|
#21
|
||||
|
||||
cu ce greșește dacă expune realitatea?
|
#22
|
|||
|
|||
Nu cred ca esti atat de infantil.
|
#23
|
|||
|
|||
Citat:
Societatea romaneasca are mai multe "realitati" din pacate prezentarile unilaterale nu fac decat sa devina generalizatoare si definitorii, mai ales pentru straini. Luat ca si caz medical, la fel de bine poti sa te uiti la "Sicko", noi macar nu ne putem fuduli cu o societate "avansata". |
#24
|
||||
|
||||
|
#25
|
|||
|
|||
Articol din Ziarul "Lumina"
http://www.ziarullumina.ro/articole;...-si-mesaj.html
„După dealuri“ - între realizare, idee și mesaj - articol din Ziarul "Lumina", 20 nov. 2012 - [...] "Cât privește cel de-al doilea aspect, al statutului de operă de artă, la care orice creație artistică aspiră, filmul ridică unele probleme de ordin filosofic și estetic, dacă ne raportăm la maniera în care servește Adevărul, Binele și Frumosul ca valori fundamentale ale eticii artistice, și nu numai. Din această perspectivă, prima problemă a filmului ar fi tema care, dincolo de dramatismul faptului real pe care-l prezintă, dezvoltă o idee ce pune sub semnul întrebării chiar esența creștinismului, cu alte cuvinte, credința în Dumnezeu și corolarele ei, dragostea creștină și mila creștină. Cu abilitate și o subtilitate demne de o cauză mai bună, regizorul sugerează primitivismul unui stil de viață și arhaismul unei concepții despre lume, inducând ideea anacronismului acestui spațiu spiritual în contextul lumii contemporane. Poate cel mai izbitor element scenografic, în acest sens, este transpunerea deliberată a condițiilor de viață mănăstirești din perioada Bisericii primelor veacuri, sau în cel mai bun caz din Evul Mediu timpuriu, când monahismul abia se înfiripa ca viață de obște în spațiul românesc. Aspectul bisericii, interiorul ei, catapeteasma, ușile împărătești, altarul sunt prezentate într-o manieră degradantă, fără nici o legătură cu realitatea. Improvizațiile jenante care amintesc de picturile rupestre din perioada preistorică a umanității sporesc impresia dezolantă a spectatorului. Este o "scăpare" tendențioasă, am spune noi, pentru că regizorul, în mod deliberat, face abstracție de faptul că, oricât de modest ar fi un așezământ mănăstiresc, biserica se constituie în elementul său central, are măreția ei inconfundabilă, iar catapeteasma și altarul sunt piesele de rezistență ale concepției arhitecturale și spirituale. La această imagine dezolantă se adaugă și jalnica stare a anexelor, acareturilor și agheasmatarului, o altă piesă de rezistență în ansamblul mănăstiresc, ca și cum trăitorii acestor obști nu ar face altceva decât să se complacă într-o asemenea stare. Această manieră de a aborda viața monahală ne readuce dureros în memorie teza marxistă, ostentativ promovată de regimul comunist ateu în România, a combaterii "obscurantismului religios" prin metode "științifice", promovate cu asiduitate în școală, în artă, în mass-media, în ideologia oficială și în viața socială. Este trist că asemenea prezentări ne aruncă, mai ales ca spiritualitate, la antipodul culturii și civilizației, prezentându-ne într-un arhaism lamentabil, capabil a stârni în mentalul omului modern reacții confuze și chiar atitudini de respingere. Județul Vaslui, în care se produce tragedia, are peste 20 de așezăminte monahale binecunoscute trăitorilor acestor meleaguri, care-și duc viața de obște într-un mod exemplar. Un alt moment discutabil este cel petrecut în fața altarului, când Alina lovește icoana Maicii Domnului, spărgând-o de dușumea pentru a dovedi faptul că nu are nici o valoare. Semnificația gestului depășește actul în sine. Având în vedere faptul că învățătura de credință ortodoxă promovează cultul moaștelor și al icoanelor, scena dă satisfacție iconoclaștilor și altor confesiuni care contestă valorile Ortodoxiei. Mesajul filmului devine limpede pentru oricine. El este puternic subliniat și de sugestia că ceea ce se întâmplă este o realitate ce vine din negura vremurilor și nu și-ar mai găsi locul în lumea contemporană. Întrebarea este dacă acest film a avut un consultant religios (pentru că din generic nu reiese), așa cum cer realizările cinematografice cu pretenții și, dacă l-a avut, cărei confesiuni îi aparține? Filmul atinge direct și nemijlocit credința acestui popor, iar sensibilitatea religioasă ar trebui avută în vedere ca o realitate a istoriei umanității și implicit a lumii contemporane, așa cum ne este oferită de recentul exemplu al reacțiilor musulmanilor la o peliculă cinematografică care aduce atingere vieții Profetului lor. Tind să cred că premiul pentru scenografie a fost acordat tocmai pentru aceste aspecte jenante (care nu au nimic de a face cu realitatea), pe care regizorul le subliniază ostentativ ca fiind emblematice pentru spațiul monahal ortodox românesc. Să fie o încercare de "mutare a valorilor", așa cum propunea Eugen Lovinescu, pornind de la relativismul în percepția estetică a creației artistice, ceea ce face ca aceeași producție pentru unii să fie o capodoperă, iar pentru alții un scandal? Pentru că, sub aspect scenografic, pelicula este mai degrabă un scandal. Din păcate, creația domnului Mungiu este sub demnitatea și orizontul spiritualității noastre, rămânând la nivelul etapei de cunoaștere inferioară (conform lui A.G. Baumgarten, care caracterizează acest nivel de cunoaștere drept limitat la porniri și trăiri instinctuale). În plus, atât ideea dezvoltată în film cât și mesajul transmis publicului sunt cel puțin nefericite, dacă nu chiar nocive." |
#26
|
|||
|
|||
Nu pot sa inteleg cum in tara asta au acces la finantare numai capodoperele care arata toate mizeriile din Romania. Doar stim foarte bine cum se construiesc identitatile, cu precadere prin mijloace artistice, dar unii ne iau drept prosti.
Cat despre postul initial, intr-adevara oribila referinta la poporul evreu (avand in vedere contextul actual). Cu acest prilej, am avea ce discuta pe o tema de tipul "Evrei celebri proveniti din Romania". Nu de altceva, dar spatiul romanesc se poate lauda cu un numar impresionant de evrei de buna calitate pe care insa nu ii cunoaste si nu ii promoveaza nimeni.
__________________
Andreea Stefan, ranita in incendiul de la Clubul Colectiv are nevoie de ajutorul nostru. http://inliniedreapta.net/jurnal/ape...ndreea-stefan/ Last edited by andra_v; 20.11.2012 at 15:22:09. |
#27
|
|||
|
|||
Ce atata tambalau cu filmul asta? E un film care a vrut sa socheze, care a vrut sa arate ortodoxia ca pe ceva frumos, romantic dar complet inutil si periculos. La fel cum a vrut sa socheze si 4.3.2. Cu cat i se da mai multa atentie, cu atat capata mai multa importanta. Din ce am inteles eu, regizorul are o problema cu construirea Catedralei, bla bla, vesnicele oftici ale celor care dau vina pe Catedrala pt ca de exemplu anul asta nu au ajuns la schi in Austria sau ca si-au scrantit glezna si era scump s-o puna la loc in spital privat etc. Si uite asa a facut un film "reportaj" care "reflecta realitatea". Realitatea e ceva subiectiv, unii pot percepe ca frumos si nobil sa fii sarac in manastire si sa dai la orfani din putinul tau, ca sa aiba aia din ce sa isi ia tigari cand te intorci tu cu spatele. Altii vad asta ca pe o intoarcere patologica la Evul Mediu. Sa fie la dumnealui acolo. Pana una alta, nu cred ca filmul asta, premiat la Cannes, a avut sau o sa aiba mare succes in Romania. Astfel de filme plac celor care se hranesc din senzational si din "ti-am spus eu, ai vazut draga ce nenorociti e aia!"
|
#28
|
|||
|
|||
Realitatea in sine are nuante subiective, de la om la om, un film de genul asta cu atat mai mult.
|
#29
|
|||
|
|||
[quote=Diana67;477223]Filmul "DUPA DEALURI" inspirat din cazul de la manastirea TanacuQUOTE]
Nu am vazut filmul dar nici nu ma intereseaza; este un SF (poti sa auzi in el cele mai mari prapastii)... Cartea in schimb, bazata pe cazul real, socheaza prin limbaj si realitatea extrem de dura (si cazul este prezentat intr-o lumina cat mai favorabila, fara comentarii, supozitii sau banuieli ale autoarei care sa influenteze...stilul isi pune amprenta dar prezentarea mi s-a parut destul de obiectiva). De pe la pagina 40 imi vrenea sa plang de cata durere era prezentata. Ex - (Nu stiu daca este adevarat ca) unii copii de la orfelinat se duc la manastiri la majorat pentru ca nu au alternativa; - au loc unele practici cu nume crestin cum ar fi spovedanie la comun (ex Irina si Paraschiva); - Irina a suferit un soc care a declansat boala ei psihica (declansata de altfel la manastire)..generat de un rau care i s-a facut (nimeni nu se imbolnaveste psihic de bine). Cauza prezentata ar putea fi, conform cartii, ca nu a marturisit toate pacatele si era posedata. Eu cred ca ceea ce a spus era partial adevarat (a fost abuzata) si a exagerat la toata lumea pentru ca nu mai avea incredere (inclusiv in persoana care trebuia sa ii ofere cel mai mult incredere). Nu vreau sa generalizez...cartea aceasta este una din cele mai mari lovituri la adresa Bisericii...dar se pot culege si lucruri bune din ea...sa fie luate masuri sa nu se mai repete unele situatii atat de dureroase. |
#30
|
|||
|
|||
Nu cartea in sine e problema, ci ceea ce s-a intamplat cu adevarat.
Nici mass-media nu are 100% dreptate, dar nici ce s-a intamplat acolo n-a fost perfect ortodox. Preotul in cauza se pare ca n-a luat in calcul nici macar o clipa posibilitatea ca ea sa moara acolo si ce urma sa decurga din asta. Eu l-as fi intrebat daca s-a gandit macar o clipa la asta si la ce concluzie a ajuns. Poate daca se gandea serios la asta, lucrurile ar fi decurs altfel. Oricum, pacat ca dintr-un incident s-a facut un fel de definitie - de fapt cam asa lucreaza diavolul. Lucrurile bune se trec sub tacere, la greseli li se duce vestea si devin chiar definitii a ceea ce este ortodoxia, preotia, exorcizarea, etc. Last edited by AlinB; 23.11.2012 at 01:38:52. |
|
Subiecte asemănătoare | ||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Arhitectura bisericilor: dupa canon sau dupa gust? | windorin | Arta bisericeasca in general | 247 | 19.09.2015 00:15:06 |
Ateismul anticrestin | Heurtebise | Alte Religii | 36 | 09.08.2012 23:52:05 |
Setea dupa Liniste, setea dupa Dragoste.... | Mihailescu-Marin Daniel | Generalitati | 8 | 27.06.2011 23:03:13 |
Un film realizat dupa o intamplare adevarata petrecuta in Rusia | eucred | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 25.07.2010 21:40:04 |
PRO TV - ANTICRESTIN | mirelada | Generalitati | 38 | 20.05.2008 23:30:44 |
|