnica. Hristos Domnul! AMIN+ Last edited by cezar_ioan; 22.11.2012 at 05:20:34. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Totusi, chiar tu spui ceva in sensul asta in prima parte: ca logica ta si rationamentul tau iti spun ca dreapta credinta nu se reduce la un sir de propozitii adevarate sau false, credinta nu are de-a face cu logica (cred ca te-ai referit la ratiune), etc. Gandirea noastra ortodoxa este aceasta: Biserica spune, sfintii spun, nu logica noastra. Am vazut ca e o oarecare neintelegere pe care o au mai multi credinciosi in privinta cuvantului "credinta". Credinta are stransa legatura cu adevarul revelat, deci cu acel set de invataturi scrise, care mai intai se adreseaza ratiunii. Adica sunt dogmele si invatatura Bisericii. De aceea spunem de credinta, har si fapte. Dar cred ca mai are si un sens general, referindu-se la toate acestea trei, cred ca acest sens l-ai avut in vedere in mesajul tau. Dreapta credinta se refera in general la invatatura de credinta ortodoxa, deci dogmele si invatatura revelata din Sfanta Traditie si Sfanta Scriptura. Fiecare om are o credinta, poate sa nu fue credincios, tot ceea ce crede el intra in categoria aceasta (de exemplu ca pamantul e rotund, ca leul are coada, etc.). Pentru un crestin faptul ca el crede in Iisus si in Sfanta Treime face parte din credinta. In ortodoxie este o imbinare intre ratiune si simtire. In apus s-a ajuns la a pune accent pe ratiune, ajungandu-se si la materialism, ateist. In orient se pune mai mult accent pe simtire, ajungandu-se la idolatrie. Niciuna din aceste extreme nu este buna si nu are legatura cu ortodoxia. Protestantii liberali au pus accetul mai mult pe simtire fara invatatura si au dat aceste conceptii in ecumenism. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Last edited by leonte; 25.11.2012 at 00:38:15. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
cu ultima parte s-ar putea sa ai dreptate eu nu te contrazic.
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 23:42:56 |
| Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 04:18:26 |
| Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 23:39:15 |
|
|