Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.02.2013, 17:30:42
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Nu prea inteleg ce acceptiune acorzi termenului de Revelatie.
Eu cred ca Pavel, de pilda, continua (participarea la opera fiintei si Fiintei numita) Revelatia.
Mai cred ca intreaga Traditie a Bisericii face aceasta. Cum altfel ar mai fi Traditia in perpetua germinatie si innoire? Sa innoiasca, ce anume? Si, mai ales, pe cine? Iarasi rupem Revelatia de persoane si Persoana?..... O facem document galbejit si aruncat pe-o masa?... Document sec de seminar? Curs de faculta?
E devenire crestina intru Fiinta, frate!... Rampa de lansare pentru visul pamantului catre Cer.
Nu e raport, nu e document, nu-i o poveste incheiata ci este roman-fluviu, roman-total, aflat in plina redactare. La care, poate, vei fi fiind si fratia-voastra colaboratore, macar cu un cuvant micut, cu vreun suspin...
Imi pare cu totul imposibil ca Dragostea lui Dumnezeu sa inceteze a-si mai reinnoi continuturile si formele!... Chiar si "contractul"! (nu simti cum Domnul, etern parinte-bun si vesnic-iubitor, reinnoieste contractul Lui cu noi, muritorii si pacatosii? Nu-L simti cum face nesfarsite concesii, mereu, tainuind parca articol peste articol si reintregind altele, mereu, intretesind lacrima dragostei printre genele ochilor nostri miopi, printre ifosele respirarilor noastre tuberculoase?) Au oare nu resimti cum Domnul negociaza dumnezeieste cu noi si pentru noi?........

Daca prin Revelatie numesti Decalogul, Profetiile, Predica de pe Munte si celelalte momente sfinte ale Lucrarii mantuitoare a Domnului, atunci sunt inclinat sa capat un oarecare acord. Ca vad ca le vezi drept texte, vai (vechea noastra disputa privind conceptul de "invatatura", fie ea si "dreapta")... Nicidecum relatie vie, of. Nicidecum aventura existentiala si ontologica in care risca ambii parteneri...

Biserica, insa, nu este un depozit inchis al Revelatiei, nu e un sertar cu cheita ascunsa in buzunarul vreunui sfant, oricare ar fi el, chiar Apostol, ci un cuibar germinativ necontenit, in vecii vecilor. Un foc reinnoit si mereu potolit (bland, care izvoraste bland) al Dragostei.
Asa incat, o baba surda din Biserica imi pare partasa la noi, minunate si de nespus lumini in statu nascendi ale Revelatiei.
Intre ceea ce spuneti dvs si ...



... ce spune dl. Mihnea Dragomir

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Este clar ca Adventiul va fi un eveniment cat se poate de bulversant. Nu mi-e clar ce intelegeti prin "ideologizarea si dogmatizarea lui Dumnezeu". Desigur ca Dumnezeu nu se va contrazice pe El Insusi dandu-ne, la Adventiu, adevaruri contrare celor pe care ni le-a dat pana acum, indeosebi la prima Sa venire. Pe de alta parte, adevarul continut in dogmele pe care ni le-a dat pana acum este un adevar partial. El a comunicat Bisericii atata cat este necesar ca oamenii sa se mantuiasca. De aceea, acum nu putem raspunde la toate intrebarile. Domnul ne spune aceasta la Cina cea de Taina, cand se desparte de Apostoli cu cuvintele "multe mai am a va spune voua, dar pe care acum nu pe puteti cuprinde". Asadar, va exista acolo, in "Valea Iosafat" o revelatie finala, prin care partea nedezvaluita pana acum va fi dezvaluita atunci.
prefer ce spune dl. Dragomir, sper sa nu aiba "legaturi" cu "corleone da la liga", dar dpdv al adevarului ratiunea este mai clara, daca ma intelegeti ce vreau sa zic...

Acum daca dvs. sunteti multumit de revelatia din biserica si traditie atunci nu trebuie sa aveti un dialog cu mine ci pur si simplu trebuie sa va relaxati si inima se descurca cu restu'

ps nu sunt catolic deci nu are leg. cu denominatiunea.

Last edited by EzioAuditore; 10.02.2013 at 17:35:47.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.02.2013, 17:43:32
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
Intre ceea ce spuneti dvs si ...



... ce spune dl. Mihnea Dragomir



prefer ce spune dl. Dragomir, sper sa nu aiba "legaturi" cu "corleone da la liga", dar dpdv al adevarului ratiunea este mai clara, daca ma intelegeti ce vreau sa zic...

Acum daca dvs. sunteti multumit de revelatia din biserica si traditie atunci nu trebuie sa aveti un dialog cu mine ci pur si simplu trebuie sa va relaxati si inima se descurca cu restu'

ps nu sunt catolic deci nu are leg. cu denominatiunea.
Articolul postat de mine si scris de un doctor in dogmatica l-ati citit?
Cand stabiliti adevarul pe baza caruia discerneti, de ce tineti cont? Puteti face abstractie de eventualele antipatii care tin strict de firea dvs si pot influenta asa zisul adevar al dvs stabilit?


"Observații generale privind acest subiect
Începând cu Dogmatica Sf. Ioan Damaschin (care pe nedrept este uitată în ultima vreme), majoritatea tratatelor de Dogmatică și Catehisme (culmea, chiar și al Sf. Petru Movilă) nu conțin o astfel de temă despre "Revelație". Iar dacă o conțin, nici pomină de împărțirea romano-catolică destul de târzie în "revelație naturală" și "revelație supranaturală" – înseși noțiunile fiind străine Teologiei Ortodoxe. Am mai observat că doar câteva manuale românești din tot spațiul ortodox, conțin și "consfințesc" aceste noțiuni. Din păcate, și admirabilul pr. prof. Dumitru Stăniloae menține aceeași împărțire, chiar dacă ( – și asta e partea bună a lucrurilor) îmbogățește schemele scolastice cu mai mult duh ortodox. În acest sens, Stăniloae face un salt mare, dar nu depășește problema. Nici nu avea cum, dacă ne uităm atent ce surse folosește cel mai mult…

Ne-am bucurat însă foarte mult că în primul volum al Dogmaticii lui Nikos Matsoukas, intitulat "Introducere în gnoseologia teologică"[1], există un adevărat tratat pe marginea acestei probleme în care se demonstrează clar netemeinicia unei astfel de împărțiri și originea ei în polemica catolico-protestantă neterminată nici astăzi. În cele din urmă, văzând că chiar și rușii, care în ultima vreme au cochetat destul de mult cu "teologia" romano-catolică, tot nu au o astfel de împărțire, am hotărât ca și noi să renunțăm la ea. Bineînțeles, lipsa acestor împărțiri nu suprimă și conținutul de idei care de obicei se predă la această temă, numai că el va fi altfel strucurat și va privit prin prisma Tradiției Ortodoxe. Buni călăuzitori ne vor fi Sf. Ioan Damaschin, dar mai ales Sf. Maxim Mărturisitorul. Însuși cuvântul "revelație" îl vom înlocui adesea cu românescul "descoperire – descoperire dumnezeiască", iar unde a fost cazul, vom folosi și grecescul "apokálipsis" (dar bineînțeles, în sensul lui originar, și nu în cel atribuit în prezent )."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.02.2013, 17:44:28
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

"Tot la aceste observații generale trebuie să menționăm și faptul că descoperirea dumnezeiească și cunoașterea omenească fac parte din același proces de întâlnire și stabilire a comuniunii noastre cu Dumnezeu, numai că prima pornește de la Dumnezeu și vine spre om, iar a doua reprezintă efortul și îndreptarea omului spre Dumnezeu. Deci e vorba de deschiderea persoanelor una spre alta, a iubirii lor. De aceea este absolut normal ca, ceea ce vom numi noi căi ale descoperirii dumnezeiești să fie în același timp și căi ale cunoașterii lui Dumnezeu de către om. Și una și alta presupun și implică un efort și o curăție duhovnicească a omului, precum și răspunsul afirmativ la chemarea sau, putem spune chiar, provocarea lui Dumnezeu. Totuși, din cauza că Revelația și Teognosia (cunoașterea lui Dumnezeu) sunt capitole destul de vaste, le vom dezvolta pe rând, în capitole separate. Trebuie însă ca tot timpul să ținem cont de lăgătura dintre ele." din articolul mentionat
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.02.2013, 17:49:48
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Aceasta idee cum ca Dumnezeu est retras "intr-un turn de fildes" si ca revelatia s-ar fi incheiat apare in special in catolicism.
Biserica catolica fiind lipsita de Duhul sfant oamenii ei au ajuns sa isi formeze unul pe baza imaginatiei. Din imaginatie apar inclusiv simtiri.
Cine a simtit harul Duhului Sfant poate simti prezenta lui intr-o manastire ortodoxa sau Biserica ortodoxa dupa cum poate simti lipsa lui intr-o biserica catolica. Adevaratul simtamant ce apare in biserica catolica este acela de muzeu care mai pastreaza doar ziduri din ceva ce candva a fost un locas plin de har.

Asta este biserica catolica, cu tristete, o biserica fara har.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.02.2013, 18:17:00
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Aceasta idee cum ca Dumnezeu est retras "intr-un turn de fildes" si ca revelatia s-ar fi incheiat
Nu a spus nimeni ca revelatia s-a incheiat, ci dimpotriva ca va fi mult mai profunda la a doua venire a lui Yeshua. Dar mai usor e cu paiul decat cu barna.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 10.02.2013, 18:31:04
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
Nu a spus nimeni ca revelatia s-a incheiat, ci dimpotriva ca va fi mult mai profunda la a doua venire a lui Yeshua. Dar mai usor e cu paiul decat cu barna.
Sigur ca mai usor e cu paiul decat cu barna.
Ceea ce e tragic insa este ca sunt oameni care cred ca nu au nici paie nici barne, iar alti oameni au barne si cred ca au paie. Cat despre cei care au paie si cred ca au barne e bine de iinvatat de la ei totusi ca e o dovada de smerenie.

Inca oameni care sa nu aiba nici paie nici barne nu am prea auzit. Dvs ce credeti? exista oameni care sa nu aiba nici paie nici barne? si o alta intrebare: cine poate aprecia daca este pai sau barna ce se afla in ochiul semenilor? noi astia cu paie si barne care habar nu avem de noi insine daca avem paie sau barne, putem?
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #7  
Vechi 10.02.2013, 18:43:28
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Despre ieromonahul doctor in teologie care a scris acest studiu despre revelatie, eu cred ca nu are paie sau barne, dar daca totusi are eu zic ca e un pai micut, comparativ cu noi astia pacatosi si cu barne mari.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #8  
Vechi 10.02.2013, 18:44:03
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Sigur ca mai usor e cu paiul decat cu barna.
Ceea ce e tragic insa este ca sunt oameni care cred ca nu au nici paie nici barne, iar alti oameni au barne si cred ca au paie. Cat despre cei care au paie si cred ca au barne e bine de iinvatat de la ei totusi ca e o dovada de smerenie.

Inca oameni care sa nu aiba nici paie nici barne nu am prea auzit. Dvs ce credeti? exista oameni care sa nu aiba nici paie nici barne? si o alta intrebare: cine poate aprecia daca este pai sau barna ce se afla in ochiul semenilor? noi astia cu paie si barne care habar nu avem de noi insine daca avem paie sau barne, putem?
Ati folosit de 9 ori cuvantul paie si de 9 ori cuvantul barne. Deci puteti construi un lacas si sa si hraniti o cireada intreaga. Amin.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 10.02.2013, 18:31:25
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Aceasta idee cum ca Dumnezeu est retras "intr-un turn de fildes" si ca revelatia s-ar fi incheiat apare in special in catolicism.
Biserica catolica fiind lipsita de Duhul sfant oamenii ei au ajuns sa isi formeze unul pe baza imaginatiei. Din imaginatie apar inclusiv simtiri.
Cine a simtit harul Duhului Sfant poate simti prezenta lui intr-o manastire ortodoxa sau Biserica ortodoxa dupa cum poate simti lipsa lui intr-o biserica catolica. Adevaratul simtamant ce apare in biserica catolica este acela de muzeu care mai pastreaza doar ziduri din ceva ce candva a fost un locas plin de har.

Asta este biserica catolica, cu tristete, o biserica fara har.
Uite ce spune un ortodox, in caz ca ai nelamuriri in zonele adiacente :

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In ortodoxie se considera ca revelatia a fost completa si intreaga odata cu ultimul Sfant Apostol. Sinoadele si teologii doar au clarificat invatatura revelata cand a fost cazul. La fel si in cazul Sfantului Ioan Damaschin, a scris ceva ce spusesera chiar si alti sfinti inainte.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 10.02.2013, 18:54:21
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
Uite ce spune un ortodox, in caz ca ai nelamuriri in zonele adiacente :
Rog respectuos sa cititi totusi studiul ca sa va lamuriti pe deplin. De altfel dupa ce veti citi veti constata ca userul Catalin nu contrazice cele spuse de mine, intru-cat are dreptate , vorbind despre revelatia in istorie. Insa descoperirea lui Dumnezeu este mult mai profunda si nu poate fi privita atat de distant si abstract, pana la X si punct.

"Temeiurile Revelației
Dumnezeu a creat și susține lumea din dragoste pentru om. De aceea, Dumnezeu pe care (în ființa Sa) nimeni nu L-a văzut vreodată (Ioan 1:18), nu rămâne totuși pe deplin tăinuit și ascuns, ci se arată și se descoperă omului într-un mod deosebit, tainic. Această descoperire a lui Dumnezeu se mai numește revelație (αποκαλυψις; revelatio; откровение). Revelația dumnezeiască este deci descoperirea lui Dumnezeu–Iubire și a lucrării Lui. Această descoperire se face ființelor raționale, adică oamenilor, capabili și însetați de ea.
Primul act de revelație sau prima arătare a lui Dumnezeu s-a realizat prin crearea lumii și a omului care încă de la început vorbea cu Dumnezeu, iar Dumnezeu i se arăta ca iubire, lumină și viață. De aceea, omul fără revelație nici nu poate trăi pentru că viața, atât cea biologică, dar mai ales cea teologică nu este posibilă fără Dumnezeu care este „Domnul ce S-a arătat nouă” și spre care omul este făcut să se îndrepte (orienteze). Astfel, în Doxologia Utreniei noi slăvim pe Dumnezeu spunând (la persoana II-a): „Că la Tine este izvorul Vieții, întru Lumina Ta vom vedea Lumina;” apoi adăugăm: „Tinde mila Ta celor ce Te cunosc pe Tine”. Interesantă este legătura între viață-lumină-cunoaștere deasupra cărora este mila, harul și iubirea lui Dumnezeu ce se revarsă continuu, ca dintr-un izvor asupra omului. Omul trebuie doar să se întoarcă spre Dumnezeu pentru a primi iubirea Lui. Omul este o oglindă a lui Dumnezeu. Dumnezeu se oglindește, se arată și se vede în om, iar omul rămâne om, atâta timp cât rămâne orientat spre Dumnezeu. Chipul din oglindă dispare dacă obiectul sau subiectul oglindit nu mai stă în fața oglinzii sau dacă oglinda se murdărește și se întunecă; așa se întâmplă și cu omul. Însuși termenul de om (αν-θρωπος) înseamnă „cel orientat spre cer, cel ce se uită în sus”. Deci omul este creat pentru a primi revelația, pentru a vedea și a vorbi cu Dumnezeu, pentru a primi darul Lui, iar „toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de sus este, pogorând de la Părintele luminilor” (Iacov 1:17).

Tradiția patristică vobește despre două căi prin care Dumnezeu ni se descoperă:
I. Ο descoperire a lui Dumnezeu în și prin creație în urma căreia omul, văzând frumusețea și armonia creaturilor, Îl cunoaște pe Dumnezeu și-L laudă. Foarte sugestive în acest sens sunt textele de la Ps. 18:1-4; II Macab. 7:28 și mai ales Rom. 1:20; și

II. O descoperire a lui Dumnezeu în istorie, înțelegând prin aceasta toate descoperirile lui Dumnezeu (teofaniile) din istorie, care au avut loc "în multe rânduri și în multe chipuri… iar mai pe urmă, prin Fiul Său" – Iisus Hristos (Cf. Evrei 1:1-2)"
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
Răspunde