![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Cuviosul Teodosie cel Mare!
![]() Cuviosul Teodosie cel Mare, Începătorul vieții de obște, s-a născut în anul 423, în Mogarion, un sat din Capadocia (Asia Mică) din părinții Proheresiu și Evloghia care i-au oferit o educație aleasă. Cuviosul Teodosie s-a călugărit, iar în jurul anului 451 a plecat spre Ierusalim unde s-a închinat la locurile sfinte a căror grijă o avea atunci patriarhul Juvenalie (420-458). Mergând la Antiohia, Fericitul Teodosie a dorit să-l vadă pe Cuviosul Simeon, cel ce stătea pe stâlp, și s-a învrednicit de binecuvântarea lui. O perioadă de timp Cuviosul Teodosie cel Mare a stat aproape de călugărul Longhin, apoi a slujit și a povățuit la Biserica de la locul „vechea ședere”, închinată Maicii Domnului, din Țara Sfântă, adunând în jurul lui mulți ucenici. În continuare Cuviosul Teodosie cel Mare s-a mutat într-o peșteră fiind aceea în care au poposit cei trei magi în drumul spre Betleem, iar aici s-au strâns și mai mulți ucenici în jurul său care îi ascultau sfaturile și-i urmau viața. Aici, timp de 30 de ani nu a gustat pâine, ci numai ierburi și fructe de finic. Cuviosul Teodosie cel Mare, datorită numărului mare de frați, s-a gândit să întemeieze o mănăstire și a construit-o unde i-a descoperit lui Domnul. Astfel, s-a înălțat Mănăstirea care este numită până astăzi „Mănăstirea Cuviosului Teodosie cel Mare”, în apropiere de peștera sa. Pentru aceasta i s-a dat numele de „chinoviarhul”, adică începătorul de obște, nume cu care a fost trecut în rândul sfinților. Cu timpul în Mănăstire a zidit patru Biserici: una pentru monahii ce vorbeau grecește, alta pentru armeni, arabi și perși, alta pentru bessi, adică pentru cei din părțile dinspre miazănoapte și alta pentru cei din alte locuri. Tot aici a mai înălțat trei clădiri, o bolniță pentru cei bolnavi, un azil pentru bătrâni și neputincioși și alta pentru pustnici. În Mănăstirea lui trăiau în jur de 693 de părinți și frați, de care avea toată grija. Cuviosul Teodosie s-a mutat la Domnul în anul 529. A fost înmormântat în peștera lui de lângă Betleem. RUGĂCIUNE CĂTRE CUVIOSUL TEODOSIE CEL MARE ![]() O, Cuvioase Părinte Teodosie, prin tine viața de obștea și-a pus început pe temeliile smereniei și ale dragostei, iar acum auzi cinstiri de laudă de la toți monahii ce și-au aflat mântuirea pe calea arătată cu înțelepciune de tine. Dă-ne și nouă, celor ce viețuim în lume, în mijlocul multor necazuri și tulburări ale vrăjmașilor nevăzuți, să punem începutul cel binecuvântat al pocăinței și să aflăm răsplătire de la Hristos, Mântuitorul lumii, Cel Ce pe toți cheamă pe cărările faptelor bune. Cu înfrânarea ta ai uimit cetele îngerilor, iar cu rugăciunea neîncetată ca și cu o flacără nestinsă ai ars pe demonii ce căutau să te abată de la nevoința mântuitoare. Pe mine, cel învechit în multă răutate, care cu lăcomia cea pământească mi-am stricat casa sufletului, încă fiind eu ținut în legăturile leneviei, primește-mă Părinte, sub acoperământul rugăciunii tale. Dezleagă nerodirea inimii mele, picurându-mi gânduri smerite, ca unul ce neîncetat ți-ai spălat fața sufletului în Iordanul cel înțelegător al pocăinței și ai văzut strălucind în cămara inimii tale pe Treimea Ce-Și zidește lăcaș în inimile cele smerite și curate de orice dorire pământească. Pe mine, cel ce rău am întinat Sfântul Botez, și m-am făcut vas plin de toată răutatea și mormânt ascunzător a toată stricăciunea patimilor, cu grabnica ta solire către Cuvântul mă înnoiește prin dorirea apei celei curățitoare a pocăinței. Maicii Domnului ai slujit cu evlavie și smerenie și nu te-ai lipsit de toată bogăția duhovnicească. Înaintea Acesteia stând cu credință, cere-I să dobândească prin rugăciunea Ei și pentru mine iertare și reprimirea în cămara tainică a Mântuitorului Hristos. Ca unul ce ți-ai agonsit comoara vieții celei nestricăcioase prin cugetarea adâncă la ceasul morții, pe mine, cel ce petrec fără rânduială în marea cea plină de primejdii a acestei vieți, mă înțelepțește ca prin stăruitoare cugetare la sfârșitul pământesc, să îmblânzesc pornirile cele pline de răutate ale patimilor mele. Rugăciunea ai avut-o însoțitoare pe calea nevoințelor și plinind cuvântul Sfântului Simeon Stâlpnicul, ai aflat odihnă în peșteră smerită, unde ai slujit cu smerenie Celui Ascuns de ochii omenești. Peștera cea sărăcăcioasă a inimii mele o umple de tămâia rugăciunii tale și ajută-mă Părinte, a țese din gânduri curate veșmânt Pruncului Hristos, Celui Ce voiește a petrece și în peștera inimii mele, dar pe Care pururea Îl izgonesc cu tulburarea patimilor mele. Solește-mi dumnezeiască iertare pentru alunecările cele neîncetate în păcate și, la judecată, mie celui rușinat de munții fărădelegilor mele, să-mi mijlocești cu îndrăzneala ta izbăvire din adâncurile iadului. Ca unul ce ești ostaș al tuturor mănăstirilor și schiturilor în care monahii și monahiile bine slujesc lui Dumnezeu întru viețuirea de obște, roagă-te ca toți să dobândească pacea lui Hristos ca o făclie povățuitoare prin întunericul acestei lumi pline de înșelăciune. Nu ne uita nici pe noi, cei din mijlocul lumii, ci întinde-ne, ca unor neputincioși, scara rugăciunii tale, ca să ajungem măcar cu gândul a vedea bunătățile cele făgăduite aleșilor lui Dumnezeu, cinstindu-te pe tine și slăvind pe Treimea Cea de o ființă. Amin
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Astăzi 17 Ianuarie îl sărbătorim pe Sfântul Antonie cel Mare.
Din pateric, despre avva Antonie: Sfântul avva Antonie, pe când ședea în pustie, a căzut în mare lehamite (akedia) și în mare întunecare a gândului (logismos). Și i-a spus lui Dumnezeu: Doamne, vreau să mă mântuiesc, și nu mă slăbesc gândurile. Ce să fac în suferința mea? cum să mă mântui? Și ridicându-se puțin către cele din afară a văzut Antonie pe altul ca el, așezat la lucru, ridicându-se de la lucru să se roage, și așezându-se apoi la împletit funie, și iar ridicându-se la rugăciune. Or acesta era îngerul Domnului, trimis spre îndreptarea și lămurirea lui Antonie. Și l-a auzit pe înger spunând: așa să faci și te vei mântui. Iar el, auzind acestea, se bucură și prinse curaj, și făcând așa, se mântui. L-a întrebat avva Pamvo pe avva Antonie: ce să fac? Iar bătrânul îi spuse: nu te încrede în dreptatea ta, nu te frământa pentru cele trecute; stăpânește-ți limba și pântecele. (Ceea ce intră și ceea ce iese.) Au venit odată bătrâni la avva Antonie de la Sketis, și avva Iosif cu ei. Și vrând bătrânul să-i încerce, le puse înainte cuvânt din Scriptură și începu, de la cel mai mic, să-i întrebe ce voia să spună cuvântul. Și fiecare răspundea după puterile sale; dar el le răspundea: n-ai ghicit. Și la urmă îi spuse avvei Iosif: tu ce spui că înseamnă acest cuvânt? – Nu știu. Și le zise avva Antonie: cu adevărat avva Iosif a găsit calea, căci a spus „nu știu“. PS: M-am bucurat mult că s-a scris despre Sf. Antonie și pe alte thread-uri, e ca și cum ar fi prezent aici cu noi. :) Last edited by mirela.t; 17.01.2013 at 22:30:15. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Sfantul Antonie este unul dintre sfintii tare dragi mie. L-am cunoscut pe cand eram in liceu si m-am rugat lui in multele incercari pe care le-am avut in acea perioada. Mari bucurii duhovnicesti am avut de la acest sfant si lucrurile bune care mi s-au intamplat astazi le pun pe seama mijlocirii acestui rugator neobosit.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
|
|
#5
|
||||
|
||||
Biserica Ortodoxă îl pomenește sâmbătă, 19 ianuarie 2013, pe Sfântul Cuvios Macarie Egipteanul. Sfântul va fi cinstit în mod deosebit de românii ortodocși din Europa de Nord. Preasfințitul Părinte Episcop Macarie va oficia cu acest prilej Sfânta Liturghie la Paraclisul Centrul eparhial din Stockholm. Cuviosul Macarie, unul dintre marii părinți întemeietori ai monahismului, a trăit în secolul al IV-lea. „Sfântul Cuvios Macarie, încă din fragedă copilărie, s-a dăruit Domnului pentru viața pustnicească. În tinerețe când părinții săi au stăruit să se căsătorească, Macarie s-a retras în pustie și s-a rugat Mântuitorului Hristos ca să îl călăuzească pe calea cea bineplăcută Lui. În această perioadă de post și rugăciune a avut o vedenie. Un heruvim înaripat l-a luat de mână și l-a urcat pe vârful unui munte arătându-i întreaga pustie de la Răsărit la Apus și zicându-i: <i> Dumnezeu ți-a dat ție și fiilor tăi drept moștenire această pustie</i>. Sfântul Cuvios Macarie și-a petrecut în deșertul Skitiei 60 de ani din viață. „Sfântul Cuvios Macarie după moartea neașteptată a logodnicei sale fecioare s-a făcut monah devenind ucenicul Sfântului Antonie cel Mare de la care a moștenit toiagul acestuia și a povățuit cetele de călugări din pustie după trecerea la cele veșnice a povățuitorului său, cete care s-au adunat în jurul său, iar în anul 360 a înființat mănăstirea care îi poartă numele fiind una dintre puținele mănăstiri din deșertul Nitriei cu viață monahală neîntreruptă, din secolul al IV-lea până astăzi”, a declarat PS Părinte Macarie,Episcopul ortodox român al Europei de Nord pentru TRINITAS TV. Cele mai vechi icoane îl înfățișează pe Sfântul Cuvios Macarie Egipteanul alături de heruvimul înaripat care l-a îndemnat să aleagă calea pustiei. Moaștele Cuviosului Macarie Egipteanul se află în mănăstirea care îi poartă numele, situată în apropierea orașului Cairo.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Acest Preacuvios, Parintele nostru, marele Eftimie, a trait in vremea imparatiei lui Teodosie cel Mare (379- 395), ajungand pana in zilele lui Leon imparatul (457-474). Si era de neam din Melitina, mitropolia Armeniei, din parinti binecredinciosi, Pavel si Dionisia, nascut din fagaduinta, ca marele Ioan Botezatorul, purtand nume de veselie, ca Eftimie veselie inseamna. Pe acesta, dupa moartea tatalui sau, mama sa l-a incredintat fratelui ei, care era preot, iar acesta l-a dus la casa episcopului Armeniei, care l-a crescut cu dragoste si cu dascali de seama, randuindu-l de copil printre slujitorii bisericii, dupa puterile sale. Si, deprinzand bine Sfintele Scripturi, viata curata si toata invatatura credintei poruncita crestinilor de Mantuitorul Hristos, la vreme potrivita, a fost facut preot, iar episcopul i-a dat in seama grija manastirilor si a schiturilor din toata mitropolia Armeniei. Deci, fiind el de 29 de ani, s-a dus la Ierusalim si, inchinandu-se la Sfintele Locuri, s-a salasluit acolo, aproape de Ierusalim, intr-o manastire numita Fara, unde a cunoscut pe Cuviosul Teoctist, pritenul sau de viata si de gand, fiind unul cu altul ca un singur suflet in doua trupuri. Si intelegand ei ca nu pot fi izvor de har pentru altii, decat sfintindu-se mai intai pe ei insisi, au alergat impreuna la adancul insigurarii de lume, cautand sa se faca, ei mai intai placuti si de-aproape lui Dumnezeu. Drept aceea, dupa cinci ani au iesit din Fara si au mers de s-au salasluit intr-o pestera din rapa unui munte din pustie, catre Iordan. Si au locuit acolo multi ani, in viata aspra de sihastri, necurmat trudindu-si trupul si dorind in linste a vorbi cu Dumnezeu prin rugaciune, aducand astfel in sufletul lor hrana cea duhovniceasca intru rabdare, in bunatate si in gandul cel smerit al inimii. Si, din petrecerea aceasta, a primit marele Eftimie de la Dumnezeu darul Sfantului Duh, darul facerii de minuni si al proorociei. Deci, cand a binevoit Dumnezeu, au fost descoperiti de niste ciobani. Si au inceput a veni la ei multi care se lepadau de lume. Si au intemeiat manastire de obste si lavra de sihastri, ca multi auzind pe fericitul Eftimie, nu voiau sa se indeparteze de locul unde era el. Si multi il slaveau si il impresurau, iar bolnavii asteptau tamaduire printr-insul. Si el aprig dorea puterile lui Dumnezeu, prin linistea rugaciunii in pustie. Drept aceea, luand pe ucenicul sau Dometian, a iesit din chilia sa si a venit in muntii dinspre Marea Moarta. Si, gasind un put cu apa, a ridicat chilii si a ramas o vreme acolo. Dar si acolo, vazmdu-se impresurat de multime, s-a intors la chilia sa, la ava Teoctist. Si petrecea in pustie toata saptamana, iar sambata si Duminica se intalnea cu cei care-l cautau, si multe fapte si semne minunate a lucrat Dumnezeu printr-insul, cum arata pe larg viata lui. Si era cunoscut si cinstit Eftimie de cei trei mari indrumatori ai vietii pustnicesti din Tara Sfanta, in vremea lui: Sfantul Simeon Stalpnicul, fericitul Sava cel Sfintit si Sfantul Teodosie; si toti patru aparau dreapta credinta impotriva ratacirilor din vremea aceea. Iar fericitul Eftimie a intors la dreapta credinta, pana si pe imparateasa Evdochia, care cazuse in ratacirea lui Eutihie. Si s-a sfarsit acest sfant Parinte, proorocind ca doi din ucenicii lui Elie si Macarie, vor fi patriarhii Ierusalimului, lucru care s-a intamplat intocmai. Si n-a cautat niciodata vreo marire omeneasca, ci, toata viata, a ramas un simplu iubitor de straini si un indrumator de sihastri. Deci, acest fericit, ajungand la 97 de ani, a raposat intru Domnul in zilele imparatului Leon cel Mare. ![]() Preacuviosului și de Dumnezeu purtătorului Părintelui nostru celui minunat întru fapte vrednice de fericire, cântări de laudă să-i împletim noi, fiii săi,. Luminătorul pustiei și povățuitorul călugărilor cu fapta și cu cuvântul, ca celui ce are îndrăzneală către Domnul să-i strigăm: Bucură-te sfinte Preacuvioase Părinte Efitimie. O, Prea Cuvioase Părinte, primind de la noi fiii tăi această puțină cântare de laudă ca pe o alcătuire de prunci mici, însă din dragoste fierbinte adusă, mijlocește la Prea Sfânta Treime pentru noi, să ne învrednicim bucuriei celei veșnice, măcar de suntem și nevrednici, și să cântăm împreună cu tine lui Dumnezeu: Aliluia.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Cuviosul părinte Maxim a trăit până în zilele răucredinciosului împărat Constans, care a împărățit între anii 642-648. Constans a fost tatăl binecredinciosului împărat Constantin Pogonatul și nepotul viteazului împărat Heraclie, cel care a biruit pe perși, de unde a adus în spate crucea Domnului, de la Ctesifon până la Ierusalim, în anul 629, la 14 septembrie. Cuviosul Maxim fiind iscusit în treburile politice, învățând și meșteșugul bunei cârmuiri, și cu fire bună și minte dreaptă fiind împodobit, a ajuns la împărații cei dinainte sfătuitor împărătesc și secretarul cel dintâi. Dar pentru că se răspândea părerea greșită și vicleană a celor ce ziceau că Mântuitorul a avut numai o voință, înlăturând prin aceasta părere credința în cele două firi ale lui Hristos și pentru că cei răucredincioși răspândeau prin piețe porunci greșite, care întăreau acest eres și lipeau aceste porunci chiar înaintea bisericii celei mari, cuviosul Maxim neputând răbda să se pângărească și el laolaltă cu toți nelegiuiții aceștia, părăsind dregătoriile lumești, n-a mai voit să locuiască în sălașurile păcătoșilor, și a mers la Mănăstirea din Hrisopoli, unde s-a călugărit și a ajuns mai apoi egumen al mănăstirii. Aprinzându-se de dumnezeiască râvnă s-a dus la Roma cea veche, și a înduplecat pe fericitul papă Martin, să strângă un sobor al locului aceluia și să dea anatemei pe începătorii și pe pricinuitorii acestui eres păgânesc, care susțineau că în Hristos este numai o singură voință. El a alcătuit multe scrieri pentru mustrarea și rușinarea celor ce credeau în acest eres, și a scris cărți doveditoare despre adevărul credinței noastre, sprijinite pe Sfânta Scriptură, trimițându-le pretutindeni în lume. Întorcându-se de la Roma, împreună cu cei doi Anastasie, ucenici ai lui, el a fost adus ca vinovat înaintea Senatului care împărtășea împreună cu împăratul același eres. Și în timp ce toți se supuneau voinței împăratului, numai el s-a ridicat împotrivă și a îndemnat și pe alții să nu se supună, încredințându-i prin scrisori să nu-și schimbe credința lor. Din cauza aceasta a fost trimis la închisoare în Tracia și stăruind în dreapta credință i s-a tăiat mâna și limba. Din Tracia a fost trimis în exil în Lazichia, unde a trăit trei ani. Și în plinătatea vârstei fiind, după o boala scurtă, a răposat în Domnul, în anul 662 și a fost îngropat în Mănăstirea sfântului Arsenie, din acea țară a Lazilor, făcând în toate zilele multe minuni. Din cei doi ucenici ai lui, celui mai vârstnic i s-a tăiat și lui limba, și a fost trimis într-o închisoare îndepărtată. Iar cel mai tânăr a fost trimis într-o cetate din Tracia, unde și-a sfârșit viața. • “Folosirea greșită a gândurilor duce la întrebuințarea greșită a lucrurilor.” • “Duhul Sfânt nu e absent din nici o făptură și, mai ales, din cele ce s-au învrednicit de rațiune.” • “Rugăciunea este singura ce ne poate înalța la cunoșterea lui Dumnezeu.” • “Omul are două aripi: harul și libertatea.” • “Precum ochiul este atras de frumusețea celor văzute, la fel și mintea curată este atrasă de cunoașterea celor nevăzute.” • “Precum lumina soarelui atrage ochiul cel sănătos, așa și cunoștința lui Dumnezeu atrage spre sine în chip firesc mintea curățită prin dragoste.” • “Nu mâncărurile sunt rele, ci lăcomia pântecelui; nici facerea de prunci, ci curvia; nici banii, ci iubirea de bani; nici slava, ci slava deșartă. Iar dacă-i așa, nimic nu e rău din cele ce sunt, decât reaua întrebuințare.” • “Cel ce crede, se teme; cel ce se teme, se smerește; cel ce se smerește, se îmblânzește; cel blând, păzește poruncile; cel ce păzește poruncile se luminează; cel luminat se împărtășește de tainele Cuvântului dumnezeiesc.” • “Un om se consideră cu adevărat liber atunci când acceptă să devină robul lui Dumnezeu.” • “Cine posedă egoismul, posedă toate patimile.” • “Omul trebuie să colaboreze în mod continuu și liber cu harul dumnezeiesc.” • “Mulți sunt prietenii, dar la vreme bună. În vremea încercărilor însă abia de vei afla vreunul.” • “Dumnezeu a creat lumea pentru oameni și o conduce spre comuniunea cu El prin dialogul continuu cu omul, pentru că numai omul poate fi partener la dialog. În acest sens, lumea are un caracter antropocentric, pentru că numai prin om își împlinește lumea scopul, destinul, realizându-se și împlinindu-se prin el; în rest, lumea are un caracter teocentric.” • “Trei sunt lucrurile în jurul cărora se învârtește tot ce-i lumesc: mâncarea, avuția și slava.” • “Nu ni se va deschide poarta împărației cerurilor dacă n-am bătut la poarta virtuților.” SF. MAXIM MĂRTURISITORUL
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|