Citat:
În prealabil postat de Annyta
Am reținut câteva idei:
- plăcerea este de multe ori un scop în sine, însă prin acesta devine cumva "închisă" și limitată, pe când bucuria este o deschidere spre Dumnezeu, ceea ce îi asigură posibilitatea de a fi re-trăită, re-memorată și multiplicată;
- plăcerea este egoistă, iar bucuria devine mai mare dacă se împărtășește cu cei din jur;
- plăcerea este îndeosebi trupească, iar bucuria spirituală
...
Asceza poate fi văzută ca o fugă de plăcere.
Care ar fi mecanismul prin care se dobândește bucuria adevărată? Adică de ce ajungem la bucurie abia atunci când scăpăm de plăcere? Poate pentru că atunci suntem liberi/ independenți de elementele care ne produceau plăcerea?
|
Libertatea este termenul cheie în distincția plăcere/bucurie, iar "mecanismul" prin care se dobândește bucuria se numește înviere. Începând cu învierea minții și până la învierea simțurilor...
Dar experiența învierii este precedată de suferință, travaliul nașterii omului celui nou. De obicei, eșecul noastru survine din blocajul în unul din timpii procesului... fie de împotmolim în suferință, fie anticipăm învierea doar la nivel teoretic, refuzând jertfa.
Asceza ca fugă de plăcere, a fost practicată în toate curentele religioase ale lumii, însă Biserica propune altceva: asceza ca transfigurare a plăcerii în bucurie, prin dezidolatrizarea plăcerii și transformarea ei în mijloc pentru un scop mai înalt.