![]() |
![]() |
|
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Citat:
Canonul, sau dreptarul iconografic, s-a transmis predominant pe cale orală prin intermediul relației maestru - ucenic, care funcționa pe modelul raportului părinte duhovnicesc - fiu duhovnicesc. Asta însemna că maestrul iconograf avea prerogative aproape sacramentale în transmiterea dreaptă/corectă a Tradiției către ucenici, precum duhovnicul reprezintă Biserica în intimitatea relației cu fiul duhovnicesc. Funcționarea extrem de eficientă a acestui mod de trasmitere a artei și teologiei icoanei s-a reflectat în numărul mic de canoane sinodale "disciplinare" adresate iconarilor. Asta este o dovadă în plus că Biserica n-a legiferat niciodată să se afle în treabă, fiindcă regula apare atunci când dragostea și libertatea sunt subminate grav de păcat și de primejdia căderii în comă duhovnicească. Cred că am fost destul de limpede și cu explicația evacuării simbolurilor zoomorfe moștenite din cultura păgână. Argumentul principal l-am mai amintit și pe alt topic, unde a fost ignorat în totalitate. Ca să economisesc timp redau textul acela și aici: De ce venerarea icoanelor nu este idolatrie? Pentru că icoana este un dispozitiv teologic ce impune privirii o asceză strictă asupra vizibilului duhovnicesc. Strictă, dar nu rigidă, fiindcă Domnul iubește creativitatea omului ascultător de Biserică și cât mai liber de pretențiile propriului ego, pe de-o parte, dar și de interferențele imaginarului demonic, pe de altă parte. Prin urmare, nu numai că icoana nu poate fi suspectată de idolatrie, dar prin chiar esența și profunzimea ei este cea mai antiidolatră formă de expresie artistică, încadrată perfect în străduința Bisericii, de la Cinzecime încoace, de a dezidolatriza cosmosul și sufletul omului, pentru face posibilă relația liberă, în Duh și Adevăr, a Creatorului cu creația prin mijlocirea umanului îndumnezeit prin har. Deci icoana este asceză a privirii sau privire îmbisericită. De aici poți să deduci singur că ea nu speculează, nu abstractizează, nu conceptualizează ci arată Adevărul în perspectivă eshatologică. Iar viața veșnică, nemurirea sunt prezente plenar în modul reprezentării, în morfologiile ei teandrice (urâte pentru unii, din câte am văzut). Prin urmare, icoana face vizibil transcendentul și ipostasul îndumnezeit atâta cât poate ochiul omenesc neînviat să suporte. Restul este taină nesfârșită, rezervată vârstei spirituale a vederii față către față (1 Corinteni 13:12)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 03.02.2013 at 09:39:11. |
| Tags |
| sfantul trifon |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Blestem in molitfele Sfantului Trifon | costel | Generalitati | 14 | 31.01.2013 16:34:04 |
| Apostolul Luca a pictat icoane | spre_rasarit | Generalitati | 17 | 09.08.2011 16:49:36 |
| Sfantul Mucenic Trifon | costel | Diverse Sarbatori | 3 | 02.02.2009 03:48:07 |
| parintele Trifon | cristina83 | Generalitati | 5 | 27.09.2007 19:20:36 |
|
|