![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
"Și auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus. Și punându-și Pavel mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor și vorbeau în limbi și prooroceau." (Fapte 19:6)
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In ceea ce priveste ideea ca la Botez nu s-ar primi Harul: Cred ca trebuie sa va puneti la punct cu invataturile Bisericii dv. Nu-l lasati pe Decebal acasa, luati-l si pe el. Iata ce sustin ortodocsii: "Sfantul Botez este prima Taina, prin care ne impartasim de harul dumnezeiesc" Sursa: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...tos-69002.html Deci, ortodocsii cred ca Harul lui Dumnezeu este primit la Botez.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Degeaba ma asociati cu ce a scris Decebal, chiar eu am combatut ce a scris, daca era ceva neortodox (inclusiv sustinerea Filioque). Sursele date de dvs. din Sfanta Scriptura le-am dat si eu o parte inainte, dar pentru a arata ca unii aveau Botezul dar nu primisera Duhul Sfant. Aceia erau probabil botezati inainte de Cincizecme, deci nu aveau cum sa primeasca harul prin punerea mainilor atunci. L-au primit dupa ce a si pogorat harul. Desi ce am dat pana acum era suficient, am ctit intre timp si mai multe materiale, n-o sa am timp sa scriu toate citatele. O sa incep cu un citat din Sfantul Chril al Ierusalimului, care spune ca abia dupa Mirungere cel botezat e crestin: "După ce ați fost învredniciți de ungerea cu Sfântul Mir, vă numiți creștini; acum renașterea voastră este întărită și de numele ce-l purtați. într-adevăr, înainte de a fi învredniciți de acest har propriu-zis nu erați vrednici de acest nume, ci erați doar pe cale de a ajunge creștini". Inainte nici nu erau vazute ca doua Taine separate, abia in Occident s-a facut aceasta deosebire. Ieromonah Petru Pruteanu: "Teologia catolica a adus si intelegerea ortodoxa din ultimele 3-4 secole, ca cele doua Taine sunt separate. Botezul (afundarea) în apă și mirungerea sunt împreună "nașterea din apă și din Duh" (cf. Ioan 3:5) la care suntem chemați. Ele nu pot fi separate una de alta. Toți Sfinții Părinți din vechime le-au văzut împreună, ca "taină a iluminării", "a inițierii" sau pur și simplu "a Botezului", implicând "sine-qua-non" Mirungerea. Mai amintim că la Sf. Dionisie Areopagitul și nu numai, Sfințirea Mirului este văzută ca o Taină aparte, iar administrarea lui (adică Mirungerea) ca un rit implicit Botezului." Asadar doar Sintirea Marelui Mir era vazuta ca Sfanta Taina (realizata de episcop), ungerea era vazuta ca parte a Botezului. In alt articol: "În practica Bisericii apostolice, păstrată în tradiția ortodoxă, Botezul, Mirungerea și Împărtășania formeză un singur și inseparabil "ritual de inițiere". De altfel, Evanghelia de la botez: Matei 28, 16-20, introdusă de Apostol: Romani 6, 3-11 și de "Câți în Hristos v-ați botezat", se citește după ungerea cu sfântul Mir a copilului." Mult mai multe date sunt in manualul de teologie dogmatica de la facultatea de teologie, din care am dat si primul citat, al Sf. Chiril al Ierusalimului. Citate din "Teologia Dogmatica ortodoxa a Pr. Staniloae: "Această Taină este atât de strâns legată de Taina Botezului, încât s-ar putea spune că formează împreună cu aceea un singur tot cu două părți distincte. Ea e ca un fel de continuare a Botezului. Teologul Al. Schmemann: "Mirungerea nu e propriu"-zis o altă Taină, ci mai degrabă împlinirea (completarea) Botezului, "întărirea" prin Duhul Sfânt. Ea poate fi deosebită de Botez numai în sensul în care se deosebește viața de naștere." Ceea ce spune Sfântul Chiril se explică prin faptul că Botezul nu era privit și practicat atunci ca o Taină separată de Taina Mirului, cum s-a petrecut mai târziu în Occident. Taina Mirului a fost totdeauna, până în evul mediu, unită cu cea a Botezului, aceasta fiind regulă generală, atât în Răsărit, cât și în Apus. Abia în veacul al 13-lea, romano-catolicii au introdus obiceiul de a mirui la mai mulți ani după Botez, la vârsta de 12 ani, iar în caz de necesitate, la 7 ani. „Dacă pentru primirea Tainelor este de trebuință utilizarea rațiunii, atunci ar trebui amânat și Botezul, până la o vârstă corespunzătoare. " Tertulian (+240), De Baptismo: "Nu vreau să spun că apele ni-L dau pe Duhul Sfânt, ci apele, pe care le stăpânește îngerul, curățindu-ne de crimele noastre, ne pregătesc pentru a-L primi pe acest Duh Sfânt . La ieșirea din scăldătoare, ni se face o ungere sfântă, care este vechea ceremonie în care era obiceiul să se ia untdelemn închis într-un vas pentru a unge pe cei ce erau sfințiți preoți. Astfel a fost sfințit Aaron de către Moise... După aceasta, se pun mâinile asupra noastră, invocăndu-se și atrăgăndu-se asupra noastră Duhul Sfânt, prin rugăciunea care însoțește această sfântă ceremonie. Deci atunci Duhul Sfânt pogoară de bunăvoie din sânul Tatălui asupra sufletelor astfel curățite și binecuvântate." La Roma, Ipolit (+236), Tradiția apostolică: „Și îndată, ieșind din apă (Mc. 1, 10), va fi uns de către preot cu untdelemn de mulțumire cu aceste cuvinte: Te ung cu untdelemn sfințit în numele lui Iisus Hristos. Și astfel fiecare, după ce s-a șters, se va îmbrăca și apoi vor intra în biserică. Episcopul, punând mâna peste ei, va rosti invocarea: Doamne Dumnezeule, Care i-ai învrednicit să dobândească iertarea păcatelor prin baia nașterii, învrednicește-i să se umple de Duhului Sfânt și trimite peste ei harul Tău ca să-Ți slujească urmând voia Ta. Apoi, luând untdelemnul de mulțumire din mâna sa și punându-l pe capul său va spune:" Last edited by catalin2; 09.02.2013 at 14:14:36. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sfantul Apostol Petru... la intalnirea cu Domnul Iisus Hristos stia cine este (un om pacatos) si a cerut Domnului sa plece de la el, caci pacatos fiind stia ca nu este vrednic sa stea laga un sfant... si paradoxal, Domnul Iisus Hirstos ii spune ca dimpotriva din acel moment ei vor fi impreuna... Petru urmand in mod liber sa faca voia lui Dumnezeu in conlucrare cu Domnul Iisus Hristos: "Simon Petru, văzând aceasta, a căzut la genunchii lui Iisus, zicând: Ieși de la mine, Doamne, că sunt om păcătos. 9. Căci spaima îl cuprinsese pe el [...] Și a zis Iisus către Simon: Nu te teme; de acum înainte vei fi pescar de oameni. Și trăgând corăbiile la țărm, au lăsat totul și au mers după El. " (Luca 5) Oare noi stim cine suntem? Oare noi suntem onesti... macar cu noi insine, macar cand ne intalnim cu Hristos Iisus? Domnul Iisus Hritos spune: "Rămâneți în Mine și Eu în voi. Precum mlădița nu poate să aducă roadă de la sine, dacă nu rămâne în viță, tot așa nici voi, dacă nu rămâneți în Mine. 5. Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele. Cel ce rămâne întru Mine și Eu în el, acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteți face nimic. " (Ioan 15) ... iar Sfantul Apostol Pavel ne atentioneaza: "nu cei ce aud legea sunt drepți la Dumnezeu, ci cei ce împlinesc legea vor fi îndreptați. 14. Căci, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceștia, neavând lege, își sunt loruși lege, 15. Ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin mărturia conștiinței lor și prin judecățile lor, care îi învinovățesc sau îi și apără, 16. În ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, după Evanghelia mea, cele ascunse ale oamenilor. 17. Dar dacă tu te numești iudeu și te reazimi pe lege și te lauzi cu Dumnezeu, 18. Și cunoști voia Lui și știi să încuviințezi cele bune, fiind învățat din lege, 19. Și ești încredințat că tu ești călăuză orbilor, lumină celor ce sunt în întuneric, 20. Povățuitor celor fără de minte, învățător celor nevârstnici, având în lege dreptarul cunoștiinței și al adevărului, 21. Deci tu, cel care înveți pe altul, pe tine însuți nu te înveți? Tu cel care propovăduiești: Să nu furi - și tu furi? 22. Tu, cel care zici: Să nu săvârșești adulter, săvârșești adulter? Tu cel care urăști idolii, furi cele sfinte? 23. Tu, care te lauzi cu legea, Îl necinstești pe Dumnezeu, prin călcarea legii? 24. "Căci numele lui Dumnezeu, din pricina voastră, este hulit între neamuri", precum este scris. 25. Căci tăierea împrejur folosește, dacă păzești legea; dacă însă ești călcător de lege, tăierea ta împrejur s-a făcut netăiere împrejur. 26. Deci dacă cel netăiat împrejur păzește hotărârile legii, netăierea lui împrejur nu va fi, oare, socotită ca tăiere împrejur? 27. Iar el - din fire netăiat împrejur, dar împlinitor al legii - nu te va judeca, oare, pe tine, care, prin litera legii și prin tăierea împrejur, ești călcător de lege? 28. Pentru că nu cel ce se arată pe din afară e iudeu, nici cea arătată pe dinafară în trup, este tăiere împrejur; 29. Ci este iudeu cel întru ascuns, iar tăierea împrejur este aceea a inimii, în duh, nu în literă; a cărui laudă nu vine de la oameni, ci de la Dumnezeu. " (Romani cap 2) Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; Last edited by Eugen7; 09.02.2013 at 16:05:19. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Domnule, ati vazut vreun botez romano-catolic, sau vorbiti din almanahe ? Nu stiti oare ca, dupa Botez, preotul unge pe cel botezat si il binecuvanteaza, punandu-si mainile ? Dar aceea nu e Mirungere, e o simpla ungere cu ulei sfintit, semn al tamaduirii. Despre asta este vorba: Citat:
Citat:
Ceea ce rezulta este un haloimis general cu Sfintele Taine. Astfel, rasaritenii rateaza un moment esential in care tanarul, in plina formare, ar putea fi din nou initiat, la alt nivel decat cateheza primara, in cunoasterea credintei. Confirmatiunea nu mai este un lucru de care sa iti amintesti toata viata, in care ai recapitulat personal, cu gurita ta, tripla lepadare si tripla promisiune de la Botez. Ca sa va dati seama de deosebire, intrebati un ortodox luat de pe strada sau din supermarket si intrebati-l daca a primit Mirungerea sau nu. "Huh, ce sa fie ?". Nici nu pricepe despre ce-i vorbiti. Pe urma luati un catolic si intrebati-l daca a primit Mirul sau nu. Va zambi larg, amintindu-si, si va spune: "Paseam atunci pe drumul tineretii. Cum sa nu-mi amintesc ? Lui Cristos i-am promis sa Ii slujesc, ca unui domn si Dumnezeu!". Daca si-a tinut ori nu si-a tinut promisiunea, e cu totul alta poveste. Dar stie ca a promis in modul cel mai formal si solemn cu putinta, in fata lui Dumnezeu si a oamenilor adunati sa auda aceasta promisiune.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 09.02.2013 at 22:28:22. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Având în vedere că ceea ce a postat Cătălin de la Schmemann este în consonanță cu ceea ce ai postat dumneata de la sf Ciprian, că practic este vorba de același lucru spus însă cu alte vorbe, remarca dumitale este pe lângă realitate.
Citat:
Ungerea cu Duhul Sfânt în Biserica Ortodoxă nu este propriu-zis săvârșită de preot ci de episcop, pentru că Mirul este sfințit de episcop pentru ca apoi noul botezat să primească ungerea cu Duhul Sfânt și să devină creștin. După cum a citat și Ioanna, sf Chiril consideră că numai după Ungerea cu Duhul Sfânt noul membru poate fi numit creștin. “Dupa ce ati fost învrednicti de ungerea cu Sfântul Mir, va; numiti crestini; acum renasterea voastra este întarita si de numele ce-l purtati. Într-adevevar înainte de a fi învredniciti de acest har,propriu-zis nu erati vrednici de acest nume, ci erati doar pe cale de a ajunge crestini” (cateheza a III-a mistagogică) Este de reținut însă că atât Catehezele sf Chiril, cât și Cuvântările sf Vasile cuprinse în "Despre botez", precum și cuvântările sf Ambrozie cuprinse în lucrarea "De Mysteriis" presupun că tainele de inițiere aveau loc toate la o vârstă a înțelegerii; că Biserica practica practica tainele de inițiere și la copii fără prea multă înțelegere asta este altă socoteală. Vechimea practicării ungerii cu Duhul Sfânt prin intermediul Tainei Mirungerii arată vechimea venerabilă a acestui mod de a săvârși Taina, și arată că Taina era astfel săvârșită și în cazul celor care aveau înțelegere, nu doar în cazul copiilor sau pruncilor. Dacă Taina ar fi fost distribuită doar de către episcopi, atunci ungerea cu Sfântul Mir ar fi devenit nenecesară. Chiar folosirea Mirului la administrarea Tainei arată logic că putea fi "săvârșită" de preoți încă din acea vechime, dat fiind că sfințirea Mirului era făcută de episcopi. Prin urmare nu este și nici nu poate fi o greșeală "săvârșirea" ungerii cu Duhul Sfânt prin Mirul sfințit de episcopi. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In acele citate se facea inca prin punerea mainilor, deci o facea episcopul. Ceea ce trebuia sa observati e ca si atunci Mirungerea (punerea mainilor) se facea imediat dupa Botez. De ce au schimbat catolicii in secolul 13? Pana atunci si al catolici era la fel, doar ca ei au schimbat si au ajuns sa faca Mirungerea la 12-14 ani, iar Sfanta Impartasanie la 7 ani, in dezacord cu toata traditia de pana atunci. Citat:
Vedem ca dupa ce se facea Sfantul Mir unii sfinti considerau ca sfintirea aceasta era Taina, nu administrarea lui, adica Mirungerea. Si mai spune Sf. Dionisie ca Mirungerea e facuta de preot. La fel e si in Sfanta Biserica Ortodoxa, sfintirea Mirului se face de catre episcopi, iar Mirungerea de catre preot. Punerea mainilor probabil se facea de catre episcop, am mai scris ca tocmai de aceea nu s-a mai facut punerea mainilor si se folosea Sfantul Mir, ca sa nu mai fie nevoie de prezenta episcopului. Sunt tot 7 Sfinte Taine, dar Taina Mirungerii e practic lipita de cea a Botezului, se face intotdeauna in continuarea Botezului. De fapt imediat dupa ce bebelusul e scos din apa se face rugaciunea pentru primirea Duhului Sfant si se unge cu Sfantul Mir. Sau cum spune Par. Staniloae: "formează împreună cu aceea un singur tot cu două părți distincte. Ea e ca un fel de continuare a Botezului." Nu ati spus ce rost mai are Mirungerea la catolici, pare ceva fara prea mare importanta, se face chiar si dupa impartasanie. Spovedania si Impartasania reactualizeaza Botezul si Mirungerea, spovedania iarta pacatele, la fel ca Botezul. Un sfant (cred ca tot Sf. Dionisie) spune ca "două sunt tainele fundamentale ale Bisericii": „Euharistia-Taina Tainelor" (Ier. bis. III, I) și „Sfințirea Mirului - de o treaptă cu ea" (Ier. bis. IV, I). Ele corespund iconomiei Fiului, respectiv a Duhului Sfânt și se lucrează în mod neamestecat și neschimbat, neîmpârțit și nedespărțit. Dar si Sfanta Impartasanie e neaparat necesara, in prezentarea slujbei Botezului scrie la sfarsit: "Si indata sa-l impartasesti cu Sfintele Taine, caci intamplandu-se a se savarsi din viata neimpartasit, gresesti de moarte." La catolici prima impartasanie se face la 7 ani. Se tine cont doar de o parte a vorbelor Mantuitorului? Daca nu se tine seama ca Mantuitorul spune ca cine nu se impartaseste nu ajunge in Imparatie de ce se tine seama de cealalta jumatate, cand spune ca daca nu se naste din apa si Duh nu ajunge in imparatie. Observati ca in toate invatatura ortodoxa e cea adevarata si cea lasata de Mantuitorul, in schimb cea catolica mai are doar mici parti in care se aseamana. Cred ca v-ati convins ca drepta si singura credinta este cea ortodoxa, asteptam sa va intoarceti la ortodoxie. Last edited by catalin2; 10.02.2013 at 22:23:55. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ereziile yoghiste ale Maicii Siluana | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 54 | 05.03.2014 21:17:15 |
Francmasoneria CONDAMNATĂ de Biserica Romano-Catolică | Decebal | Biserica Romano-Catolica | 1 | 18.08.2012 14:36:50 |
Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic | oana_dinisoni | Biserica Romano-Catolica | 34 | 21.04.2011 00:18:17 |
Imperiul Romano-Bulgar | sovidiu | Generalitati | 3 | 13.12.2006 15:14:03 |
|