![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In principiu sunt doar doua posibilitati, asa cum ai spus: 1. fie dupa moarte iei din nou un trup stricacios in care simti dureri - si tot asa descompunere si iar descompunere (metaforic 'focul dezintegrator nu se stinge' - 'viermele neadormit care roade perpetuu din forma') 2. fie iei trup nestricacios - Moartea este invinsa (mai stiintific: un trup care transcende transformarea) Mahayana precizeaza ca este important daca nu obtinem eliberarea (de schimbare), cel putin sa luam un trup in care practica virtutilor inca este posibila ("mantuire" minimala - salvare temporara). Daca pierdem si aceasta oportunitate, atunci cu siguranta sufletul se rataceste in haurile irationalului (noaptea in care mintea nu mai poate lucra) fiind 'condamnat' la o stare de suferinta interminabila (damnare prin lipsa harurilor launtrice).
__________________
Last edited by florin.oltean75; 20.07.2013 at 21:21:08. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Natiunea – un prim pas in intelegerea bodhicitei
Conceptul de “natiune” reprezinta primul stadiu de cultivare a bodhicitei (o stare exceptionala a mintii radiind o dragoste care imbratiseaza toate fiintele) conform celei de a doua metode “schimbarea sinelui” sau altfel spus, “simtirea sinelui celorlati ca fiind sinele propriu”. Acest prim stadiu se numeste “egalizarea sinelui propriu cu sinele ceilorlalti”. Intelesul de “natiune” isi regaseste expresia in acest stadiu al cultivarii bodhicitei. O natiune se defineste prin elementele culturale comune persoanelor care apartin acesteia: limba, obiceiuri, cunostinte... O persoana se poate recunoaste in conationali prin aceste comonalitati. Sinele propriu este “egalizat” in mod natural prin perceptia acestor elemente comune care caracterizeaza deopotriva toate persoanele din acea natiune. Aceasta “egalizare” construieste poduri invizibile intre inimile cetatenilor natiunii. Natiunea este un organism unitar intelegator-emotional construit din aceste legaturi de la sine la sine. Daca o persoana obtine o victorie intr-o competitie la care participa persoane apartinand altor natuni, membrii natiunii de care apartine persoana vor simti reflex o stare de bucurie si mandrie nationala. Daca persoana respectiva pierde, o stare de durere va fi resimtita si de compatrioti. Acest tip de experiente indica nu doar ca sinele este egalizat cu ai celorlalti, dar si ca sinele celorlalti este simtit intr-o anumita masura ca fiind sinele propriu. Spontaneitatea trairilor sincrone deci are la baza constientizarea profunda a similaritatilor care ne confera o identitate. Din aceasta perspectiva, in budism, putem afirma ca samsara este o singura natiune. Cum asa? Care sunt elementele comune care definesc identitatea fiintelor samsarice? Toate cauta fericirea, toate fug de suferinta. Acesta este limbajul esential al inimii. Din acest punct de vedere toti suntem asemenea, suntem o singura natiune de fiinte care au aceeasi aspiratie fundamentala. Chiar daca sunt nenumarate fiinte care nu au forma umana, ele sunt cetatenii acestei natiuni. Pentru ca nu aprofundam intelegerea unitatii aspirationale a fiintelor samsarice, succesul celorlalti ne poate umple de invidie, iar durerea lor ne lasa reci.
__________________
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mila
Mila este grauntele iluminarii. Este iluminarea insasi. Fara o inima patrunsa si luminata de mila, clipa de clipa, pentru toate fiintele samsarice, fara exceptii, ramanem in micul vehicul - al salvarii proprii - hinayana. In micul vehicul putem obtine eliberarea, dar nu iluminarea completa (sambodhi). Intrarea in mahayana depinde de schimbarea inimii, dintr-o inima rece intr-o inima calda, care emana cu putere mila si dragoste in toate directiile. Mila este un simtamant care depinde in mod esential de doi factori: -constientizarea dramei prin care trece subiectul milei; -empatizarea la un anumit nivel cu subiectul milei. Daca unul din factori nu este activ, mila nu poate fi resimtita. De exemplu, daca suntem capabili sa constientizam drama, dar nu exista o predispozitie empatica cu subiectul, atunci, fie ramanem indiferenti sau chiar putem resimti o anumita satisfactie! Mila poate fi resimtita intr-o gama variata de nuante si intensitati. Aceasta, cum a fost precizat, depinde de cat de bine este inteleasa drama, de calitatea legaturii empatice, dar si de numarul subiectilor care pot fi constientizati. Una este mila pentru o persoana necunoscuta, alta mila pentru cineva apropiat. Una este mila in cazul unei drame ascunse, mai subtile, alta mila in cazul unei drame evidente. Una este mila pentru o singura persoana, alta mila pentru o infinitate. Prima este mai fada, a doua mai intensa. Drama samsarica (primul adevar sfant) nu este evidenta pentru ca este camuflata de bucurii lumesti. Pentru cei ce aspira la mahayana este extrem de important sa realizeze drama samsarica in mod evident, manifest pentru a resimti mila exceptionala nascuta din aceasta patrundere intelegatoare – mila universala. Acest tip de mila este aurul curat dupa care sapa aspirantii la mahayana. Budhasii mici si mijlocii Sunt nascuti din marii budhasi Marii budhasi sunt nascuti din bodhisattvasi. Iar Bodhisattvasii sunt nascuti din mila universala. Deci toate giuvaerurile au drept cauza mila universala. Chandrakirti, Ghid al Caii de Mijloc
__________________
Last edited by florin.oltean75; 03.08.2013 at 09:21:15. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Caracterul universal al milei | florin.oltean75 | Generalitati | 4 | 29.04.2012 22:48:40 |
|