![]() |
![]() |
|
#221
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Empireul este un topos metafizic al imaginarului religios greco-roman, n-are nicio treabă cu creștinismul autentic. Poate cel mult un motiv literar, precum la Dante, sau o marotă în cosmologia scolastică excesiv preocupată să-i găsească lui Dumnezeu un domiciliu în univers pentru ameliora speculativ puseele de horror vacuum ale rațiunii. Oare cum se face că ideologia imperialismului papocentric debutează în istorie odată cu confiscarea Bisericii romane de către franci? Și că, anterior, timp de șapte secole, episcopul Romei s-a supus sobornicității universale a Bisericii, fiind uneori chiar apărătorul acesteia în reprizele de apostazie ale Bizanțului? Nu-mi dau seama ce noțiune de ierarhie a definit Dumnezeu la "începutul începuturilor". Poate că nu caut unde trebuie, adică în istoria Bisericii și ar trebui să arunc un ochi prin mitologiile sincretice ale gnosticilor?!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#222
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc, Mihai; textul e..."miscator" e putin spus; "rascolitor" e mai apoape de adevar.
|
#223
|
|||
|
|||
![]()
Celestial Pottery,
Ati pus problema de ce trebuie harul necreat, la ce e el bun? Pai noi NU ne putem uni cu Dumnezeu altfel decat prin har. Noi NU ne unim cu Fiinta lui Dumnezeu, caci atunci ar insemna ca ne facem dumnezeu prin fiinta, ceea ce ar insemna panteism. De asemenea, nici Nu ne unim cu Dumnezeu prin persoanele dumnezeiesti, fiindca ar insemna ca noi ne-am confunda cu una din persoanele dumnezeiesti. Noi ne unim cu Dumnezeu prin har. Si fiindca ati pus problema Sfintelor Taine, sa stiti ca si in sfintele taine tot acelasi har il primim, harul dumnezeiesc necreat. |
#224
|
|||
|
|||
![]()
Sigur ca legatura noastra cu Dumnezeu e o legatura personala, de la Dumnezeul cel Personal la noi care suntem persoane dupa chipul lui. Dar legatura aceasta are loc prin harul Sau.
|
#225
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#226
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#227
|
|||
|
|||
![]()
Celestial Pottery,
Desi simt ca subiectul ma depaseste din toate punctele de vedere o sa incerc sa va raspund. Primirea harului necreat al lui Dumnezeu NU presupune neaparat vederea unei lumini. Faptul ca unii sfinti mai imbunatatiti s-au invrednicit sa si vada acea lumina taborica este adevarat. Dar asta NU inseamna ca orice experienta a trairii harului dumnezeiesc trebuie sa se insoteasca neaparat de vederea acelei lumini. |
#228
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Cu alte cuvinte nu se cade sa stabilim noi conditiile de actiune pt Duhul Sfant. P.S. Editat ulterior pt Bogdan: Daca ti se pare ca am raspuns prea dur(mai ales ca spui ca subiectul e "prea tare") te rog, iarta-ma! Last edited by Demetrius; 17.01.2013 at 05:13:05. |
#229
|
||||
|
||||
![]() Citat:
nu este o nevoie, ci este o stare duhovniceasca... una din cele mai inalte. "Intru Lumina Ta vom vedea Lumina" (Ps 35,10) Problema nu este atingerea acelei stari de mantuire, hristificare, sfintenie... indumnezeire, ci problema teologica a aparut atunci cand anumiti teologi au negat existenta acelei stari, spunand despre cei care traiau aceasta realitate duhovniceasca ca sunt "inselati". Mai mult s-a incercat negara acestei stari duhovnicesti folosidu-se argumente rationale... care nu sunt pertinente in teologia apofatica (theoria - vederea duhovniceasca) bazata pe intelectul contemplativ si nu pe intelectul rational. Cat despre energiile necreate ale Sfintei Treimi, explicatia ortodoxa este relativ simpla: Energie inseamna lucrare, iar Dumnezeu poate face toate cate vrea (dar nu vrea toate cate poate)... deci lucrarea, energia lui Dumnezeu este infinita, necreata (pentru ca nici o persoana nu isi creaza lucrearea proprie ci prin lucrarea proprie, specifica fiintei sale, fiecare persoana face ceva.) De aceea spunem ca "Dumnezeu nu da harul cu masura" adica harul lui Dumnezeu nu se poate masura cantitativ, caci este lucrarea proprie persoanelor Sfintei Treimi... iar omul poate conlucra cu harul lui Dumnezeu pe diferite nivele. Evident ca aceasta impreuna lucrare cu harul lui Dumnezeu nu epuizeaza si nici afecteaza lucrarea Sfintei Treimi. Unii oamei aleg sa conlucreze cu harul Duhului Sfant mai putin... altii mai mult. Fiecare este liber sa aleaga... si ce va alege liber aceea i se va darui. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#230
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lumina harului nu se primeste doar in cazul acesta, toti sfintii au pictate in icoane o aura, care e de fapt lumina harului. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ereziile yoghiste ale Maicii Siluana | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 54 | 05.03.2014 21:17:15 |
Francmasoneria CONDAMNATĂ de Biserica Romano-Catolică | Decebal | Biserica Romano-Catolica | 1 | 18.08.2012 14:36:50 |
Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic | oana_dinisoni | Biserica Romano-Catolica | 34 | 21.04.2011 00:18:17 |
Imperiul Romano-Bulgar | sovidiu | Generalitati | 3 | 13.12.2006 15:14:03 |
|