![]() |
![]() |
|
#381
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am incercat in felul meu sa o spun ca nu suntem decat cu totii niste fatarnici. ""IPS Irineu Popa – i-a spus unui frate care a intrat in audienta – considera saptamana de rugaciune ecumenica drept un gest fatarnic. Ii numea, cu alte cuvinte, pe ecumenisti (fie ei si din randurile ierarhilor ortodocsi) fatarnici! IPS Irineu este Mitropolit al Olteniei, regiune unde nu stiu sa fi avut loc aceasta nefasta saptamana!" decat sa fiu fatarnica mai bine spun nu ecumenismului si astfel pastrez si invatatura Sfintilor Parinti si nici nu desconsider mucenicii care si-au dat viata pentru pastrarea invataturii ortodoxe neschimbate. Las sa fiu acuzata de neiubire, ca de fapt cine iubeste cu adevarat! cine se lauda cu asta este mincinos.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#382
|
||||
|
||||
![]()
Frate Cezar-Ioan
"Oare respectarea întocmai a formulelor și rânduielilor (pe care credincioșii din Biserica sănătoasă le foloseau cu adevărat pentru a înainta în virtute) poate substitui lucrarea de pocăință? " Ceea ce stiu cu siguranta, privind la vietile sfintilor este ca tocmai ascultarea si respectarea intocmai a formulelor si randuielilor din Biserica Ortodoxa i-a condus pe sfinti catre iubirea cea adevarata. Nu discuta nimeni de substitutie, nu te juca cu cuvintele, insa lucrarea de pocainta fara ascultare si respectare a formulelor si randuielilor ce constituie trairea crestina, nu este lucrare de pocainta ci inselare. Acestea, pocainta si trairea crestina se intrepatrund , se impletesc, si dintr-una vine alta si invers. Chiar daca omul se pocaieste dar vede canonul si ascultarea ca pe ceva inchistat si constrans , prin pocainta va dori singur sa se constranga (taierea voii), sa se nevoiasca si sa inainteze spre Hristos. Iar prin inceperea unei trairi crestine, prin exercitiul rugaciunii (acatiste, paraclise, rugaciunile serii, ale diminetii) vine pocainta si plansul si astfel inaintarea spre Hristos. Ai grija frate Ioan Cezar ca ti-ai acordat prea multa libertare vizavi de ascultarea de duhovnic, pocainta nu se face de unul singur, si aceasta libertate uneori vine din mandria de sine, ce la inceput porneste din bucuria mintii ca a inteles credinta. insa usurel vine caderea. Si cel mai mare pustnic, din varful Athonului, coboara la 6 luni, sa se spovedeasca si sa se impartaseasca la staret. Se smereste si isi plange astfel pacatele. Si mai ales respecta intocmai formulele si randuielile.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#383
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Soră Mihaela, vă rog să nu vă grăbiți la interpretări belicoase, ca și când orice cuvânt sau expresie ar trebui să alimenteze suspiciunea de subminare a imaginii Bisericii (Și cine să o facă - taman eu? Chiar așa capabil și periculos mă credeți?...:)). "Oare respectarea întocmai a formulelor și rânduielilor (pe care credincioșii din Biserica sănătoasă le foloseau cu adevărat pentru a înainta în virtute) poate substitui lucrarea de pocăință? " Acum e rândul meu să vă întreb: ce v-a făcut să puneți accentul într-o parte și nu mai degrabă în aceasta, pe care am subliniat-o acum? De ce nu mai degrabă ați mers pe firul ăsta, al lucrării lăuntrice, și ați ales să dezvoltați firul care crează și susține o suspiciune? Cuvântul acesta: suspiciune, vă spune ceva?.... Evident că nu contest formulele de credință și rânduiala. (Ba chiar le iubesc cu toată ființa mea! Aș spune că sunt fascinat de ele și că nu am cunoscut nimic mai frumos pe lume, de când mă știu, afară de minunea rugăciunilor și a întocmirii slujbelor în Biserica Ortodoxă, așa cum o cunosc eu.) Cum aș putea să contest eu rosturile Bisericii noastre? Drept cine mă luați? E treaba unui om, oricine ar fi el, să se pronunțe în astfel de chestiuni care sunt rodul sfintei Biserici? Dați-vă seama, vă rog, că mă puneți în situația prezumtivă a unei nebunii ieșite din comun. Întrebarea era dacă formulele și rânduiala, ele singure, duc la vreun folos duhovnicesc. Și spuneam că oamenii din Biserica sănătoasă le foloseau cu adevărat. La lucrarea ogorului lăuntric mă gândeam. La munca cu sine, la necruțarea de sine, la travaliul, la dinamica pocăinței.... În ce mă privește am convingerea că, deși impecabile pe dinafară, comportamentele văzute nu garantează cu nimic faptul că pe dinlăuntrul lor gândurile, atitudinile, convingerile și simțămintele duhovnicești pot lipsi cu desăvârșire. În definitiv, nu aceasta e problema fariseului? Desigur, e treaba fiecăruia să se ferească de ispita căderii în pielea fariseului. Și nici nu afirm că ar fi treaba mea să judec oamenii și stările lor duhovnicești, ci să mă limitez la cele care mă privesc. Problema, însă, poate și trebuie să fie pusă! Mereu. Nu pentru a învinovăți pe vreun confrate, ci pentru a ține un semnal de alarmă permanent treaz. E o datorie a fiecărui creștin să aducă vorba despre aceasta, măcar din când în când. Oare în duminica de astăzi nu e potrivit, măcar astăzi, ca noi creștinii sa atingem acest subiect mai întâi, și nu altul? Ce anume, așadar, îmi reproșați? Că sunt în prezentul Bisericii? Că nu mă cred în august1016 sau în iulie 2078 și că am fost azi la Sfânta Liturghie ca tot credinciosul? Și că am rămas cu gândul la tema fariseu versus vameș?... Ce ați fi vrut să fac mai bun: să vă vorbesc despre zambile? "Tipic, tipic și la inimă nimic" vă sună probabil cunoscut. E expresia scurtă care denunță formalismul, moartea duhului creștinului. Bun, să zicem că ați putea fi de acord cu asta, întrucât, dacă se întâmplă să considerați că singure formulele și rânduiala sunt crescătoare duhovnicește : ați fi în situația de a confunda credința și lucrarea Duhului cu magia/superstiția. Iar eu sunt convins că nici nu o faceți. Dar de ce am ridicat totuși problema? Simplu: din pricina roadelor vizibile ale actelor noastre de cult. Roade în comportamentul concret al nostru, al credincioșilor creștini, începînd cu mine mai întâi și continuînd cu toți cei pe care îi cunosc, direct sau indirect (de pildă de pe forum). Nu vedem sufletul omului, nu-i cunoaștem credința dar vedem comportamentele și situațiile. Văd țara asta creștină, văd lumea. De aici întrebarea firească: cine mai e în Biserică, afară doar de aspectul formal? Ziceam că, singure, aceste cadre necesare (rânduiala, formulările de credință, rugăciunile) nu rodesc nimic sau rodesc moarte, atunci când sufletul nu e afundat în starea de evlavioasă lucrare a pocăinței, cu tot ce știm, măcar din lecturi dacă nu încă din practica proprie, că înseamnă. Biserica văzută, sistemul de practici de cult, fie el și impecabil, pot fi cu totul rupte de Biserica tainică sfințitoare, singura mântuitoare. Câți intră pe Ușa Acestei Biserici atâția sunt și pe calea mântuirii. Ceilalți nu, oricât și-ar dori sau își închipuie că sunt pe drumul bun. Acum vi se mai pare la fel de hazardat ce spun? Am adus vreo lezare credinței și practicii Bisericii noastre? P.S. Relația mea de ascultare față de duhovnic nu ar trebui să fie problema mea cea mai intimă? M-am dezvelit eu singur în această privință pe forum și v-am cerut sfatul sau opinia? .... (e a doua oară în ultimele zile când îmi evaluați relația cu duhovnicul și cred că nu e folositor să repetați lucrul acesta încă o dată; dacă însă a fost cu foarte bună intenție, frățește, atunci vă mulțumesc pentru atenționare și ... vă rog să vă opriți aici; pentru mine nu-i cu supărare dacă veți continua acest mod agresiv/intruziv de raportare interpersonală, însă cred că vă faceți rău singură) Last edited by cezar_ioan; 25.02.2013 at 03:15:45. |
#384
|
|||
|
|||
![]()
Vedeți acum, prin acest link, de nu cumva sugestia de erezie (pe care o fluturați pe deasupra mesajului meu și a relației mele cu duhovnicul) ar putea să ia o întorsătură de bumerang.
http://www.youtube.com/watch?v=7FX1TQ9rsyU Last edited by cezar_ioan; 25.02.2013 at 03:31:15. |
#385
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Și închei cu aceasta participarea mea la topic, încrezător că motivul abdicării Papei este exact acela pe care Suvernul Pontif l-a exprimat. Dumnezeu să ne ocrotească și să ne lumineze pe toți! AMIN+ |
#386
|
||||
|
||||
![]()
acum vad ca catolicii au numit un papa interimar.
asta ce gaselnita mai este si cum se justifica pe baza Scripturilor? |
#387
|
||||
|
||||
![]() Citat:
te simt frate si mi-as dori tare mult ca si eu si tu sa fim mai smeriti. Si acum iti spun ca tu te-ai dus cu gandul intr-o parte cand ai pus acolo cuvantul substitutie. pe cine acuzai ca substituie pocainta cu regulile si randuielile? ti-am spus nu te juca cu cuvintele. si vad ca intaresti a doua oara cu linkul respectiv. pe cine acuzi ca se nevoieste fara rezultat? Oare pe fratii tai ortodocsi? Pai ia spune roada nevointei tale te face sa cunosti oamenii cu care comunici aici? nici un duhovnic din lume nu invata pe fii sai sa acuze semenii sai ortodocsi de ceva atat de grav. De aceea ti-am spus ca asta vine din mandrie si din lipsa unei bune comunicari cu duhovnicul. Un exemplu: am o cunostiinta care este atee. primul lucru pe care parintele mi l-a spus a fost: nu vorbi de credinta acestei persoane, lasa sa vorbeasca faptele tale. Si chiar daca printre ortodocsi sunt oameni care se nevoiesc fara rod, desi ma indoiesc totusi ca printre ortodocsii practicanti sunt din cei care se nevoiesc fara rod, asta numai daca se nevoiesc de unii singuri fara duhovnic, nu avem voie sa spounem asta, nu avem voie sa atingem sufletle nimanui nici macar cu o adiere de vant. de aceea iti spun daca exista o relatie buna cu duhovnicul atunci nu se poate nevointa fara rod, pentru ca vegheaza duhovnicul la aceasta. insa stii proverbul: la hot de hoti ii e frica. te-ai dus cu gandul acolo la substituie, nu cumva te joci tu cu substitutia? Daca afirmatia ta cu aceasta substitutie a fost nevinovata si pe negandite atunci te rog sa ma ierti.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#388
|
|||
|
|||
![]()
Credinta este cea mai buna fapta, nevointa fara dreapta credinta nu e nimic. Chiar pentru un pacatos mare, simpla marturisire a adevarului si dreptei credinte inainte de omorare ii aduce mucenicia si de obicei are si sfinte moaste. Talharul de pe cruce nu a avut nevointe pana sa ajunga rastignit.
Nimeni nu afla dreapta credinta doar din intamplare, e luminat mai intai, iar aceasta se face de obicei datorita si a unor fapte bune ale acelei persoane, in special smerenia. Vedem asta in pasajul cu Sf. Corneliu Sutasul. De aceea orice argumente si chiar minuni vede un ateu sau eterodox, pana nu este vrednic sa vada adevarul nu vede nimic. Sfantul Ciprian spune: "Câtă credință avem, atât ne împărtășim de harul divin." Parintele Rafail spune ceva tot in sensul asta, se refera la nevointa, nu la nevointa fara dreapta credinta. Catolicii pun un accent exagerat pe faptele bune pentru ca au si o intelegere diferita fata de cea ortodoxa. Se spune ca tocmai asta a fost un motiv invocat de Luther, care a zis ca nevointele nu il ajuta sa progreseze si a cazut in cealalta extrema, spunand ca nu mai conteaza faptele, ci doar credinta si harul. Asadar unui catolic nu-i sunt de folos faptele bune pentru ca nu are dreapta credinta si nici nu e in Biserica, dar, asa cum spune si Sfantul Serafim de Sarov, faptele acestea ii pot aduce mila lui Dumnezeu pentru luminare si astfel sa vina in Biserica Ortodoxa. Un alt citat din Sfantul Ciprian: „asemenea oameni, chiar daca au fost ucisi in numele credintei lor, nu-si vor spala nici cu sange greselile lor. Vina dezbinarii e grava, de neiertat, si suferinta n-o poate purifica. Nu poate fi martir cel ce nu este cu Biserica. (…) Nu pot ramane cu Dumnezeu cei ce nu vor sa fie uniti cu Biserica lui Dumnezeu. Chiar daca vor arde pe rug sau vor fi dati fiarelor salbatice, aceea nu va fi coroana credintei, ci pedeapsa tradarii, si nu sfarsitul glorios al celui cu virtute religioasa, ci moartea din disperare. Unul ca acestia poate fi ucis, dar nu poate fi incoronat. Marturiseste ca e crestin, ca si diavolul care adesea minte ca e Hristos, caci Insusi Domnul ne atrage luarea-aminte si zice: «Multi vor veni in numele Meu spunand: Eu sunt Hristos, si pe multi vor insela.» Dupa cum el nu e Hristos, chiar daca inseala cu numele, la fel nu poate fi crestin cine nu ramane in Evanghelia lui Hristos si a adevaratei credinte” [221; 444]. |
#389
|
|||
|
|||
![]() Citat:
,,Sa avem faptele fariseului si pocainta vamesului." Doamne ajuta! Last edited by Crestin_Simona; 25.02.2013 at 15:20:37. |
#390
|
|||
|
|||
![]() Citat:
vă atrăgeam atenția, în urmă cu vreo săptămână, la interpretativitate și proiecții. Vă amintiți? Acum, iată, tendința se accentuează. Indicatorul este "te simt". Dacă punem alături: suspiciune, interpretativitate, proiecții și tonul belicos - ce înseamnă, oare? Vă recomand să vă supravegheați cu mare atenție evoluția sufletească. Îmi pare că reveniți în stările de anul trecut, dinainte de Athos... Cu toată grija v-o spun, luați aminte! Ipoteza mea e că activitatea pe care o desfășurați acum în Anglia, dacă am înțeles bine, vă solicită peste limită mecanismele de adaptare și începeți să reveniți la fostele scheme de procesare. Mecanismele de apărare reîncep să se activeze cam tare.... Erați cu mult mai liniștită când vă nevoiați pe lângă Athos, așa îmi pare. Oare greșesc? Cât privește insistența asupra cuvântului substituție, sesizați vă rog mai întâi întreaga postare, mesajul ei central și modul cum am desfășurat ideea. De ce rupeți din context și interpretați și acuzați etc.? Ce furie e asta? Ce am atins pe-acolo de ați sărit așa arsă? Nu scriam vizîndu-vă în mod special pe dvs.! Puteți accepta asta? Desfășuram o meditație personală pe tema fariseului și vameșului, cuplată cu evenimentul care face subiectul topicului: motivul abdicării Papei. Dar, vorba ceea, unde dai și unde crapă! Cât privește bumerangul, am folosit expresia pentru a vă sugera că interpretarea belicoasă și cu iz de respingere spre erezie a afirmațiilor mele riscă să dovedească exact contrariul a ceea ce susțineți. Am dat linkul pentru a vă folosi de Părintele, întrucât la mine aveți deja alergie. După ce am postat mi-am amintit că tocmai de formule fără conținut sufletesc, tocmai despre nevoința eretică a ortodocșilor vorbea și Părintele într-o conferință. Desigur, ca un adevărat Păstor, iar nu ca un forumist oarecare. Am găsit linkul, l-am oferit spre completarea intuiției mele cu discursul unui creștin sporit duhovnicește. Ce necaz v-a prilejuit, oare, fapta asta?.... În fine, din punctul meu de vedere discuția e inutilă și nefolositoare deja. Dacă s-a ajuns iar la atacuri și acuze personale, nu mai văd ce rost are să continuăm. Motivul abdicării Papei e, pentru mine, deocamdată clar: Dumnezeu și chemarea Lui, Pronia și Iconomia Domnului. Restul e bla-bla și timp pierdut în dauna pocăinței. Last edited by cezar_ioan; 25.02.2013 at 15:38:04. |
|